אמנות עכשווית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
עריכה
מאין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
אמנות עכשווית משאירה אחריה שובל של חוסר הבנה. היא מסרבת בדרך כלל לצרף "[[הוראות הפעלה]]" למופעיה השונים. אמנות זו מורכבת מאוד, ומאופיינת בהיעדר תקשורת ישירה עם נמעניה. אי ההבנה שהיא מעוררת מגיעה לעיתים לכדי עוינות כלפיה. עיקר כוונתה הוא לעורר טלטלה, לחדש ולהעשיר תבניות מחשבה ואופני ראייה שונים. מדובר ב[[שפה]], וכמו כל שפה צריך ללמוד אותה כדי להבין.{{מקור}}
אמנות עכשווית משאירה אחריה שובל של חוסר הבנה. היא מסרבת בדרך כלל לצרף "[[הוראות הפעלה]]" למופעיה השונים. אמנות זו מורכבת מאוד, ומאופיינת בהיעדר תקשורת ישירה עם נמעניה. אי ההבנה שהיא מעוררת מגיעה לעיתים לכדי עוינות כלפיה. עיקר כוונתה הוא לעורר טלטלה, לחדש ולהעשיר תבניות מחשבה ואופני ראייה שונים. מדובר ב[[שפה]], וכמו כל שפה צריך ללמוד אותה כדי להבין.{{מקור}}


בשנת [[2009]] פרסם [[אנדראה בנטי]]<nowiki/>את "המניפסט של אמנות המערות החדשה", שמקשר בין האמנות המודרנית לבין מקורות האמנות בתקופה הפרהיסטורית.
בשנת [[2009]] פרסם [[אנדראה בנטי]] את "המניפסט של אמנות המערות החדשה", שמקשר בין האמנות המודרנית לבין מקורות האמנות בתקופה הפרהיסטורית.


==טרנדים באמנות עכשווית==
==טרנדים באמנות עכשווית==
אמנות עכשווית משלבת כלים וחומרים שונים. [[אמנות הלם]], אחד הטרנדים באמנות עכשווית, כוללת לעיתים דברים שאנשים רואים כלא-[[מוסר]]יים או כ[[טאבו (סוציולוגיה)|טאבו]]. כיום משתמשים באמנות בנוזלי גוף וב[[פלסטיק]], לדוגמה. אמנים משתמשים גם ביתרונות ה[[טכנולוגיה]] המודרנית, בהם יצירת [[אמנות מדיה חדשה]], [[אמנות דיגיטלית]] ו[[אמנות אינטרנט]].
אמנות עכשווית משלבת כלים וחומרים שונים. [[אמנות הלם]], אחד הטרנדים באמנות עכשווית, כוללת לעיתים דברים שנתפסים כלא-[[מוסר]]יים או כ[[טאבו (סוציולוגיה)|טאבו]]. כיום משתמשים באמנות בנוזלי גוף וב[[פלסטיק]], לדוגמה. אמנים משתמשים גם ביתרונות ה[[טכנולוגיה]] המודרנית, בהם יצירת [[אמנות מדיה חדשה]], [[אמנות דיגיטלית]] ו[[אמנות אינטרנט]].


ב[[מוזיקה]], [[מלחין|מלחינים]] ו[[מוזיקאי]]ם משתמשים ב[[מוזיקה אלקטרונית]] ובמוזיקת מחשב. אף על פי שאמנים רבים עדיין יוצרים בטכניקות המסורתיות של [[ציור]] ו[[פיסול]], מספר הולך וגדל של אמנים מעדיפים יצירות אמנות של [[מיצב]], [[מיצג]], [[מיצב וידאו]], [[וידאוארט]], אמנות מבוססות מדיה ופרויקטי מחקר.
ב[[מוזיקה]], [[מלחין|מלחינים]] ו[[מוזיקאי]]ם משתמשים ב[[מוזיקה אלקטרונית]] ובמוזיקת מחשב. אמנים רבים עדיין יוצרים בטכניקות המסורתיות של [[ציור]] ו[[פיסול]], ובמקביל מספר הולך וגדל של אמנים מעדיפים יצירות אמנות שכוללות [[מיצב]], [[מיצג]], [[מיצב וידאו]], [[וידאוארט|וידאו ארט]], אמנות מבוססות מדיה ופרוייקטי מחקר.


אמנות עכשווית פעמים רבות ממוקדת ב[[הפשטה|מופשט]]. עקב כך מבקרים אותה על היותה "חסרת משמעות" או שהיא "אינה אמנות". אמנים עכשוויים עוסקים הרבה בביקורת בסוגיות חברתיות, פוליטיות ודתיות.
אמנות עכשווית פעמים רבות ממוקדת ב[[הפשטה|מופשט]]. עקב כך מבקרים אותה על היותה "חסרת משמעות" או שהיא "אינה אמנות".


==גלריה==
==גלריה==

גרסה מ־17:56, 30 במאי 2022

אמנות עכשווית היא זרם חשיבה ותפיסה תרבותית בינלאומית הרווחת באמנות, באדריכלות ובעיצוב שהחל בשנות המאה ה-20 המאוחרות.

היסטוריה

אמנות זו התפתחה כתגובת נגד לאמנות המודרנית אשר ייצגה ניתוק חברתי, פורמליות אופטית, אליטיזם ורצינות. האמנות המודרנית לא נתנה מקום לאמנות אחרת מלבדה, ואמנים שניסו ליצור בדרך אחרת נחשבו "אאוטסיידרים" ונדחו על ידי הזרם המרכזי. יחד עם זאת, האמנות העכשווית הושפעה רבות מהאמנות המודרנית וניתן לזהות בה נגיעות רבות מזרמים השייכים לאמנות המודרנית, כמו פופ ארט ואמנות מושגית.

מאפיינים

אמנות עכשווית מבטאת הלך רוח תרבותי הדוחה כל שאיפה לאחידות ולמוחלטות ומעודד פלורליזם, עירוב וסימולטניות. החשיבה הפוסטמודרנית כוללת בתוכה ביטויים שונים המתקיימים זה לצד זה, וההבנה שאין דרך מחשבה או יצירה אחת וכל הדרכים מקובלות. כתוצאה מחשיבה זו, זרם אמנות זה מאופיין בתנועות יצירה שונות אשר פועלות במקביל.

אחד התוצרים של הביטול הכמעט אוניברסלי של האמנות המודרנית על ידי אמנים עכשוויים הוא פיתוח של היסטוריציזם חדש, אירוני ומנותק, על ידי הביטול שאמנות זו עושה לתהליך הדיאלקטי של ההיסטוריה, ובדרך זו פונה לכל התקופות ולכל הסגנונות באותה מידה של עניין.

אמנים עכשוויים דוחים את הרעיון של האמן כגיבור, ומעדיפים אפשרות של שכפול והפצת עבודות לכל העולם באופן מכני. כמו כן, אמנים רבים עסקו בציטוט של עבודות קודמות של אמנים ידועים, לדוגמה שימוש בציורים של פבלו פיקאסו בשינוי קל ושינויים אירוניים בתמונת המונה ליזה. האמנות החדשה היא גם אמנות שאופייה פוליטי והיא מבטאת נושאים כמו מיעוטים, הומוסקסואליות, איידס, מלחמות, כיבוש סביב העולם ופמיניזם.

אמנות עכשווית משאירה אחריה שובל של חוסר הבנה. היא מסרבת בדרך כלל לצרף "הוראות הפעלה" למופעיה השונים. אמנות זו מורכבת מאוד, ומאופיינת בהיעדר תקשורת ישירה עם נמעניה. אי ההבנה שהיא מעוררת מגיעה לעיתים לכדי עוינות כלפיה. עיקר כוונתה הוא לעורר טלטלה, לחדש ולהעשיר תבניות מחשבה ואופני ראייה שונים. מדובר בשפה, וכמו כל שפה צריך ללמוד אותה כדי להבין.[דרוש מקור]

בשנת 2009 פרסם אנדראה בנטי את "המניפסט של אמנות המערות החדשה", שמקשר בין האמנות המודרנית לבין מקורות האמנות בתקופה הפרהיסטורית.

טרנדים באמנות עכשווית

אמנות עכשווית משלבת כלים וחומרים שונים. אמנות הלם, אחד הטרנדים באמנות עכשווית, כוללת לעיתים דברים שנתפסים כלא-מוסריים או כטאבו. כיום משתמשים באמנות בנוזלי גוף ובפלסטיק, לדוגמה. אמנים משתמשים גם ביתרונות הטכנולוגיה המודרנית, בהם יצירת אמנות מדיה חדשה, אמנות דיגיטלית ואמנות אינטרנט.

במוזיקה, מלחינים ומוזיקאים משתמשים במוזיקה אלקטרונית ובמוזיקת מחשב. אמנים רבים עדיין יוצרים בטכניקות המסורתיות של ציור ופיסול, ובמקביל מספר הולך וגדל של אמנים מעדיפים יצירות אמנות שכוללות מיצב, מיצג, מיצב וידאו, וידאו ארט, אמנות מבוססות מדיה ופרוייקטי מחקר.

אמנות עכשווית פעמים רבות ממוקדת במופשט. עקב כך מבקרים אותה על היותה "חסרת משמעות" או שהיא "אינה אמנות".

גלריה

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמנות עכשווית בוויקישיתוף