מבוכים ודרקונים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שוחזר מעריכה של 89.1.102.230 (שיחה) לעריכה האחרונה של Odedee
VirtuOZ-old (שיחה | תרומות)
←‏עזרי משחק במבוכים ודרקונים: עריכה/הגהה תחבירית, קישורים כמו שיש בערך "קוביית משחק", ושינויים מינוריים.
שורה 41: שורה 41:


==עזרי משחק במבוכים ודרקונים==
==עזרי משחק במבוכים ודרקונים==
ציוד חובה למשחק מבוכים ודרקונים הוא סט של [[קוביות משחק]] שמכיל [[פאון|פאונים]] בעלי '''4''', '''6''','''8''', '''10''', '''12''' ו־'''20''' פאות ([[חמשת הגופים האפלטוניים]] ופאון בעל 10 פאות). בקוביה נוספת בעלת 10 פאות, המסמנת עשרות, משתמשים גם כדי לגלגל מספרים בטווח 1-100 (ק%)(עושים קוביית עשרות (שיש עליה מ00 עד 90 בקפיצות של עשר, ו קוביית 10 (שיש עליה מ0-9 (בשימוש רגיל ה0 נחשב 10)) מוסיפים זה לזה, ו00,0 מוציא 100). כמו כן, ישנן קוביות נוספות כמו ק100 (הנקראת ק%) וק30 שאינה משמשת למשחק המבוכים והדרקונים על פי המערכות והגרסאות הסטנדרטיות.<br>
ציוד חובה למשחק מבוכים ודרקונים הוא סט של [[קוביית משחק|קוביות משחק]] שמכיל [[פאון|פאונים]] בעלי '''4''', '''6''', '''8''', '''10''', '''12''' ו־'''20''' פאות ([[חמשת הגופים האפלטוניים]] ופאון בעל 10 פאות), הממוספרות כולן (למעט הפאון בעל 10 הפאות) מ- 1 ועד למספר הפאות שיש בה (בקפיצות של אחד, כמו בקובייה סטנדרטית). בקוביה נוספת בעלת 10 פאות, המסמנת עשרות, נעזרים גם כדי לגלגל מספרים בטווח 1-100 ("קוביית האחוזים"): על הקוביית הנוספת (קוביית העשרות) מסומנים מספרים בין 00 עד 90 בקפיצות של עשר, ואילו על קוביית ה- 10 מסומנים מספרים בין 0 ל- 9, בקפיצות של 1 (בשימוש בנפרד ה- 0 נחשב 10). מגלגלים את שתי הקוביות ומחברים את סכומן (יוצא מן הכלל הוא הסכום 100, המתקבל ע"י הצירוף: 0 ו- 00) - כך מתקבל מספר בטווח 1-100. כמו כן, ישנן קוביות נוספות כמו ק100 (הנקראת ק%) וק30 שאינה משמשת למשחק המבוכים והדרקונים על פי המערכות והגרסאות הסטנדרטיות.<br>
[[תמונה:DnD Dice Set.jpg|550px]] .
[[תמונה:DnD Dice Set.jpg|550px]] .


בשפת המשחק נקראות קוביות אלו: ק4 ק6 ק8 ק10 ק12 וק20. המספר שמימין לאות ק' מסמן כמה פעמים הקוביה מוטלת, והמספר שמשמאל לאות מסמל את מספר הפאות של הקוביה כך שאם שחקן מתבקש להטיל ארבע קוביות בעלות 6 פאות על מנת לקבוע תוצאה כלשהי, הוא מתבקש להטיל 4ק6.
בשפת המשחק נקראות קוביות אלו: [[ארבעון|ק4]], [[קובייה|ק6]], [[תמניון|ק8]], ק10, [[דודקהדרון|ק12]] ו- [[עשרימון|ק20]]. המספר שמימין לאות ק' מסמן כמה פעמים הקוביה מוטלת, והמספר שמשמאל לאות מסמל את מספר הפאות של הקוביה כך שאם שחקן מתבקש להטיל ארבע קוביות בעלות 6 פאות על מנת לקבוע תוצאה כלשהי, הוא מתבקש להטיל 4ק6.


