רביעיית מיתרים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Ofeky~hewiki (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
Ofeky~hewiki (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
רביעיית מיתרים היא [[הרכב מוזיקלי]], שבו יש: [[כינור]] ראשון, כינור שני, [[ויולה]], ו[[צ'לו]]. הכינור הראשון מייצג את קול ה[[קולות#סופרן|סופרן]], הכינור השני מייצג את קול ה[[קולות#אלט|אלט]], הויולה מייצגת את קול ה[[קולות#טנור|טנור]], והצ'לו מייצג את קול ה[[קולות#בס|בס]]. רביעיית המיתרים בדרך-כלל מנגנת מוזיקה קלאסית, אך גם מוזיקה מודרנית, וסוגי מוזיקות אחרות. ברבעיית מיתרים יש רק ארבעה נגנים, שמנגנים בלי [[מנצח]], משום שהיא קטנה. כיום בארץ יש הרבה רביעיות מיתרים, שמופיעות בכל חלקי הארץ. גם הרבה מלחינים הלחינו לרביעיית מיתרים, והמפורסמת ביניהם היא "מוזיקת לילה זעירה" של מוצרט. ה[[הלחנה]] לרבעיית המיתרים היא הלחנה דומה להלחנה ל[[מקהלה]], משום שברבעיית מיתרים יש ארבעה קולות, וגם כך במקהלה. ההבדל בין [[תזמורת מיתרים]] לבין רביעיית מיתרים הוא שבתזמורת מיתרים ישנם יותר נגנים, וגם בתזמורת מיתרים יש [[מנצח]]. ביצירות לרבעיית מיתרים, בשונה מתזמורת מיתרים יש יותר סולויים לכלים, ולכל קול יש קו [[מלודיה|מלודי]] משלו. כמובן שגם מה שמיועד לרבעיית מיתרים מנגנים בתזמורת מיתרים, וההפך. יש כמה דברים אופיינים ביצירות לרבעיית מיתרים ב[[תקופת הבארוק]]: בדרך-כלל '''הכינור הראשון''' מנגן את המנגינה הראשית ביצירה, הקו המלודי של '''הכינור השני''' הולך במקביל לכינור הראשון, '''הויולה''' בדרך-כלל מנגנת צלילים מהירים וקצובים, '''והצ'לו''' מחזיק את ההרמוניה ומנגן צלילים ארוכים.
רביעיית מיתרים היא [[הרכב מוזיקלי]], שבו יש: [[כינור]] ראשון, כינור שני, [[ויולה]], ו[[צ'לו]]. הכינור הראשון מייצג את קול ה[[קולות#סופרן|סופרן]], הכינור השני מייצג את קול ה[[קולות#אלט|אלט]], הויולה מייצגת את קול ה[[קולות#טנור|טנור]], והצ'לו מייצג את קול ה[[קולות#בס|בס]]. רביעיית המיתרים בדרך-כלל מנגנת מוזיקה קלאסית, אך גם מוזיקה מודרנית, וסוגי מוזיקות אחרות. ברבעיית מיתרים יש רק ארבעה נגנים, שמנגנים בלי [[מנצח]], משום שהיא קטנה. כיום בארץ יש הרבה רביעיות מיתרים, שמופיעות בכל חלקי הארץ. גם הרבה מלחינים הלחינו לרביעיית מיתרים, והמפורסמת ביניהם היא "מוזיקת לילה זעירה" של מוצרט. ה[[הלחנה]] לרבעיית המיתרים היא הלחנה דומה להלחנה ל[[מקהלה]], משום שברבעיית מיתרים יש ארבעה קולות, וגם כך במקהלה. ההבדל בין [[תזמורת מיתרים]] לבין רביעיית מיתרים הוא שבתזמורת מיתרים ישנם יותר נגנים, וגם בתזמורת מיתרים יש [[מנצח]]. ביצירות לרבעיית מיתרים, בשונה מתזמורת מיתרים יש יותר סולויים לכלים, ולכל קול יש קו [[מלודיה|מלודי]] משלו. כמובן שגם מה שמיועד לרבעיית מיתרים מנגנים בתזמורת מיתרים, וההפך. יש כמה דברים אופיינים ביצירות לרבעיית מיתרים ב[[תקופת הבארוק]]: בדרך-כלל '''הכינור הראשון''' מנגן את המנגינה הראשית ביצירה, '''הכינור השני''' מנגנן צלילים מהירים וקצובים, יחד עם '''הויולה''', '''והצ'לו''' מחזיק את ההרמוניה ומנגן צלילים ארוכים.


== חמישיית מיתרים ==
== חמישיית מיתרים ==

גרסה מ־15:26, 21 ביוני 2005

רביעיית מיתרים היא הרכב מוזיקלי, שבו יש: כינור ראשון, כינור שני, ויולה, וצ'לו. הכינור הראשון מייצג את קול הסופרן, הכינור השני מייצג את קול האלט, הויולה מייצגת את קול הטנור, והצ'לו מייצג את קול הבס. רביעיית המיתרים בדרך-כלל מנגנת מוזיקה קלאסית, אך גם מוזיקה מודרנית, וסוגי מוזיקות אחרות. ברבעיית מיתרים יש רק ארבעה נגנים, שמנגנים בלי מנצח, משום שהיא קטנה. כיום בארץ יש הרבה רביעיות מיתרים, שמופיעות בכל חלקי הארץ. גם הרבה מלחינים הלחינו לרביעיית מיתרים, והמפורסמת ביניהם היא "מוזיקת לילה זעירה" של מוצרט. ההלחנה לרבעיית המיתרים היא הלחנה דומה להלחנה למקהלה, משום שברבעיית מיתרים יש ארבעה קולות, וגם כך במקהלה. ההבדל בין תזמורת מיתרים לבין רביעיית מיתרים הוא שבתזמורת מיתרים ישנם יותר נגנים, וגם בתזמורת מיתרים יש מנצח. ביצירות לרבעיית מיתרים, בשונה מתזמורת מיתרים יש יותר סולויים לכלים, ולכל קול יש קו מלודי משלו. כמובן שגם מה שמיועד לרבעיית מיתרים מנגנים בתזמורת מיתרים, וההפך. יש כמה דברים אופיינים ביצירות לרבעיית מיתרים בתקופת הבארוק: בדרך-כלל הכינור הראשון מנגן את המנגינה הראשית ביצירה, הכינור השני מנגנן צלילים מהירים וקצובים, יחד עם הויולה, והצ'לו מחזיק את ההרמוניה ומנגן צלילים ארוכים.

חמישיית מיתרים

חמישיית מיתרים היא הרכב מוזיקלי שבו יש: כינור ראשון, כינור שני, ויולה, צ'לו וקונטרבס. אמנם חמישיית מיתרים דומה לרבעיית המיתרים, אך בחמישיית מיתרים נוסף קונטרבס שמוסיף נפח להרכב. כאשר נוסף הקונרטבס להרכב, התפקידים השונים של הכלים משתנים במקצת: הכינור הראשון בתפקיד הסופרן, הכינור השני בתפקיד המצו סופרן

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.