דובים (להט"ב) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
שורה 29: שורה 29:
הסרט "חלומות של דובים", סירטה של [[אורלי בויום]], מביא את סיפורה של חבורת "דובים" ישראלית - קבוצת גאים בעלי מראה דובי והעדפות דומות, הנאבקים בהשמנת יתר, בבדידות ובזיכרונות העבר. הסרט הוקרן ב[[הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה|פסטיבל הבינלאומי ה-8 לקולנוע הגאה]], תל אביב. ב-2014 היה בסבב פסטיבלים בעולם.
הסרט "חלומות של דובים", סירטה של [[אורלי בויום]], מביא את סיפורה של חבורת "דובים" ישראלית - קבוצת גאים בעלי מראה דובי והעדפות דומות, הנאבקים בהשמנת יתר, בבדידות ובזיכרונות העבר. הסרט הוקרן ב[[הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה|פסטיבל הבינלאומי ה-8 לקולנוע הגאה]], תל אביב. ב-2014 היה בסבב פסטיבלים בעולם.


בסרט [[הקול בראש]] של [[פיקסאר]], הדמות גועל טוענת כי אין דובים ב[[סן פרנסיסקו]]. כעס עונה לה: ראיתי איש מאוד שעיר - הוא נראה כמו דוב, בהתייחס לקהילת הדובים השוקקת בעיר <ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.thelist.com/110012/things-inside-notice-adult/|הכותב=Cat Lafuente|כותרת=Things in Inside Out you only notice as an adult|אתר=TheList.com|תאריך=2018-02-16|שפה=אנגלית|תאריך_וידוא=2020-07-13}}</ref>.
בסרט [[הקול בראש]] של [[פיקסאר]], הדמות גועל טוענת כי אין דובים ב[[סן פרנסיסקו]]. כעס עונה לה: ראיתי איש מאוד שעיר - הוא נראה כמו דוב, בהתייחס לקהילת הדובים השוקקת בעיר<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.thelist.com/110012/things-inside-notice-adult/|הכותב=Cat Lafuente|כותרת=Things in Inside Out you only notice as an adult|אתר=TheList.com|תאריך=2018-02-16|שפה=אנגלית|תאריך_וידוא=2020-07-13}}</ref>.


==מינוח ==
==מינוח ==

גרסה מ־22:47, 31 בדצמבר 2021

דגל האחווה הבינלאומית של הדובים ההומואים

דובאנגלית: Bear) בעגה (סלנג) של הומוסקסואלים הוא מונח המתאר גבר המשתייך לתת-קבוצה של הומוסקסואלים ייחודיים המקיימים תרבות ופעילויות שנועדו לקבוצה זאת. ה"דובים" מזהים את עצמם לפי תכונות גופניות כגון גוף מלא, שריריוּת, גוף שעיר, זרועות וירכיים שעירות, זקן או שפם מגודל. ישנם דובים שמפגינים גבריות מודגשת בלבוש ובתספורת, בעיסוק ובתחביבים. דובים רבים מנקבים ומקעקעים את גופם. מושג ה"דוב" נמצא עדיין בהתהוותו, ולכן קיימת גמישות בהגדרתו.

המונח "דוב" במובן המקורי שלו, החיה, נבחר כסמל לגבר שמן אך חסון וחזק, שעיר, איש הקרוב אל הכפר או אל הטבע, עם כל האסוציאציות הרומנטיות שהוא מעורר, של חופש, ספונטניות ועוצמה. מצד שני דמות הדוב מסמלת גבר בעל גישה רוגעת לחיים, עצל במקצת, ורודף תענוגות, כמו אכילה, ליקוק דבש, מין ונמנום.

ראשיתה של התופעה

דובים צועדים בסן פרנסיסקו במצעד הגאווה של שנת 2004.

