תנא קמא – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanwis (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
סתם משנה רבי מאיר
שורה 3: שורה 3:
בדרך כלל בתחילת משנה כתובה [[הלכה]] או מימרא ללא ציון שמו של התנא שאמר אותה, זו נקראת שיטת "תנא קמא". במידה ויש תנא נוסף אשר חולק על דברי התנא הראשון, מצוין שמו של התנא החולק, וכך לדוגמה נמצא בגמרא: "תנא קמא סבר... ורבי יוסי סבר..." (בבא בתרא ד,ב).
בדרך כלל בתחילת משנה כתובה [[הלכה]] או מימרא ללא ציון שמו של התנא שאמר אותה, זו נקראת שיטת "תנא קמא". במידה ויש תנא נוסף אשר חולק על דברי התנא הראשון, מצוין שמו של התנא החולק, וכך לדוגמה נמצא בגמרא: "תנא קמא סבר... ורבי יוסי סבר..." (בבא בתרא ד,ב).


כמו כן בהרבה מן המשניות שסידר [[רבי יהודה הנשיא]] כתובים הלכות ומימרות ללא ציון שמו של התנא שאמר אותם וכן ללא אף תנא אחר שחולק, משניות אלו נקראות "סתם משנה" ובגמרא מפורטים כמה תנאים אשר ייתכן והם אלו שאמרו את דברי המשנה, בדרך כלל מדובר באחד מחמשת תלמידיו המיוחדים של [[רבי עקיבא]]: [[רבי מאיר]], [[רבי יהודה]], [[רבי יוסי]], [[רבי שמעון בר יוחאי]] ורבי [[אלעזר בן שמוע]].
כמו כן בהרבה מן המשניות שסידר [[רבי יהודה הנשיא]] כתובים הלכות ומימרות ללא ציון שמו של התנא שאמר אותם וכן ללא אף תנא אחר שחולק, משניות אלו נקראות "סתם משנה" ובגמרא מפורטים כמה תנאים אשר ייתכן והם אלו שאמרו את דברי המשנה, בדרך כלל מדובר ב[[רבי מאיר]], תלמידו של [[רבי עקיבא]], עליו אמר [[רבי יוחנן]]: "סתם משנה רבי מאיר" ([[תלמוד בבלי]], [[מסכת סנהדרין|סנהדרין]] פ"ו, ע"א), והוסיף כי "סתם [[תוספתא]] [[רבי נחמיה]], סתם [[ספרא]] [[רבי יהודה]], סתם [[ספרי]] [[רבי שמעון]] וכולהו אליבא דרבי עקיבא". התנא [[רבי מנחם סתימתאה]] רונה כך מפני שמשניות שונות נסתמו לפי שיטתו‏‏<ref>‏"זו דברי רבי מנחם - הא סתמא... רבי מנחם אמרה דסתימאה הואף הרב‏ה משמועותיו נשנו סתם במשנה ובברייתא". [[רש"י]] על ]]מסכת כתובות]] ק"א ע"ב.</ref>.

== הערות שוליים ==
<references />


[[קטגוריה:מושגים בתלמוד]]
[[קטגוריה:מושגים בתלמוד]]

גרסה מ־17:08, 17 באפריל 2008

תנא קמא בארמית, ובתרגום לעברית - התנא הראשון, הינו התנא שדבריו מוזכרים במשנה ראשונה:

בדרך כלל בתחילת משנה כתובה הלכה או מימרא ללא ציון שמו של התנא שאמר אותה, זו נקראת שיטת "תנא קמא". במידה ויש תנא נוסף אשר חולק על דברי התנא הראשון, מצוין שמו של התנא החולק, וכך לדוגמה נמצא בגמרא: "תנא קמא סבר... ורבי יוסי סבר..." (בבא בתרא ד,ב).

כמו כן בהרבה מן המשניות שסידר רבי יהודה הנשיא כתובים הלכות ומימרות ללא ציון שמו של התנא שאמר אותם וכן ללא אף תנא אחר שחולק, משניות אלו נקראות "סתם משנה" ובגמרא מפורטים כמה תנאים אשר ייתכן והם אלו שאמרו את דברי המשנה, בדרך כלל מדובר ברבי מאיר, תלמידו של רבי עקיבא, עליו אמר רבי יוחנן: "סתם משנה רבי מאיר" (תלמוד בבלי, סנהדרין פ"ו, ע"א), והוסיף כי "סתם תוספתא רבי נחמיה, סתם ספרא רבי יהודה, סתם ספרי רבי שמעון וכולהו אליבא דרבי עקיבא". התנא רבי מנחם סתימתאה רונה כך מפני שמשניות שונות נסתמו לפי שיטתו‏‏[1].

הערות שוליים

  1. ^ ‏"זו דברי רבי מנחם - הא סתמא... רבי מנחם אמרה דסתימאה הואף הרב‏ה משמועותיו נשנו סתם במשנה ובברייתא". רש"י על ]]מסכת כתובות]] ק"א ע"ב.