מאמר סקירה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: פיזיק
מ ←‏ראו גם: הוספה
 
שורה 9: שורה 9:
== ראו גם ==
== ראו גם ==
*[[ספריית קוקרן]]
*[[ספריית קוקרן]]
*[[מאמר מדעי]]
*[[מטא-אנליזה]]


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה אחרונה מ־10:56, 29 במרץ 2021

מאמר סקירהאנגלית: Review article) או סקירת ספרות (באנגלית: Literature review) הוא מאמר המסכם מאמרים רבים קודמים בנושא כלשהו. בפרט, בתחומי המדע מאמר סקירה הוא מאמר מדעי אשר אינו מדווח על תוצאות מחקר יחידי, למשל ניסוי מדעי או תצפית מדעית יחידים, אלא מסכם מספר רב של מאמרים מדעיים שפורסמו קודם לכן בנושא מסוים או בשאלה מסוימת, במטרה להבינו באופן רחב, אמין ועמוק יותר[1][2].

בדומה למאמרי תוצאות במדע, מאמר סקירה מדעי בדרך-כלל מתפרסם בכתב עת מדעי, ועובר ביקורת עמיתים. במרבית תחומי המדע הופיעו במשך השנים כתבי-עת מדעיים מיוחדים המתמחים במאמרי סקירה, שהמילה Review תכופות משובצת בשמם, למשל Reviews of Modern Physics בתחום הפיזיקה. גם כתבי-עת מדעיים רבים אחרים עשויים לפרסם מאמרי סקירה בנוסף על מאמרים מסוגים אחרים, לפעמים במדור מיוחד או בגיליון מיוחד.

מאמר סקירה הוא מקור משני, כלומר הוא מכיל ניתוח, פרשנות וסינתזה של מספר רב של מאמרים קודמים, אשר במדע בדרך-כלל ערכו מחקר מקורי ובתחומי מדע רבים עשויים להחשב כמקורות ראשוניים. ממאמר סקירה מצופה בדרך-כלל לסקור ללא משוא פנים את כל המאמרים הקודמים החשובים לנושא המוצהר שלו, ולא להתעלם מתרומות רלוונטיות, למשל של מחברים אחרים או מתחומי מדע אחרים. הביבליוגרפיה של מאמר סקירה בדרך-כלל מקיפה בהרבה משל מאמר תוצאות באותה שאלה, ובאופן אופייני עשויה לצטט עשרות ומאות מקורות. לפיכך, מאמרי סקירה הם באופן טיפוסי מקיפים יותר ומוטים פחות ממאמרי תוצאות, ולצרכים רבים הם נחשבים למקורות הכלליים, האמינים והסמכותיים ביותר בנושא שבו הם עוסקים.

גם מאמר סקירה וגם מאמר מטא-אנליזה מסכמים מידע ממחקרים רבים קודמים. ההבדל ביניהם הוא שמטא-אנליזה מצרפת יחד נתונים שנאספו על ידי מחקרים קודמים לצורך ניתוח סטטיסטי מחודש על מדגם גדול יותר, בעוד שמאמר סקירה בדרך-כלל איננו עורך ניתוח מחדש של הנתונים, אלא מצליב את המסקנות של מחקרים קודמים. באופן טיפוסי, מטא-אנליזה תתבצע על מספר קטן יותר של מחקרים מאשר מאמר סקירה באותה שאלה, שכן הניתוח מחדש של הנתונים יוגבל לתת-קבוצה של אותם מחקרים אשר עונים לדרישות הסטטיסטיות, למשל כאלו שנערכו בתנאים, בשיטות ובמתודולוגיות דומות. מאמר סקירה לעומת זאת עשוי להצליב מידע ממחקרים שנערכו בתנאים שונים, במתודולוגיות שונות, ואף מתחומי מדע שונים אשר עשויים לנגוע לשאלה הנחקרת. לכן באופן טיפוסי מסקנותיו כלליות ומקיפות יותר ממסקנות מטא-אנליזה באותו נושא עצמו, אך פחות חזקות. למשל, תכופות לא ניתן יהיה לקבל הערכה של מובהקות סטטיסטית בשאלה הנידונה. גם מאמרי סקירה וגם מאמרי מטא-אנליזה חשובים לבדיקת ההדירות של תוצאות ומסקנות מדעיות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מאמר סקירה, באתר מוזיאון המדע ע"ש ברנרד בלומפילד
  2. ^ נחמיה פרידלנד, איילת פישבך ועופר פיין, "כתיבת מאמר", מתוך הקורס "שיטות ניסויים" באוניברסיטת תל אביב, 1997