הזדקרות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שכתוב
SieBot (שיחה | תרומות)
מ רובוט מוסיף: zh:失速
שורה 37: שורה 37:
[[sv:Överstegring]]
[[sv:Överstegring]]
[[tr:Tutunma kaybı]]
[[tr:Tutunma kaybı]]
[[zh:失速]]

גרסה מ־03:45, 2 בנובמבר 2007

הכוחות האווירודינמיים אשר פועלים על מכלול המטוס
קובץ:StallFormation 2 mozesy2k.jpg
תרשים זווית התקפה ונקודת ההזדקרות והפרשי לחצים בין הכנפיים
תרשים זווית התקפה ונקודת ההזדקרות

הזדקרות הוא מושג באווירודינמיקה המתאר מצב של ניתוק זרימת האוויר ממשטח הכנפיים במטוס, במהלך טיסה, עקב זווית התקפה גדולה מדי. מצב זה גורם לירידה חדה בעילוי הפועל על הכנף.

כלי טיס המגיע למצב של הזדקרות עשוי להקלע לאובדן שליטה.

גרף העילוי

הגרף מראה את הקשר בין זווית ההתקפה () למקדם העילוי, אשר משפיע ביחס ישר על העילוי הנוצר על הכנף. זווית ההזדקרות מתוארת בגרף כנקודה אחריה ישנה ירידה חדה במקדם העילוי. העילוי המרבי נוצר בזווית אשר קרובה מאוד לנקודת ההזדקרות. בגרף זה זווית ההתקפה היוצרת את מירב העילוי היא כ-17 מעלות, אך הזווית משתנה בהתאם לסוג פרופיל הכנף.

טייסים מתייחסים תכופות ל"מהירות הזדקרות" כיון שקיים קשר הדוק בין זווית ההתקפה למהירות הטיסה - הנמכת מהירות הטיסה תדרוש זווית התקפה גדולה יותר על מנת לשמור על אותה כמות עילוי. המהירות בה טס המטוס כאשר הוא בזווית ההתקפה המקסימלית היא מהירות ההזדקרות. מהירות זו תלויה במשקל המטוס וכן בצפיפות האוויר. כך למשל תהיה מהירות ההזדקרות בגובה רב נמוכה יותר מאשר בגובה פני הים. שימוש במדפים מוריד את מהירות ההזדקרות ומאפשר למטוס לטוס במהירות נמוכה יותר, בדרך כלל לצורך נחיתה.

על מנת להחלץ מהזדקרות ניתן להוריד את זווית ההתקפה על ידי הפניית החרטום כלפי מטה, העלאת עוצמת המנוע או שימוש בהגה כיוון, במקרה של הזדקרות הנובעת מסחרור.

קישורים חיצוניים

מאמר על זווית ההתקפה באתר "האגודה הישראלית לקידום התעופה"