אופטימוס פריים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
עדכון
עריכה
שורה 26: שורה 26:
|סיבה=
|סיבה=
|מומחיות=הנהגה, [[אסטרטגיה צבאית]]
|מומחיות=הנהגה, [[אסטרטגיה צבאית]]
|כוחות=
|כוחות=כוח פיזי עצום, חוסן גבוה, יכול לשנות צורה ל[[משאית]] [[סמי-טריילר]]
|כלי נשק=[[רובה]] [[אנרגיה]], [[גרזן קרב|גרזן אנרגיה]] ו[[חרב]] סייברטרונית
|כלי נשק=[[רובה]] [[אנרגיה]], [[גרזן קרב|גרזן אנרגיה]] ו[[חרב]] סייברטרונית
|כלי רכב=הופך ל[[משאית סמי-טריילר]]
|כלי רכב=[[שינוי צורה]] ל[[משאית סמי-טריילר]]
|חבר=
|חבר=
|חבר לשעבר=
|חבר לשעבר=

גרסה מ־14:49, 11 באוגוסט 2021

אופטימוס פריים
אופטימוס פריים המקורי מהדור הראשון.
אופטימוס פריים המקורי מהדור הראשון.
שם ספר רובוטריקים (מארוול קומיקס)
רובוטריקים (Dreamwave)
רובוטריקים (IDW Publishing)
שם סרט רובוטריקים: הסרט
רובוטריקים
רובוטריקים 2: הנקמה
רובוטריקים 3: אפלת הירח
רובוטריקים 4: עידן ההכחדה
רובוטריקים: האביר האחרון
תוכנית טלוויזיה הרובוטריקים
הופעה ראשונה More Than Meets the Eye, Part 1
הופעה אחרונה War for Cybertron Trilogy: Kingdom
גילום הדמות פיטר קאלן, רוג'ר סי. כרמל, Tesshō Genda עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב פיטר קאלן
דיבוב בשפה העברית גלעד קלטר
מידע
שם אמיתי אוריון פקס
גזע רובוטריק סייבטרוני
מקצוע מנהיג הרובוטריקים הטובים
שיוך Autobots (הרובוטריקים הטובים)
נטייה טוב וסדר, מאמין בזכויות כל היצורים בעלי יכולת חישה
מומחיות הנהגה, אסטרטגיה צבאית
כלי נשק רובה אנרגיה, גרזן אנרגיה וחרב סייברטרונית
כלי רכב שינוי צורה למשאית סמי-טריילר
סגנון לחימה חמוש ברובה וכן בגרזן קרב אנרגטי וחרב אנרגיה
דמויות קשורות
חברים באמבלבי והרובוטריקים הטובים
אויבים מגהטרון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צעצוע של אופטימוס פריים מהדור הראשון

אופטימוס פרייםאנגלית: Optimus Prime) הוא דמות בדיונית מזיכיון הרובוטריקים, הכולל סדרות טלוויזיה, אנימציה, סרטי קולנוע, קומיקס וצעצועים, ועוסק במאבק בין שתי סיעות רובוטים חייזריים משני צורה, כאשר בני האדם בתווך. פריים הוא מנהיג הרובוטריקים, סיעה של רובוטים משני צורה מכוכב הלכת סייברטרון. הרובוטריקים הטובים (Autobots במקור) מנהלים מלחמה מתמשכת נגד סיעה יריבה של רובוטים הנקראים "שקרניקים" (Decepticons במקור) ונגד מנהיגם האכזר מגהטרון. הוא מתואר כמנהיג אמיץ, חזק, חכם ורחום, שכל תכליתו היא לעזור לסביבתו. הוא מתואר כבעל חוש גבוה לצדק ויושר והקדיש את חייו להגנת כל החיים באשר הם, בעיקר תושבי כדור הארץ. ברוב גלגוליה של הדמות, אופטימוס פריים משנה צורה למשאית קנוורת' בעלת קבינה שטוחה. בתוך החזה שלו מצוי ממצא עתיק שנודע בשם מטריקס המנהיגות של הרובוטריקים (או "מטריקס היצירה"), שנישא בידי כל מנהיגי הרובוטריקים.

פסל בגודל טבעי של אופטימוס פריים בפארק הדינוזאורים של סינמה סיטי ראשון לציון, יולי 2019

לפי הנרטיב של היקום, אופטימוס פריים הוא האחרון שנולד לשלושה עשר הרובוטריקים המקוריים של שושלת פריים. הניצוץ שלו דמה מאוד לזה של אביו הרוחני פרימוס. הוא היה המתווך ובעל החזון שבחבורה, ותואר לרוב כדמות חברית רגועה, מעוררת השראה ומחשבה וכן מאחדת בדעותיה. היה זה הניצוץ הייחודי שלו והביטחון הרב ש"כולם הם האחד" שאיפשר לשושלת פריים להתאגד יחדיו נגד יוניקרון, מביא הכאוס. כאשר טרגדיה הביאה לסופה של תקופת שושלת פריים ולקיומם של צאצאים פחותים מהם, אופטימוס פריים בחר להיוולד מחדש בבאר כל-הניצוצות כאחד מהם.

