ברנדון סנדרסון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תיקון טעות הקלדה
תגיות: שוחזרה עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ לא טעות
שורה 21: שורה 21:
| מושפעים =
| מושפעים =
}}
}}
'''ברנדון סנדרסון''' (ב[[אנגלית]]: '''Brandon Sanderson'''; נולד ב-[[19 בדצמבר]] [[1975]]) הוא [[סופר]] [[פנטזיה]] [[אמריקאי]]. נודע בעיקר בזכות היקום הקוסמי בו רוב ספריו מתרחשים, לרבות שתי הסדרות הפופולריות ביותר שלו [[הערפילאים]] ו[[גנזך אורות הסער]]. בנוסף, סנדרסון מוכר בזכות כתיבת שלושת הכרכים הנועלים של סדרת הפנטזיה האפית "[[מחזור כישור הזמן]]" מאת הסופר [[רוברט ג'ורדן]], שנפטר בטרם הספיק לסיימה בעצמו. סנדרסון עבד בתור עורך המגזין "Leading Edge", בזמן שלמד ב[[אוניברסיטת בריגהאם יאנג]], שם הוא מעביר מדי שנה, קורס כתיבה יוצרת.
'''ברנדון סנדרסון''' (ב[[אנגלית]]: '''Brandon Sanderson'''; נולד ב-[[19 בדצמבר]] [[1975]]) הוא [[סופר]] [[פנטזיה]] [[אמריקאי]]. נודע בעיקר בזכות יקום הקוסמיר בו רוב ספריו מתרחשים, לרבות שתי הסדרות הפופולריות ביותר שלו [[הערפילאים]] ו[[גנזך אורות הסער]]. בנוסף, סנדרסון מוכר בזכות כתיבת שלושת הכרכים הנועלים של סדרת הפנטזיה האפית "[[מחזור כישור הזמן]]" מאת הסופר [[רוברט ג'ורדן]], שנפטר בטרם הספיק לסיימה בעצמו. סנדרסון עבד בתור עורך המגזין "Leading Edge", בזמן שלמד ב[[אוניברסיטת בריגהאם יאנג]], שם הוא מעביר מדי שנה, קורס כתיבה יוצרת.


== קורות חייו ==
== קורות חייו ==

גרסה מ־21:37, 21 באפריל 2021

ברנדון סנדרסון
Brandon Sanderson
ברנדון סנדרסון, 2010
ברנדון סנדרסון, 2010
לידה 19 בדצמבר 1975 (בן 48)
נברסקה, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
עיסוק סופר, מורה לכתיבה יצירתית
מקום לימודים אוניברסיטת בריגהם יאנג, Lincoln East High School עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית
סוגה פנטזיה
יצירות בולטות הערפילאים
גנזך אורות הסער
תקופת הפעילות מ-2005 עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ רוברט ג'ורדן, דייוויד פארלאנד, ברברה האמבלי
פרסים והוקרה
  • פרס הוגו לרומן הטוב ביותר (2013)
  • Audie Award for Fantasy (2015)
  • פרס הוגו לעבודה הקשורה הטובה ביותר (2013)
  • Audie Award for Fantasy (2022)
  • Whitney Awards עריכת הנתון בוויקינתונים
brandonsanderson.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברנדון סנדרסוןאנגלית: Brandon Sanderson; נולד ב-19 בדצמבר 1975) הוא סופר פנטזיה אמריקאי. נודע בעיקר בזכות יקום הקוסמיר בו רוב ספריו מתרחשים, לרבות שתי הסדרות הפופולריות ביותר שלו הערפילאים וגנזך אורות הסער. בנוסף, סנדרסון מוכר בזכות כתיבת שלושת הכרכים הנועלים של סדרת הפנטזיה האפית "מחזור כישור הזמן" מאת הסופר רוברט ג'ורדן, שנפטר בטרם הספיק לסיימה בעצמו. סנדרסון עבד בתור עורך המגזין "Leading Edge", בזמן שלמד באוניברסיטת בריגהאם יאנג, שם הוא מעביר מדי שנה, קורס כתיבה יוצרת.

