מוזיאון הרכב ההיסטורי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ברוקולי (שיחה | תרומות)
←‏פגיעה בשימור: תיקון קישור לדף פירושונים + זוטות
שורה 80: שורה 80:
*[http://www.tapuz.co.il/Albums/forumGalleries/display/default.asp?g=12750&id=394&dt=0 גלריית המוזיאון בפורום תחבורה ציבורית תפוז]
*[http://www.tapuz.co.il/Albums/forumGalleries/display/default.asp?g=12750&id=394&dt=0 גלריית המוזיאון בפורום תחבורה ציבורית תפוז]


[[קטגוריה:מוזיאונים בישראל|רכב]]
[[קטגוריה:ישראל: מוזיאונים|רכב]]
[[קטגוריה:חולון]]
[[קטגוריה:חולון]]

גרסה מ־12:52, 26 באוגוסט 2007

מוזיאון הרכב ההיסטורי של חברת אגד נמצא בחניון חולון של החברה, ומציג אוטובוסים שונים שפעלו על כבישי הארץ. המוזיאון ידוע גם בשם מוזיאון אגד.

במוזיאון מוצגים כ-70 אוטובוסים מתקופות שונות במדינת ישראל. החל מאוטובוסים משנות ה-40 ועד לאוטובוסים ששירתו בשנים האחרונות.

המניע לרעיון המוזיאון

הרעיון למוזיאון הרכב ההיסטורי נולד בראשית שנות ה-80, וחלף לא מעט זמן עד שהונחה אבן הפינה למוזיאון.

הרעיון למוזיאון הועלה כאשר במזכירות אגודת אגד התקבלו לא מעט בקשות של מפיקים ישראלים לצלם סרטים, ובעת הצילום לשלב אוטובוסים ישנים מתקופות שונות כך שיתיאמו לשנים ומאורעות שמצולמים בסרט. ראש המזכירות אז, שלמה לוין, החליט לשתף פעולה עם הבקשות הללו וייזם את הקמת מוזיאון הרכב ההיסטורי.

יוצאים לדרך - האיתור והשיקום

בעקבות הרעיון לפתוח את המוזיאון, היה צורך באיתור אוטובוסים ישנים רבים מכיוון שבאגד לא שמרו על אלו שיצאו משירות. איתור האוטובוסים הנטושים בוצע על ידי יוס'קה שמיר שכיהן אז כמנהל הארכיון ההיסטורי של אגד השוכן בבית אגד בתל אביב, יחדיו עם מוטי שובל מבית אגד בחיפה.

שמיר ושובל הצליחו לאתר לא מעט אוטובוסים במגרשים ובחניוני אגד בכל הארץ, מרבית האוטובוסים שנמצאו נשתמרו במצב נסיעה - בעיקר הודות לכך שהפכו אותם למחסנים או לאוטובוסי סדנא ושירות, ומה שנותר זה להחזיר את הספסלים שנעקרו, ולפתוח את החלונות שנאטמו.

האוטובוסים שנאספו הועברו למוסכי אגד המרכזיים בישראל, שם שופצו, הורכבו בהם החלקים שהוסרו מהם בעבר, הותקנו כיסאות, חלונות ונצבעו מחדש.

בתחילה שופצו כ- 8 אוטובוסים ומתוכם אף אוטובוס משוריין שהורכב על פי אוטובוס מתקופת מלחמת הקוממיות.

מפיקי הסרטים אשר ביקשו את האוטובוסים לשם צילומי הסרטים שלהם, החלו להשתמש בשירותי המוזיאון ולשכור אותם לצילומים. היום ניתן לראות את האוטובוסים בסרטים כמו אסקימו לימון, הקיץ של אביה, זעם ותהילה, ואף בסרטים חדשים יחסית כיום, כמו סוף העולם שמאלה.

האוטובוסים מוזמנים גם לתהלוכות רבות, תערוכות ואירועים רבים. בין האירועים הללו ניתן לציין את חגיגות ה-1 במאי, אירועי יום העצמאות וכדומה.

