מסילת השרון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
←‏מבנה: עדכון
שורה 36: שורה 36:
מסילה זו מאפשרת לתת שירות נוסעים לערי השרון ובנוסף מאפשרת יתירות ברשת המסילות של רכבת ישראל כאשר רכבות (נוסעים ומשא) הנוסעות מצפון הארץ לדרומה (או להפך) יכולות לעקוף את ציר תל אביב ואת [[מסילת איילון]] העמוסה גם דרך מסילת השרון ומשם דרומה למסילה המזרחית ולא רק דרך מסילת הירקון.
מסילה זו מאפשרת לתת שירות נוסעים לערי השרון ובנוסף מאפשרת יתירות ברשת המסילות של רכבת ישראל כאשר רכבות (נוסעים ומשא) הנוסעות מצפון הארץ לדרומה (או להפך) יכולות לעקוף את ציר תל אביב ואת [[מסילת איילון]] העמוסה גם דרך מסילת השרון ומשם דרומה למסילה המזרחית ולא רק דרך מסילת הירקון.


באמצע שנת 2020 החלו להתבצע במסילה עבודות להתקנת [[חשמול מסילות רכבת ישראל|מערכת הזנה חשמלית]] עילית על ידי חברת SEMI הספרדית. המערכת מספקת [[מתח חילופין]] של 25 אלף [[וולט]] בתדירות של 50 הרץ. המערכת מאפשרת ל[[ציוד נייד ברכבת ישראל|ציוד נייד רכבתי]] בעל [[פנטוגרף רכבות|פנטוגרף]] לפעול במסילה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי [[בומברדייה טראקס]] הגוררים קרונות [[בומברדיה דאבל דק קוץ'|דאבל דק]] מאותו יצרן, וקרונועים חשמליים מדגם [[סימנס דזירו#Desiro HC|Desiro HC]] תוצרת [[סימנס (חברה)|סימנס]].
באמצע שנת 2020 החלו להתבצע במסילה עבודות להתקנת [[חשמול מסילות רכבת ישראל|מערכת הזנה חשמלית]] עילית על ידי חברת SEMI הספרדית. העבודות הסתיימו בסוף שנת 2021 וזוהי המסילה השלישית (יחד עם [[מסילת הירקון]] ו[[מסילת תל אביב – פלשת]]) שחושמלה במלואה אחרי [[קו הרכבת המהיר לירושלים]] ו[[מסילת איילון]]. המערכת מספקת [[מתח חילופין]] של 25 אלף [[וולט]] בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת ל[[ציוד נייד ברכבת ישראל|ציוד נייד רכבתי]] בעל [[פנטוגרף רכבות|פנטוגרף]] לפעול במסילה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי [[בומברדייה טראקס]] הגוררים קרונות [[בומברדיה דאבל דק קוץ'|דאבל דק]] מאותו יצרן, וקרונועים חשמליים מדגם [[סימנס דזירו#Desiro HC|Desiro HC]] תוצרת [[סימנס (חברה)|סימנס]].

במהלך שנת 2021 החלה התקדמות משמעות בתהליך החישמול והחלה הצבת מערכות הזנה חשמלית עילית וקוי חשמל עילים בין בני ברק ועד לתחנת רעננה מערב שתאפשר לרכבות עם פנטוגרף לנוע בקטע


==היסטוריה==
==היסטוריה==

גרסה מ־22:56, 7 בינואר 2022

מסילת השרון
תחנת הרכבת רעננה מערב בין נתיבי כביש 531
תחנת הרכבת רעננה מערב בין נתיבי כביש 531
מידע כללי
מדינה ישראל
עיר השרון - כפר סבא, רעננה, הרצליה
מפעיל רכבת ישראל
מידע על ההקמה
עלות 2.4 מיליארד שקלים כולל סלילת חלקו המערבי של כביש 531
חברה בונה שותפות סולל בונה - לסיכו - באנבאו
התחלת בנייה 2001
פתיחת המסילה עד תחנת נורדאו אפריל 2003
עד תחנת סוקולוב יולי 2008
עד רעננה מערב יולי 2018
מידע על המסילה
תחילת המסילה צומת חמד
סיום המסילה מחלף שמריהו מזרח
אורך המסילה 33 ק"מ סה"כ מתוכם 1.8 ק"מ במנהרה
רוחב המסילה 143.5 ס"מ
מסלולים 2
מתח חשמלי 25 אלף וולט, AC, עילי
מספר התחנות 4
רשימת התחנות
כפר סבא - נורדאו, הוד השרון סוקולוב, רעננה דרום ורעננה מערב
תרשים המסילה
מפת מסילת השרון וכביש 531
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מסילת השרון
Unknown route-map component "eABZq+lr"
מסילת החוף (מחלף שמריהו מזרח)
Unknown route-map component "exSBRÜCKE"
גשר
Unknown route-map component "KBHFxa"
- רעננה – מערב
Underbridge
מחלף הרצליה מזרח: כביש 541
Underbridge
מחלף ח"ן: רח' בן-גוריון
Underbridge
רח' פעמי אביב
Unknown route-map component "tSTRa"
מחלף רעננה דרום
Unknown route-map component "tBHF"
- רעננה – דרום
Unknown route-map component "tSTRe"
מחלף מל"ל: כביש 402
Unknown route-map component "SKRZ-Ao"
מחלף סוקולוב
Station on track
- הוד השרון – סוקולוב
Underbridge
רח' אסירי ציון
Underbridge
מחלף תל חי / מגדיאל
Station on track
- כפר סבא – נורדאו
Unknown route-map component "SKRZ-G2o"
רח' כנרת
Underbridge
מחלף אלישמע: כביש 40
Enter and exit tunnel
כביש 531 (מזרח)
Straight track
המסילה המזרחית