כעת כשכל זיכרון חייו הקודמים נמחק, פריים נטל את השם אוריון פקס וחיפש את דרכו בעולם החדש, כמו כל רובוט אחר. לבסוף הוא מצא את מקומו כפקיד מידע פשוט (פועל נמל בסדרת האנימציה) והיה מרוצה מעבודתו. הוא תמיד התנגד לאי-שוויון ששרר בקרב הסייברטרונים, ולאחר שקיבל השראה מקריאתו של גלדיאטור בשם מגהטרונוס להפיכה בסדר החברתי של סייברטרון, נקט עמדה נגד מערכת הקאסטות הרודנית שעירערה את החופש של כל החיים התבונתיים בסייברטרון. הוא לא היה מודע לכך שמדריכו אלפא טריון, הארכיביסט הראשי של סייברטרון, היה אחד משלושה עשר הרובוטריקים הראשונים אשר ידע את הסוד החבוי בפקיד המידע. ברגע שפקס ומגהטרון גילו שלא היה ביניהם משותף ממה שחשבו, פקיד המידע הנחות קודם בידי המועצה השלטת והפך לפריים הבא.

עם השגתו של מטריקס המנהיגות, אוריון פקס הפך לאופטימוס פריים פעם נוספת, זכרונו שב אליו והוא עלה לשלטון כדי להנהיג את אנשיו. במהלך המאות, אובדן ומלחמות גרמו לו להיראות לרוב כרציני ותקיף. אולם מתחת לפני השטח, אכפת לו מאוד מנתיניו וחבריו הקרובים ביותר יכולים להסתמך על החמימות והאדיבות שלו. הוא גם חש צער עמוק על אובדן חבר ללחימה ושביב של תקווה על כך שניתן להצילו.

את דמותו של אופטימוס פריים מדבב בעיקר פיטר קאלן, שדיבב אותו בסדרה המקורית. בעקבות הפקת סרט הלייב אקשן "רובוטריקים", קאלן שב לדבב אותו בסרטי ההמשך ובסדרות נלוות כדוגמת "רובוטריקים פריים".

ביוגרפיה בדיונית

הדור הראשון

ערכים מורחבים – הרובוטריקים (סדרת טלוויזיה), רובוטריקים (סרט, 1986)

לפי סדרת האנימציה,[1] אופטימוס פריים החל את חייו לפני תשעה מיליון שנים - עידן הזהב של סייברטרון - כפועל נמל פשוט וחסר הגנה בשם אוריון פקס. בתקופה זו הופיעו רובוטים מסוג חדש, שהיו בעלי יכולת תעופה ושאותם פקס העריץ. כאשר מגהטרון מנהיגם פנה אליו בעניין שימוש במחסני הנמל, פקס הנאיבי נתן לו גישה למחסנים, אך הוא וחבריו הקרובים נפצעו באורח אנוש לאחר שמגהטרון וכוחותיו פשטו על המחסן כדי להשיג את האנרג'ון שמאוחסן שם. המטוסטריקים האבודים בזמן חיפשו עזרה ולקחו את אוריון פקס ואת חבריו לרובוט העתיק אלפא טריון, שהשתמש בהם כנושאי מחקר לתהליך בניה מחדש שהוא פיתח מתצורה שברירית וחלשה לחזקה וכזו שמותאמת לקרב.

עם סיום הבניה מחדש, אוריון פקס הפך לאופטימוס פריים, הראשון בזן חדש של רובוטריקים לוחמים. אופטימוס נטל את המנהיגות בעוד מלחמת האזרחים בסייברטרון פרצה, ונותר בעמדה זו למשך תשעה מיליון שנים. בתור מנהיג, אופטימוס הוביל משלחת לחיפוש אחר מקורות אנרגיה חדשים שיפיחו חיים מחדש בכוכב חסר האנרגיות. מעט לאחר שיגורה של חללית "התיבה", השקרניקים דלקו בעקבותם בחללית "הנמסיס" שלהם ועלו על סיפונם. בקרב המתחולל, תאוצת הכובד של הכוכב הקרוב משכה את חלליותיהם. חללית הרובוטריקים התרסקה בהר געש, בעוד חללית השקרניקים נפלה למעמקי האוקיינוס השקט, והרובוטים נכנסו למצב של הקפאת חירום. ארבעה מיליון שנים לאחר מכן, בשנת 1984 לפי זמן כדור הארץ, התפרצות געשית העירה את מחשב הספינה, טלטראן-1, לחיים. המחשב הפעיל מחדש את השקרניקים, ותכנת אותם עם מערכת הסוואה בהתאם לצורות הקיימות בכדור הארץ. כמתנת פרידה, סטארסקרים ירה לעבר חללית הרובוטריקים וגרם למפולת סלעים. הרעידות מהמפולת הפילו את אופטימוס לתוך קרן השחזור של הספינה, והוא חזר לחיים. המלחמה פרצה מחדש, והפעם על כדור הארץ.

