יורדאן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:Map NL - Amsterdam - Jordaan.png|Location|ממוזער|שמאל|250px|מקום יורדאן ב[[אמסטרדאם]]]]
[[תמונה:Map NL - Amsterdam - Jordaan.png|Location|ממוזער|שמאל|250px|מקום יורדאן ב[[אמסטרדאם]]]]
[[תמונה:Tweede Leliedwarssstraat.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רחוב ברובע יורדאן. ברקע כנסיית [[וסטרקרק]].]]
[[תמונה:Tweede Leliedwarssstraat.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רחוב ברובע יורדאן. ברקע כנסיית [[וסטרקרק]].]]
'''יורדאן''' הוא שמו רובע במרכז העיר [[אמסטרדם]] שב[[הולנד]]. האיזור ידוע בגלריית האמנות הרבות שלו, בשווקים שנערכים ב[[נורדרמארקט]], ב[[וסטרסראאט]] וב[[לינדגארכט]] וכן בכך ש[[בית אנה פרנק]] בו הסתתרה [[אנה פרנק]] ב[[מלחמת העולם השנייה]] נמצא בקצהו המערבי של הרובע, בסמוך לתעלת [[פרינסנגראכט]]. הצייר [[רמברנדט]] שהתגורר בשלהי חייו ברובע, בסמוך לתעלת [[רוזנגראכט]], קבור בכנסיית [[וסטרקרק]] הסמוכה לרובע.
'''יורדאן''' הוא שמה שכונה במרכז העיר [[אמסטרדם]] שב[[הולנד]]. האיזור ידוע בגלריית האמנות הרבות שלו, בשווקים שנערכים ב[[נורדרמארקט]], ב[[וסטרסראאט]] וב[[לינדגארכט]] וכן בכך ש[[בית אנה פרנק]] בו הסתתרה [[אנה פרנק]] ב[[מלחמת העולם השנייה]] נמצא בקצהו המערבי של הרובע, בסמוך לתעלת [[פרינסנגראכט]]. הצייר [[רמברנדט]] שהתגורר בשלהי חייו בשכונה, בסמוך לתעלת [[רוזנגראכט]], קבור בכנסיית [[וסטרקרק]] הסמוכה לשכונה.


==היסטוריה==
==היסטוריה==
מקור שמו של האיזור, ככל הנראה במילה "''jardin''" (ב[[צרפתית]]: [[גן]]). הסבר אחד לשם זה הוא שהתעלות הרבות שברובע קרויות על שמות של עצים ופרחים. הסבר אחר משייך את שם הרובע לחצרות הפנימיים המצויות ברבים מבתי הרובע. הסבר שלישי לשם, הוא שבעבר נקראה תעלת פרינסנגראכט בשם "ירדן" - על שם [[נהר הירדן]].
מקור שמה של השכונה, ככל הנראה במילה "''jardin''" (ב[[צרפתית]]: [[גן]]). הסבר אחד לשם זה הוא שהתעלות הרבות שבשכונה קרויות על שמות של עצים ופרחים. הסבר אחר משייך את שם השכונה לחצרות הפנימיים המצויות ברבים מבתי הרובע. הסבר שלישי לשם, הוא שבעבר נקראה תעלת פרינסנגראכט בשם "ירדן" - על שם [[נהר הירדן]].


הרובע נבנה במחצית הראשונה של [[המאה ה-17]] כאיזור מגורים של מעמד הפועלים והתגוררו בו המעמדות הנמוכים ביותר באמסטרדם (יצויין שכיום הרובע הוא אחד מהיקרים והמבוקשים ביותר באמסטרדם). הקמת הרובע החלה בשנת [[1612]], כאשר התעלות נחפרו בהתאם למיקום השבילים שהיו באיזור קודם לכן. במהלך [[המאה ה-19]] מולאו שש מתעלות הרובע (בהם ה[[רוזנגראכט]]) במטרה להקים ברובע כבישים לתנועת כלי רכב.
השכונה נבנתה במחצית הראשונה של [[המאה ה-17]] כשכונת מגורים של מעמד הפועלים והתגוררו בו המעמדות הנמוכים ביותר באמסטרדם (יצויין שכיום השכונה היא אחד מהשכונות היקרות והמבוקשות ביותר באמסטרדם). הקמת הרובע החלה בשנת [[1612]], כאשר התעלות נחפרו בהתאם למיקום השבילים שהיו באיזור קודם לכן. במהלך [[המאה ה-19]] מולאו שש מתעלות השכונה (בהם ה[[רוזנגראכט]]) במטרה להקים בשכונה כבישים לתנועת כלי רכב.