פגיעה בשימור

מרבית האוטובוסים וחלקי החילוף שלהם עמדו במוסך אגד במחסום ארז, שם בוצע פירוקם של אוטובוסים מושבתים על ידי פועלים שהובאו מרצועת עזה. כאשר שהו שם האוטובוסים המיועדים לשימור, ככל הנראה בגלל חוסר מודעות, פורקו אף האוטובוסים שהועברו לשם שימור.

בהוראה של מאיר יוסקה נכתב על כל אוטובוס המיועד לשימור כי האוטובוס מיועד לארכיון באנגלית ובערבית ובעברית.

אך לא היה די בכך, ומכיוון שהשטח שבו היו מאוכסנים האוטובוסים היה מועד לפיגועי טרור, יוסקה שמיר הורה להעביר את האוטובוסים למוסך צפון של אגד (עיר גנים) ושם אף להקים את המוזיאון המיועד בתחומי התחנה המרכזית הישנה של חיפה אשר שכנה בשדרות הכרמל. מוטי שובל הכין את התוכנית להקמת המוזיאון בשטח התחנה המרכזית הישנה. אך התוכנית לא יצאה לפועל. בעקבות כך ביקש יוס'קה שמיר לעזוב את פרויקט השימור.

מתחילים שוב מחדש

הרעיון להקמת מתחם המוזיאון ירד מהפרק למספר שנים והועלה שוב בשנת 1988. אז הוטלה על נוח סלוצקי, שהיה באותו הזמן מנהל משק דרום, המשימה להקים את מוזיאון הרכב ההיסטורי. נוח "נדלק" על הרעיון להקמת המוזיאון ונאמר עליו ש-"אלף כבאים לא יוכלו לכבות את האש הבוערת בעצמותיו".

נוח סלוצקי לקח את המושכות לידו והחל במלאכת האיתור והשימור של האוטובוסים הנטושים. בעיתונות פורסמו מודעות שקראו לציבור לאתר אוטובוסים נטושים ולהודיע על כך במספר הטלפון שהוצג במודעה. תוך זמן קצר עשרות קריאות מהציבור החלו להגיע לידיו של סלוצקי. סלוצקי יחד עם יוסי כהן שפיקד על גרירת האוטובוסים, תיעדו כל רגע בחייו של אוטובוס נטוש שיועד לשימור במצלמות ובכתב. האוטובוסים הנטושים נגררו לחניון אגד במחסום ארז, שם החל השיפוץ והשיקום. השיפוץ לא היה תמיד קל מכיוון שהאוטובוסים היו לעתים חלודים לגמרי, מה שהצריך פירוק לגורמים ובנייה ושחזור מדויק, תוך כדי העזרות בתמונות מארכיון אגד, כל זאת על מנת להבטיח מקוריות לאוטובוסים שישומרו.

הפתיחה הראשונה

בבוקר יום העצמאות של שנת 1991 - תשנ"א נחנך מוזיאו הרכב ההיסטורי סמוך לחניון אגד חולון. המוזיאון נחנך תוך כדי ציון 43 שנה למדינת ישראל ו- 40 שנה לאיחוד הקואופרטיבים:

גם לאחר הקמת המוזיאון ופתיחתו נמשכים מאמצי איתורם ושיפוצם של אוטובוסים נוספים למען שימור במוזיאון. במוזיאון אף מוצגים מיכלית דלק, רכבים פרטיים ששמשו את האגודה, טנדר, וגרר. בכניסה למוזיאון עומד השלד המפוייח של האוטובוס מפיגוע - אוטובוס הדמים, שנחטף והותקף לצורך פיגוע מיקוח בתאריך 11 במרץ 1978.

המוזיאון כיום

המוזיאון פתוח לקהל הרחב בימי שישי בין השעות 8:00 ל-12:00 בשאר ימי השבוע א-ה, המוזיאון פתוח לקבוצות בלבד ובתאום מראש בין השעות 8:00 ל- 13:00. הכניסה למוזיאון הרכב ההיסטורי נכון להיום הינה חופשית וללא תשלום.

קישורים ומידע נוסף