יתר על כן, מומלץ להחזיק את ספרי הכללים הבסיסיים:
יתר על כן, מומלץ להחזיק את ספרי הכללים הבסיסיים:

גרסה מ־20:36, 7 בפברואר 2008

משחק אופייני של מבוכים ודרקונים עם מפה גדולה של מבוך ומיניאטורות.

מבוכים ודרקונים (D&D, Dungeons & Dragons) הוא משחק התפקידים השולחני הראשון והנפוץ ביותר. המשחק עצמו משוחק בעולם פנטזיה, שנוצר על ידי מנחה המשחק ובו השחקנים מגלמים דמויות בדיוניות. המשחק שווק לראשונה על ידי חברת TSR. כיום, זכויות היוצרים של המשחק מוחזקות בידי חברת מכשפי החוף ("Wizards of the Coast").

התפתחות המשחק והיסטוריה

משחק המבוכים והדרקונים המקורי

מקור המשחק הוא במשחקי המיניאטורות או משחקי מלחמה. ממציא המשחק, גארי גייגקס, סוכן ביטוח אמריקאי, היה חובב מושבע של מיניאטורות ואף היה משחק עם חבריו משחקי מלחמה עם מיניאטורות רבות שכללו לוחמים, מפלצות, קוסמים ואבירים. על מנת להפוך את משחקי המלחמה למעניינים יותר, המציא גייגקס משחק מלחמה שנקרא "שריון שרשראות" (Chainmail), שנועד להרחיב את המשחקים הקיימים.

משחק זה היה משחק מלחמה קלאסי בו נעשה שימוש במיניאטורות קטנות העשויות בדיל, אולם בחוברת החוקים היה פרק המוקדש ל"אלופי מלחמה" אותם מפקדים בכירים של צבאות הפנטזיה ולהם הוקדשו תכונות מיוחדות וחוקים רבים ייעודיים לאותם דמויות.

עצם הרעיון שאפשר לשחק דמות אחת במקום צבא שלם, משך את תשומת לבו של גייגקס, והוא התחיל לפתח משחק שבעצם מאפשר לכל שחקן לקבל דמות אחת (ולא צבא שלם), ובעצם לקבל על עצמו את כל תכונות הדמות, אישיות, כוחות לחימה, היסטוריה וקשרים לאנשים אחרים. כך בעצם הפך המשחק שהמציא גייגקס ממשחק מלחמה למשחק תפקידים, לו ניתן השם מבוכים ודרקונים, ובו כל שחקן מגלם דמות.

עם השנים, המיניאטורות יצאו מהמשחק, על אף שכיום רבים עדיין נעזרים בהן במהלך המשחק.

המשחק מתבצע באמצעות מנחה ("שליט המבוך", או בראשי תיבות שה"ם), המתאר לשחקנים את העולם, העלילה והמתרחש. המנחה אחראי על העולם ומספק לשחקנים הרפתקאות שונות, כאשר השחקנים מגלמים דמויות שונות בתוך העולם אותו מתאר שליט המבוך. המשחק מתרחש בעולם פנטזיה פרי דמיון המנחה או בעולם מערכה מוכן כגון רומח הדרקון, ממלכות נשכחות או איי הסערה. לעתים, חלקים מהמשחק מתרחשים במבוך, (מכאן השם "מבוכים ודרקונים"), אף שאין חובה כזו. הרפתקה ממוצעות כוללת התמודדות עם אתגרים בדמות מפלצות, מלכודות ופתרון חידות. בנוסף הרפתקה כוללת אינטראקציה עם דמויות בלי שחקן (דב"שים) המנוהלות על ידי שליט המבוך. דמויות אלו יכולות לשמש כבעלי-ברית, ניצבים או אוייבים לחבורה.

