היפוך זמן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
QuietQuill (שיחה | תרומות)
מ קישורים פנימיים
שורה 5: שורה 5:


==דוגמאות==
==דוגמאות==
אם למשל מצלמים משחק סנוקר, אפשר להריץ אותו קדימה ואחורה. כך או כך, הכדורים עדיין מתנגשים והצופה במתרחש לא יכול לדעת מה הכיוון הנכון.
ניתן להריץ תמונה קדימה של שני כדורי סנוקר מתנגשים למשל קדימה או אחורה, בלי שום יכולת לדעת מה כיוון הזמן הנכון של האירוע - מנקודת המבט של הצופה במתרחש.
אם מריצים סרטון של כדור מתגלגל אין לדעת מאיזה נקודה בסרטון התחיל או נעצר.
אם מריצים סרטון של כדור מתגלגל אין לדעת מאיזה נקודה בסרטון התחיל או נעצר.


==היסטוריה==
==היסטוריה==
היפוך הזמן התגלה על ידי שני פיזיקאים אמריקאים, [[ג'יימס קרונין]] ו[[ואל פיץ']], שקיבלו על כך פרס נובל בשנת 1980.
היפוך הזמן התגלה על ידי שני פיזיקאים אמריקאים, [[ג'יימס קרונין]] ו[[ואל פיץ']], שקיבלו על כך פרס נובל בשנת 1980.
בשנת 1955 הכיר ג'יימס קורנין את ואל פיץ' אשר הביאו בשנת 1958 לאוניברסיטת פרינסטון. בשנת 1980 זכו השניים ב[[פרס נובל]] לפיזיקה, על גילוי ההפרה של עקרונות סימטריית הבסיסים (סימטריית CP היא סימטריה מקורבת בין חלקיקים לאנטי חלקיקים). בעבר חשבו שהסימטריה מדויקת ושעולם שמורכב מחומר יהיה זהה בתכנותיו לעולם של אנטי חומר אך בשנות ה-60 ג'יימס קורנין וואל פיץ' גילו זאת.
בשנת 1955 הכיר ג'יימס קורנין את ואל פיץ' אשר הביאו בשנת 1958 לאוניברסיטת פרינסטון. בשנת 1980 זכו השניים ב[[פרס נובל]] לפיזיקה, על גילוי [[שבירת סימטריית CP|ההפרה של עקרונות סימטריית הבסיסים]] (סימטריית CP היא סימטריה מקורבת בין חלקיקים לאנטי חלקיקים). בעבר חשבו שהסימטריה מדויקת ושעולם שמורכב מחומר יהיה זהה בתכנותיו לעולם של אנטי חומר אך בשנות ה-60 ג'יימס קורנין וואל פיץ' גילו זאת.
גילוי זה תרם לתאוריה של [[המפץ הגדול]].
גילוי זה תרם לתאוריה של [[המפץ הגדול]].


== ראו גם ==
== ראו גם ==
* [[ויקיפדיה:עריכה טכנית]]
* [[שבירת סימטריית CP]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==

גרסה מ־21:22, 1 באפריל 2021

היפוך זמן היא פעולה מתמטית או פיזיקלית של החלפת הביטוי לזמן, בשלילה שלו בנוסחאות או במשוואות, כך שיתארו אירוע בו הזמן רץ לאחור או כל התנועות מתהפכות. הנוסחה או המשוואה המתקבלת שנשארה ללא שינוי על ידי פעולה זו, טוענים שהוא מהווה היפוך זמן, מה שמרמז שאותם חוקי פיזיקה חלים באותה מידה בשני המצבים שבהם האירוע השני (ההפוך) אינו ניתן להבחנה במקור ושלזרם של הזמן אין כיוון. מעודף באופן טבעי במקרה של אינטראקציות (הדדיות) יסודיות. היפוך זמן מציין את היפוך התקדמות הזמן. מתמטית, היא מיוצגת על ידי הפעולה

דוגמאות

אם למשל מצלמים משחק סנוקר, אפשר להריץ אותו קדימה ואחורה. כך או כך, הכדורים עדיין מתנגשים והצופה במתרחש לא יכול לדעת מה הכיוון הנכון. אם מריצים סרטון של כדור מתגלגל אין לדעת מאיזה נקודה בסרטון התחיל או נעצר.

היסטוריה

היפוך הזמן התגלה על ידי שני פיזיקאים אמריקאים, ג'יימס קרונין וואל פיץ', שקיבלו על כך פרס נובל בשנת 1980. בשנת 1955 הכיר ג'יימס קורנין את ואל פיץ' אשר הביאו בשנת 1958 לאוניברסיטת פרינסטון. בשנת 1980 זכו השניים בפרס נובל לפיזיקה, על גילוי ההפרה של עקרונות סימטריית הבסיסים (סימטריית CP היא סימטריה מקורבת בין חלקיקים לאנטי חלקיקים). בעבר חשבו שהסימטריה מדויקת ושעולם שמורכב מחומר יהיה זהה בתכנותיו לעולם של אנטי חומר אך בשנות ה-60 ג'יימס קורנין וואל פיץ' גילו זאת. גילוי זה תרם לתאוריה של המפץ הגדול.

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים