ויקיפדיה:הטילדה הרביעית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ עדכון
מ גיליון 19
שורה 1: שורה 1:
{{ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/18}}
{{ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/19}}


[[קטגוריה:ויקיפדיה - הטילדה הרביעית|*]]
[[קטגוריה:ויקיפדיה - הטילדה הרביעית|*]]

גרסה מ־20:22, 4 באוקטובר 2008

ביטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
חתמו מנוי לעיתון
מספר גיליון: 19 (קיצור דרך: וק:הה)
תאריך הוצאה: 4 באוקטובר 2008
עורכת ראשית: נעה; הגהה: דולב; תרמו: יחסיות האמת, Deror avi, Agbad, DMY, טוקיוני, Yoavd, נטע, הגמל התימני, ברק שושני, עמיחי, שלומית קדם, Shay F, Amirki ו-Ingsoc.
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגיליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום.

קרניים, זנב ומה שבאמצע

אמור לי מה שמך ואומר לך מי אתה

מאת DMY

אחד הדפים החביבים עלי הוא דף שינוי שם משתמש, ולא רק משום שאני מכיר את מי שיצר את הגרסה הראשונה שלו, אלא בגלל מקרים משעשעים שעולים בדף מדי פעם.

מעשה במשתמש שבחר לעצמו שם ובו גרשיים ", אך אבוי – סקריפט השחזורים היה "חותך" חלק משמו בתקציר העריכה. ביקש ידידנו להסיר את הגרשיים משמו, ודוד שי נעתר לבקשתו. אץ רץ rotemliss ותיקן את הסקריפט תוך יום. ובעל הגרשיים (לשעבר) חזר והעלה בקשה חוזרת "דוד שי, במחילה, החזר לי את הקרניים האבודות". הקרניים אכן הוחזרו והכל חזר למקומו בשלום.

מעשה במשתמש ששמו הסתיים בטילדה ~. ביקש להסיר את הטילדה ובקשתו נענתה (עוד בתקופה שבקשות כאלו הועלו לדף בקשות ממפעילים). מעשה במשתמש אחר ששמו הסתיים בחיוך (-: (אין סיכוי שתגלו מי זה), שביקש להחליף את החיוך שלו – באותה טילדה אבודה של ההוא שוויתר עליה. תגובות שונות קיבל לבקשתו, בהן: "בחיים לא ראיתי אדם שבמקום פרצוף רוצה זנב". בקיצור בעל החיוך עמד על בקשתו, ושמו (נכון לרגע זה) מסתיים בטילדה.

לא יכתוב בוויקיפדיה
לא יכתוב בוויקיפדיה

מעשה במשתמש שביקש לשנות את שמו ל"ז'בוטינסקי". חטף כמובן על הראש מימין ומשמאל, ואז ביקש שם קונוונציונלי יותר. אך אבוי – בחירתו השנייה הייתה שם ששייך כבר למשתמש אחר. בשלב זה ידידנו החליט להרים ידיים: "נראה לי שאני אשאר עם השם הנוכחי בינתיים. יותר מדי כאב ראש."

מעשה במשתמש שבחר לו שם דומה מאד לשמו של אחד הביורוקרטים. פנה להוסיף לשמו הערה בסוגריים, כדי להבהיר שהוא איננו אותו ביורוקרט, ובקשתו נדחתה. ביקש בקשה שנייה לקצר את שמו באות אחת, ובקשתו נענתה. ביקש בקשה שלישית להחזיר לשמו את שמו של הביורוקרט, כדי שיהיה יותר "פיקנטי", ובקשתו נדחתה על ידי דוד שי: "פיקנטי זה במערכון על שוק הספרים של הגשש החיוור". אותו משתמש קיבל גם עצה מועילה מדרור, שעדיף שיכתוב קודם "ארבעה ערכים חדשים (שאינם קצרמרים)".