מסילת השרון היא מסילת רכבת המחברת בין מסילת החוף ובין המסילה המזרחית דרך ערי השרון הרצליה, הוד השרון, רעננה וכפר סבא.

מבנה

המסילה עוברת בין מסלולי כביש 531 ממחלף שמריהו מזרח בו נפגש כביש 531 עם נתיבי איילון עד לצומת חמד סמוך למושב שדי חמד בו פונה המסילה דרומה ומתחברת למסילה המזרחית. אורך המסילה כ-33 קילומטרים כאשר בהם מנהרה באורך 1.8 קילומטרים באזור רעננה. במסילת השרון פועלות תחנות הנוסעים הבאות: כפר סבא - נורדאו, הוד השרון סוקולוב, רעננה דרום ורעננה מערב.

מסילה זו מאפשרת לתת שירות נוסעים לערי השרון ובנוסף מאפשרת יתירות ברשת המסילות של רכבת ישראל כאשר רכבות (נוסעים ומשא) הנוסעות מצפון הארץ לדרומה (או להפך) יכולות לעקוף את ציר תל אביב ואת מסילת איילון העמוסה גם דרך מסילת השרון ומשם דרומה למסילה המזרחית ולא רק דרך מסילת הירקון.

באמצע שנת 2020 החלו להתבצע במסילה עבודות להתקנת מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית. העבודות הסתיימו בסוף שנת 2021 וזוהי המסילה השלישית (יחד עם מסילת הירקון ומסילת תל אביב – פלשת) שחושמלה במלואה אחרי קו הרכבת המהיר לירושלים ומסילת איילון. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול במסילה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן, וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

היסטוריה

טקס חנוכת מסילת השרון בנוכחות שר התחבורה כ"ץ, ראש הממשלה נתניהו ויו"ר נתיבי ישראל שמיר, יולי 2017

ב-1990 הכינה חברת התכנון הצרפתית "סופרטו" תוכנית מתאר ארצית עבור רכבת ישראל, שכללה קו רכבת פרוורית חדש בין תל אביב לרעננה וכפר סבא[1]. בסוף 1990 הועלתה הצעה חליפת, על הקמת קו המבוסס ברובו על תוואי מסילות הברזל הקיים עד כפר סבא בלבד, כפתרון זמני עד הקמת התוואי המלאה[2]. בשנת 1998 הכריז מנכ"ל הרכבת עמוס עוזני על פרויקט פיתוח קו הרכבת תל אביב-פתח-תקוה-כפר-סבא בהשקעה של 650 מיליון שקל. על פי התכנון דאז הקו היה אמור להיות קו הרכבת החשמלי הראשון בישראל[3]. הפרויקט התבסס על שדרוג ושיקום מסילת הירקון, שיקום קטע במסילה המזרחית ההיסטורית וסלילת קטע קצר חדש לכפר סבא. הפרויקט באותה עת לא כלל את סלילת המשך המסילה לכיוון רעננה וחיבור למסילת החוף[4]. ב-8 במרץ 1999 קיבלה ממשלת ישראל את הצעת ההחלטה של שר התשתיות, אריאל שרון, שלפיה יפורסם מכרז ליזמים פרטיים, להקמת ולהפעלת הקו[5]. בשנת 2000 קיבלה חברת כביש חוצה ישראל את אחריות לבדיקת הכדאיות הכלכלית של הקמת הפרויקט באמצעות זכיין שיפעל בשיטת בנה-הפעל-העבר (BOT)[6]. הבדיקה קבעה כי ההכנסות מהפעלת הקו לא יכסו את עלות הקמת התשתית. לפיכך למגזר הפרטי לא יהיה כדאי מבחינה כלכלית לממנו. עוד העלתה הבדיקה כי ההכנסות מהפעלת הקו גם לא יצדיקו מימון רכישת הקרונות[7]. בשל כך אישר באוגוסט 2000 ראש הממשלה אז, אהוד ברק, הצעה לפיה רכבת ישראל היא זו שתקים את מסילת הרכבת מתל אביב לכפר סבא במימון המדינה, והפעלת הקו תיעשה באמצעות גוף פרטי שייבחר במכרז[8].