במהלך עשרים השנים הבאות, השקרניקים הצליחו להשתלט על כל סייברטרון ואילצו את הרובוטריקים לפעול מתוך עיר הרובוטריקים על כדור הארץ ושני ירחי סייברטרון. בשנת 2005, כפי שתואר ב"רובוטריקים: הסרט", פריים שלח יחידות לכדור הארץ מבסיס הירח 1 כדי להשיג מקורות אנרגיה להתקפה על סייברטרון. אולם, השקרניקים למדו על התוכנית והשתמשו במעבורת כדי לתקוף את עיר הרובוטריקים. פריים נענה לקריאת מצוקה ועזר לכוחות הקרקע. בקרב אחרון נגד מגהטרון, פריים ספג פציעות אנושות אך לא לפני שהדף את כוחות השקרניקים. פריים העביר את מטריקס המנהיגות לאולטרה מגנוס ויצא מכלל פעולה. במהלך הסרט, המטריקס נפל להישג ידיו של גלבטרון (מגהטרון המחודש), ונלקח חזרה בידי הוט-רוד, שהפך למנהיג הרובוטריקים הבא, רודימוס פריים.

גופו של אופטימוס פריים נקבר במאוזוליאום ענקי בחלל, יחד עם רובוטריקים נופלים אחרים. בשנת 2006, גופו הושחת והוחייה מחדש בידי הקווינטסונס בניסיון לפתות את הרובוטריקים למלכודת בחלל ולהשמידם. המטריקס טיהר את פריים מהשפעת הקווינטסונס, והוא הורה לרובוטריקים להתפנות מהמקום בזמן שהוא הטיס את ספינת החלל הנושאת את מטען הנפץ לכיוון השמש הקרובה. פריים הושמד כביכול בפיצוץ. לפי הפרק האחרון בעונה השלישית,[2] גופו של פריים נחלץ בעזרתם של שני מדענים שניות לפני הפיצוץ. כאשר ספינתם עזבה, היא כוסתה בנבגים סולאריים, שמעוררים רגשות זעם ודחפי שיגעון בכל יצור חי שבא עמם במגע, ואשר השתחררו עם פיצוץ השמש. בשנאתם הרבה לרובוטריקים, שני המדענים בנו מחדש את אופטימוס פריים ותכננו להשתמש בגופו ככלי קיבול לנבגים הסולאריים כדי להשמידם. כשלא יכלו להחיותו מחדש, הם השתמשו בגופו של פריים כדי לפתות את הרובוטריקים למעבדה. כש"מגפת השנאה" החלה להתפשט ברחבי הגלקסיה, הרובוטריק סקיי לינקס הצליח לשבות קווינטסון שהחזיר את אופטימוס פריים לחיים. פריים ציפה את עצמו בשכבת הגנה, והצליח להשיב את מטריקס המנהיגות מרודימוס. בעזרת הכוח והחוכמה המרוכזים במטריקס, הוא הצליח להשמיד את מגפת השנאה.

בעקבות שחרור האנרגיה של המטריקס, פריים החל לסבול בשנת 2007 מחזיונות שהתריעו על שינוי גדול בסייברטרון.[3] אותם אירועים החלו עם גנבת המפתח לחדר אנרגיית הפלזמה, ופריים התייעץ עם אלפא טריון בתוך וקטור סיגמא. התגלה שמחשב-העל החל רצף אירועים שיאתחלו מחדש את עידן הזהב של סייבטרון. כשחדר אנרגיות הפלזמה נפתח ואיים להפוך את שמש הארץ לסופרנובה, ספייק ויטוויקי ותושבי נבולון שנקלעו לקונפליקט הצליחו לספוג את עודף האנרגיה הסולארית ולהחיות מחדש את סייברטרון. כעת שהשקרניקים סולקו מסייברטרון ותושבי נבולון היו חופשיים משלטון רודני, סייברטרון החל בעידן זהב של שלום ושגשוג תחת שלטונם של אופטימוס פריים והרובוטריקים.

כאשר סדרת האנימציה של הרובוטריקים הגיעה לסיומה בשנת 1987 לאחר הפרק בשלושת החלקים, תהליך ההפקה המשיך ביפן עם שלוש סדרות ספין אוף. הראשונה שבהן, "רובוטריקים: אדוני הראש" (Transformers: Headmasters), התעלמה מעלילת Rebirth. כעת כשהשקרניקים הובסו, הרובוטריקים היו ביחסים קרובים יותר לתושבי כדור הארץ. הם גם החלו בקולוניזציה של עולמות אחרים. הראשון שבהם היה אתניה ואופטימוס פריים בחר להיות מוצב בו. מעט לאחר מכן התברר שהשלכות שחרור האנרגיה של המטריקס כדי לרפא את מגפת השנאה היו מרחיקות לכת יותר ממה שאופטימוס ציפה לו. ללא המטריקס שישמש כגורם מאזן, חישוביו של מחשב-העל וקטור סיגמא התערערו. השקרניקים חזרו כדי לנצל זאת, ותקפו את סייברטרון כדי להשיג שליטה על מחשב-העל. פריים לקח יחידת חיילים שתעזור בקרב על הכוכב, וכשאדוני הראש של הרובוטריקים הגיעו והטו את הקרב לטובתם, הוא החליט להיכנס לעומקו של סייברטרון ולייצב את וקטור סיגמא בכל מחיר.

כשהרובוטריקים חיפשו אחר המטריקס בכדור הארץ, אופטימוס פריים חיפש אחר וקטור סיגמא והודרך על ידי רוחו של אלפא טריון בנבכי הקטקומבות של הכוכב. בהגיעו אל מחשב-העל הוא גילה שהשקרניקים סייקלונוס וסקורג' חסמו את דרכו. באותו רגע מגיע הוט-רוד עם המטריקס ומפעיל את וקטור סיגמא. המטריקס שינה את צורתו של הוט-רוד לרודימוס פריים, ובפעם הראשונה שני הפריימים נלחמו זה לצד זה כדי להביס את גלבטרון. לפני שרודימוס יכל להכניס את המטריקס לוקטור סיגמא כדי ליצבו, אופטימוס פריים התמזג לתוך המחשב והשיב את האיזון על כנו כדי להציל את הכוכב. וכך, אופטימוס פריים הקריב את עצמו מספר פרקים לאחר שיבתו לחיים.

מלחמות החיות/מכונות חיות

אופטימוס פריים בגרסת "מלחמות החיות".

אופטימוס פריימל (מלשון Primal, קדמוני), מנהיג סיעת המאקסימלים בסדרות האנימציה התלת ממדית "מלחמות החיות" ו"מכונות חיות", הוא אינו אופטימוס פריים המקורי. פריימל הוא אחד מצאצאיהם המאקסימלים של הרובוטריקים, שלקח את השם כדי לכבד את שמו של פריים. אותו דבר גם תקף למגהטרון של אותה תקופה. לפני שהחלה סדרת האנימציה, חברת הסברו חזתה את פריים ואת מגהטרון בצורת החיה שלהם, אולם אחרי שהסדרה החלה השתנתה התוכנית והעיצובים השונים של הדמויות - כמו לוחית הפנים החצויה לשניים של פריימל שחושפת פה - מראים על כך. למרות הכל, אופטימוס פריים ומגהטרון היו הסיבה העיקרית להתחלתן של מלחמות החיות.

מלחמות החיות נערכו בכדור הארץ הפרהיסטורי, והובילו בסופו של דבר לגילוייה של ספינת "התיבה" הקבורה בהר הגעש. מגהטרון מנהיג הפראניקים ניסה לשנות את ההיסטוריה על ידי השמדת אופטימוס פריים, ששהה עדיין במצב הקפאה על סיפון "התיבה", וזאת בעקבות הוראתו של מגהטרון המקורי. מגהטרון קיווה שהדבר יבטיח את ניצחונם של השקרניקים במלחמה הגדולה ובסופו של דבר לשלטונם האולטימטיבי של הפראניקים - צאצאם של השקרניקים - על סייברטרון. מגהטרון שיחרר את מלוא עוצמת הנשק שו על פניו של אופטימוס פריים, מה שהביא לפציעות אנושות, אך אופטימוס פריימל לקח את הניצוץ של פריים לתוך גופו כדי להגן עליו מפני טראומה בזמן שפציעותיו נרפאו. הגברת הכוח שנגרמה מחיבור הניצוץ של פריים למטריקס שינתה את פריימל לצורת טרנס-מטאל בשם "אופטימל אופטימוס", הכוללת שלושה שינויי צורה (למטוס, רכב שטח וגורילה). עם תום התיקונים, הניצוץ של פריים חודש, והוא הופעל לזמן קצר בטרם שקע שוב בהקפאה.

דרימווייב הפקות

בעיבוד המחודש מהמאה ה-21 של חברת הקומיקס Dreamwave Productions להמשכיות המקורית של הדור הראשון, אופטימוס פריים החל את דרכו כמארכב מידע בשם אופטרוניקס, או אוריון לחבריו הקרובים. לאחר שהבחין ברשומות על קרב שבו מנהיג הרובוטריקים סנטינל פריים נהרג בידי מגהטרון, הוא זומן למועצת הזקנים ונודע לו שמטריקס המנהיגות בחר בו להיות המנהיג הבא של הרובוטריקים. עם קבלת המטריקס, הוא הורה על פינוי הרובוטריקים מסייברטרון. הוא התכוון להניח לשקרניקים לנפשם, אך בעקבות קרב עם מגהטרון בקרקעית הכוכב, בנוסף לחזיונות של המטריקס, הוא קיבל דחף ללחום עבור ביטחון עולם ביתו.

הוצאת IDW

ערך מורחב – רובוטריקים (IDW Publishing)

כאשר חברת IDW Publishing קיבלה את הזכויות לסדרה, כותב הקומיקס המקורי של מארוול קומיקס סיימון פורמן נשכר כדי לפקח על ליין הקומיקס, והוא החליט שהמשכיות הדור הראשון זקוקה לאתחול מחודש ומודרני, כדי שימשוך קהל קוראים עכשווי. המשכיות זו קובעת שאופטימוס פריים הוא המנהיג הנוכחי של צבא רובוטריקים שמפוזר בכל רחבי הגלקסיה ביחידות קטנות, ואשר מנהל מלחמה חשאית נגד יחידות הסתננות של שקרניקים על עולמות עשירים במחצבים.

המיני סדרה "מביא הסערה" (Transformers: Stormbringer) מסבירה שעולם הבית של הרובוטריקים, סייברטרון, הוא עולם מת שנחרב כתוצאה מאסון עתיק שנגרם בידי מלחמת הרובוטריקים בשקרניקים. פריים נאלץ לחבור אל יריבו הוותיק מגהטרון כדי לסיים את החורבן. בסדרה עצמה, התערבותם של ג'טפייר והטכנוטריקים במזימה של בלדג'יאון השקרניק מתריעה בפני אופטימוס את האפשרות שהאסון הסייברטרוני יתחיל מחדש ויתפשט לעולמות אחרים. פריים קורא ליחידת "ההורסים" (Wreckers) ונפגש עמם על קרקעית סייברטרון, בדיוק בזמן לחזות בחזרתה של ישות בשם ת'נדרווינג, שמשחקת תפקיד מרכזי בגרימתו של האסון. כוחם המשולב של פריים, ההורסים, ג'טפייר, השקרניקים שמונהגים בידי הפראניקים ויחידת סנטוריונים מזדקנים בקושי מצליחים להוציא את ת'נדרווינג מכלל פעולה.

