השתקה של כרומוזום X – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
רציונל (שיחה | תרומות)
הז"י
שורה 1: שורה 1:
{{הז"י|www.pigur.co.il/dic/gen.htm}}
שיתוק [[כרומוזום]] המין X מתרחש בכל תא המכיל שני כרומוזומי X באופן אקראי ובלתי הפיך בשלב עוברי מוקדם. <br />
'''לפחות שתי פסקאות מועתקות'''
בשלב עוברי של התפתחות הנקבה (ב[[יונקים]]), כאשר כבר יש כמה מאות תאים בעובר, מתרחש תהליך [[מתילציה]] (נוספות קבוצות מתיל ל- DNA), הכרומוזום נדחס, ומנוטרל. התהליך קורה בכל תא בנפרד, ולכן בכל תא ישותק X אחד בצורה אקראית. שני הכרומוזומים עוברים את תהליך ה[[שכפול (ביולוגיה)|שכפול]], מתבצעת פתיחת הדחיסה, ולאחר ה[[מיטוזה]], הכרומוזום המושתק נדחס שוב.<br />בחלק מן התאים כרומוזום המין האבהי יתבטא, ובחלק האחר הכרומוזום האימהי יתבטא. <br />
ייתכן והאישה תהיה נשאית של מוטציה חמורה בכרומוזום המושבת, שאצלה הוא לא יתבטא או יתבטא קלות, אבל אצל הצאצאים שלה, שיורשים את הכרומוזום המוטנט, המוטציה עלולה להתבטא.<br />
ב[[תאי גזע]] לא מתרחש התהליך, שהרי משם יווצרו בסופו של דבר הגמטות.<br />


==גופיף בר==
כרומוזום X דחוס הנצפה בתאים של נקבות ממחלקת היונקים.<br />
כאשר צובעים תא, שלא בשעת חלוקה, נצפה סמוך לקרום הגרעין גופיף צבוע כהה יותר משאר הגרעין. גופיף זה הוא כרומוזום X, שאינו משמש דגם לבניית DNA, ולפיכך לא נוצרים על פיו חלבונים.


==דוגמאות==
* התבטאות צבע אצל חתולים: לחתול יש רק כרומוזום X אחד, ולכן יהיה לו רק צבע אחד. לחתולה יש שני כרומוזומי X, במצב עוברי מתבטא בחלק מהתאים צבע אחד, ובחלק מתבטא צבע אחר. במהלך ההתפתחות העוברית כל תא מכפיל את עצמו, ונוצרים צברים של תאים. כך נוצרות רקמות שלמות בצבע מסויים, והחתולה מנומרת.
* תסמונת שבה בלוטות הזיעה לא מתפקדות הינה תסמונת תורשתית, אך אצל האישה יתבטא רק בחלק מהאזורים בגוף. כיוון שזוהי התפתחות אקראית, האזורים בגוף בהם תתבטא התסמונת יהיו אקראיים אף הם.
*עוורון צבעים: מחלה רצסיבית המתבטאת ע"י גן הנמצא על כרומוזום X. אצל גבר המחלה תתבטא לחלוטין. אצל אישה, בחלק מתאי העין יושתק הכרומוזום הנושא את המחלה, ובחלק הכרומוזום הבריא. כיוון שרק חלק מהתאים יבטאו את הפנוטיפ של עוורון צבעים, אישה הנושאת את המחלה תוכל לראות צבעים (בין אם בצורה חלקית או מלאה).<br />

==ראו גם==
*[[אינטרקציות בין גנים]]
*[[החתמה גנומית]]
[[קטגוריה:גנטיקה]]

גרסה מ־21:44, 16 באוגוסט 2007


שגיאות פרמטריות בתבנית:הפרת זכויות יוצרים

פרמטרי חובה [ מקור ] חסרים

שימו לב!
תוכן דף זה הוסר בשל חשד להפרת זכויות יוצרים. אפשר לשכתב את הערך, ללא הפרת זכויות יוצרים, בדף טיוטה.

המלל שפורסם כאן מועתק מהמקור הבא:

www.pigur.co.il/dic/gen.htm

אנא אל תערכו דף זה כרגע, אפילו אם אתם משכתבים אותו (פעלו לפי ההוראות למטה).
למפרסמי המידע: אם הייתה לך רשות להשתמש בחומר תחת תנאי הרישיון שלנו או אם זכויות היוצרים במלל שבקישור החיצוני (לעיל) שייכות לך, יש לשלוח דוא"ל שכולל הצהרה על כך שזכויות היוצרים על הטקסט שייכות לך ושניתן לפרסם אותו תחת רישיון CC-BY-SA לכתובת permissions-he@wikimedia.org. פרטים נוספים ניתן למצוא בדף ויקיפדיה:OTRS.

אם לא הייתה לך רשות להשתמש בחומר זה, אפשר לכתוב במקומו קצרמר טוב בנושא בהסתמכות על המקור תוך הקפדה על זכויות יוצרים והסרת כל התוכן המפר זכויות יוצרים, או לעזוב דף זה כדי שיימחק.
לתשומת לבך: אם לא ייכתב קצרמר, המחיקה תתבצע כשבוע לאחר שדף זה נרשם בקטגוריית הפרות זכויות יוצרים. אם לא יתקבל מענה או אם העבודה לא תתחיל בחלקו הראשון של השבוע, ייתכן שהדף יימחק עוד קודם לכן.

הפרסום המקורי עדיין נגיש באמצעות הלשונית "גרסאות קודמות" בדף זה.

לתשומת לבך: פרסום חומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות מפורשת מהמחזיקים בזכויות עלול להיות בניגוד לחוק ולמדיניות שלנו. משתמשים בעלי היסטוריה של הפרות עשויים להיחסם מעריכת דפים. גם אם בפעם זו אכן הפרת זכויות יוצרים, עדיין נשמח לקבל תרומות מקוריות משלך.
תודה. לפחות שתי פסקאות מועתקות