עמנואל וליקובסקי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תיקון עיצוב שבור
שורה 19: שורה 19:


=== ארצות הברית ===
=== ארצות הברית ===
בשנתו הראשונה בארצות הברית עסק וליקובסקי בכתיבת ספרו ''אדיפוס ואחנאתון'' (''Oedipus and Akhenaton’’), שיצא לאור רק שנים רבות לאחר מכן. הספר התבסס על ספרו של [[זיגמונד פרויד]], ''Moses and Monotheism'' ותוך כדי העבודה עליו וליקובסקי החל לפתח את התיזה שלו. עיקריה של התיזה ראו אור רק כעבור כעשור, בספרו הראשון "עולמות מתנגשים" והשני "[[ארץ רעשה]]" (Earth in Upheaval, [[1952]]).
בשנתו הראשונה בארצות הברית עסק וליקובסקי בכתיבת ספרו ''אדיפוס ואחנאתון'' (''Oedipus and Akhenaton''), שיצא לאור רק שנים רבות לאחר מכן. הספר התבסס על ספרו של [[זיגמונד פרויד]], ''Moses and Monotheism'' ותוך כדי העבודה עליו וליקובסקי החל לפתח את התיזה שלו. עיקריה של התיזה ראו אור רק כעבור כעשור, בספרו הראשון "עולמות מתנגשים" והשני "[[ארץ רעשה]]" (Earth in Upheaval, [[1952]]).


לפי התאוריה, [[יציאת מצרים]] למשל, ארעה במהלכן של תהפוכות-טבע חריגות בהיקפן ובעצמתן. אם נבדוק מסורות היסטוריות שונות, נוכל למצוא בהן עקבות ברורים לאותם אירועים. ואם נסנכרן בעזרת אירועים אלה את הכרונולוגיות השונות, נוכל לפתע לגלות ביניהן דמיון במקום הסתירות שמצאו החוקרים. באמצעות תארוכן של תהפוכות הטבע שאירעו, לשיטתו, ב[[המאה ה-15 לפנה"ס|מאה ה-15]] וב[[המאה ה-8 לפנה"ס|מאה ה-8 לפנה"ס]], וליקובסקי הגיע לשינויים מרחיקי לכת ב[[הכרונולוגיה המצרית|כרונולוגיה המצרית]], ובעקבות זאת בכרונולוגיות של שאר העולם העתיק.
לפי התאוריה, [[יציאת מצרים]] למשל, ארעה במהלכן של תהפוכות-טבע חריגות בהיקפן ובעצמתן. אם נבדוק מסורות היסטוריות שונות, נוכל למצוא בהן עקבות ברורים לאותם אירועים. ואם נסנכרן בעזרת אירועים אלה את הכרונולוגיות השונות, נוכל לפתע לגלות ביניהן דמיון במקום הסתירות שמצאו החוקרים. באמצעות תארוכן של תהפוכות הטבע שאירעו, לשיטתו, ב[[המאה ה-15 לפנה"ס|מאה ה-15]] וב[[המאה ה-8 לפנה"ס|מאה ה-8 לפנה"ס]], וליקובסקי הגיע לשינויים מרחיקי לכת ב[[הכרונולוגיה המצרית|כרונולוגיה המצרית]], ובעקבות זאת בכרונולוגיות של שאר העולם העתיק.

גרסה מ־20:42, 27 בפברואר 2021

עמנואל וליקובסקי
Иммануи́л Велико́вский
לידה 10 ביוני 1895
ויטבסק, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בנובמבר 1979 (בגיל 84)
פרינסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי היסטוריה
מקום מגורים רוסיה, ארץ ישראל, ארצות הברית
מקום לימודים
הערות יהודי
תרומות עיקריות
הציע שחזור להיסטוריה של העת העתיקה על פי מסורות עם (בעיקר יהודיות ומצריות) כך שהכרונולוגיה המצרית מתאימה לזו המקראית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמנואל וליקובסקיאנגלית: Immanuel Velikovsky‏, 10 ביוני 1895 -17 בנובמבר 1979) היה רופא, היסטוריון, וסופר יהודי רוסי - ארץ ישראלי - אמריקאי, שהתמחה בפסיכואנליזה. נודע בעיקר בכרונולוגיה ההיסטורית המתוקנת שיצר, בה יישב סתירות שונות בין הכרונולוגיה המקראית והמסורתית לתארוכים ולאירועים המופיעים בכרונולוגיה של המזרח הקרוב העתיק בתרבויות מצרים העתיקה ושאר עמי האזור. הכרונולוגיה ההיסטורית המתוקנת שלו גם הסבירה אירועים כמו מכות מצרים ושמש בגבעון דום כאירועים טבעיים, לא ניסיים, המוכרים גם בהיסטוריה של שאר עמי האזור בעת העתיקה. מרבית המדענים חולקים על דבריו.

