קרב ווטרלו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SieBot (שיחה | תרומות)
מ רובוט מוסיף: vi:Trận Waterloo
Thijs!bot (שיחה | תרומות)
מ רובוט משנה: la:Proelium Waterloonense
שורה 86: שורה 86:
[[ja:ワーテルローの戦い]]
[[ja:ワーテルローの戦い]]
[[ko:워털루 전투]]
[[ko:워털루 전투]]
[[la:Pugna Waterloonensis]]
[[la:Proelium Waterloonense]]
[[lt:Vaterlo mūšis]]
[[lt:Vaterlo mūšis]]
[[nl:Slag bij Waterloo]]
[[nl:Slag bij Waterloo]]

גרסה מ־13:55, 27 במאי 2007

תבנית:קרב

מפת הקרב

קרב ווטרלו שנערך ב-18 ביוני 1815 היה הקרב האחרון שבו השתתף נפוליאון בונפרטה. הקרב נערך נגד הקואליציה האנטי צרפתית השביעית. אחרי שובו מגלות באי אלבה וחזרתו לכס המלוכה בצרפת למשך תקופה קצרה שזכתה לכיונוי "מאה הימים". במהלך אותה תקופה התאגדו שאר הכוחות באירופה נגדו, כולל הדוכס מוולינגטון מבריטניה וגבהארד לברכט פון בליכר מפרוסיה.

הקדמה

ב-16 ביוני הכוחות האנגלים והפרוסים היו מופרדים בשל קרבות קודמים:קרב קאטרה ברא בין הצרפתים לאנגלים אשר לא הוכרע, וקרב ליני אשר הסתיים בניצחון הצרפתים על הפרוסים; אבל פקודות מטעות מנפוליאון ב-17 ביוני לפקודו המרקיז דה גרושי (Emmanuel, marquis de Grouchy), לרדוף אחרי הפרוסים עם 30,000 איש תרמו לתבוסתו של צבא נפוליאון. גרושי, שהיה גנרל ממוצע ביותר, נהג לקום מאוחר בבוקר, התחיל את המרדף מאוחר גם ב-17 וגם ב-18 ביוני. ב-18, כשהקורפוס הצרפתי השלישי והשישי עומדים לרשותו, הוא נתקל בכוחות מהצבא הפרוסי ליד ואבר (Wavre).

בלילה שבין ה-17 ל-18, הצבא הפרוסי חוזק על ידי הקורפוס ה-6 של פון בולוב, שלא היה נוכח בליגני.

לאחר התבוסה הפרוסית בליגני, עמדתו של ולינגטון בקואטרה-בראס הפכה לבלתי ניתנת להגנה. ב-17, שהיה יום גשום, הסיג ולינגטון את כוחותיו לעמדה שנסרקה מראש בווטרלו.

הקרב

בווטרלו, לוולינגטון הייתה את החווה המבוצרת Hougomont כנקודת עוגן לאגף הימני שלו, וכמה חוות אחרות משמאלו. נפוליאון ניצב מול הבעיה הגדולה הראשונה שלו כבר לפני שהקרב החל. כיוון שלא היה בטוח לגבי מיקום הצבא הפרוסי מאז מנוסתו מליגני יומיים קודם לכן, נפוליאון היה מודע לצורך להשתמש בארטילריית השדה הצרפתית. טבילת האש הזו נדחתה במשך שעות עד אשר האדמה, שהייתה לחה מהגשם שירד ביום הקודם, התייבשה במידה מספקת כדי לעמוד במשקלם של הכוחות הצרפתיים. הבוץ גם פגע בהתקדמותם של חיילות הרגלים והפרשים בעת שהתקדמו בכבדות לעמדותיהם. כשהארטילריה הצרפתית בסופו של דבר פתחה באש על כוחותיו של וולינגטון בערך בשעה 11:35 בבוקר, הרושם הצפוי על הכוחות המאוחדים מוזער בשל האדמה הרכה שספגה את פגיעתם של רבים מפגזי התותחים הצרפתיים.