הקבצים שבלדג'יאון השיג מביאים את אופטימוס לכדור ארץ, היכן שסיעת רובוטריקים של פראול גילתה שיחידת הסתננות של סטארסקרים עקפה נהלים סטנדרטים לאחר שגילתה סוג חדש של אנרג'ון. סוג זה מתברר כאותו אחד שבלדג'יאון השתמש בו כדי להחיות מחדש את ת'נדרווינג, ששכב בתרדמת למשך עידנים לאחר האפוקליפסה. סטארסקרים השתמש באנרג'ון המיוחד כדי לנסות לחתור תחת מנהיגותו של מגהטרון, כפי שתואר במיני סדרה "רובוטריקים: הסתננות".

במיני סדרה "רובוטריקים: הסלמה" (Transformers: Escalation), מגהטרון מתעמת עם פריים כשהוא מתודלק בידי האנרג'ון המיוחד, ומתגבר עליו. הרובוטריקים מאמינים שהמנהיג שלהם מת, והם מנסים לקנות את הוט-רוד החדש. פריים העביר את התודעה שלו לזיכרון גיבוי שבסמי-טריילר שלו וייעץ להם לנצל את החולשה שבאנרג'ון המיוחד, ולשתק את השקרניקים על ידי ניהול מתקפה כוללת על מגהטרון וניתוק אספקת האנרג'ון שלהם.

אופטימוס פריים, באמבלבי, ג'אז, פראול וראטצ'ט הופיעו בסדרת "רובוטריקים/האוונג'רס החדשים", קרוסאובר של חברת IDW עם מארוול קומיקס משנת 2007.

במיני סדרה "רובוטריקים: נגע" (Transformers: Infestation), אופטימוס פריים מוביל את באמבלבי, דריפט, קאפ, פראול, ראטצ'ט ווילג'ק כשספינת חלל סייברטרונית מתרסקת בלאס וגאס. בספינה זו נמצאים גלבטרון, סייקלונוס, סקורג' ועדר זומבים מיקום אחר. גלבטרון מנסה להשתלט על מנהיגות הרובוטריקים ואחרי שנלחם בהם מסביר את משימתו להילחם בנגע הזומבים. וילג'ק מפעיל מגן אנרגיה על העיר כדי לתחום את הנגע למשך 24 שעות.

רובוטריקים: רובוטים במסווה

אופטימוס פריים בגרסת "רובוטים במסווה".

ביקום של סדרת האנימציה "רובוטריקים: רובוטים במסווה", אופטימוס פריים משנה צורה למשאית כיבוי אש. הוא מדובב על ידי ניל קפלן בסגנון דומה לקולו של פיטר קאלן. בשל שמו בדיבוב היפני, ״כבאית״, מגזין Wired דירג את דמותו של פריים מסדרה זו כאחת מהדמויות המגוחכות ביותר בזיכיון הרובוטריקים.[4] ביקום זה, אופטימוס פריים ואחיו אולטרה מגנוס נוצרו באותו זמן בידי אלפא טריון, אך כשפריים נבחר לשאת את המטריקס, מגנוס חש שמתעלמים ממנו ושמר על טינה ממושכת נגד אחיו.

מאוחר יותר, אופטימוס פריים רודף אחר מגהטרון לכדור הארץ בניסיון למנוע ממנו לבזוז את משאבי הטבע של העולם. צוות הרובוטריקים הנאמן של פריים מתעמת רבות עם הפראניקים של מגהטרון, ועוצרים את מזימותיו בעזרתו של קוג'י, בן אנוש שאביו נחטף בידי הפראניקים. פריים וקוג'י פיתחו יחסי חברות חזקים, למרות שפריים האשים את עצמו בחטיפת אביו של קוג'י. אופטימוס הוכיח את אומץ ליבו במקרים רבים כמו לחימה תת-ימית בסקיי-בייט והצלת סיידברן ממלכודת הפראניקים. מאוחר יותר, כשמגהטרון סרק מכלית למצב שינוי צורה, אופטימוס זינק והציל את הנהג. כתוצאה מכך, המכלית, פריים והנהג נסרקו שלושתם יחדיו. בעזרת אנרגיית הניצוץ של מגהטרון שתשלים את החיבור נולד סקורג', אחיו התיאום האפל של אופטימוס פריים. תחינותיו של אופטימוס כדי שסקורג' יזכור את נאמנותו המקורית לרובוטריקים נפלו על אזניים ערלות.

לאופטימוס היו דאגות אחרות כאשר בהמשך מגיע מגנוס מתוך כוונה לקחת לרשותו את המטריקס בכל מחיר, שהוא האמין ששייך לו. פריים סירב להילחם נגדו ונפצע אנושות. מגנוס עקב אחריו עד לאי מדברי, שם העמיד פנים שכוונתו טובה אך למעשה רצה לספוג את המטריקס לתוך עצמו. במהלך הקרב, שני האחים התמזגו לדמותו של אומגה פריים. באמצעות החיבור הזה ביניהם, מגנוס יכול היה לתעל את כוחו של המטריקס ולטעון את כוחם של השניים לתצורות רובוטים חדשות. למרות שמגנוס נותר עצמאי וסירב לקחת פקודות מאחיו, עם הזמן היריבות בין השניים התפוגגה והוא עזר לרובוטריקים על ידי התמזגות עם פריים בקרבות עם הפראניקים והשקרניקים. במהלך הקרב האחרון עם צורתו החדשה של מגהטרון, גלבטרון, שני האחים התפייסו לבסוף. יחדיו, הם התמודדו מול גלבטרון בגרעין הכוכב והביסו אותו אחת ולתמיד.

בגרסה היפנית של הסדרה לא קיים מטריקס מנהיגות יחיד אלא מספר רב, כאשר כל אחד משתייך לרובוטריק רם-דרג אחר. מגנוס מחזיק כבר במטריקס משלו ומבקש להעצים את כוחו.

טרילוגיית יוניקרון

ערכים מורחבים – רובוטריקים ארמדה, רובוטריקים אנרג'ון, רובוטריקים סייברטרון

בסדרת "רובוטריקים ארמדה", אופטימוס פריים חולק בתפקיד הפרוטגוניסט יחד עם ראד, אלכסיס, קרלוס, סטארסקרים והוט שוט. לדמותו ישנם מספר קווי דמיון לגרסאות מיקומים החלופיים, ביניהם אצילות נפש ורצון חזק להגן על כל בני האדם בכדור הארץ. בגרסה זו, שני הצדדים הלוחמים אינם מחפשים אחר אנרג'ון אלא גזע קטן של רובוטים משדרגי כוחות בשם מיניקונים. אופטימוס מוביל את צבא הרובוטריקים שלו כדי לעצור את מגהטרון מלהשיג את הכוח שלהם לעצמו.

בהופעתו הראשונה בסדרה, אופטימוס נראה כמו אופטימוס פריים המקורי מהדור הראשון עד שהוא מעתיק את עצמו עם עיצוב סמי-טריילר. מעט לאחר מכן הוא משיג את שותפו המיניקון, מצת. הקבינה של המשאית מתנתקת כדי להפוך לאופטימוס עצמו, בעוד הטריילר הופך לעמדת קרב אותה מפעילים אופטימוס וכמה מהמיניקונים. אופטימוס יכול להתמזג גם עם עמדת הקרב שלו למצב סופר רובוט, כאשר יחד עם מצת הוא יכול לירות לייזרים חזקים. בנוסף, אופטימוס יכול להתמזג עם ג'טפייר ו/או אוברלוד לתוספת כוח.

בגלגול זה של הדמות, אופטימוס פריים מציג גישה כמעט קסנופובית לגבי תיקשור עם תרבויות אחרות, בהאמינו שקשר שכזה יכול לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. כתוצאה מכך, הוא אוסר על הרובוטריקים להתערב בענייניהם של תושבי כדור הארץ, ולוסיטרון ועולם הג'ונגל במהלך חיפושיהם אחר מפתחות כוכב הסייבר. גישה זו השתנתה במידה רבה כשאופטימוס הבין שהדרך היחידה להשיג את מפתחות הסייבר מולוסיטרון ואנימטרוס הייתה ללכת לפי החוקים שלהם.

סרטי לייב אקשן

ערכים מורחבים – רובוטריקים (סרט), רובוטריקים 2: הנקמה, רובוטריקים 3: אפלת הירח, רובוטריקים 4: עידן ההכחדה, רובוטריקים: האביר האחרון
אופטימוס פריים, כפי שהופיע בסרטי הקולנוע.
משאית מסוג פיטרבילט 379, מצב שינוי הצורה של אופטימוס פריים בסרטי הקולנוע.

בשלושת הסרטים הראשונים, אופטימוס פריים מסוגל לשנות צורה למשאית מסוג פיטרבילט 379 בעלת קבינה ארוכה, בניגוד לעיצוב המקורי מהדור הראשון. בסרט "רובוטריקים 3: אפלת הירח", אופטימוס משיג טריילר בסגנון הדור הראשון לפני שמשנה צורה למשאית אבטיפוס מסוג וסטרן סטאר 5700. בתחילת הסרט הרביעי, הוא משנה צורה למשאית מסוג מארמון משנת 1973, ולאחר מכן למשאית וסטרן סטאר 4900 פנטום. סטייה נוספת מהדור הראשון היא עיטורי להבות אדומות על גוף קבינה כחול. למרות השוני בעיצובים, אופטימוס שמר על מספר מאפיינים מהדור הראשון, כמו רובוטים אחרים. מאפיינים אלה כללו בית חזה אדום, רגליים כחולות, לוחית הפנים והאזניים המחודדות המפורסמות. לוחית הפנים נסוגה לאחור ויכולה לחשוף פה.

