יעקב שחר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ביטול גרסה 30446874 של 79.177.200.195 (שיחה) ראו תקציר קודם
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 8: שורה 8:
| תפקיד = נשיא מועדון מכבי חיפה
| תפקיד = נשיא מועדון מכבי חיפה
| בת זוג = נילי שחר
| בת זוג = נילי שחר
|כיתוב=יעקב שחר}}
|כיתוב=}}
'''יעקב (יענקל'ה) שחר''' (נולד ב-[[8 באפריל]] [[1941]]) הוא [[איש עסקים]] [[ישראלי]], פילנתרופ, מבעלי "[[מאיר חברה למכוניות ומשאיות]]", בעליו ונשיאו של [[מועדון כדורגל|מועדון הכדורגל]] [[מכבי חיפה (כדורגל)|מכבי חיפה]] מאז שנת [[1992]].
'''יעקב (יענקל'ה) שחר''' (נולד ב-[[8 באפריל]] [[1941]]) הוא [[איש עסקים]] [[ישראלי]], פילנתרופ, מבעלי "[[מאיר חברה למכוניות ומשאיות]]", בעליו ונשיאו של [[מועדון כדורגל|מועדון הכדורגל]] [[מכבי חיפה (כדורגל)|מכבי חיפה]] מאז שנת [[1992]].



גרסה מ־23:02, 7 באפריל 2021

יעקב שחר
יעקב שחר
יעקב שחר
לידה 8 באפריל 1941 (בן 82)
נס ציונה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
כינויים נוספים יענקל'ה שחר
פעילות בולטת הנשיא והבעלים של מועדון הכדורגל מכבי חיפה
מקצוע איש עסקים ופילנתרופ, בעל מועדון כדורגל
תפקיד נשיא מועדון מכבי חיפה
בת זוג נילי שחר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יעקב (יענקל'ה) שחר (נולד ב-8 באפריל 1941) הוא איש עסקים ישראלי, פילנתרופ, מבעלי "מאיר חברה למכוניות ומשאיות", בעליו ונשיאו של מועדון הכדורגל מכבי חיפה מאז שנת 1992.

ביוגרפיה

יעקב שוכטוביץ' נולד בנס ציונה כבן זקונים של אריה שוכטוביץ', שהיה מזכיר ועד המושבה ורעייתו אסתר, שהייתה עקרת בית. בצה"ל השתתף בקורס טיס ולאחר שהודח ממנו היה מדריך ספורט בבית הספר הטכני של חיל האוויר. ב-1960 נסע עם נבחרת חיל האוויר בכדורסל לסדרת משחקים בקפריסין נגד נבחרת חיל האוויר האנגלי, אך לפני כן, לפי הנחיה כללית של ראש ממשלת ישראל דוד בן-גוריון, המחייבת נציגי מדינה לעברת את שמות משפחותיהם, שינה את שמו משוכטוביץ' לשחר, כמו אחיו הגדול.[1][2]

לאחר שהשתחרר מצה"ל עסק באימון כדורסל עד גיל 30, ואז הכיר את מי שעתידה להיות בת זוגו, נילי קז, מורה לנגינה בפסנתר. שניהם הפכו לשותפים (יחד עם ישראל קז, אחיה של נילי), ב"קבוצת מאיר" שהפכה ל"מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ". החברה מייבאת לישראל את המכוניות וולוו, הונדה ויגואר, וכן אוטובוסים, משאיות וציוד מכני הנדסי שמייצרת וולוו. בין השנים 2002 ל-2007 שלטה החברה גם בחברת הביטוח הפניקס, עד אשר נמכרה לקבוצת דלק ברווח גדול.

מעורבות בספורט

שחר היה שחקן כדורגל בסוף שנות ה-50 בסקציה נס ציונה,[2] אך כשבגר עזב את הכדורגל לטובת עסקים.

יעקב שחר מתארח במשכן הנשיא יחד עם מכבי חיפה לכבוד משחק אלוף האלופים 2016.
נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין מעניק לשחר ומכבי חיפה את מגן הכבוד, 2016.

בשנות ה-80 של המאה ה-20 היה שחר הספונסר של בית"ר ירושלים ואחר כך מכבי חיפה. בעקבות רצונו להצעיד את מכבי חיפה ואת הכדורגל הישראלי לסטנדרטים חדשים (בשנת 1992 הכדורגל הישראלי החל לשחק במסגרות האירופאיות), רכש שחר את מכבי חיפה תחת חברת "קשר ספורט" שבבעלותו וכבר בעונתו השנייה כנשיא הקבוצה זכתה באליפות ללא הפסד ליגה, ואף העפילה לשמינית גמר גביע מחזיקות הגביע האירופאי (שם הודחה מול פארמה האיטלקית בפנדלים).

ב-1996 עזבו את הקבוצה חיים רביבו ואייל ברקוביץ' לקבוצות באירופה. כרטיס השחקן של רביבו נמכר לקבוצת סלטה ויגו הספרדית ואילו זה של ברקוביץ' הושאל לסאות'המפטון האנגלית ושנה אחר כך נמכר לווסטהאם יונייטד בלמעלה ממיליון דולר. שנה מאוחר יותר, נמכר כרטיסו של סרגיי קנדאורוב לבנפיקה ליסבון תמורת 1.5 מיליון דולר.