אלף מילים בסמטאות הרובע היהודי

טוקיוני על ירושלים ועוגות שוקולד

מאת טוקיוני

אני לתומי חשבתי שלעשות טיול אלף מילים בירושלים, ללא תמרה זה בערך כמו לאכול עוגת שוקולד ללא שוקולד, אבל התבדיתי: הרי אפשר לאכול גם עוגות גבינה, לדוגמה. ואכן ב-8 באוגוסט התקיים טיול ברובע היהודי ללא תמרה, אך בהדרכתו הנפלאה של Ranbar. הסיור הנפלא החל בנקודת סימון מוחבאת הנמצאת ליד שער יפו, אשר שימשה למיפוי של ירושלים, המשיך עם סיפורו של רבי שלום שרעבי (הרש"ש הקדוש) – סיפור שנגנב ביד גסה על ידי התסריטאים של הסרט "סיפורו של ויל האנטינג", המשיך להצצה למקום הסגור לקהל הרחב: כנסיית הניאה, ונגמר, איך לא, בסימון נסתר המשמש למיפוי ירושלים – כסגירת מעגל לתחילת הסיור.

תמרה חזרה אל חיק אלף המילים לכבוד הסיור בכנסיית הקבר שהתקיים ב-26 בספטמבר, והביאה איתה את חנה, מדריכה ומומחית מספר אחת לנוצרים בירושלים.
מטיילים בכנסיית הקבר
מטיילים בכנסיית הקבר
חנה, עדיין לא כותבת פעילה בוויקיפדיה, אך התחילה את הסיור בכך שכמחצית מהעבודות המוגשות אליה בקורסים שהיא מלמדת מועתקים מילה במילה מוויקיפדיה, כך שיש לנו חובה אקדמאית לצמצם את מספר השטויות שאנחנו כותבים פה. בהמשך היא לקחה אותנו למלון אימפריאל שם שוכן עמוד התאורה העתיק ביותר בירושלים (שנגנב באור יום על ידי גנבים שהתחזו לעובדי חברת החשמל), המשיכה בביקור בתוך הפרטריארכיה היוונית-אורתודוכסית (הסגורה לקהל הרחב), לאחר מכן היא הביאה אותנו לקפלת יעקב הקדוש שבה איקונינים בני מאות שנים עומדים לצד מסך פלזמה מודרני, והמשיכה בסיפורים המרתקים על גבעת הגולגלתא, אבן המשיחה, "נס האש" וסיפורי הסטטוס קוו.

מי יודע איך לסדר את הפסקאות בסוף הדפים?

שננו את זה כך שתוכלו לדקלם גם מתוך שינה

מאת נטע

לאחר דיון בו תהו לגבי הסוגיה האם יש לקבוע כללים אחידים לסדר הפסקאות שצריכות להופיע בסוף הערך ולאחר רוב שהיה בעד אחידות, הוחלט לגשת לפרלמנט עם הצבעה חדשה בנושא זה. בהצבעה בפרלמנט הוצעו שש דרכי סידור שונות ועוד הצעה שלא תהא אחידות כלל. לאחר הצבעה ערה של כ-60 ויקיפדים, עוזי ו. סגר את ההצבעה לאחר שהייתה תמיכה של 30 ויקיפדים לאפשרות זו ואחריה האפשרות הבאה שזכתה לחלק ניכר מהקולות (21 תומכים) הייתה שלא יהיו חוקים בנושא וכל איש יעשה כראות עיניו. אך, לאחר סגירת ההצבעה התעוררה הסוגיה לגבי הרוב שנדרש על מנת שההצעה תעבור, והוחלט לגשת להצבעה נוספת. בהצבעה החדשה היו שתי האפשרויות שהיה להן את מספר הקולות הרב ביותר (כמפורט למעלה). בהצבעה החדשה הצביעו אפילו יותר ויקיפדים, ולבסוף התקבלה האפשרות שהסדר יהיה "ראו גם", לאחר מכן "לקריאה נוספת", אז "קישורים חיצוניים", ולבסוף "הערות שוליים".

מפגש קיץ 2008

הגמל התימני מספר חוויות

מאת הגמל התימני

קמתי מוקדם בבוקר עם ציפייה גדולה. לבשתי והתהדרתי בבגדיי היפים ביותר. נסעתי אל עבר תל אביב, לביתו של מגיסטר, ובדרך אספתי את סקרלט. מגיסטר הסיע את שלושתנו לחיפה. בנסיעה, שכללה שיחות והתבדחויות רבות, חווינו רגע של בהלה – מסמר ננעץ באחד מצמיגיו הקדמיים של הרכב, ונאלצנו להחליפו. לאחר שהפגנתי את כישורי החלפת הגלגלים שלי, המשכנו בדרכנו בידיעה שלא נספיק להגיע בזמן.

הפנצ'ר והטיפול בו גזלו מאיתנו זמן רב, ומגיסטר, שידע זאת, תמרן בזריזות בעליות ומורדות חיפה. על אף כל הקשיים הגענו לטכניון. בכניסה חיכה לנו שומר שביקש סיסמה. בקור רוח אמר מגיסטר את מילת הקסם – "ויקיפדיה", ונכנסו בקלילות פנימה. הניווט אל עבר הכנס בטכניון לא היה פשוט אף הוא. מספר מטרים מהמבנה שלנו פגשנו את ליש, ולבניין הכניסנו מוטי. נכנסתי לחדר ההרצאות והתגלו בפניי עשרות פרצופים לא מוכרים, בעוד במרכז הבמה דיבר הראל.

הראל היה לקראת סיום ההרצאה כשהגענו. מה שהספקתי לשמוע היה על פיצול הקהילה לתת-נושאים כגון היסטוריה, פיזיקה ויהדות, כך שתאופשר עבודה פורייה וממוקדת המנוהלת על ידי מביני עניין. בזמן הזה החלה סקרלט להפוך את שי אבידן הצעיר לבובת קש שלה. בשל היעדרו של שי יקיר מן המפגש, שמענו את דבריו של עמית אבידן על פעילות ויקימדיה ישראל.

"הראל היה לקראת סיום ההרצאה כשהגענו"
"הראל היה לקראת סיום ההרצאה כשהגענו"

מאוחר יותר סיפר דרור אבי על כללי זכויות היוצרים החלים על התמונות הרלוונטיות לנו כמעלי תמונות לוויקיפדיה. דרור הציג מספר תמונות והראה איזה כלל חל על איזו תמונה, לאילו עניינים ונקודות עלינו לשים לב וכיצד יש לפעול בנוגע לתמונות שהועלו כבר לשרתי ויקימדיה. אמיר הרצה לאחריו לגבי הקשר בין ויקיפדיה לתוכנה ורישיונות חופשיים. עם סיום הרצאתו יצאנו לאזור האוכל. תוך בליסת העוגות והפשטידות התחלתי להכיר את השמות מאחורי הפרצופים הלא מוכרים ומאחורי הכינויים בוויקיפדיה.

בבטן מלאה חזרנו לחדר ההרצאות ושמענו את סיפורו של פרויקט בן יהודה: הפרויקט מאגד לרשות הציבור יצירות ספרותיות באתר אינטרנט. לרוב היצירות נחסמת הגישה על ידי המחזיקים בהן, או שקשה להשיג אותן, ולכן העלאתן לאתר שיהיה זמין לכול במרחק קליק אחד בלבד היא משימה חשובה ביותר.

לקראת הסיום העלה ליאור את סוגיית דרך פעולתה של ויקיפדיה, ואז הידרו סיפר לכולנו על כלים שימושיים ומעניינים ברשת לעבודה עם ויקיפדיה, כדוגמת wikitrust. הרצאתו של הידרו סימנה את סוף ההרצאות וגירושנו מחדר ההרצאות לאזור האכילה. המשכנו לשוחח על הא ועל דא, ולאיטנו נפרדנו לשלום מכולם. יואב דותן חילק באדיבותו ספרים מעניינים, ובכך תם מפגש ויקיפדיה העברית קיץ 2008.

המתכון לערך מוצלח

בחשו, ערבבו, לושו והרי לכם ערך מוצלח ויקיפדיה כעזר לימודי: תוכנית פעולה

מאת ברק שושני

אין ספק שאחד השימושים הפופולריים והחשובים ביותר של ויקיפדיה הוא ככלי עזר בלימודים. על מנת שהאנציקלופדיה שלנו תוכל לשמש קבוצה רחבה ככל האפשר של תלמידים, מביה"ס היסודי ועד האוניברסיטה, יש לדאוג שכל הערכים השייכים לתחומי המדע השונים יעמדו במספר קריטריונים חשובים:

ערבבו היטב
ערבבו היטב

נגישות ובהירות – הערך צריך להתחיל בפסקה אחת או שתיים אשר מתארות אותו במילים פשוטות ככל האפשר, וכוללות הסברים אינטואיטיביים לכל המונחים הטכניים בגוף הטקסט. לאחר מכן, הרמה הטכנית של הערך צריכה לעלות בהדרגה.