לפי נרטיב הסיפור של הסרטים והקומיקס המבוסס עליהם, אופטימוס פריים עמד בראש מחלקת המדעים של סייברטרון אשר חקרה את הניצוץ לפני עידנים, וקיבלו הגנה מצבאו של המגן העליון מגהטרון. כשמגהטרון הושחת בידי "הנופל", אופטימוס גילה שהוא האחרון בשושלת פריים, שהוסתר כשהנופל השמיד את שושלת היוחסין שלהם. בתגובה לכך שמגהטרון ניסה להשיג ידו על הניצוץ ולכבוש עולמות אחרים, אופטימוס נטל את המנהיגות על הרובוטריקים ואסף אותם כדי להילחם בצבאו של מגהטרון, השקרניקים. באותה אובססיביות שמגהטרון מבקש להשיג את מטרתו, כך אופטימוס היה מסור למטרתו לעצור אותו, אפילו במחיר חייו, במחיר עולמו ואף במחיר אנשיו. בהוראתו, הניצוץ שוגר לחלל, ובכך גזר על סייברטרון מוות איטי ועל אנשיו חיי נוודות. הקורבנות שהוא עשה השפיעו רבות על הניצוץ שלו, אך היה צורך לעשותם בלית ברירה. הוא מכיר את השאיפות החבויות בניצוץ של מגהטרון, ואסור להן לעולם לראות את אור היום. חיים צריכים להישמר הרחק מאיום הרודנות של מגהטרון בכל מחיר. האובססיביות הזו להבסתו של מגהטרון גזלה מאופטימוס חלק מהאידיאליזם שלו, ואישיותו הכנה ואכפתית קיבלה פן כמעט חסר רחמים. פריים בגרסה זו אינו מאמין בהזדמנויות נוספות ומוכן לשקול כל פעולה שתוביל לניצחון, לרבות הקרבת הקרובים אליו.

אחרי שהגיע לכדור הארץ וסרק צורה של משאית פיטרבילט, אופטימוס הציג את עצמו ואת חייליו לפני סאם ויטוויקי ומיקאלה ביינס והסביר את הסיבה לשמה הגיע לעולם שלהם. בסופו של הסרט, הוא שולח מסר לתוך החלל ומזמין את כל הרובוטריקים להצטרף אליהם. בסרט השני, אופטימוס מוביל את הרובוטריקים ברדיפה אחר שאר השקרניקים שנותרו ברחבי העולם, ומשתף פעולה עם צוות הלחימה האנושי NEST. הוא גורם נזק גדול למגהטרון ומשמיד את אדונו, "הנופל", שהיה למעשה מנהיג השקרניקים המקורי. הדבר מאלץ את מגהטרון ואת סטארסקרים לסגת. בסרט השלישי, אופטימוס מסייע ליחידת NEST בלחימתם נגד שוק-וייב בצ'רנוביל. הוא מגלה שבני האדם הסתירו את דבר גילויה של ספינת חלל סייברטרונית על הירח, בה נמצא קודמו בתפקיד, סנטינל פריים. אופטימוס מגן על סנטינל פריים ממנהיגי העולם, אך סנטינל פריים בוגד בו וכורת ברית עם השקרניקים. עם הבסתם של השקרניקים וסיומה של המלחמה, אופטימוס והרובוטריקים מקבלים את כדור הארץ בתור ביתם החדש. בסרט הרביעי, הרובוטריקים מוצאים את עצמם נרדפים אחרי שבני האדם לא סומכים עליהם יותר, ואופטימוס פריים צריך לאחד מחדש את כוחות הרובוטריקים הנותרים כשצייד הראשים הסייברטרוני לוקדאון מצטרף ליחידה ממשלתית שמטרתה ללוכדם ולהשמידם.

רובוטריקים אנימייטד

ערך מורחב – רובוטריקים אנימייטד
אופטימוס פריים בגרסת "רובוטריקים אנימייטד".

בסדרת ההנפשה משנת 2008, אופטימוס פריים היה באקדמיית הרובוטריקים יחד עם סנטינל פריים ואליטה-1. כשאליטה-1 הולכת לאיבוד בכוכב שנשלט על ידי חייזרים דמויי עכביש, הוא מאשים את עצמו בכך שהשאיר אותה מאחור, והיא נהרגת לכאורה בהתפוצצות ספינת שקרניקים המלאה באנרג'ון. סנטינל לא סולח לאופטימוס על כך שאופטימוס איבד אותה. הדבר גורם לאופטימוס לנשור מהלימודים. אולם, סנטינל פריים מושך בכמה חוטים כדי שאופטימוס ישמש כקפטן בצוות הצלה של גשר חלל שכולל יוצא מלחמה ותיק בשם ראטצ'ט ושני חניכי אקדמיה בשם באמבלבי ובולקהד. ניתן לאופטימוס פיקוד על ספינת חלל, שהיא מצב שינוי הצורה של אומגה סופרים הענק.

הסדרה מתחילה כשאופטימוס וצוותו אוספים רובוט נינג'ה בשם פראול ונשלחים לאסוף פסולת מגשר חלל. הם נתקלים בניצוץ ומותקפים בידי ספינת הקרב של מגהטרון, "הנמסיס". באמצעות בוגדנותו של סטארסקרים, מגהטרון נפגע וספינת הרובוטריקים מתרסקת בכדור הארץ בתחילת המאה ה-21. לאחר ששהו בהקפאה למשך 50 שנים בימת אירי, הרובוטריקים מתעוררים בדטרויט בעתיד הקרוב. הם מוצאים בני אדם שזקוקים לעזרה והופכים לגיבורי העיר לאחר ניסוי שהשתבש של סאמדק טכנולוגיות. במהלך הקרב על מציאת הניצוץ, אופטימוס יוצא מכלל שימוש לאחר שהביס את סטארסקרים ומוחזר לחיים בידי סארי סאמדק ומפתח הניצוץ שלה.