מהדורות וגרסאות

כריכתו של המדריך לשחקן, מהדורה שלישית

המשחק זכה למספר שכלולים והרחבות של ספר החוקים וטבלאות המשחק (ציוד, מפלצות, יכולות של דמויות, חוקי קרב וכו') בעקבות הערות שונות של שחקנים ושליטי מבוך.

בעברית יצאו ארבע מהדורות שונות. לפני השיטה שנקראת היום מהדורה שלוש וחצי, מו"ד התחלקה לגרסה הרגילה ולגרסה המתקדמת. המהדורה הראשונה שיצאה בעברית, הגיעה בחמש ערכות שונות, ומקבילה לגרסה הרביעית האמריקאית. לאחריה יצא בעברית המשחק המתקדם, שנקרא "מבוכים ודרקונים מורחב", או "מוד"מ". בעברית יצאה הגרסה השנייה של מוד"מ לאור. התרגום האחרון של חברת מיצוב, שהייתה בשנות ה-90 הזכיינית של מו"ד בארץ, היה של הגרסה החמישית של מבוכים ודרקונים הבסיסי לעברית. מהדורה זו הגיעה בקופסה שחורה בסיסית ובספר חוקים עב-כרס שהכיל את כל הדרגות, מ-1 עד 36.

לאחר תרגום מהדורות אלו, פשטה מיצוב את הרגל ותרגום מו"ד לעברית הופסק. באותה תקופה בערך (שנות ה-90 המאוחרות) החברה שהביאה לעולם את מבוכים ודרקונים, TSR, פשטה רגל. במשך שנים לא הייתה חברה לתמוך במשחק, והמשחק שוחק רק על ידי מעריצים אדוקים. לפני כמה שנים, "מכשפי החוף" (Wizards of the Coast), החברה שרכשה את TSR, החליטה להחיות את מבוכים ודרקונים, ויצרו את מבוכים ודרקונים במהדורה שלישית, שהיווה גם איחוד בין מבוכים ודרקונים למבוכים ודרקונים מורחב, לצד גל עולה של התעניינות מחודשת בפנטזיה בצורותיה השונות. בשנת 2003 הוציאה לאור חברת כוכבי-כסף את המהדורה השלישית גם בעברית. כיום קיימת בשוק גם מהדורה 3.5 שהיא גרסה משופרת ומאוזנת במקצת של המהדורה הקודמת לה.

לסיכום, יצאו בעברית השיטות הבאות:

  • מבוכים ודרקונים - מהדורה ראשונה (המהדורה הרביעית באנגלית)
    1. הערכה למתחיל ("הקופסה האדומה")
    2. הערכה למתקדם ("הקופסה הכחולה")
    3. הערכה למומחה ("הקופסה הירוקה")
    4. הערכה לאשף ("הקופסה השחורה")
  • מבוכים ודרקונים מורחב (AD&D Second Edition)
  • מבוכים ודרקונים - המהדורה השנייה (המהדורה החמישית באנגלית)
  • מבוכים ודרקונים - מהדורה שלישית (D&D 3rd Edition)
  • מבוכים ודרקונים - מהדורה 3.5 (D&D 3.5 Edition)

המהדורה השלישית ייחודית בכך שקיימת גם גרסה חופשית לשימוש שלה, הנקראת ק20. כל אדם רשאי לעשות ככל העולה ברוחו עם גרסה זו, כולל פרסום מוצרים משלו, התואמים לשימוש עם מבוכים ודרקונים.