כיסוי מקיף – חשוב שהערך יכיל מידע שיספק את כל סוגי הקוראים. למשל בערך על תופעה פיזיקלית, תלמידי בי"ס יצפו למצוא דוגמאות מחיי היום יום או אנלוגיות לתופעות מוכרות, ואילו סטודנטים באוניברסיטה עשויים להעדיף דווקא נוסחאות מתמטיות.

נכונות עובדתית – כל משפט שנכונותו אינה מובנת מאליה צריך להיות מגובה בסימוכין מתוך מקור מידע מדעי אמין. ויקיפדיה הגיעה לדרגת פופולריות כזו, שעובדה אחת שגויה בערך מדעי אשר נצפה תדיר עשויה להטעות אלפי אנשים עד שתתוקן; לכן לדעתי יש להחמיר הרבה יותר מהמקובל כיום בעניין זה, לשבץ מראי מקום ואסמכתאות בגוף הערך בעת הכתיבה או התרגום, ולהשתמש בתבנית {{דרוש מקור}} ללא רחמים.

שימושיות – ויקיפדיה, ככל אנציקלופדיה שמכבדת את עצמה, צריכה להכיל טבלאות ורשימות מפורטות בנושאים מדעיים: נוסחאות מתמטיות, קבועים פיזיקלים, יסודות כימיים, מונחים רפואיים וכו'. רשימות אלה עשויות להופיע גם בתוך ערכים, וגם כערכים נפרדים ועצמאיים.

ביבליוגרפיה – ערך אנציקלופדי לעולם לא יהיה מפורט מספיק, ובוודאי לא יהווה תחליף לספר לימוד. לכן חשוב מאוד שכל ערך יכיל רשימה מקיפה של קישורים חיצוניים ושל ספרי קריאה ולימוד הקשורים לאותו נושא – ורצוי בעברית, אם יש – למען הקוראים המבקשים להרחיב את ידיעותיהם.

אנא, זכרו את הרשימה הזו בפעם הבאה שאתם כותבים, מתרגמים או משכתבים ערך.

חדשות חוץ

האם ניתן לחזות מראש את תוצאות הבחירות בארה"ב בעזרת ויקיפדיה?

מאת יחסיות האמת

401 מגה-בייט – זה משקלו של העותק הסטטי החדש של ויקיפדיה העברית, והפעם בפורמט HTML מכווץ ב-7z ומעודכן לחודש יוני. ניתן להורידו כאן. משמעות הישג זה היא כי גורמים ללא מטרות רווח יוכלו להפיץ תקליטורים אלה במחיר סמלי למשקי בית בעלי מחשב וכונן תקליטורים אך ללא חיבור לאינטרנט, למשל במגזר החרדי.

קרן ויקימדיה זכתה בפרס ה"קוואדריגה" הגרמני הניתן לאישים וארגונים הפועלים למען טובת העולם. הפרס, על-סך 25,000 אירו, יתקבל על ידי לא אחר מג'ימבו ויילס בטקס שייערך בברלין ב-3 באוקטובר.

פרויקט האיורים של פיליפ גרינספאן יצא לדרך במטא. מאיירים מוזמנים להגיש עד אוקטובר הצעות, והזוכים יקבלו 15 - 40 דולר לאיור.

הוושינגטון פוסט מדווח כי על-פי התפלגות העריכות בוויקיפדיה של ערכי הפוליטיקאים האמריקאים שהיו מועמדים לרוץ לצד אובאמה ומקיין למשרת סגן הנשיא, ניתן היה לחזות מראש את הבחירה עוד בטרם דווחה באמצעי התקשורת.

האם קרן ויקימדיה מתביישת ממצלמות? כך שואלים בדף השיחה של ערך הקרן בוויקיפדיה האנגלית לאחר שתמונת מטה הקרן נמחקה מהערך, ספק בהוראת הקרן, ספק בעידודו הפעיל של ג'ימבו ויילס מאחורי הקלעים.

הכדורסלנית האמריקנית בקי האמון, לא זומנה לסגל נבחרת ארצות הברית לאולימפיאדה בבייג'ין ומיד ניצלה את האזרחות הרוסית (שקיבלה כאשר שיחקה עבור צסק"א מוסקבה) על מנת לקבל זימון לנבחרת הרוסית היריבה. צעד זה, שפורש כבגידה בידי אוהדי ספורט בארצות הברית, בא לידי ביטוי בעריכה זו בויקיפדיה האנגלית, בה שונה סעיף הלאום בערך עליה ל"כל המרבה במחיר". בסופו של דבר הפסידה נבחרת רוסיה לנבחרת ארה"ב ברבע הגמר, אך זכתה במדליית הארד (ותודה למוסף הספורט של מקור ראשון שהפנה את תשומת לִבי לעובדה זו). מאת עמיחי

ויקריקטורה

מאת Deror avi

למקומות...היכון...ויקימירוץ

שעשועים אנציקלופדיים

מאת Shay F

ויקימירוץ
ויקימירוץ

תארו לעצמכם מבוך, ההתחלה שלו נמצא בערך אחד והסוף שלו נמצא בערך אחר. הדרך היחידה להגיע מההתחלה לסוף היא דרך דלתות שמחברות בין הערכים, אותן דלתות הן הקישורים הפנימיים בוויקיפדיה. המירוץ פשוט מאוד, בוחרים ערך ממנו מתחילים (ערך המוצא), בוחרים ערך אליו יש להגיע (ערך היעד) ועוברים מערך לערך עד שמגיעים לערך היעד בעזרת הקישורים הפנימיים בלבד, בלי לבצע חיפוש ובלי לצאת מוויקיפדיה. האדם שיגיע לערך היעד ראשון יהיה המנצח. פשוט וקל, המירוץ היחיד שלא מתעייפים בו! ;-) (החוקים המלאים)

ממעבדה לאגדה

הכל התחיל במעבדת ביוטכנולוגיה. תוך כדי ערבוב חומרים במבחנות דיברתי עם חבר שלי על ויקיפדיה ועל כך שאפשר למצוא בה כמעט הכל. עוד דיברנו, על כך שאפשר להיכנס לערך אחד, להתחיל לקרוא אותו ופתאום להתעורר בערך ערך לגמרי, הכל תודות לקישורים הפנימיים. תוך כדי שיחה, החלטנו לנסות להגיע מהערך חור שחור לערך חלבון – וככה נולד הוויקימירוץ הראשון! כשהגעתי הביתה באותו יום, החלטתי לנסות לעבור את המירוץ, ולהפתעתי הצלחתי ללא כל בעיה. ואז התחיל הקטע התחרותי, מי יעשה את זה מהר יותר, מי ישתמש בפחות קישורים, ובעקבות זאת המירוצים התחילו להיות קשים יותר (לדוגמה מהערך חתול לערך שטיח). יום אחד החלטתי שצריך לצרף לזה עוד אנשים מלבדי, לירן – החבר שעזר לי לחשוב על הכל, ועוד כמה חברים שלנו שהתלהבו מהנושא, והחלטתי להעלות את הנושא לוויקיפדיה. נתתי לערך את השם ויקירייס (WikiRace) וכתבתי ערך שלם כזה לוויקיפדיה (לפני שהייתי רשום). תוך פחות מ-24 שעות, הערך נמחק!
לאחר זמן מה, החלטתי לנסות שוב, הפעם נרשמתי לוויקיפדיה, הענקתי לערך שם עברי, המרתי את המילה Race במילה מירוץ וכתבתי את הערך מחדש ובצורה מפורטת, ובזאת הצלחתי להכניס את נושא הוויקימירוץ לקהילת ויקיפדיה.

ויקימירוץ באנגלית והקבוצה בפייסבוק

את כל הקהילה בוויקיפדיה האנגלית לא הכרנו כלל, עד ליום בו כתבתי את הערך "ויקירייס" (שנמחק) לא ידענו כלל על הקהילה. ביום בו כתבתי את הערך הזה, ביצעתי חיפוש בגוגל עבור המילה "wikirace" ומה שמצאתי הפיל אותי מהכיסא, קהילה שלמה שכל מטרתה הייתה המירוצים הללו הייתה קיימת מאז 2001 ואף אחד מאיתנו לא ידע על זה. שלא כמו בוויקיפדיה העברית, בוויקיפדיה האנגלית חלוקות הדעות ואין הסכמה מי המציא את WikiRace.

את הקבוצה "ויקימירוץ" בפייסבוק פתחתי על מנת לנסות לעורר מודעות ולמשוך עוד אנשים להצטרף. יש מספר קטן מאוד של חברים בקבוצה, חלקם שותפים למירוצים וחלקם לא. את הקבוצה מנהלים אני וחברי לירן שחשב ביחד איתי על הרעיון.