בפרק הכפול "סוף משחק",[5] ראטצ'ט בונה לאופטימוס מנשא סילון כדי לעזור לו בקרב עם השקרניקים. בנוסף ניתן לו הפטיש של מגנוס, אם כי בהתחלה אופטימוס לא רצה להשתמש בו בהתחשב בעבר שלו עם אולטרה מגנוס. הוא לומד להשתלט על כוחו של הפטיש במהלך הקרב עם מגהטרון, שעד כה המעיט בערכו ואפילו לא התייחס אליו בשמו. אופטימוס חס על חייו של מגהטרון ואומר שלא מגיעה לו הדרך הקלה למות. הוא חוזר לסייברטרון יחד עם הרובוטריקים בספינת החלל של אומגה סופרים ומוכרז כגיבור כשהוא נושא על חזהו את מטריקס המנהיגות.

רובוטריקים פריים

אופטימוס פריים בגרסת "רובוטריקים פריים".

בסדרת התלת-ממד משנת 2010, אופטימוס פריים הוא מפקד צבאי ותיק שהיה שני בפיקוד אחרי זטה פריים, שנפל בקרב. לפני עידני עידנים בסייברטרון, אופטימוס היה ארכיביסט היסטורי בספריית העיר איאקון תחת השם אוריון פקס. באמצעות מחקר ההיסטוריה של סייברטרון, אוריון למד על חוסר הצדק החברתי באוכלוסייה. הוא קיבל השראה מגלדיאטור שנטל את השם של אחד משלוש עשרה הפריימים המקוריים, מגהטרונוס. מגהטרונוס ניסה להתחיל מרד במטרה להפיל את השלטון הנוכחי ולקחת את תואר הפריים. אולם, אוריון הטיף אידאולוגיה אחרת שאומרת שאלימות היא אינה הדרך להשגת צדק. הוא הופיע בפני מנהיגי סייברטרון ושכנע אותם שדרוש שינוי. בעקבות כך, מגהטרונוס שינה את שמו למגהטרון, ניתק את קשריו עם אוריון והחל את המלחמה הגדולה שהשמידה את סייברטרון. מעט לאחר מכן, אוריון ערך מסע למעמקי סייברטרון והוענק לו מטריקס המנהיגות בידי פרימוס, יוצר הרובוטריקים. הוא הפך לאופטימוס פריים. אחרי שסייברטרון הפך לכוכב שומם וחסר חיים, הוא ומגהטרון המשיכו את הקרב המתמשך שלהם בכדור הארץ, שם מגהטרון נעלם למשך שלוש שנים.

פריים והרובוטריקים שתחת פיקודו (ראטצ'ט, ארסי, באמבלבי, בולקהד וקליף ג'אמפר) קיבלו מקלט על כדור הארץ בידי ממשלת ארצות הברית אם הם ישמרו על העולם מפני השקרניקים. אולם, בפרק הפתיחה השקרניקים חוזרים, הורגים את קליף-ג'אמפר ושמים למטרה את בני האנוש ג'ק, מיקו ורפאל. מגהטרון גם הוא חוזר וכמעט הורג את אופטימוס ואת ראטצ'ט בעזרת אנרג'ון אפל ועדר של גופות סייברטרונים שהוחיו מחדש. בקרב בינו לבין מגהטרון על גשר חלל שנועד להעביר צבא אלמתים לכבוש את הארץ, אופטימוס מתגבר על מגהטרון ומותיר אותו למות בעוד הרובוטריקים משמידים את הגשר. אולם, אופטימוס מתוודה בפני ראטצ'ט שהוא עדיין מתאבל על מותו של מגהטרון מאחר שהיה לו ניצוץ של תקווה שניתן להחזירו לצד הטובים.

בזמן היעדרותו של מגהטרון, הרובוטריקים נאלצו להתעמת עם השקרניקים בראשותו של סטארסקרים, שהתגלה כאויב עקשן, וכן נגד ארגון אנושי שאובססיבי לחיפוש אחר טכנולוגיות מתקדמות, בראשותו של סילאס המושחת. כשאופטימוס נפל קורבן לווירוס שאיים על חייו ואשר נוצר בידי מגהטרון, באמבלבי וארסי גילו את גופתו של מגהטרון בספינת החלל של השקרניקים כאשר חיפשו אחר תרופה. באמבלבי נכנס למוחו של מגהטרון כדי למצוא את התרופה, ולמרות שהדבר הוביל לריפויו של אופטימוס, מגהטרון ניצל זאת כדי לחזור לעולם החיים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופטימוס פריים בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ פרק 43 בעונה שנייה, War Dawn
  2. ^ פרקים 29-30 בעונה שלישית, The Return of Optimus Prime
  3. ^ פרקים 1-3 בעונה רביעית, Rebirth
  4. ^ Less Than Meets the Eye: The 12 Most Ridiculous Transformers of All Time, May 21st 2012
  5. ^ פרקים 41-42 בעונה שלישית, Endgame