בשנת 2000, הושלם שדרוג מסילת הירקון ופתיחת קו הרכבת תל אביב - תחנת הרכבת ראש העין דרום[9]. ביוני 2001 ועדת השרים לכלכלה, החליטה להשלים את עבודות התשתית בקו, שכלולו הקמת מסילה כפולה לראש העין (המסילה אז הייתה בודדת) ומסילה בודדת לכפר סבא, ולבחור מפעיל לקו[10]. ביוני 2002, הודיעה שר התחבורה, אפרים סנה שהפעלת הקו לא תיעשה על ידי יזם פרטי. זאת לאחר קבלת חוות דעת של אנשי מקצוע, שלפיהן ההפרדה בין האחריות על התשתית לאחריות על ההפעלה אינה בטיחותית ובעייתית מבחינת השירות לנוסעים. בין היתר טענו כי היקפה המצומצם של רשת המסילות בישראל, שכל קוויה מתנקזים לערוץ האיילון, יקשה על התיאום בין המפעילים השונים[11]. באותה עת החלו העבודות על המשך המסילה לכיוון כפר סבא[12]. העבודות כללו סלילה מחדש של קטע המסילה המזרחית בין צומת ראש העין ובין צומת חמד וסלילת מסילה חדשה מצומת חמד מערבה לכיוון כפר סבא, ועליה הוקמה תחנת הרכבת כפר סבא בסמוך לרחוב נורדאו[13].

ב-13 באפריל 2003 נפתח הקו אל תחנת כפר סבא (שנקראה אז "הוד השרון-כפר סבא")[14]. ביום הראשון להפעלת הקו נסעו בו כ-1,000 בני אדם[15]. באותה תקופה החלו העבודות להמשך המסילה מערבה והקמת תחנת הרכבת הוד השרון בסמוך לרחוב סוקולוב. התחנה נפתחה ב-2 בספטמבר 2006 ועד יולי 2018 זה היה קצה המסילה.

לאחר מכן החל שלב הארכת המסילה מערבה, כך שתחצה את כביש 4 ותעבורה בפאתיה הדרומיים של רעננה ומצפון להרצליה עד למפגש עם מסילת החוף סמוך למושב רשפון. לאורך המסילה תוכננו שתי תחנות רכבת חדשות שישרתו את תושבי רעננה, רמת השרון והרצליה. הפרויקט כלל הוספה של שתי מסילות למסילת החוף בין תחנת הרכבת תל אביב אוניברסיטה ובין מסילת השרון והרחבה של תחנת הרכבת הרצליה כך שיאפשרו יצירת קו לולאתי מתחנת האוניברסיטה אל מסילת הירקון, מקטע קצר במסילה המזרחית, מסילת השרון ודרך מסילת החוף לתחנת האוניברסיטה.

ב-7 ביולי 2008 הודיע ועד המכרזים הבין-משרדי, כי קבוצת הבנייה והתשתיות "שפיר הנדסה" היא הזוכה במכרז לבניית כביש 531, שכולל את המשך פרויקט מסילת השרון. העבודות היו צפויות להסתיים בשנת 2012 אולם בשל קשיי מימון בוטלה זכייתה של חברת שפיר לאחר משא ומתן שארך שנים בינה ובין משרד האוצר שבסופו לא הצליחו הצדדים להגיע להסכם. במקום זאת, בשנת 2011 הוציאה החברה הלאומית לדרכים מכרזים לביצוע הכביש והמסילה במקטעים נפרדים שעליהם עובדים מספר קבלנים בו זמנית בעלות כוללת משוערת של 4 מיליארד ש"ח. תאריך הסיום המתוכנן המעודכן לסיום פרויקט הכפלת המסילות הוא רבעון ראשון לשנת 2019 כאשר כלל התחנות נפתחו לשירות נוסעים עד יולי 2018. מועד הפעלתו של קו הנוסעים מכיוון תחנת רעננה מערב למסילת החוף דרך הרצליה אינו ידוע[16][17]. פרויקט מסילת השרון היה חלק מתוכנית החומש של רכבת ישראל שהייתה אמורה להסתיים בשנת 2008.

המסילה נחנכה בטקס בתחנות רעננה בהשתתפות ראש הממשלה ושר התחבורה ב-2 ביולי 2018[18]. המסילה נבנתה על ידי שותפות סולל בונה, לסיכו ובאנבאו, מחלף רעננה דרום ותחנת הרכבת רעננה דרום נבנו על ידי חברת שפיר הנדסה.