שחמט

ויקיפדיה פותחת במהלך

מאת Yoavd

שח כפול הוא מושג בסיסי במשחק השחמט שדוגמה לו נוכל לראות בסיום המשחק שנחשב לפנינה שחמטאית ומכונה ירוק העד בין אדולף אנדרסן לז'אן דיפרן שהתקיים בברלין בשנת 1854.

הטורקי איננו רק הקפה שהשחמטאי שותה, אלא היה אשליה מכנית, שאפשרה לאמן שחמט להתחבא בתוך מכונה ולהפעילה כאילו שיחקה שחמט בעצמה.

טוב למות בעד ערכנו

DMY מסתכל על חצי הכוס המלאה

מאת: DMY (כל הנאמר בלשון זכר - מכוון לשני המינים באופן שווה)

לאישים רבים – חלקם ידועים ומפורסמים – יש ערך ביוגרפי קטן ומסכן. מישהו התחיל בקצרמר, ואחר כך הוסיפו עוד כמה שורות (לא נעים – בכל זאת אישיות מוכרת), וכך חולפות שנים והערך שומם ומוזנח. ואז יום בהיר אחד קורה "נס", ולפתע עשרות עריכות בשעה. הוויקיפדים עוזבים את כל עיסוקיהם, ומתחרים זה בזה מי ייטיב לערוך את הערך, מי יוסיף ומי ישפר. מקורות רבים נמצאים לפתע, ומידע רב נוסף לערך.

"אני מבטיח לך ערך מומלץ אם תבוא"
"אני מבטיח לך ערך מומלץ אם תבוא"

הכל מתחיל במבזק קצר ברדיו "ישראל ישראלי, מגדולי השחקנים/​זמרים/​סופרים/​מדענים/​פוליטיקאים/​ציירים/​מאמנים בישראל הלך לעולמו לפני שעה קלה בבית החולים ... בן ... היה במותו". מייד מסתערים עשרות ויקיפדים על הערך. הוויקיפד הכי זריז הוא זה ש"זוכה" לסגור את תקופת חייו ו"להכריז" על מותו. ויקיפדים אחרים משנים משפטים שונים מלשון הווה ללשון עבר. כעבור כמה דקות מופיעה ידיעה ב-ynet עם תקציר תולדות חייו, וכל תוכן הידיעה עובר (לאחר עיבוד) לתוך הערך. מקורות נוספים מתגלים, והערך גדל ומשתבח מרגע לרגע.

יהי זכרו ברוך, באמת אדם גדול – משכמו ומעלה. עכשיו יש עליו ערך יפה ומכובד, כמו שצריך. אבל למה רק אחרי לכתו?
הערה: גם כותב שורות אלו "חוטא" מדי פעם בנושא, ואפילו היה הראשון "להכריז" על מותו של רלף קליין ז"ל. יהי זכרו ברוך.

המדריך המלא לנחסם המתחיל

מדריך למכורים לוויקיפדיה המציע דרכים הומוריסטיות להיחסם

מאת Ingsoc

מוצאים את עצמכם בוהים בשינויים האחרונים בארבע בבוקר בתקווה שמישהו ישחית ערך כדי שתוכלו לשחזרו? החברה זרקה אתכם לאחר שאמרתם לה שאתם מעדיפים לערוך את הערך על ג'נה ג'יימסון מאשר לבלות איתה? ההורים שוקלים לאשפז אתכם בבית חולים פסיכיאטרי לשם טיפול בעיסוק האובססיבי בוויקיפדיה?

אם עניתם על כל השאלות בחיוב סימן שאתם זקוקים לחופשת ויקי, אולם מכיוון שמערכת הטילדה הרביעית יודעת שאתם אנשים חלשי אופי וחסרי חוט שדרה, הכנו כשירות לציבור את (אפקט דרמטי זול) "המדריך להיחסמות לוויקיפד המכור"

בקשו מדורית לכתוב את הערך קנאת פין.

התוודו שאתם בובת הקש של חכם חנוכה.

היכנסו למלחמת עריכה בניסיון להוסיף תמונה של גולדה מאיר לערך כוסית ולנמק את התעקשותכם בכך שהיא "הייצוג האולטימטיבי של נושא הערך".

