השתקה של כרומוזום X – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת זמן רישום
Rachelig (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
<!-- ~~~~ -->
{{הז"י|מקור=www.pigur.co.il/dic/gen.htm|זמן=21:44, 16 באוגוסט 2007}}

'''לפחות שתי פסקאות מועתקות'''
שיתוק [[כרומוזום]] המין X הינו מנגנון המתרחש בתא המכיל שני כרומוזומי X {בתא אישה נורמלי (XX), או בתא המכיל מוטציה כרומוזומלית (XXY) } . <br />
בשלב עוברי של התפתחות הנקבה (ב[[יונקים]]), כאשר כבר יש כמה מאות תאים בעובר, מתרחש תהליך [[מתילציה]] (נוספות קבוצות מתיל ל- DNA). התהליך הינו אקראי ובלתי הפיך, ובמהלכו הכרומוזום נדחס, ומנוטרל. התהליך קורה בכל תא בנפרד, ולכן בכל תא ישותק X אחד בצורה אקראית. שני הכרומוזומים עוברים את תהליך ה[[שכפול (ביולוגיה)|שכפול]], מתבצעת פתיחת הדחיסה, ולאחר ה[[מיטוזה]], הכרומוזום המושתק נדחס שוב. כיוון שהתהליך אקראי לחלוטין, בחלק מן התאים כרומוזום המין שהועבר מהאב יתבטא (וכרומוזום ה- X שהועבר מהאם יושתק), ובחלק מן התאים הכרומוזום שהועבר מהאם יתבטא (וכרומוזום ה- X שהועבר מהאב יושתק). <br />
ב[[תאי גזע]] לא מתרחש התהליך, כיוון שמשם נוצרות בסופו של דבר ה[[גמטות]].<br />

==דוגמאות==
* התבטאות צבע אצל חתולים: לחתול יש רק כרומוזום X אחד, ולכן יהיה לו רק צבע אחד. לחתולה יש שני כרומוזומי X, במצב עוברי מתבטא בחלק מהתאים צבע אחד, ובחלק מתבטא צבע אחר. במהלך ההתפתחות העוברית כל תא מכפיל את עצמו, ונוצרים צברים של תאים. כך נוצרות רקמות שלמות בצבע מסויים, והחתולה מנומרת.
* תסמונת שבה בלוטות הזיעה לא מתפקדות הינה תסמונת תורשתית, אך אצל האישה יתבטא רק בחלק מהאזורים בגוף. כיוון שזוהי התפתחות אקראית, האזורים בגוף בהם תתבטא התסמונת יהיו אקראיים אף הם.
*[[עוורון צבעים]]: מחלה רצסיבית המתבטאת ע"י גן הנמצא על כרומוזום X. אצל גבר המחלה תתבטא לחלוטין. אצל אישה, בחלק מתאי העין יושתק הכרומוזום הנושא את המחלה, ובחלק הכרומוזום הבריא. כיוון שרק חלק מהתאים יבטאו את הפנוטיפ של עוורון צבעים, אישה הנושאת את המחלה תוכל לראות צבעים (בין אם בצורה חלקית או מלאה).<br />

==ראו גם==
*[[אינטרקציות בין גנים]]
*[[החתמה גנומית]]
*[[:en:Barr body|Barr body]]
*[[:en:Dosage compensation|Dosage compensation]]
*[[:en:X-inactivation|X-inactivation]]
[[קטגוריה:גנטיקה]]

גרסה מ־09:41, 18 באוגוסט 2007


שיתוק כרומוזום המין X הינו מנגנון המתרחש בתא המכיל שני כרומוזומי X {בתא אישה נורמלי (XX), או בתא המכיל מוטציה כרומוזומלית (XXY) } .
בשלב עוברי של התפתחות הנקבה (ביונקים), כאשר כבר יש כמה מאות תאים בעובר, מתרחש תהליך מתילציה (נוספות קבוצות מתיל ל- DNA). התהליך הינו אקראי ובלתי הפיך, ובמהלכו הכרומוזום נדחס, ומנוטרל. התהליך קורה בכל תא בנפרד, ולכן בכל תא ישותק X אחד בצורה אקראית. שני הכרומוזומים עוברים את תהליך השכפול, מתבצעת פתיחת הדחיסה, ולאחר המיטוזה, הכרומוזום המושתק נדחס שוב. כיוון שהתהליך אקראי לחלוטין, בחלק מן התאים כרומוזום המין שהועבר מהאב יתבטא (וכרומוזום ה- X שהועבר מהאם יושתק), ובחלק מן התאים הכרומוזום שהועבר מהאם יתבטא (וכרומוזום ה- X שהועבר מהאב יושתק).
בתאי גזע לא מתרחש התהליך, כיוון שמשם נוצרות בסופו של דבר הגמטות.

דוגמאות

  • התבטאות צבע אצל חתולים: לחתול יש רק כרומוזום X אחד, ולכן יהיה לו רק צבע אחד. לחתולה יש שני כרומוזומי X, במצב עוברי מתבטא בחלק מהתאים צבע אחד, ובחלק מתבטא צבע אחר. במהלך ההתפתחות העוברית כל תא מכפיל את עצמו, ונוצרים צברים של תאים. כך נוצרות רקמות שלמות בצבע מסויים, והחתולה מנומרת.
  • תסמונת שבה בלוטות הזיעה לא מתפקדות הינה תסמונת תורשתית, אך אצל האישה יתבטא רק בחלק מהאזורים בגוף. כיוון שזוהי התפתחות אקראית, האזורים בגוף בהם תתבטא התסמונת יהיו אקראיים אף הם.
  • עוורון צבעים: מחלה רצסיבית המתבטאת ע"י גן הנמצא על כרומוזום X. אצל גבר המחלה תתבטא לחלוטין. אצל אישה, בחלק מתאי העין יושתק הכרומוזום הנושא את המחלה, ובחלק הכרומוזום הבריא. כיוון שרק חלק מהתאים יבטאו את הפנוטיפ של עוורון צבעים, אישה הנושאת את המחלה תוכל לראות צבעים (בין אם בצורה חלקית או מלאה).

ראו גם