משחק המלכים (ספר) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Harel (שיחה | תרומות)
מ ←‏תרגומים לעברית: + נובלת שחמט
Harel (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
שורה 32: שורה 32:
|היברובוקס=
|היברובוקס=
}}
}}
'''משחק המלכים''' הוא [[ספר]] קלאסי שנכתב על ידי ה[[סופר]] ה[[אוסטרי]] [[שטפן צווייג]] ופורסם לראשונה בשנת 1942. הסיפור הוגדר כ[[נובלה]] פסיכולוגית בגלל העיסוק הנרחב בנבכי ה[[נפש]] של הדמויות בו.
'''משחק המלכים''' היא [[נובלה]] שנכתבה על ידי ה[[סופר]] ה[[אוסטרי]] [[שטפן צווייג]] ופורסמה לראשונה בשנת 1942. הסיפור הוגדר כ[[נובלה]] פסיכולוגית בגלל העיסוק הנרחב בנבכי ה[[נפש]] של הדמויות בו.


ב-[[1960]] יצר המפיק האמריקאי [[גרד אוסוולד]] (Gerd Oswald) סרט בשם זהה.
ב-[[1960]] יצר המפיק האמריקאי [[גרד אוסוולד]] (Gerd Oswald) סרט בשם זהה.

גרסה מ־18:49, 8 במרץ 2021


שגיאות פרמטריות בתבנית:ספר

פרמטרים ריקים [ שנת הוצאה בעברית, מהדורות נוספות, מהדורה מוערת, מהדורה ראשונה, מהדורה מדעית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שנת הוצאה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

משחק המלכים
Schachnovelle
Elke Rehder: משחק המלכים (תגליף מעץ)
Elke Rehder: משחק המלכים (תגליף מעץ)
מידע כללי
מאת שטפן צווייג
שפת המקור גרמנית
סוגה נובלה
נושא בידוד, שחמט, טראומה נפשית, גרמניה הנאצית, אנשלוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות האוקיינוס האטלנטי, וינה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
מקום הוצאה ארגנטינה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1942 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002366412, 002069635, 002069634
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משחק המלכים היא נובלה שנכתבה על ידי הסופר האוסטרי שטפן צווייג ופורסמה לראשונה בשנת 1942. הסיפור הוגדר כנובלה פסיכולוגית בגלל העיסוק הנרחב בנבכי הנפש של הדמויות בו.

ב-1960 יצר המפיק האמריקאי גרד אוסוולד (Gerd Oswald) סרט בשם זהה.

תקציר העלילה

העלילה מתרחשת על סיפונה של אונייה המפליגה מצפון אמריקה לדרומה. אחד מנוסעי האונייה, המספר את הסיפור בגוף ראשון, מגלה להפתעתו כי להפלגה שמשכה 12 יום יצטרף אלוף העולם בשחמט, מירקו צ'נטוביץ, בדרכו לאליפות שחמט שתתקיים בארגנטינה. היות שהנוסע המספר חובב שחמט, הוא מנסה ליצור קשר עם אלוף העולם ולהזמין אותו למשחק איתו, אולם צ'נטוביץ מסרב. רק לאחר שהמספר נפגש עם מיליונר חובב שחמט על האונייה, מסכים צ'נטוביץ לשחק נגד המליונר וכלל חובבי המשחק על האונייה וזאת בתמורה ל-250 דולר. בערב המשחק מתכנסים כל חובבי השחמט באונייה על מנת לצפות במשחקו של אלוף העולם, אך לאחר 24 מסעים בלבד מביס צ'נטוביץ את כל המשחקים נגדו ללא מאמץ כלל. המיליונר, שגאוותו נפגעה, מבקש משחק גומלין וכל חובבי השחמט מייעצים לו אילו מהלכים לבצע. במהלך משחק הגומלין מתערב אדם זר ומייעץ למיליונר לבצע מהלכים שונים, שבעזרתם מסתיים המשחק בתיקו. היות שצ'נטוביץ לא הובס באף משחק בחודשים שקדמו להפלגה, גם לא כששיחק כנגד רבי אמנים רבים, מופתעים כל חובבי השחמט מאוד מתוצאת המשחק. הזר האלמוני שהציע את עזרתו במשחק מוזמן על ידי המיליונר לשחק לבדו כנגד צ'נטוביץ למחרת בערב, ולאחר היסוסים לא ברורים מסכים האלמוני לשחק, בתנאי שייערך משחק אחד בלבד. מספר הסיפור נפגש באותו ערב עם הזר, שקורא לעצמו ד"ר ב', ושומע ממנו את סיפורו.

מסתבר שד"ר ב' שמוצאו באוסטריה, נכלא עם עליית הנאצים לשלטון בגלל היותו עורך דין של הכנסייה הקתולית והנאצים רצו לגלות בעזרתו את מקומות המסתור של אוצרות הכנסייה. החוקרים הנאצים לא חקרו אותו בדרכים קונבנציונליות, אלא שיכנו אותו בחדר מלון ריק לחלוטין מתוך ציפייה שד"ר ב' ישבר מרוב שעמום, בדידות ולאחר מכן מהחקירות. בהתחלה ד"ר ב' התחיל לגלות סימני שבירה, אך התגלגל לידיו ספר שחמט המתאר משחקים של רבי אמנים. לאחר שלמד את כל המשחקים בעל פה ושחזר אותם בראשו, החל דוקטור ב' לשחק שחמט נגד עצמו בעזרת דמיונו בלבד. בצורה זו הצליח ד"ר ב' לשרוד שנה שלמה ב"כלאו" במלון, מאוחר יותר הוא שוחרר בעקבות התמוטטות עצבים שחווה.

לאחר ששומע המספר את קורותיו של ד"ר ב' הוא מחכה בקוצר רוח למשחק בין ד"ר ב' לבין צ'נטוביץ. במשחק, שנמשך זמן רב, מנצח ד"ר ב' את צ'נוביץ ובכך גורם להתפעלות בקרב חובבי השחמט בספינה.

הסיפור נגמר בכך שד"ר ב' מבין שבגלל הסבל שחווה בשבי הנאצים הוא לא יוכל להמשך לשחק שחמט בעתיד למרות איכות משחקו הנדירה.

בסיפור מתאר צוויג בהרחבה את שתי הדמויות של שחקני השחמט, צ'נטוביץ וד"ר ב', ומדגיש את ההבדל שבין גאון האינטואיציה צ'נטוביץ, לבין הלמדן השקדן והמתבודד ד"ר ב'.

תרגומים לעברית

משחק המלכים תורגם לעברית במהדורות שונות, ביניהם:

  1. משחק המלכים, הוצאת ליינמן, תרגם פסח ליפובסקי
  2. משחק המלכים, הוצאת מעיין, תרגם אברהם רוזן, 2004 (הסיפור "שברון לב" מופיע גם הוא בספר זה)
  3. הסיפור מופיע גם בספר "לילה מופלא" שיצא בהוצאת זמורה ביתן, בתרגומו של צבי ארד, בשנת 1984
  4. נובלת שחמט, הוצאת תשע נשמות, מגרמנית: הראל קין, ירושלים, 2021

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משחק המלכים בוויקישיתוף