עזרי משחק במבוכים ודרקונים

ציוד חובה למשחק מבוכים ודרקונים הוא סט של קוביות משחק שמכיל פאונים בעלי 4, 6, 8, 10, 12 ו־20 פאות (חמשת הגופים האפלטוניים ופאון בעל 10 פאות), הממוספרות כולן (למעט הפאון בעל 10 הפאות) מ- 1 ועד למספר הפאות שיש בה (בקפיצות של אחד, כמו בקובייה סטנדרטית). בקוביה נוספת בעלת 10 פאות, המסמנת עשרות, נעזרים גם כדי לגלגל מספרים בטווח 1-100 ("קוביית האחוזים"): על הקוביית הנוספת (קוביית העשרות) מסומנים מספרים בין 00 עד 90 בקפיצות של עשר, ואילו על קוביית ה- 10 מסומנים מספרים בין 0 ל- 9, בקפיצות של 1 (בשימוש בנפרד ה- 0 נחשב 10). מגלגלים את שתי הקוביות ומחברים את סכומן (יוצא מן הכלל הוא הסכום 100, המתקבל ע"י הצירוף: 0 ו- 00) - כך מתקבל מספר בטווח 1-100. כמו כן, ישנן קוביות נוספות כמו ק100 (הנקראת ק%) וק30 שאינה משמשת למשחק המבוכים והדרקונים על פי המערכות והגרסאות הסטנדרטיות.
.

בשפת המשחק נקראות קוביות אלו: ק4, ק6, ק8, ק10, ק12 ו- ק20. המספר שמימין לאות ק' מסמן כמה פעמים הקוביה מוטלת, והמספר שמשמאל לאות מסמל את מספר הפאות של הקוביה כך שאם שחקן מתבקש להטיל ארבע קוביות בעלות 6 פאות על מנת לקבוע תוצאה כלשהי, הוא מתבקש להטיל 4ק6.

יתר על כן, מומלץ להחזיק את ספרי הכללים הבסיסיים:

  • ספר השחקן, שמכיל את החוקים החשובים ביותר, ומיועד לכל המשתתפים במשחק.

לשליט המבוך מומלץ להחזיק את:

  • המדריך לשליט המבוך, שמיועד למנחה המשחק.
  • מגדיר המפלצות, המכילה מידע משחק על מפלצות ויצורים שונים המאכלסים את עולמות הפנטזיה.

קיימות גם ההרחבות הבאות שתורגמו לעברית:

  • המדריך השלם ללוחמה העוסק בחוקי המקצועות הלוחמניים, כגון לוחם וקשת.
  • המדריך השלם לקדושה העוסק בחוקי המקצועות שמטילים לחשי קודש, כגון כוהן ודרואיד. ספר זה עוסק גם באלוהיות.
  • המדריך השלם למאגיה העוסק בחוקי המקצועות שמטילים לחשי מאגיה, כגון אשף ומכשף.
  • המדריך השלם להרפתקן עוסק בחוקי המקצועות שעוסקים בהישרדות ושיטות קרב מיוחדות לכל המקצועות.

בנוסף, למשחק יש הרחבות רבות מאוד באנגלית, שמכסות כמעט כל תחום, כגון קרנבלים, שתייה חריפה, הרפתקאות מוכנות, אל מתים ועוד רבים ואחרים.

בנוסף לשלושת הספרים האלו, קיים מגוון עצום של ספרי מבוכים ודרקונים שהוצאו על ידי חברות שונות, ומכילים אינספור חוקים אפשריים נוספים. למעשה, סביר שאצל כל קבוצה של שחקני מו"ד קיימים חוקים שונים הלקוחים מספרים שונים, וגם חוקים אותם המציאו שליטי-המבוך של אותה הקבוצה.

השחקן יזדקק גם לדף דמות (דף שבו הוא ישמור נתונים על הדמות שלו), כלי כתיבה ודמיון. שחקנים ומנחים נוטים להשתמש בעזרים נוספים, כמו ספרים נוספים שמרחיבים את אפשרויות המשחק, וכן עזרים שונים שנועדים להמחיש דברים כמו אווירת המשחק כגון נרות, מפות או מיניאטורות.

קוביה בעלת 20 פאות(ק20)

הקוביות נועדו בעיקר בשביל לבדוק האם הדמות הצליחה בדברים שהיא רוצה לעשות וכן להוסיף אלמנט של אקראיות למשחק. כמו כן, הקוביות עוזרות לשה"מ לבצע החלטות (כגון מספר המפלצות שתיתקל בהן חבורה, או כמות הזהב באוצר שימצאו). חלק ניכר מהשימוש של הקוביות הוא לנהל קרבות - לבדוק האם הדמות הצליחה לפגוע (או נפגעה) וכמה נזק גרמה (ספגה).

