צמח ברזאני – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה:רבנים כורדים באמצעות HotCat
מ הוספת קטגוריה:מוסול: רבנים באמצעות HotCat
שורה 32: שורה 32:
[[קטגוריה:ישראלים שנפטרו ב-1997]]
[[קטגוריה:ישראלים שנפטרו ב-1997]]
[[קטגוריה:רבנים כורדים]]
[[קטגוריה:רבנים כורדים]]
[[קטגוריה:מוסול: רבנים]]

גרסה מ־14:52, 23 בספטמבר 2021

הרב צמח ברזאני (ה'תר"עו' בניסן ה'תשנ"ז; 19101997), כיהן כרב בעיירות עקרא ומוסול בעיראק, ובישראל כרב ביישוב מבשרת ציון.

ביוגרפיה

הרב צמח ברזאני נולד בסביבות שנת ה' תר"ע (1910 למניינם) בעיר עַקְרַא שבכורדיסטן העיראקית ליוסף ואסתר. סבו, הרב ששון ברזאני, היה רב מקומי של קהילת יהודי עקרא. כבר מהיותו ילד למד צמח בבית מדרשו של סבו הרב ששון, ובהיותו בגיל 19 הסמיכו סביו להיות רב ושוחט.

בהגיעו לפרקו נישא לפרחה, בת לחמולת גבאי מיהודי עקרא ועבר להתגורר בסמוך לסביו. לאחר שנפטר סביו, התיישב על כס המנהיגות התורנית בעקרא. הוא שימש כמנהיג רוחני, כחזן בבית הכנסת, כשוחט, כמוהל, כעורך טקסי נישואין וכמלמד בחדר. למרות הפיזור של בני הקהילה בכפרים השונים, הוא טרח להגיע לכל כפר ולהעניק שם את שירותיו בקודש. בין תלמידיו באותה תקופה נמנה הרב שבתאי בן חיים.

בסביבות שנת ה' תש"ו (1946 למניינם), בעקבות סכסוך ביון החמולות עידו וגבאי בכפר עקרא, הוא ניאלץ לעקור עם בני משפחתו לעיר מוצול שבעיראק. גם במוֹסוּל הוא המשיך לעסוק בענייני דת, ושימש שם כמנהיג רוחני. המעבר למוֹסוּל לא ניתק אותו מקהילתו שבעַקְרַא שהייתה זקוקה לו, וגם שם הוא המשיך לספק שירותי דת.

בחג הפסח של שנת ה' תשי"א (1951 למניינם), הוא עלה עם רעייתו פרחה ממשפחת גבאי וששת ילדיהם ממוֹסוּל שבעיראק לארץ ישראל. הם הגיעו הישר למעברת הקסטל, ומאז הוא קבע את מקום מגוריו ביישוב מעוז ציון שהפך ברבות הימים לחלק מהישוב מבשרת ציון. גם בארץ ישראל נמשכה מסורת פעילותו הציבורית, שאופיינה בתרומתו בענייני דת והלכה, והוא ייצר סביבו קהילה גדולה של עולים מכורדיסטן שהתאגדה סביב למנהיגותו הרוחנית. במקביל שימש כמורה למקצועות קודש בבית הספר המקומי.

בסביבות שנת ה' תשל"ו (1976 למניינם) הקים את המועצה הדתית במבשרת ציון, וכיהן בה כיו"ר עד לסביבות שנת ה' תשמ"ו (1986 למניינם). מתוקף תפקידו עסק בהפצת התורה, וסייע בהקמת בתי-כנסת ומוסדות דת ביישוב. בשנת ה' תשנ"ו (1996 למניינם) הוא נבחר ליקיר מבשרת ציון על תרומתו לקהילה שראתה בו סמכות רבנית והלכתית.

בנו, מלכיאל ברזאני, כיהן כראש המועצה המקומית מבשרת ציון.

חכם צמח ברזאני נפטר בשיבה טובה בשבת הגדול בו' בניסן ה' תשנ"ז (1997 למניינם).

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים