פנרים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: אורתודוקס;
FiriBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: es:Fanariotas
שורה 14: שורה 14:
[[de:Phanarioten]]
[[de:Phanarioten]]
[[el:Φαναριώτες]]
[[el:Φαναριώτες]]
[[es:Fanariotas]]
[[fr:Phanariotes]]
[[fr:Phanariotes]]
[[ja:ファナリオティス]]
[[ja:ファナリオティス]]

גרסה מ־18:11, 7 ביוני 2008

תדמית חיי המותרות שיוחסו לפנרים בוולאכיה: ניקולאס מברוגנס נוסע ברחובות בוקרשט במרכבה רתומה לאיילים (שנות השמונים המאוחרות של המאה ה-18)

פנרים או יוונים פנריםיוונית: Φαναριώτες, ברומנית: Fanarioţi) היו בני אותן משפחות יווניות חשובות, שהתגוררו בפנר (Fener, Φανάρι של ימינו), הרובע היווני העיקרי של קונסטנטינופול (איסטנבול), מקום מושבה של הפטריארכיה האקומנית. הפנרים שלטו באדמיניסטרציה של הפטריארכיה, ולעתים תכופות התערבו בבחירת הפרלאטים ובכלל זה בבחירת הפטריארך האקומני, שהיה "ראשון בין שווים" בין בישופי הכנסייה האורתודוקסית המזרחית.

אחדים מבני משפחות אלה, שקנו להן עושר והשפעה רבים, מילאו במאה ה-17 תפקידים אדמיניסטרטיביים ופוליטיים רמי-דרג באימפריה העות'מאנית. מ-1699 עד 1821 שרתו פנרים כדרגומנים בשירות הממשל העות'מאני ("השער הנשגב") ושגרירים זרים. יחד עם ראשי הכנסייה והנכבדים המקומיים מן הפרובינציות ייצגו פנרים את המעמד היווני השליט בתקופת השלטון העות'מאני ביוון עד ראשיתה של מלחמת העצמאות. פנרים מילאו תפקיד מכריע במהלך המלחמה והשפיעו על החלטות האסיפה הלאומית, הגוף הייצוגי של המהפכנים היוונים, שהתכנס שש פעמים בין השנים 1821 ו-1829.

בין השנים 1711-16 ו-1821 מונו פנרים אחדים להוספודרים (מושלים) של נסיכויות הדנובה (נסיכות מולדובה וולאכיה), בדרך כלל לאחר שקודמו ממשרות דרגומנים; תקופה זו נקראת בהיסטוריה הרומנית בשם "התקופה הפנרית".

ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.