בשל היות הרובע מקום מגורים לבני מעמדות נמוכים ומעמד הפועלים, היתה בו השפעה רבה של תנועות פועלים. הפגנות ומהומות פרצו ברובע בשנים [[1835]], [[1886]], [[1917]], [[1934]] וכן [[שביתת פברואר]] של [[1941]] החלה בהפגנה שנערכה בכיכר [[נורדרמארקט]] שברובע.
בשל היות השכונה מקום מגורים לבני מעמדות נמוכים ומעמד הפועלים, היתה בה השפעה רבה של תנועות פועלים. הפגנות ומהומות פרצו בשכונה בשנים [[1835]], [[1886]], [[1917]], [[1934]] וכן [[שביתת פברואר]] של [[1941]] החלה בהפגנה שנערכה בכיכר [[נורדרמארקט]] שבשכונה.


כיום מצויות ברובע גלריות אמנות רבות, וכן מועדוני מוזיקה. מידי שנה נערך ברובע ה"יורדאנפסטיבל" (Jordaanfestival) - פסטיבל יורדאן למוזיקה.
כיום מצויות בשכונה גלריות אמנות רבות, וכן מועדוני מוזיקה. מידי שנה נערך בשכונה ה"יורדאנפסטיבל" (Jordaanfestival) - פסטיבל יורדאן למוזיקה.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־12:26, 16 בספטמבר 2008

מקום יורדאן באמסטרדאם
רחוב ברובע יורדאן. ברקע כנסיית וסטרקרק.

יורדאן הוא שמה שכונה במרכז העיר אמסטרדם שבהולנד. האיזור ידוע בגלריית האמנות הרבות שלו, בשווקים שנערכים בנורדרמארקט, בוסטרסראאט ובלינדגארכט וכן בכך שבית אנה פרנק בו הסתתרה אנה פרנק במלחמת העולם השנייה נמצא בקצהו המערבי של הרובע, בסמוך לתעלת פרינסנגראכט. הצייר רמברנדט שהתגורר בשלהי חייו בשכונה, בסמוך לתעלת רוזנגראכט, קבור בכנסיית וסטרקרק הסמוכה לשכונה.

היסטוריה

מקור שמה של השכונה, ככל הנראה במילה "jardin" (בצרפתית: גן). הסבר אחד לשם זה הוא שהתעלות הרבות שבשכונה קרויות על שמות של עצים ופרחים. הסבר אחר משייך את שם השכונה לחצרות הפנימיים המצויות ברבים מבתי הרובע. הסבר שלישי לשם, הוא שבעבר נקראה תעלת פרינסנגראכט בשם "ירדן" - על שם נהר הירדן.

השכונה נבנתה במחצית הראשונה של המאה ה-17 כשכונת מגורים של מעמד הפועלים והתגוררו בו המעמדות הנמוכים ביותר באמסטרדם (יצויין שכיום השכונה היא אחד מהשכונות היקרות והמבוקשות ביותר באמסטרדם). הקמת הרובע החלה בשנת 1612, כאשר התעלות נחפרו בהתאם למיקום השבילים שהיו באיזור קודם לכן. במהלך המאה ה-19 מולאו שש מתעלות השכונה (בהם הרוזנגראכט) במטרה להקים בשכונה כבישים לתנועת כלי רכב.

בשל היות השכונה מקום מגורים לבני מעמדות נמוכים ומעמד הפועלים, היתה בה השפעה רבה של תנועות פועלים. הפגנות ומהומות פרצו בשכונה בשנים 1835, 1886, 1917, 1934 וכן שביתת פברואר של 1941 החלה בהפגנה שנערכה בכיכר נורדרמארקט שבשכונה.

כיום מצויות בשכונה גלריות אמנות רבות, וכן מועדוני מוזיקה. מידי שנה נערך בשכונה ה"יורדאנפסטיבל" (Jordaanfestival) - פסטיבל יורדאן למוזיקה.

קישורים חיצוניים

52°22′35″N 4°52′54″E / 52.37639°N 4.88167°E / 52.37639; 4.88167