המושג "דוב" הופיע תחילה בארצות הברית בקרב חבורות אופנוענים הומוסקסואלים וארגון "גדולים ועליזים" (באנגלית: "Girth and Mirth"), ואחר כך בעולם המערבי כולו. זאת תופעה נגדית לתרבות הומוסקסואלית שהעלתה על נס את המראה הרזה, החטוב, האתלטי והמטופח. מטרת הדובים הראשונים הייתה ליצור לעצמם סביבה שבה מרגישים בנוח גברים ממעמד העובדים שאינם נמשכים אל התחכום העירוני. הם היו בעיקר הומוסקסואלים תושבי כפרים וערי שדה בארצות הברית, שחשו שהסביבה ההומוסקסואלית העירונית אינה תואמת את האישיות ואת סגנון החיים שלהם. הירחון "דוב" (באנגלית BEAR) הופיע בשנת 1987 בסן פרנסיסקו. תוך חמש שנים התפוצה שלו הגיעה לכל קצווי העולם המערבי ומעבר לו, והירחון נרשם כשם מסחרי. הירחון מציג גברים הומוסקסואלים חסונים, עבי בשר, מזוקנים, כפריים, ממעמד הצווארון הכחול, כדמות אידילית. במקביל נפתחו בארים שבהם גברים הומוסקסואלים, אנשי צווארון כחול, יכלו למצוא אנשים כמוהם, שאינם שייכים לסטריאוטיפ של ההומוסקסואל העירוני. ישנם הסוברים שדובים בעלי עודף משקל רב מצאו במושג "דוב" קבלה עצמית של גופם, ועידוד מצד חבריהם הדובים.

דגל אחוות הדובים

הדגל עוצב על ידי קרייג ביירנס בשנת 1995, עבור אחוות הדובים, המזהים את עצמם לפי תכונות גופניות כגון גוף מלא, שריריוּת, גוף שעיר, זרועות וירכיים שעירות, זקן או שפם מגודל. לרוחב הדגל שבעה פסי צבע המייצגים צבעי שיער אפשריים או גווני עור שונים. האידיאל שעומד מאחורי העיצוב הוא שכל אדם יוכל למצוא את צבע שערו או גוון עורו בדגל.

פעילויות דובים

הדובים מתכנסים במועדונים ובבארים רבים ברחבי העולם, וגם בוועידות בינלאומיות המיוחדות להם באמריקה ובאירופה. הם הקימו אתרי הכרויות מיוחדים באינטרנט, וכן פורומים לדיון, ושיחות צ'אט. קהילת הדובים נפרשה על פני כל העולם, כולל בארצות שבהן פעילות הומוסקסואלית אינה חוקית. הרשת החברתית הזאת מאפשרת מפגשים לצורך בילוי, תרבות, וגם פעילות מינית בין גברים מבוגרים יותר, שמנים יותר ושעירים יותר מן הגבר ההומוסקסואל הקלאסי.

בארים ומועדונים וכן גני שעשועים ופארקים לקמפינג שלא נועדו לדובים דווקא, החלו להקצות זמן ומקום למפגשי דובים, וגם לעודד אותם לבוא ולהשתתף בפעילויות שהן לקהל ההומוסקסאלי הרחב. בעקבות הדרישה, נוצר גם שוק מצרכים מיוחד שמספק את קהילת הדובים, בספרות, סרטי וידאו, ולבוש. כיום הדובים נוטים פחות להיבדל מקהילת ההומוסקסואלים, והם מהווים חלק אינטגרלי שלה.

דובים בישראל

קבוצות של דובים מתכנסות מדי פעם באירועים חברתיים המתפרסמים ברשתות החברתית, באתרי הכרויות ובפורטלים של קהילת הלהט"ב, בהן מתנהלים דיונים ערים נגד גישת דימויי הגוף השלילי הרווח בקהילה הגאה[1] ועל מעמדם של חברי קהילת הדובים בישראל בחברה הכללית ובקהילה הלהט"ב בפרט, ואף מתקיימות מסיבות[2] מותאמות לחברי הקהילה הדובית במספר מוקדי בילוי ברחבי ישראל ביניהם חיפה, באר שבע ותל אביב.

