אילמניט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
JhsBot (שיחה | תרומות)
מ רובוט מוסיף: no:Ilmenitt
ברוקולי (שיחה | תרומות)
תיקון קישור לדף פירושונים
שורה 22: שורה 22:
האילמניט מתגבש בשלב מוקדם בעת שה[[מגמה]] מתקררת, הרבה לפני שמינרלים אחרים מתגבשים. עקב כך שוקעים הגבישים הכבדים של האילמניט לתחתית תא המגמה ויוצרים שכבות עשירות של בצר הטיטניום. תהליך זה מכונה "הפרדה מגנטית". אילמניט נוצר גם ב[[פגמטיט]]ים, ב[[סלע מותמר|סלעים מותמרים]], וב[[סלע יסוד|סלעי יסוד]] שנוצרו מבליה שלהם.
האילמניט מתגבש בשלב מוקדם בעת שה[[מגמה]] מתקררת, הרבה לפני שמינרלים אחרים מתגבשים. עקב כך שוקעים הגבישים הכבדים של האילמניט לתחתית תא המגמה ויוצרים שכבות עשירות של בצר הטיטניום. תהליך זה מכונה "הפרדה מגנטית". אילמניט נוצר גם ב[[פגמטיט]]ים, ב[[סלע מותמר|סלעים מותמרים]], וב[[סלע יסוד|סלעי יסוד]] שנוצרו מבליה שלהם.


[[סלע יסוד|סלעי יסוד]] [[מאפי]]ים רבים מכילים גרגירים של [[מגנטיט]] ואילמניט משולבים שנוצרו כתוצאה מהתחמצנות [[אולווספינל]]. אילמניט מופיע גם כגרגרים נפרדים, בדרך כלל עם המטיט שבינו ובין האילמניט קיימת תערובת [[איזומורפיזם|איזומורפית]] חלקית. תערובת מלאה נוצרת בטמפרטורות מעל 950°C. אילמניט יוצר תערובת איזומורפית גם עם [[גאיקיליט]] (MgTiO<sub>3</sub>).
[[סלע יסוד|סלעי יסוד]] [[מאפי]]ים רבים מכילים גרגירים של [[מגנטיט]] ואילמניט משולבים שנוצרו כתוצאה מהתחמצנות [[אולווספינל]]. אילמניט מופיע גם כגרגרים נפרדים, בדרך כלל עם המטיט שבינו ובין האילמניט קיימת תערובת [[איזומורפיזם (כימיה)|איזומורפית]] חלקית. תערובת מלאה נוצרת בטמפרטורות מעל 950°C. אילמניט יוצר תערובת איזומורפית גם עם [[גאיקיליט]] (MgTiO<sub>3</sub>).


ה[[יסוד]] [[טיטניום]] זוהה לראשונה על יד הכומר [[ויליאם גרגור]] ב-[[1791]] מאילמניט מעמק מאנאקן (Manaccan).
ה[[יסוד]] [[טיטניום]] זוהה לראשונה על יד הכומר [[ויליאם גרגור]] ב-[[1791]] מאילמניט מעמק מאנאקן (Manaccan).

גרסה מ־12:02, 25 בספטמבר 2007


שגיאות פרמטריות בתבנית:מינרל

פרמטרים [ שם המינרל ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אילמניט
קובץ:Ilmenit, Włochy, Novara.jpg
תכונות המינרל
הרכב כימי FeTiO3
מערך קריסטלוגרפי רומבוהדרי
צורת הגביש לוחי, בדומה להמטיט לעתים בצורת שושנה.כמו־כן, גושים סמיכים וגרגריים.
צבע שחור
ברק מתכתי דמוי זפת, תת־מתכתי עד עמום בבליה.
שקיפות אטום
פצילות אינה קיימת
שבירה דמוית קונכייה או בלתי שווה
קשיות 6 - 5 בסולם מוס
משקל סגולי 5.0 – 4.5 (ממוצע למינרלים מתכתיים)
שרטוט שחור עד שחור חום
מינרלים נלווים המטיט, קלציט, קוורץ, זירקון, מגנטיט ורוטיל.אלביט, מיקרוקלין ואחרים.