לאחר שחרור שלושת השחקנים האלה באו 7 שנים של יובש (למעט זכייה בגביע המדינה ב-1998 והופעה מכובדת בגביע המחזיקות בשנה שאחריה). בשנים אלה נקלע שחר למספר מחלוקות כספיות, שאף הגיעו לבית המשפט, עם שחקנים כמו אייל ברקוביץ' והמאמן שפוטר גיורא שפיגל.

יעקב שחר המשיך להשקיע בקבוצה, הוא צירף לקבוצה כוכבים צעירים כמו יוסי בניון ואיגביני יעקובו. בעקבות החתמתו של אברהם גרנט זכתה חיפה בשתי אליפויות רצופות וההצלחה המשיכה גם אחרי שגרנט עבר לאמן את נבחרת ישראל, כאשר יצחק שום העפיל עם הקבוצה לשלב הבתים של ליגת האלופות. למרות מכירת כוכבי הקבוצה בניון, יעקובו וריימונדס ז'וטאוטאס, גם המאמן רוני לוי נחל הצלחה כשזכה עם הקבוצה בשלוש אליפויות ברציפות (2003/2004, 2004/2005, ו-2005/2006). לאחר כניסתם של איילי ההון ארקדי גאידמק, דניאל יאמר ואלכס שניידר לכדורגל הישראלי חל פיחות לכאורה ביכולתו של שחר להגיע להישגים, אך למרות זאת הצליחה מכבי חיפה שבבעלותו, תחת הדרכתו של המאמן אלישע לוי, לזכות באליפות בעונת 2008/2009 שבה השקיע פחות כספים בהשוואה לעונות הקודמות, ואף להעפיל שנית לשלב הבתים של ליגת האלופות. בעונת 2010/2011 זכתה חיפה באליפות נוספת, אך מאז לא זכתה באף אליפות.

שחר השקיע מכספו במכבי חיפה יותר מ-150 מיליון שקלים (נכון ל-2011).[3] בעקבות ההצלחה הרבה של מכבי חיפה הוא אף הושווה לעו"ד שמעון מזרחי (יושב ראש של מכבי תל אביב בכדורסל) ולא פעם הובע חשש שמכבי חיפה תחת הנהגתו של שחר תהפוך למקבילה של מכבי תל אביב מהכדורסל ותחנוק את הליגה. שחר צוטט כאומר: "אם אגיע להישגים של מכבי תל אביב בכדורסל, תדע שהצלחתי".[4]

שחר זוכה להערכה רבה בקרב קהילת הספורט בארץ. כך למשל, בעקבות כישלונה של נבחרת ישראל להעפיל למונדיאל 2010 קרא אביעד פוהורילס לתת לשחר לקבוע מי יהיה מאמן הנבחרת וכתב עליו "שחר הוא הבודד בכדורגל הישראלי שיש משקל לדבריו, ולדרך שבה הוא מחליט. במקום הקשה והאכזר הזה, שאין בו גיבורים, הוא היחיד שהצליח להקים אימפריה. יש בו מכובדות, הוא רואה את הדברים כהוויתם, לא רואה צל הרים כהרים, לא מבטיח מה שאי אפשר לקיים. שקול, סולידי, חכם, מדויק ולעיתים גם אכזר כשצריך".[5]

בשנת 2010 נבחר למספר שניים ברשימת "אנשי העשור" של המקומון "זמן חיפה". ב-6 ביולי 2010 קיבל שחר פרס על מפעל חיים מההתאחדות לספורט ותיקים בישראל בחסות הוועד האולימפי בישראל, הפרס הוענק לו בטקס בכנסת על ידי יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין.[6]

ב-19 באוקטובר 2017 קיבל פרס על מפעל חיים ממנהלת הליגות לכדורגל במעמד נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין.[7][8]

בנוסף לכדורגל, שחר תומך כספית במספר ספורטאים אולימפיים.[9]

חיים אישיים

שחר נשוי לנילי ולהם ילדים ונכדים. אחיין של אשתו הוא המוזיקאי יאיר קז, חבר להקת ג'ירפות.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יעקב שחר בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ ערן נבון, כבוד הנשיא, באתר ישראל היום, 1 במרץ 2013
  2. ^ 1 2 פוסט מס' 118, בבלוג של יואש אלרואי, 17 בדצמבר 2012
  3. ^ עמית גולדשטיין‏, הגעת לגיל שמותר להפסיד?: מה השתנה אצל יעקב שחר, באתר וואלה!‏, 25 בפברואר 2011
  4. ^ מרדכי אלון ואמיר דורון, "הוצא מהקשרו 1", 2001, 119
  5. ^ אביעד פוהורילס, תנו ליענקל'ה להחליט: שחר צריך לקחת את המושכות, באתר nrg מעריב, 16 באוקטובר 2009
  6. ^ יצחק הברמן, נשיא מכבי חיפה, יעקב שחר קיבל פרס על מפעל חיים, האתר הרשמי של מכבי חיפה, 6 ביולי 2010
  7. ^ יעקב שחר יזכה לפרס מפעל חיים ממנהלת הליגה, ספורט1 מעריב אונליין, אוקטובר 2017.
  8. ^ איציק יצחקי‏, יעקב שחר יקבל אות מפעל חיים מטעם מנהלת הליגות, באתר וואלה!‏, 17 באוקטובר 2017.
  9. ^ אורן אהרוני, שחר: "חייבים לעזור לספורטאים האולימפיים", באתר ynet, 12 במאי 2013.