כתב לפחות שבעה ספרים (שלושה פורסמו רק לאחר פטירתו), חלקם רבי מכר שתורגמו לכתריסר שפות. הראשון והידוע בהם עולמות מתנגשים (Worlds in Collision), יצא לאור ב-1950 בהוצאת מקמילן (Macmillan Publishers). יש עוד ספרים שהוא כתב ועוד לא נדפסו.

קורות חיים

רוסיה וארץ ישראל

וליקובסקי נולד ב-1895 בוויטבסק שבאימפריה הרוסית (כיום בבלארוס), הצעיר בשלושת בניהם של זוג יהודים ציונים, בני המעמד הבינוני, שמעון וליקובסקי וביילה (לבית גרודנסקי). למד בבית ספר תיכון ידוע במוסקבה, "מדבדניקוב גימנסיום" וסיים בהצטיינות בשפות ובמתמטיקה. המשיך ללימודי רפואה באוניברסיטת מוסקבה והוסמך בה כרופא ב-1921. עבד כשלוש שנים בברלין, במערכת של העיתון Scripta Universitatis’ journal, אשר עורך החלק המדעי בו היה אלברט איינשטיין. ב-1923 נישא לכנרת אלישבע לבית קרמר (בתו של המו"ל גיאורג קרמר מהמבורג) והזוג עלה לארץ ישראל בשנת 1924. כאן גם נולדו לוליקובסקי שתי בנותיו. בשנות ה-20 עסק בהוצאה לאור של "כתבי האוניברסיטה ובית הספרים בירושלים" (Scripta Academica Hierosolymitana) - אוסף מאמרים של גדולי המדענים היהודיים בעולם, כהכנה לפתיחת האוניברסיטה העברית על הר הצופים ב-1925. היה מראשוני הפסיכואנליטיקאים בארץ ישראל, לאחר שהתמחה אצל וילהלם שטקל, תלמידו של זיגמונד פרויד וכתב מספר מאמרים מקצועיים בתחום זה. מארץ ישראל היגר עם משפחתו לארצות הברית בשנת 1939.

ארצות הברית

בשנתו הראשונה בארצות הברית עסק וליקובסקי בכתיבת ספרו אדיפוס ואחנאתון (Oedipus and Akhenaton), שיצא לאור רק שנים רבות לאחר מכן. הספר התבסס על ספרו של זיגמונד פרויד, Moses and Monotheism ותוך כדי העבודה עליו וליקובסקי החל לפתח את התיזה שלו. עיקריה של התיזה ראו אור רק כעבור כעשור, בספרו הראשון "עולמות מתנגשים" והשני "ארץ רעשה" (Earth in Upheaval, 1952).

לפי התאוריה, יציאת מצרים למשל, ארעה במהלכן של תהפוכות-טבע חריגות בהיקפן ובעצמתן. אם נבדוק מסורות היסטוריות שונות, נוכל למצוא בהן עקבות ברורים לאותם אירועים. ואם נסנכרן בעזרת אירועים אלה את הכרונולוגיות השונות, נוכל לפתע לגלות ביניהן דמיון במקום הסתירות שמצאו החוקרים. באמצעות תארוכן של תהפוכות הטבע שאירעו, לשיטתו, במאה ה-15 ובמאה ה-8 לפנה"ס, וליקובסקי הגיע לשינויים מרחיקי לכת בכרונולוגיה המצרית, ובעקבות זאת בכרונולוגיות של שאר העולם העתיק.

ניסיונותיו של וליקובסקי להסביר את אירועי הטבע הללו כתוצאה מהתקרבות מוגזמת של גרם שמיימי לכדור הארץ, הם שגרמו לסערה הממשית. והוא המשיך ועשה זאת גם בספריו הבאים: "תקופות בתוהו" (Ages in Chaos), "ההייתה תקופת חושך ביוון", "רעמסס השני ותקופתו" (Ramses II and his Time), ו"גויי הים" (Peoples of the Sea).

ספרו "תקופות בתוהו" מנתח ממצאים ארכאולוגיים כמו פפירוס איפוור ואבן שחם, שנמצאה באל עריש, ומתארך מחדש את התקופה הפרעונית. גילוי זה מביא אתו פתרון לסתירות שהופיעו בעדויות ההיסטוריות עצמן (שבדרך כלל נמצאו כתובות על גבי פפירוסים) והוא מאפשר התאמה בין העדויות ההיסטוריות לבין העדויות המקראיות. כמו כן, הוא מזהה את עם החיקסוס כעמלק, ובכך מאפשר לחבר את תיאורי התנ"ך ותיאורי הפפירוסים המצריים לתמונה אחת רחבה של אותו האירוע.

בניגוד לדוקטרינות של ביקורת המקרא שהיו בתקופתו, שיחסו את מוצאן של רבות ממצוות התורה לתקופה של גלות בבל, ניסה להוכיח בעקבות הגילויים של התרבות האוגריתית, ודמיונה הרב לתנ"ך בלשון, בסגנון, בידע הרפואי, במונחים טכניים ועוד, כי התורה נכתבה בתקופת התרבות האוגריתית, יותר מאלף שנה מוקדם מכפי שטענה אז ביקורת המקרא.

כתביו זכו לתשומת לב נרחבת וחלקם היו לרבי מכר, אך גם לביקורת חריפה מצד הקהילה המדעית שראתה אותם כפסבדו מדע. בפרט טענו אסטרונומים כנגד "עולמות מתנגשים" כי הוא עומד בסתירה לידע הפיזיקלי אודות מכניקה שמימית. בשנות ה-70 התעמתו עם רעיונותיו אנשי מדע בולטים כקארל סייגן וסטיבן ג'יי גולד.[1] סאגאן הסכים עם וליקובסקי - שהעלה טענות שצריכים להתמודד איתם, אך חשב שאפשר להסביר את התופעות בדרכים חלופיות. וליקובסקי הגן על עצמו בספר "חרם בשם המדע" (Stargazers and Gravediggers). הוא גם פרסם ספר, "לפני עלות השחר", על שיחותיו והתכתבותיו עם אלברט איינשטיין[2].

ספריו תורגמו לעברית כמעט במלואם על ידי בתו, שולמית וליקובסקי–כוגן, רעייתו של אברהם כוגן, שהתגוררה בישראל.

ממסקנות מחקריו

  • אסונות טבע גלובליים פקדו את כדור הארץ הן בתקופה שלפני ההיסטוריה האנושית והן במהלכה.
  • עדויות לאסונות אלו ניתן למצוא בשרידים ארכאולוגיים ובמחקרים גאולוגיים.
  • מינים רבים נכחדו באסונות טבע ולא באבולוציה הדרגתית.
  • תיעוד של אסונות הטבע הללו ניתן למצוא במיתוסים, באגדות ובהיסטוריה הרשומה של כל העמים הקדומים. וליקובסקי הצביע על מתאם בין מיתוסים של עמים שונים שהצביע, לדעתו, על תיעוד אותו אירוע. כדוגמה הביא את סיפור המבול המתועד בתנ"ך העברי, במיתוס היווני על דיוקליון ובמיתוס ההודי על מנו.
  • הסיבה לאסונות הטבע הללו היו מפגשים קרובים עם כוכבי לכת בתוך מערכת השמש, ביניהם נגה, מאדים וצדק.
  • כדי להסביר את היתכנות המפגשים עם כוכבי הלכת, הציע וליקובסקי כי במערכת השמש פועלים כוחות אלקטרומגנטיים חזקים הגוברים על כוח הכובד.
  • וליקובסקי טען שהתיעוד ההיסטורי של מצרים העתיקה איננו ממופה נכון בזמן, ולכן אין התאמה בין המסופר בתנ"ך לבין ההיסטוריה המתועדת של מצרים הקדומה. בהזחה של 540 שנים של ההיסטוריה המצרית הקדומה, גילה מתאם מפתיע בין המיתוסים של שני העמים הקדומים - המצרים והעברים. בנוסף לכך לא התקיימה "תקופת המעבר ביוון" אלא התקופה הארכאית היא המשך ישיר לתקופה המיקנית.
  • "השמיר", שבו השתמש שלמה המלך לבניין המקדש, היה מלחי-רדיום רדיואקטיביים.

מספריו וכתביו

  • עולמות מתנגשים (Worlds in Collision)
  • ארץ רעשה (Earth in Upheaval)
  • תקופות בתוהו
    • ישראל ומצרים (Ages in Chaos)
    • ההייתה תקופת חושך ביוון?
    • Oedipus and Akhnaton (כרך של "תקופות בתוהו" שעדיין לא הודפס בעברית)
    • גויי הים - פלשתים או פרסים? (Peoples of the sea)
    • רעמסס השני ותקופתו (Ramses II and his Time)
  • Mankind in Amnesia
  • חרם בשם המדע (Stargazers and Gravediggers)
  • לפני עלות השחר (שיחות והתכתבות עם איינשטיין)
  • תקצירי ספריו ומאמריו(הקישור אינו פעיל), מתוך האתר "התנ"ך והכרונולוגיה של העולם העתיק", שיטתו של ד"ר עמנואל וליקובסקי

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמנואל וליקובסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Stephen Jay Gould,‏ Velikovsky in Collision, באתר The Unofficial Stephen Jay Gould Archive (לקוח מ Ever Since Darwin: Reflections in Natural History, שנת 1977, עמודים 153–159)
  2. ^ ראו ביקורת במאמרו של אבשלום אליצור