קובץ:Waterloo JPG01 (1).jpg

מרכיב מכריע בתוכנית הקרב הצרפתית היה למשוך את כוחות העתודה של ולינגטון לאגף הימני שלו כדי להגן על הוגומון, אך ההתקפות הצרפתיות על החווה לא צלחו, גם לאחר שהצליחו לחדור לחצר החווה אך נהדפו. הוגומון הפכה ל"קרב בתוך קרב" ולאורך היום מגניה הצליחו למשוך אליה אלפים של חיילים צרפתיים להתקפות שלא הניבו פרי, בזמן שרק חלק קטן מכוחות העתודה של ולינגטון נשאבו לקרב זה.

בשעה 1:30 בצהריים הורה נפוליאון למרשל ניי לשלוח את חיילי הרגלים של דרלון קדימה נגד האגף השמאלי של חלקה המרכזי של החזית של ולינגטון, ממזרח ל-La Haye Sainte. ההתקפה זיעזעה את קווי הברית כשחלקה העיקרי נספג על ידי גדודים סקוטים, כמה מוותיקי המלחמה ממלחמת חצי האי האיברי שנשארו ככוח תגבורת בווטרלו. ההתקפה הצרפתית בסופו של דבר נהדפה על ידי חיל הפרשים הבריטים וההתנפלות המפורסמת של "הסקוטים האפורים". אירוע מרשים זה עלה לפרשים במחיר כבד ויחד הם כמעט לא שיחקו תפקיד ביתר הקרבות.

כשנפוליאון עזב באופן לא צפוי את שדה הקרב מוקדם אחר הצהריים, ניי טעה וחשב שתמרון כוחות הברית להתארגנות מאחורי הרכס הוא נסיגה כללית. מבלי להתייעץ, הוא הורה לפרשיו הכבדים להתקדם והתקפה גדולה של מעל 5,000 קירסירים הרעימה במעלה הרכס התלול. התוקפים נהדפו פעם אחר פעם על ידי ריבועי חיילי הרגלים של הברית, האש הטורדנית של הארטילריה הבריטית בזמן שהפרשים הצרפתים נסוגו במורד הרכס כדי להתארגן מחדש, ותקיפות-הנגד הנחרצות של גדודי הפרשים הקלים הבריטים שיעילותם באותו יום באופן כללי עברה מבלי ששמו אליה לב.

לאחר התקפות רבות מספור על הרכס בו נערכו כוחות הברית, הפרשים הצרפתים חוסלו למעשה. הפרוסים כבר תקפו את האגף הימני של הצבא הצרפתי כש-La Haye Sainte נפלה לידי הצרפתים לפנות ערב. במצב בו מרכז החזית של וולינגטון חשוף, נפוליאון הפעיל את העתודה העיקרית שלו, המשמר הקיסרי הוותיק הבלתי-מנוצח (המשמר הקיסרי הורכב מהחיילים הוותיקים והמנוסים ביותר של הצבא הצרפתי, בעלי ותק של עשרות קרבות), אשר, לאחר שצעד דרך סערה של פגזים ורסיסים, הוחרב על ידי האש הבלתי פוסקת של מטחי הרגלים הבריטים מלפנים ומהצד, שהוסתרו מבעוד מועד במארב. המשמר הקיסרי נסוג באי-סדר, ועם נסיגתו החלה בהלה בצבא הצרפתי והוא נפוץ לכל עבר.

התוצאות

בליל הצבא של ולינגטון כלל חיילים בריטים, גרמנים הולנדים. חלק מהם היו באיכות נמוכה מאוד (חלקם אף אהדו את נפוליאון), וברחו לפני שהקרב החל. אולם היו מספר גדודים זרים, שבהם בלט הלגיון הגרמני של המלך, שהגן על חוות La Haya Sainte, עד שאזלה לו התחמושת.

ולינגטון ובליכר נפגשו בפונדק La Belle Alliance, שהיה מפקדתו של נפוליאון. זמן קצר לאחר התבוסה הצרפתית, נפוליאון איבד את כיסאו והוגלה לסנט הלנה, שם חי את שארית חייו.


קרב ווטרלו בתרבות

ראו גם

קישורים חיצוניים

לקריאה נוספת

  • פני הקרב, ג'ון קיגן, 1981, הוצאת מערכות.

תבנית:המלחמות הנפוליאוניות

תבנית:Link FA