קורות חייו

סנדרסון עם ספריו, 2007

סנדרסון נולד בנברסקה שבארצות הברית, למשפחה נוצרית-מורמונית. לו תואר שני בכתיבה יוצרת שהוענק לו בשנת 2005, מאוניברסיטת בריגהאם יאנג, שם היה גם חבר מערכת ב-"Leading Edge", מגזין ספרות ספקולטיבית חצי מקצועי שפורסם על ידי האוניברסיטה. בשנות ה-90 כחבר בכנסייה המורמונית "ישו המשיח של קדושי אחרית ימים", סנדרסון התנדב כמיסיונר במשך שנתיים במשרה-מלאה ואף נשלח לדרום קוריאה.

כיום הוא מלמד כתיבה יוצרת באוניברסיטת בריגהאם יאנג, בנוסף לעבודתו כסופר.

ב-2006 נישא למורה לספרות אנגלית אמילי בושמן, ולהם 3 ילדים. מתגוררים ביוטה. היא מאוחר יותר גם הפכה למנהלת העסקית שלו.

סיפורת

סנדרסון פרסם את ספר הביכורים שלו "אלנטריס" בשנת 2005 (תורגם לעברית ב-2009). "אלנטריס" מספר את סיפורם של התושבים המקוללים של עיר שירדה מגדולה, שלפני נפילתה החזיקה קסם חזק. לאחר מכן, בשנת 2006, פרסם את הספר "הערפילאים: האימפריה האחרונה", הספר הראשון בטרילוגיית הפנטזיה "הערפילאים". הערפילאים הם אלומנטיקנים, אנשים שיכולים "לשרוף" סוגים שונים של מתכות וסגסוגות אחרי שבלעו אותם, על מנת להגביר חושים ולתת שליטה בכוחות על-טבעיים. רוב האלומנטיקנים הם מבתי אצולה. הסיפור עוקב אחרי קלסייר ווין, שני ערפילאים ממעמד נמוך. קלסייר משתמש ביכולותיה החזקות של וין, כדי לעורר מרד. בשנת 2007 הוא הוציא את ספר ההמשך, "הערפילאים: באר האלוהות", שממשיך את הסיפור של וין, ונכנס לעומק המקורות המסתוריים של הערפילים המתפשטים בעולם ומכסים הכל בלילה ולפעמים אפילו במהלך היום.

ספרו הבא, שיצא בשנת 2007, נקרא אלקטרז נגד ספרני הרשע ומספר על ילד בשם אלקטרז עם יכולת מיוחדת, לקלקל דברים. ב-2008 סנדרסון פרסם שני סיפורי מדע בדיוני קצרים, Firstborn ו-Defending Elysium, והוציא גם את הספר האחרון בטרילוגיית הערפילאים, "הערפילאים: גיבור העידנים" וספר המשך לאלקטרז Alcatraz Versus the Scrivener's Bones.

ב-2009 יצא Warbreaker. במקור פרסם סנדרסון באתר האינטרנט שלו פרק אחד בכל פעם בזמן שכתב את הספר, מ-2006 ועד 2009, כשהגרסה הסופית יצאה דרך ההוצאה. הספר יצא לאור תחת Creative Commons וקיים גם כספר מודפס וגם בהורדה חופשית באתרו של סנדרסון. באותה שנה ראה אור ספר שלישי בסדרת אלקטרז, Alcatraz Versus the Knights of Crystallia. בנובמבר 2009 פורסם הספר הרביעי בסדרת אלקטרז, Alcatraz Versus the Shattered Lens.

ב-2010 הוציא סנדרסון את הספר הראשון בסדרת "גנזך אורות הסער", סדרה חדשה מסוגת הפנטזיה המיועדת לכלול עשרה כרכים המפוצלים לשתי סדרות בנות חמישה ספרים כל אחת.

באוקטובר 2011, פרסם סנדרסון ספר אלקטרוני, "Infinity Blade: Awakening", מבוסס על משחק הווידאו ל-iOS.

באוגוסט 2012, פרסם סנדרסון סיפור בשם "Legion".

הקוסמיר

הקוסמיר הוא השם שהעניק סנדרסון ליקום בו מתרחשות עלילות הספרים אלנטריס, הערפילאים, Warbreaker, גנזך אורות הסער, White Sand ו-Arcanum Unbounded: The Cosmere Collection. רעיון יקום הקוסמיר נבע משאיפתו של סנדרסון ליצור סדרה גדולה ללא הצורך להטריח את קוראיו ברכישת ספרים רבים. סנדרסון כולל בספרי הקוסמיר קשרים לספרים אחרים, ומעריך שסך הספרים בסדרה יעמוד על 40 ספרים לפחות.

באוקטובר 2016 מכר סנדרסון את הזכויות להפקת סרטים על יקום הקוסמיר ל-DMG Entertainment[1].

סופר המשך

לאחר מותו של רוברט ג'ורדן בספטמבר 2007, נבחר סנדרסון על ידי הרייט מקדוגל, אלמנתו של רוברט ג'ורדן, להשלים את הספר האחרון בסדרת הפנטזיה האפית "מחזור כישור הזמן". מקדוגל ביקשה ממנו להשלים את הסדרה אחרי שהתרשמה עמוקות מספרו "הערפילאים: האימפריה האחרונה". הראשון מבין שלושת ספרי ההמשך שהוציא, "עם בוא הסער" פורסם באנגלית באוקטובר 2009 והגיע למקום ראשון ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס לספרים בדיוניים.

בנובמבר 2010 הוציא סנדרסון לאור את הספר השני לסיום "מחזור כישור הזמן", "מגדלי חצות". ובתחילת 2013 יצא הספר האחרון, "זיכרון האור".

בעברית שלושת הספרים אוחדו תחת טרילוגיית זיכרון האור בעולם כישור הזמן, כמו כן עבור עם בוא הסער נכתב תקציר מיוחד המתאר את עלילת הספרים הקודמים על ידי עורכי הסדרה של אופוס.

מספריו שתורגמו לעברית

מרחב הקוסמיר

אלנטריס

  • "אלנטריס" (2005) בתרגומה של ענבל יפה בהוצאת כוכבי כסף בשנת 2009. הוצאת אופוס הוציאה את הספר מחדש ב-2019, כאשר בנוסף לתרגום המקורי של ענבל יפה, הוסיף המתרגם צפריר גרוסמן את התוספות השונות של מהדורת העשור.

הערפילאים

הערפילאים - העידן השני

  • חוק ומסג (2011) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2018.

גנזך אורות הסער

  • דרך המלכים (2010) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2014. בשל אורכו יצא בשני כרכים.
  • רסיסים של אור (2014) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2016. בשל אורכו יצא בשני כרכים.
  • בעל השבועה (2017) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2019. בשל אורכו יצא בשני כרכים.
  • קצב המלחמה (2020), מיועד לתרגום על ידי צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס.

אחרים

מחזור כישור הזמן

  • עם בוא הסער (2009) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2013.
  • מגדלי חצות (2010) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2014.
  • זיכרון האור (2013) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2014.

מלחמת הנפילים

  • לב פלדה (ספר) (2013) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2013.
  • קרב-אש (2015) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2016.
  • אסון (2016) בתרגומו של צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס בשנת 2017.

סדרת אלקטרז

  • אלקטרז נגד ספרני הרשע, מאנגלית: כנרת היגינס־דוידי, הוצאת מודן, 2012.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברנדון סנדרסון בוויקישיתוף

הערות שוליים