תנא קמא – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yit (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
הגדרה צריכה להיות פוזיטיבית ולא נגטיבית; את הציטוט המדומה יש להחליף בציטוט.
שורה 1: שורה 1:
תנא קמא ב[[ארמית]], ובתרגום לעברית - ה[[תנא]] הראשון, איננו דווקא אדם ספציפי אלא התנא הראשון שכתוב ב[[משנה]]:
ב[[גמרא]], '''תנא קמא''' (בארמית ובתרגום לעברית - ה[[תנא]] הראשון) הוא כינויו של בעל הדעה המוצגת ראשונה ב[[משנה]].

בדרך כלל בתחילת משנה כתובה [[הלכה]] או מימרא ללא ציון שמו של התנא שאמר אותה, זו נקראת שיטת "תנא קמא", במידה ויש תנא נוסף אשר חולק על דברי התנא הראשון, מצויין שמו של התנא החולק, וכך לדוגמא נמצא בגמרא: [[רבי אליעזר]] חולק על דבריו של התנא קמא - התנא הראשון.

כמו כן בהרבה מן המשניות שסידר [[רבי יהודה הנשיא]] כתובים הלכות ומימרות ללא ציון שמו של התנא שאמר אותם וכן ללא אף תנא אחר שחולק, משניות אלו נקראות "סתם משנה" ובגמרא מפורטים כמה תנאים אשר ייתכן והם אלו שאמרו את דברי המשנה, בדרך כלל מדובר באחד מחמשת תלמידיו המיוחדים של [[רבי עקיבא]]: [[רבי מאיר]], [[רבי יהודה]], [[רבי יוסי]], [[רבי שמעון בר יוחאי]] ורבי [[אלעזר בן שמוע]].


בהרבה מן המשניות שסידר [[רבי יהודה הנשיא]] כתובות הלכות ומימרות ללא ציון שמו של התנא שאמר אותם, וללא אף תנא אחר שחולק. משניות אלו נקראות "סתם משנה", ובגמרא מפורטים כמה תנאים אשר ייתכן והם אלו שאמרו את דברי המשנה, בדרך כלל מדובר באחד מחמשת תלמידיו המיוחדים של [[רבי עקיבא]]: [[רבי מאיר]], [[רבי יהודה]], [[רבי יוסי]], [[רבי שמעון בר יוחאי]] ורבי [[אלעזר בן שמוע]].


[[קטגוריה:מושגים בתלמוד]]
[[קטגוריה:מושגים בתלמוד]]

גרסה מ־15:17, 9 במרץ 2008

בגמרא, תנא קמא (בארמית ובתרגום לעברית - התנא הראשון) הוא כינויו של בעל הדעה המוצגת ראשונה במשנה.

בהרבה מן המשניות שסידר רבי יהודה הנשיא כתובות הלכות ומימרות ללא ציון שמו של התנא שאמר אותם, וללא אף תנא אחר שחולק. משניות אלו נקראות "סתם משנה", ובגמרא מפורטים כמה תנאים אשר ייתכן והם אלו שאמרו את דברי המשנה, בדרך כלל מדובר באחד מחמשת תלמידיו המיוחדים של רבי עקיבא: רבי מאיר, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי שמעון בר יוחאי ורבי אלעזר בן שמוע.