המודעות למעמדם של קהילת הדובים צוברת תאוצה בשיח הגאה, ומאז שנת 2011 מתנהל שיח גלוי ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט של קהילת הלהט"ב בהם מלינים חברי קהילת הדובים על העדר הייצוג שלהם בפורומים ופרסומים רשמיים של קהילת הלהט"ב[3], ואף ב 2015 החל קמפיין bodyPride#[4], שהיה יוזמה פרטית של חבריי קהילת הדובים להעלאת המודעות לקהילה. במסגרת הקמפיין העלו לרשת חבריי הקהילה תמונות גוף חשופות תחת האזכור bodypride#, שמטרתו הייתה לעורר מודעות למבנה הגוף הטבעי ואת חוסר הרצון של חבריי הקהילה לשרת את תבנית הגוף המצופה מהם תוך הבלטת היתרונות של חבריי הקהילה על ידי חשיפת גופם. הקמפיין צבר תאוצה וסוקר בכלי התקשורת בישראל[5].

דובים בתרבות הפופולרית

בין היצירות העוסקות בקהילת הדובים ניתן למנות את BearCity, סרט ההמשך שלו, הסרט הספרדי Cachorro (אנ') (ספ') והסדרה האינטרנטית Where the Bears Are (אנ').

בסרט הישראלי סיפור גדול, העוסק בגברים שמנים, ישנו אזכור לדובים. גידי, המשוחק על ידי אלון דהן, מגלה את תרבות הדובים ושואב את הכח לצאת מהארון.

הסרט "חלומות של דובים", סירטה של אורלי בויום, מביא את סיפורה של חבורת "דובים" ישראלית - קבוצת גאים בעלי מראה דובי והעדפות דומות, הנאבקים בהשמנת יתר, בבדידות ובזיכרונות העבר. הסרט הוקרן בפסטיבל הבינלאומי ה-8 לקולנוע הגאה, תל אביב. ב-2014 היה בסבב פסטיבלים בעולם.

בסרט הקול בראש של פיקסאר, הדמות גועל טוענת כי אין דובים בסן פרנסיסקו. כעס עונה לה: ראיתי איש מאוד שעיר - הוא נראה כמו דוב, בהתייחס לקהילת הדובים השוקקת בעיר[6].

מינוח

דובים משתמשים במינוח משלהם לסיווג גברים שונים הקשורים בקהילה. להלן כמה דוגמאות:

  • דוב (באנגלית: Bear) - גבר מלא גוף, שעיר, ובדרך כלל מזוקן
  • גור דוב (באנגלית: Cub) - גבר צעיר, מלא גוף שעיר ובדרך כלל מזוקן
  • מעריץ (באנגלית: Chaser או Admirer) - גבר שאוהב להיות בחברתם של דובים או נמשך אליהם גופנית
  • לוטר (צורת זכר של "לוטרה". באנגלית: Otter) - גבר רזה שעיר וגם מזוקן בדרך כלל.
  • זאב (באנגלית: Wolf) - לוטר אגרסיבי
  • אבא דוב (באנגלית: Daddy-Bear) - דוב מבוגר
  • דוב שרירי (באנגלית: Muscle-Bear)
  • דוב קוטב (באנגלית: Polar-Bear)- דוב בעל שער שיבה על ראשו וגופו
  • ווּף! (באנגלית: Woof!) - ברכת שלום והבעה של משיכה גופנית

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים [ dead-url ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    שחר קהלני, בכוונה נולדנו שונים, לכל אחד יש את הייחודיות שלו, באתר ארגון IGY, ‏09/12/2015 (ארכיון)
  2. ^ דויד שיפוני, "אני הומו גברי ושעיר - וגאה בזה", באתר mako גאווה, ‏12/12/2011
  3. ^ אסף זגריזק, יוזמה ברשת: "די לאפליה במסיבות הגאות", באתר ynet, ‏08/09/2015
  4. ^ נדב ענתבי - גרושקה, #BodyPride: עושות סוף לדימוי הגוף השלילי בקרב הקהילה הגאה, באתר Gogay, ‏08/06/2015
  5. ^ נדב ענתבי - גרושקה, מכתב לגננת מהילד השמן, באתר mako גאווה, ‏22/07/2015
  6. ^ Cat Lafuente, Things in Inside Out you only notice as an adult, TheList.com, ‏2018-02-16 (באנגלית)