אילמניט - מינרל בצבע שחור או אפור פלדה בעל מגנטיות חלשה (המתחזקת עם חימום המינרל) המצוי בסלעים מותמרים ובסלעי יסוד בסיסיים כדוגמה הגברו ובעיקר באנורתוציט. המינרל מורכב מברזל, ותחמוצת הטיטניום (FeTiO3), מערכו הקריסטלוגרפי הוא רומבוהדרי ויש לו מבנה גביש כמו לקורונדום ולהמטיט.

האילמניט מתגבש בשלב מוקדם בעת שהמגמה מתקררת, הרבה לפני שמינרלים אחרים מתגבשים. עקב כך שוקעים הגבישים הכבדים של האילמניט לתחתית תא המגמה ויוצרים שכבות עשירות של בצר הטיטניום. תהליך זה מכונה "הפרדה מגנטית". אילמניט נוצר גם בפגמטיטים, בסלעים מותמרים, ובסלעי יסוד שנוצרו מבליה שלהם.

סלעי יסוד מאפיים רבים מכילים גרגירים של מגנטיט ואילמניט משולבים שנוצרו כתוצאה מהתחמצנות אולווספינל. אילמניט מופיע גם כגרגרים נפרדים, בדרך כלל עם המטיט שבינו ובין האילמניט קיימת תערובת איזומורפית חלקית. תערובת מלאה נוצרת בטמפרטורות מעל 950°C. אילמניט יוצר תערובת איזומורפית גם עם גאיקיליט (MgTiO3).

היסוד טיטניום זוהה לראשונה על יד הכומר ויליאם גרגור ב-1791 מאילמניט מעמק מאנאקן (Manaccan).

תפוצה

אף על פי שהמינרל קרוי על שם המקום שבו נתגלה לראשונה הרי אילמן בקרבת מיאסק בדרום הרי אורל שברוסיה, מקור רוב האילמניט הוא ממקורות שניוניים, כגון חולות חופים. המינרל מופיע בדרך כלל כחלקיקים מעוגלים בקוטר שבין 0.1 ל-0.2 מ"מ.

האילמניט מצוי בסלעים בזלתיים בכרמל ובעמק הירדן ובסלעים באזור בקעת תמנעאילת. מקור שניוני מצוי בחולות מישור החוף (בעיקר הדרומי).

מכרה האילמניט הגדול בעולם הוא המכרה הפתוח טלנס (Tellnes) בסקונדאל (Sokndal) שבנורבגיה, המנוהל על ידי חברת Titania AS (השייכת לחברת Kronos Worldwide בע"מ). מכרה נוסף מצוי בקולרי (Kolari) שבצפון פינלנד ובו כורים בצר של מגנטיט-אילמניט המכיל כ-6.2% טיטניום. מקומות נוספים בהם כורים אילמניט הם אוסטרליה, ברזיל, רוסיה, קנדה, סרילנקה, סין, דרום אפריקה, תאילנד, הודו, מלזיה, סיירה ליאון וארצות הברית.

האילמניט הוא המקור העיקרי להפקת טיטניום, מתכת קלת משקל, חזקה ועמידה בחום גבוה, מרכיב חשוב בסגסוגות המשמשות לבניית מטוסים ומכשירים רפואיים. עם זאת רוב האילמניט המגיע מהמכרות משמש כחומר גלם לייצור פיגמנטים. המוצר הוא תחמוצת הטיטניום, שהוא תרכובת בעלת גוון לבן עז המשמש כבסיס לצבע באיכות גבוהה.

אילמניט מהירח

אילמניט נמצא בסלעי ירח, וב-2005 השתמש ארגון נאס"א בטלסקופ החלל האבל על מנת לזהות אתרים על הירח העשויים להיות עשירים באילמניט. ייתכן שמינרל זה יהיה חיוני לבסיס ירח עתידי, שכן אילמניט יוכל להוות מקור חיוני להפקת חמצן, וממנו ניתן יהיה גם להפיק ברזל וטיטניום לבניית מבנים.

מקורות

הערך הוא תרגום של הערך המקביל בוויקיפדיה האנגלית שהסתמך על המקורות הבאים:

בתוספת מידע מאתר Mineral galleries. המידע על תפוצת המינרל בישראל נלקח מהספר "לוחות הגדרה למינרלים יוצרי סלעים" מאת יעקב ק. בן־תור.