הפרויקט כלל הכפלה של מסילת החוף לארבע מסילות בין תחנת הרכבת תל אביב אוניברסיטה ובין מחלף שמריהו מזרח והסתיים ב-2020. למרות סיום ההכפלה רכבת ישראל אינה משתמשת בשתי המסילות החדשות להעברת רכבות נוסעים.

בספטמבר 2020 הקטע הושבת לצורך עבודת חישמול ובטיחות וחזר לפעילות באמצע בפברואר 2021.

התקנת חשמול בתחנת הרכבת, נובמבר 2021

ב-2020 החלו להתבצע במסילה עבודות להתקנת מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית, העבודות הסתיימו ב-19 בנובמבר 2021[19]. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

תמונות

שירות הרכבות במסילה

קו הרכבת אשקלוןהרצליה (קו השרון - אשקלון)
אשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערבהרצליה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסילת השרון בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ מרדכי אלקן, תוכנית לפיתוח רשת רכבות ארצית ופרברית, מעריב, 16 במרץ 1990
  2. ^ יוחאי רפאלי, במשרד התחבורה בודקים פתיחת קו רכבת כפר סבא-פ"ת-ת"א, מעריב, 25 באוקטובר 1990
  3. ^ גדי גולן, ‏רשות הרכבות תשקיע 815 מיליון ש' בפיתוח הרכבות והתשתיות - עד סוף שנת 2000, באתר גלובס, 29 במרץ 1998
  4. ^ דוד חיון, ‏מנכ"ל הרכבת: נשקיע בפיתוח הרכבת 2 מיליארד דולר עד 2010, באתר גלובס, 8 באוקטובר 1998
  5. ^ דוד חיון, ‏הממשלה תפרסם מיכרז להפעלת קו רכבת בין ת"א לכפ"ס עם אפשרות לסיוע ממשלתי, באתר גלובס, 8 במרץ 1999
  6. ^ דוד חיון וזאב קליין, ‏ועדת השרים לכלכלה: מיזם רכבת כפ"ס-ת"א ינוהל ע"י חוצה ישראל, באתר גלובס, 6 ביוני 2000
  7. ^ דוד חיון, ‏חברת כביש חוצה ישראל צפויה לקבוע: כדאיות נמוכה לרכבת כ"ס-ת"א, באתר גלובס, 9 באוגוסט 2000
  8. ^ מאת ענת ג'ורג'י, ועדת שרים: לפרסם המכרז המוקדם למפעיל רכבת בקו תל אביב-כפר סבא בתוך 90 יום, באתר הארץ, 6 ביוני 2001
  9. ^ דוד חיון, ‏ממוצ"ש: לוח-זמנים חדש לרכבת, תוספת רכבות וקו מראש-העין לת"א, באתר גלובס, 30 במאי 2000
  10. ^ ענת ג'ורג'י, העבודות להקמת קו הרכבת ת"א-כ"ס יושלמו עד 2004, באתר הארץ, 5 ביוני 2001
  11. ^ מאת ענת ציגלמן, סנה: משרד התחבורה לא ישתף פעולה בהפרטת קו הרכבת לכפר סבא, באתר הארץ, 26 ביוני 2002
  12. ^ ענת ג'ורג'י, ענת ציגלמן, שר התחבורה: שני מיליארד דולר יגויסו לזירוז הקמת רשת הרכבות עד 2006, באתר הארץ, 12 במרץ 2002
  13. ^ שרון קדמי, הנה באה הרכבת, באתר הארץ, 10 ביוני 2005
  14. ^ ענת ג'ורג'י, קו הרכבת לכפר סבא נפתח - אך דרכי הגישה לתחנה החדשה עדיין לא נסללו, באתר הארץ, 11 באפריל 2003
  15. ^ מאת ענת ג'ורג'י, אלף נוסעים ביום הראשון בקו הרכבת ת"א-כ"ס, באתר הארץ, 13 באפריל 2003
  16. ^ דניאל סלגניק, סמוטריץ' יקבע: האם תצטרכו להחליף רכבת בהרצליה?, באתר "צומת השרון", 20 בנובמבר 2019
  17. ^ אריה אברמזון, עבודות בשני הכיוונים של מסילת השרון, באתר "צומת השרון", 3 ביוני 2020
  18. ^ רועי רובינשטיין, מקצרת זמנים: המסילה בין הוד השרון ורעננה נפתחה, באתר Ynet, ‏2 ביולי 2018
  19. ^ נסיעת המבחן של הרכבת החשמלית בטבעת השרון, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות, 19 בנובמבר 2021