מפלי ניאגרה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏קישורים חיצוניים: סרטונים תיעוד של התמוטטות המפל, 1954, ארכיון הסרטונים של AP
שורה 48: שורה 48:
* {{GoTravel|נטע קלימי עילם|מפלי הניאגרה – תצוגת התכלית של הטבע|3818}}
* {{GoTravel|נטע קלימי עילם|מפלי הניאגרה – תצוגת התכלית של הטבע|3818}}
* {{בריטניקה}}
* {{בריטניקה}}
* {{סרטונים}} [https://youtu.be/SH8lsTO9Lsk תיעוד של התמוטטות המפל], 1954, ארכיון הסרטונים של [[AP]]


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־13:36, 11 במרץ 2021

מפלי ניאגרה
Niagara Falls
מידע כללי
מיקום גבול ארצות הברית–קנדה, בין ימת אירי וימת אונטריו
נהר נהר ניאגרה
סוג מפל גוש, מפוצלים
גובה כולל 51 מטר
רוחב ממוצע 1,203 מטר
נפילת מים רציפה 51 מטר
מספר נפילות מים 1
ספיקה ממוצעת 2,407 מ"ק/שנייה
ספיקה מרבית 8,269 מ"ק/שנייה
עונה שופעת כל השנה
קואורדינטות 43°04′48″N 79°04′16″W / 43.08°N 79.071°W / 43.08; -79.071
הצד האמריקני של מפלי הניאגרה

מפלי ניאגרהאנגלית: Niagara Falls) הם מפלי מים בגבול שבין ארצות הברית לקנדה. הם מחולקים למפלים האמריקניים והמפלים הקנדיים, שנקראים גם "מפלי הפרסה". מקור שמם של המפלים במילה אירוקוית שפירושה "רעם המים". המפלים מצויים כחצי שעת נסיעה מהעיר באפלו בצד האמריקני וכשעה וחצי נסיעה מהעיר טורונטו בצד הקנדי.

מאפייני המפלים

מפלי ניאגרה הם חלק ממערכת הימות הגדולות של אמריקה הצפונית. מי המפלים נופלים מימת אירי ולאחר נפילתם זורמים דרך נהר ניאגרה אל ימת אונטריו הנמצאת 100 מטר נמוך יותר מימת אירי. ימת אונטריו מתנקזת אל האוקיינוס האטלנטי באמצעות תעלת סנט לורנס.

גובהם של מפלי הפרסה הקנדיים הוא 51 מטר ורוחבם בפסגה הוא 675 מטר. עומק הנהר מתחת למפלים הוא 56 מטרים. כשליש מהמפלים הקנדיים נמצאים בשטח ארצות הברית. בצד האמריקאי ישנם שני מפלים: המפלים הגדולים, שגובהם הוא 21 עד 30 מטרים ורוחבם בפסגה הוא 323 מטר, ומפל קטן יחסית הקרוי "הינומת הכלה", המופרד מהמפל הגדול על ידי אי הירח. לאורך אלפי השנים, מפלי ניאגרה נסוגים לאחור בשל שחיקת המים. על פי מדידות שנערכו החל מ-1970 מגיעה השחיקה ל-1.5 מטר בשנה.

אתר תיירות עולמי

כ-15 מיליון מבקרים פוקדים את אזור מפלי ניאגרה כל שנה, האזור ידוע גם כבירה העולמית של ירחי הדבש.[1] במפלי ניאגרה שטה ספינה, אשר שמה ידוע ברחבי העולם - "עלמת הערפל" ("Maid of the Mist"). ספינה זו מקרבת למפלים את נוסעיה הנרטבים מטיפות מכל עבר, כדי שיוכלו לחזות ביופי מקרוב. קיימות עוד אטרקציות רבות באזור מפלי ניאגרה, כמו צפייה במפלים ממסוק או ביקור באתר מגדל סקיילון ממנו ניתן להשקיף על האזור משני צדי הגבול. במרחק נסיעה קצר מהמפלים נמצאת העיירה ניאגרה און דה לייק בצפון אזור ניאגרה המושכת מבקרים רבים ונחשבת כאחת העיירות היפות ביותר בקנדה.

דרומית למפלים בצד האמריקני נמצא האי גרנד איילנד בו ביקש בשנת 1825 מרדכי מנואל נח להקים מדינה ליהודים שתשתלב בתוך ארצות-הברית של אמריקה.

הפקת אנרגיה

כמות המים העוברת במפלים היא עצומה. חצי מכמות המים במפלי ניאגרה משמשת לייצור אנרגיה הידרו-אלקטרית (אנרגיה חשמלית המיוצרת על ידי תנועת מים) על ידי ממשלות ארצות הברית וקנדה. אזור מפלי ניאגרה הוא האזור שמיוצרת בו האנרגיה ההידרו-אלקטרית הרבה ביותר בעולם.

הצד האמריקני של מפלי ניאגרה


מפלי ניאגרה עם הספינה "עלמת הערפל" וקשת בענן מעל
תצלום פנורמי של מפלי הניאגרה מכיוון הטיילת הקנדית. בצד ימין: המפלים הקנדיים. בצד שמאל: המפלים האמריקניים (לצפייה הזיזו עם העכבר את סרגל הגלילה בתחתית התמונה)
תצלום פנורמי של מפלי הניאגרה מכיוון הטיילת הקנדית. בצד ימין: המפלים הקנדיים. בצד שמאל: המפלים האמריקניים (לצפייה הזיזו עם העכבר את סרגל הגלילה בתחתית התמונה)

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים