מוטת כנפיים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
נחמיה ג (שיחה | תרומות)
מ ←‏המשמעות בתכנון מטוסים: ממתי aspect ratio מתורגם ליחס האספקט??
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: simple:Wingspan
שורה 32: שורה 32:
[[no:Vingespenn]]
[[no:Vingespenn]]
[[pt:Envergadura]]
[[pt:Envergadura]]
[[simple:Wingspan]]
[[vi:Sải cánh]]
[[vi:Sải cánh]]

גרסה מ־18:05, 25 ביולי 2008

המרחק AB הוא מוטת הכנפיים של המטוס איירבאס A320

בתעופה, מוטת כנפיים של כלי טיס היא המרחק מקצה הכנף השמאלית לקצה הכנף הימנית. לדוגמה, מוטת הכנפיים של מטוס בואינג מדגם 777 היא 60 מטר. המונח נמצא בשימוש גם בתעשיית טילים.

המונח מוטת כנפיים משמש גם בעולם החי, באופן דומה. בדרך כלל, נעשה שימוש במונח עבור עופות, עטלפים או פרפראים. בעל החיים בעל מוטת הכנפיים הגדולה ביותר הוא האלבטרוס הנודד (Diomedea exulans), שמוטת כנפיו יכולה להגיע ליותר מ-3.5 מטרים.

מוטת הכנפיים של מטוס

מוטת הכנפיים של מטוס נמדדת בקו ישר, מקצה כנף אחד לשני, ללא תלות בצורת הכנף או בזווית שבה היא משוכה.

המשמעות בתכנון מטוסים

מטוסים בעלי מוטת כנפיים ארוכה הם לרוב יעילים יותר, מפני שהם סובלים פחות מהתנגדות מושרית והמערבולות בקצות כנפיהם אינן משפיעות רבות על הכנף. עם זאת, כנפיים ארוכות משמען שלמטוס יש מומנט התמדה גדול יותר בציר האורך שלו ולכן הוא אינו יכול לפנות ולתמרן במהירות. לפיכך, למטוסי קרב ולמטוסי אירובטיקה יש מוטת כנפיים קצרה יחסית וזאת במטרה לשפר את יכולת התמרון.

מאחר וכוח העילוי שכנף מייצרת פרופורציוני לשטח הכנף, במטוסים בעלי כנפיים קצרות נדרש רוחב הכנף להיות גדול יותר. יחס אורך הכנפיים של מטוס לרוחבן חשוב מאוד בקביעת מאפייני טיסתו. מהנדסי תעופה מכנים ערך זה "יחס אורך-רוחב של הכנף".

מוטת הכנפיים של בעלי חיים

כדי למדוד את מוטת הכנפיים של עוף, העוף מונח על גבו, כנפיו נתפסות במפרק כף היד והמרחק נמדד בין הקצוות של הנוצות הארוכות ביותר בכל כנף.