הוויכוח הגדול – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SieBot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: fi:Suuri väittely
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: it:Grande Dibattito
שורה 24: שורה 24:
[[fi:Suuri väittely]]
[[fi:Suuri väittely]]
[[fr:Le Grand Débat]]
[[fr:Le Grand Débat]]
[[it:Grande Dibattito]]
[[zh:沙普利-柯蒂斯之争]]
[[zh:沙普利-柯蒂斯之争]]

גרסה מ־20:41, 18 ביולי 2008

הוויכוח הגדול (באנגלית: The Great Debate) הוא כינויו של ויכוח פומבי שהתקיים בשנת 1920 בין האסטרונומים הרלואו שפלי והבר קרטיס לגבי מבנה היקום. שפלי טען כי היקום אינו גדול בהרבה משביל החלב ואילו קרטיס חשב ששביל החלב הוא רק גלקסיה אחת מני רבות. הוויכוח הוכרע רק לאחר מספר שנים כאשר אדווין האבל מדד את המרחק לגלקסיית אנדרומדה ומצא שהיא נמצאת בוודאות מחוץ לשביל החלב.

עד לשנות ה-20 של המאה ה-20 היו גודלו של היקום ומבנהו, מהותן של הגלקסיות, והמרחקים ביניהן, נושא לוויכוח בקרב הקהיליה האסטרונומית. רבים מן הקהילייה המדעית סברו כי הערפיליות הספירליות, בהן ניתן היה להבחין היטב בטלסקופים של אותה התקופה, הינן גופים קטנים יחסית המצויים בתחומי שביל החלב. אחרים, לעומתם, סברו כי ערפיליות אלו הינן גלקסיות בפני עצמן.

בשנת 1920 החליטה האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית לערוך ויכוח פומבי המכונה "הוויכוח הגדול" בין התומכים בשתי הדעות. את התומכים בדעה כי הערפיליות הן בתחומי שביל החלב ייצג האסטרונום הרלואו שפלי, ואילו את התומכים בדעה הנגדית ייצג האסטרונום הבר קרטיס. ב-26 באפריל 1920, באולם במוזיאון הסמית'סוניאן, הציגו הצדדים את עמדתם[1].

שפלי הבין עוד קודם לעימות הפומבי כי השמש אינה מצויה במרכז שביל החלב, אלא בשוליו, ורחוקה מאוד מלהיות מרכז היקום. כן גילה כי שביל החלב גדול בהרבה משסברו בעבר. לאור תגלית זו סבר כי אך הגיוני הדבר ששביל החלב, הגדול בהרבה משחשבו, מכיל גם את הערפיליות, וכי היקום אינו גדול בהרבה משביל החלב. עד לאותה תקופה, כל הערפיליות הספירליות שנצפו נמצאו בשולי שביל החלב או בסמוך לשוליו. שפלי טען כי לו היו הערפיליות ממלאות את היקום ונמצאות הרחק משביל החלב, היה עליהן להיות מפוזרות בצורה שווה בכל הכיוונים ואין סיבה שהן ייעדרו מכיוון מסוים[2]. מכאן הסיק שפלי את המסקנה (שכיום ידוע שהינה שגויה) כי הערפיליות נוצרות בשולי שביל החלב, ונודדות, תוך שינוי צורה, למרכזו. בנוסף, טען שפלי שאם "ערפילית אנדרומדה" (גלקסיית אנדרומדה) דומה בגודלה לשביל החלב, הרי שמרחקה מאתנו אמור להגיע לסדר גודל של ‎108שנות אור, מרחק שנראה גדול מדי עבור האסטרונומים בני התקופה. אולם, הטעות המרכזית של שפלי הייתה ההסתמכות על תצפיותיו של אסטרונום בשם אדריאן ואן מאאנן שטען כי צפה בסיבובה של גלקסיית אנדרומדה על צירה, ואם אכן הייתה תצפית זו נכונה, הרי שתנועתה של הגלקסיה הינה מהירה יותר ממהירות האור, דבר שכבר אז היה ידוע כבלתי אפשרי. כיום ידוע כי תצפיתו של ואן מאאנן הייתה שגויה.

קרטיס טען כי "ערפילית אנדרומדה" ויתר הערפיליות הן גלקסיות נפרדות, גדולות לפחות כשביל החלב, ומרוחקות ממנו מרחק רב. הוא טען כי צפה במספר רב יותר של התפרצויות נובה בערפילית אנדרומדה מאשר בשביל החלב כולו, ומכך הסיק כי אנדרומדה היא גוף נפרד משביל החלב, בעל גודל דומה לשביל החלב. כן טען כי מבנה ה"ערפיליות" דומה למבנה שביל החלב, והדבר מחזק את הסברה שהן גלקסיות בפני עצמן.

הוויכוח הגדול הסתיים ללא הכרעה ברורה. הקהילייה המדעית נותרה חלוקה בשאלת גודלו של היקום ומיקומן של הערפיליות. יש שסברו כי שאלה זו היא מסוג השאלות שלא תיפתרנה לעולם[3].

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ הטענות המרכזיות של הצדדים ב"וויכוח הגדול"
  2. ^ היום ידוע שהגלקסיות לא נראות בכיוון מרכז שביל החלב עקב בליעת האור החזקה על ידי הגז שנמצא שם. קרטיס העלה את אפשרות בליעה האור אך לא הבין את המנגנון.
  3. ^ אתר המוקדש לוויכוח הגדול בין שפלי וקרטיס