החזית העממית לשחרור פלסטין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
OKBot (שיחה | תרומות)
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: אירוע;
שורה 8: שורה 8:
בניגוד ל[[טרור פלסטיני|ארגוני הטרור הפלסטיניים]] האחרים, החזית העממית אינה רואה את המאבק להשמדת [[ישראל]] כמאבק דתי או לאומי, אלא כחלק מ[[מהפכה]] רחבה יותר כנגד ה"[[אימפריאליזם]] ה[[העולם המערבי|מערבי]]".
בניגוד ל[[טרור פלסטיני|ארגוני הטרור הפלסטיניים]] האחרים, החזית העממית אינה רואה את המאבק להשמדת [[ישראל]] כמאבק דתי או לאומי, אלא כחלק מ[[מהפכה]] רחבה יותר כנגד ה"[[אימפריאליזם]] ה[[העולם המערבי|מערבי]]".


החזית העממית דגלה מאז ומעולם בפעולות [[טרור]] ראוותניות המושכות את תשומת לב ה[[תקשורת המונים|תקשורת]] כחטיפת [[מטוס|מטוסים]] ופיגועים במקומות וארועים מרכזיים.
החזית העממית דגלה מאז ומעולם בפעולות [[טרור]] ראוותניות המושכות את תשומת לב ה[[תקשורת המונים|תקשורת]] כחטיפת [[מטוס|מטוסים]] ופיגועים במקומות ואירועים מרכזיים.


==היסטוריה==
==היסטוריה==

גרסה מ־22:39, 9 ביוני 2007

סמל החזית העממית: מפת ארץ ישראל השלמה על רקע הצבע האדום, המסמל את הסוציאליזם
אבו עלי מוצטפא, מנהיג החזית העממית אחרי ג'ורג' חבש. חוסל על ידי צה"ל
קובץ:A saadat.jpg
אחמד סעדאת, מנהיג החזית העממית משנת 2001. כלוא כיום בישראל
פוסטר של החזית העממית לאחד במאי, יום הפועלים: הצבע האדום והפטיש מסמלים את הפן הסוציאליסטי באידאולוגיה של החזית העממית, בעוד הרובה מייצג את הפן המיליטנטי

החזית העממית לשחרור פלסטיןערבית: الجبهة الشعبية لتحرير فلسطين; תעתיק מדויק: אלג'בהה אלשעביה לתחריר פלסטין) היא ארגון טרור פלסטיני סוציאליסטי שנוסד על ידי ג'ורג' חבש וודיע חדד ב-11 בדצמבר 1967.

בניגוד לארגוני הטרור הפלסטיניים האחרים, החזית העממית אינה רואה את המאבק להשמדת ישראל כמאבק דתי או לאומי, אלא כחלק ממהפכה רחבה יותר כנגד ה"אימפריאליזם המערבי".

החזית העממית דגלה מאז ומעולם בפעולות טרור ראוותניות המושכות את תשומת לב התקשורת כחטיפת מטוסים ופיגועים במקומות ואירועים מרכזיים.

היסטוריה

במהלך 1968 פרש מהארגון פלג אשר הקים את ארגון החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בראשותו של נאיף חוואתמה. ב-1969 פרש מהארגון פלג נוסף והקים את החזית העממית לשחרור פלסטין - המפקדה הכללית בראשות אחמד ג'יבריל.

החל משנת 1971 ניכר תהליך התמתנות, שהוביל לפרישה של בעלי הקו הניצי מהארגון. עם זאת, הארגון לא הסכים להכיר בישראל אך פרש מאש"ף לאחר קבלת "תוכנית השלבים" ביולי 1974.
במהלך שנות התשעים התמתנו במעט עמדות הארגון. החזית העממית התנגדה להסכמי אוסלו ומתחה ביקורת על הרשות הפלסטינית, אך מאוחר יותר, שיקמה את יחסיו עם ערפאת, ושבה לשורות אש"ף.

במאי 2000, פרש ג'ורג' חבש מתפקיד המזכ"ל בעקבות מצבו הבריאותי, והוחלף על ידי אבו עלי מצטפא. מצטפא, שארגן פיגועי טרור במהלך העימות וחוסל בסיכול ממוקד ב-21 באוגוסט 2001 ברמאללה, הוחלף על ידי אחמד סעדאת. כנקמה על חיסול מצטפא, המזכ"ל החדש הורה לחוליית הארגון להתנקש בשר התיירות רחבעם זאבי (17 באוקטובר 2001), ובעקבות לחץ ישראלי ובינלאומי נעצרו סעדאת ורוצחי זאבי על ידי הרשות הפלסטינית ונכלאו ביריחו בפיקוח בינלאומי. בעקבות ההתרופפות בשמירה על סעדאת וכוונת הרשות הפלסטינית בראשות חמאס לשחררו, עזבו הפקחים הבינלאומיים את המוקטעה בה נכלא ב-14 במרץ 2006. במבצע צבאי הטיל צה"ל מצור על המוקטעה והחל להרוס אותה באמצעות ציוד מכני הנדסי. בתוך מספר שעות מהפעלת הדחפורים, נכנע סעדאת עם שאר חברי החולייה שרצחה את השר גנדי. אנשי החזית העממית נעצרו והועברו למתקני כליאה בישראל, שם נחקרו על ידי השב"כ. בתגובה לפעולה חטפו מחבלי החזית כ-14-17 אזרחים זרים בשטחים, אך כעבור יממה שחררו את כולם.

מלבד סעדאת, לחזית העממית הנהגה פוליטית היושבת בשטחים ובסוריה, ותשתית מבצעית קטנה יחסית בשטחים ("גדודי אבו עלי מצטפא"), עיקר פעילותו החבלנית של הארגון בשנים שמאז מעצרו של אחמד סעדאת היא שיגור רקטות קסאם מרצועת עזה.

רשימת פיגועים של החזית העממית

קישורים חיצוניים