העיקרון העומד מאחורי השימוש בקוביות גורס כי לדמות ישנה הסתברות מסוימת להצליח (או להכשל) בפעולה מסוימת. תוצאת גלגול הקוביה יקבע אם הדמות הצליחה או נכשלה בפעולה. ההסתברות נקבעת על פי מכלול של גורמים כגון תכונותיה של הדמות, דרגתה (המבטאת את עוצמתה), השפעות חיצוניות וכו'. דמות המתקדמת בדרגות משפרת כפועל יוצא את ההסתברות להצלחה בפעולות מסוימות. באופן זה ההסתמכות על המזל במשחק מו"ד היא משנית.

לדוגמה - דמות בעלת כח פיזי רב תהיה בעלת הסתברות גבוהה יותר להצלחה במשימה של שבירת דלת נעולה. לחילופין, דמות בעלת זריזות גבוהה תהיה בעלת סיכויים גבוהים יותר להצלחה בירי בחץ וקשת מאשר דמות מגושמת. לוחם בדרגה נמוכה עלול להדרש לתוצאה מסוימת בקוביה כדי לפגוע במפלצת (נניח 16 ומעלה ב-ק20 - הסתברות של 25%, כדי לפגוע בגובלין) ולעומתו, לוחם בדרגה גבוהה יותר (שבאמתחתו יותר נסיון ומיומנות בקרב) ידרש לתוצאה קלה יותר להשגה (11 ומעלה ב-ק20 - הסתברות של 50%) כדי לפגוע באותה המפלצת בדיוק.

אף על פי שלכאורה מו"ד הוא משחק מסובך בעל חוקים רבים, הוא משאיר מקום רב לדמיון. רבים משווים בינו לבין משחקי מחשב, אך אולי ההבדל העיקרי בין השניים הוא, ששחקני מבוכים ודרקונים יכולים לעשות ככל העולה על רוחם בעולם המשחק, ואינם מוגבלים על ידי שום חוקים קבועים או מגבלות פנימיות של המשחק. שליטי-מבוך צריכים להיות מסוגלים לאפשר לשחקן לבצע כל פעולה שהוא מבקש (ובלבד שהדבר אמור להיות אפשרי במידה כזו או אחרת), ולהמציא על-המקום חוקים וכללים בשביל פעולות אלו. למעשה, שליטי-מבוך רבים מתעלמים מחלק מהחוקים שכתובים בספרי-המשחק וממציאים חוקים משלהם, או פשוט מחליטים תוך-כדי משחק מה לעשות במצבים שאליהם השחקנים נקלעים.

דף דמות

דף הדמות הוא דף שבו השחקן רושם את המידע לגבי הדמות שלו. הנתונים העיקריים דף הדמות כולל הם:

  • פרטים בסיסיים כמו שם, מראה, גובה, גיל ומשקל.
  • טבלת התכונות של הדמות: כוח, חוסן (לשעבר "כושר"), זריזות, חוכמה, תבונה וכריזמה - המייצגות את יכולותיה של הדמות (את כוחה, את זריזותה, את חוכמתה וכו). בדרך כלל התכונות נעות בין 3 ל-18 כאשר גבוה יותר זה טוב יותר.
  • דרג"ש: דרוג שריון, מייצג את ההגנה של הדמות ומעלה את הסיכוי לחמוק מהתקפות.
  • גלגולי התקפה: מספרים המבטאים את סיכוייה של הדמות להצליח לגבור על הדרג"ש של דמות אחרת.
  • רשימת נשקי הדמות ותכונותיהם.
  • מקצוע הדמות וטבלת נקודות ניסיון: מעקב אחרי כמה נקודות ניסיון (נק"נ) קיבלה הדמות.
  • נקודות פגיעה (נק"פ): זהו למעשה מדד לבריאותה של הדמות ולכמות הנזק שהיא מסוגלת לספוג.
  • רשימת המיומנויות של הדמות.
  • רשימת ציוד שנושאת עליה הדמות ומאזן הכספים שיש ברשותה.
  • גלגולי הצלה: מספרים המבטאים את סיכוייה של הדמות לחמוק מהתקפות מיוחדות וסכנות פתאומיות כגון רעלים, לחשים ומפולות סלעים.
  • רישומי עזר כגון חישוב גלגולי התקפה, רשימת לחשים ורשימת כשרונות ושפות ידועות.

בנוסף למידע הטכני, שחקנים רבים מוסיפים ציור של הדמות וכן רשימות עם הרקע שלה, העולם שמננו באה, המנהגים שלה ועוד.

כמו שכל שחקן כולל דף-דמות עם כל הפרטים על הדמות אותה הוא משחק בעולם הדמיוני, גם לכל שאר הדמויות בעולם, דב"שים (ראשי תיבות של "דמויות בלי שחקן" והכוונה היא לדמויות שאין להן שחקנים, אלא הן נשלטות על ידי שליט המבוך) ישנם דפי-דמות משלהם. הקבוצה "שאר הדמויות בעולם" כוללת גם מפלצות, דרקונים ו-"bad guys" בהם השחקנים נלחמים, אך גם את כל שאר תושבי העולם הדמיוני, כגון בעל-הפונדק הנחמד, האיש בבית ממול ואפילו סתם חיה בטבע. מובן ששליט המבוך אינו יכול בפועל לעקוב אחר כל אלה, לכן הוא מכין דפי-דמות רק עבור הדמויות העיקריות יותר; כמו כן, דפי הדמות האלה הם לרוב פחות מפורטים וכוללים רק את המידע ששליט המבוך חושב שיזדקק לו - בדר"כ תכונות (כוח, זריזות וכו'), יכולות מיוחדות, גלגולי הצלה וכו'. לרוב, פרטים כגון גיל ומשקל הם פרטים פחות עקרוניים עבור דמויות אלו.

ספרי הרחבה

יש גם כמה ספרי הרחבה למבוכים ודרקונים ספרים אלה נועדו להעשיר את הידע של השה"מ והשחקן כאחד. ספרי ההרחבה שתורגמו לעברית הם: "המדריך השלם לקדושה", "המדריך השלם ללוחמה", "המדריך השלם למאגיה" ו- "המדריך להרפתקן". כמו כן, תורגמו לעברית ההרפתקאות "מבצר העלטה", "סדן הזעם" ו- "מגילות העוצמה".

מעבר לספרים שתורגמו לעברית, יוצאים כל שנה עוד כ-20 ספרים באנגלית. עד היום יצאו מעל ל-100 ספרי הרחבה שונים בשפת המקור ומעל 500 ספרים בסך הכל.

ספרי הרחבה מקוריים בעברית

חברת "מיצוב בינלאומי" תרגמה והפיצה את ספרי מו"ד הראשונים בעברית בארץ משנת 1988, אז עוד בקופסאות צבעוניות, ועם השנים גם הוציאה לאור הרחבות משחק מקוריות פרי עטו של גבע פרי בעולם "ארצות החלום"- שכתב את "נשות הירח", "מלחמת הפסלים החיים" ועוד. הראשונה להוציא לאור תוכן מו"ד מהדורה שלישית ישראלי הייתה ההוצאה לאור "פלדה ואש", שהוציאה לאור את ההרפתקה "החיה שבתוכנו" במאי 2003, עוד לפני שהספר לשחקן מהדורה שלישית ראה אור בעברית. באוקטובר של אותה השנה ראתה אור ההרפתקה השנייה שלה, "מלחמת אבות" וספר ההרחבה הישראלי הראשון, "הנמוכים והאמיצים" מבית "התעשייה הגובלינית". באוקטובר 2004 הפונדק הוצאה לאור פרסמה את הרשומון של עולם "איי הסערה", ובדצמבר 2005 הוציאה גם הרפתקה ראשונה לעולם זה, "מגילת העוצמה".

ראו גם

קישורים חיצוניים

תבנית:Link FAתבנית:Link FA