בקשו לחסום את דוד שי בטענה שמדובר במשחית ובטרול.

התחילו לכתוב ערכים בשפת הפקצות.

הכריזו במזנון על כך שאתם מגייסים משקיעים לבצע השתלטות עוינת על קרן ויקימדיה, ושכשאתם תנהלו את העניינים יהיו בוויקיפדיה מלא פרסומות, תמונות של בחורות שוות ורכילות על סלבריטאים.

טור אישי

"אלכימיה של מילים" מאת שלומית קדם

אלכימיה של המילים היא ההגדרה שלי למלאכת התרגום. מקובל להגדיר תרגום כיציקה מכלי לכלי, אבל לדעתי הגדרה זו נכונה רק כשמדובר בתרגום טכני, אם הוראות הפעלה למכשירים וכדומה, ואם תרגום מקצועי יבש. במקרים כאלה, הדגש חייב להיות על דיוק מקסימלי ואין מקום לניואנסים אישיים, לפרשנות או לשינויי גוונים. מה שנאמר בשפה אחת הוא שייאמר בשפה האחרת, בצורה הברורה, הפשוטה והמובנת ביותר.

תקופת החגים לפני...

מאת יחסיות האמת

חמש שנים...

ארבע שנים...

שלוש שנים...

שנתיים...

שנה...

ישר מהתנור
ישר מהתנור

ערכים חדשים ומעניינים

מאת Agbad

גרמניה המערבית במשחקים האולימפיים – מבית היוצר של עידו. ברוח האולימפיאדה שנסגרה, אתם מוכנים לאולימפיאדה הבאה?

צופן אתב"ש – ישמא צמפהג בכ סרמ תקכג פמפחמ ת.. צזגל זפחד שהפוט פשבמיפבמפ (באתב"ש).

שמריה נח שניאורסון – מבית היוצר של שפ2000. הערך עוסק בקורות חיי רב זה ובספרו.

Say cheese!
Say cheese!

תמונות חדשות

מאת Amirki

מוצג בתערוכת אוריגמי בשדה התעופה הבינלאומי של טורונטו. צילום: י.ש. דגם ירושלים בימי בית שני במוזיאון הדגמים של קונרד שיק. צילום: תמרה. רקדניות בגן הפסלים במושבה יקנעם. צילום: אבישי טייכר.
הביטו וראו
הביטו וראו

ראו גם

Segal ערך הצבעה לבחירת ראש הממשלה המוערך לרגל שנת ה-60. התוצאות – מפתיעות.

ויקיפדיה-אופליין.

הסתיימה בדיקת כל קטעי ההידעת? של סדרה 2. בד בבד, נפתח השבוע מיזם בת שמטרתו לקטלג את כל תבניות ההידעת? - מיזם שהוגדר זה מכבר כמטרה לאומית-אסטרטגית כחלק מן המאמץ נגד האיום האיראני.

הידעת?
הידעת?

הידעת? ויקיפדיה

הוראות תנאי מיועדות לוויקיפדים היוצרים תבניות מתקדמות חדשות או עורכים תבניות מתקדמות קיימות. הוראות אלו הם למעשה פונקציות שמאפשרות להתנות את התוצאה במספר גורמים. הוראות התנאי הן:

  • "#חשב" מאפשרת לחשב את ערכו של ביטוי מתמטי באמצעות פעולות חשבון ולוגיקה בסיסיות (לדוגמה, 5 + 1).
  • "#תנאי" מאפשרת לבדוק האם פרמטר כלשהו קיים (לדוגמה, אם הפרמטר "רוחב" קיים, השתמש בו, אחרת, השתמש ברוחב 500px).
  • "#שווה" מאפשרת לבדוק האם ערכם של שני פרמטרים שווה (לדוגמה, אם הפרמטר "נקבה" שווה למילה "כן", הצג משפט ספציפי בלשון נקבה.
  • "#חשב תנאי" מאפשרת לחשב ערכו של ביטוי ולהתנות את התוצאה בערך הביטוי (לדוגמה, אם 5 + 1 > 10, הצג את התוצאה, אחרת הצג משפט ספציפי כלשהו).
  • "#בחר" מאפשרת להחזיר פלט שונה בהתבסס על הפרמטר שהוזן (לדוגמה, החזר "1" אם הפרמטר הוא "ינואר", "2" אם הפרמטר הוא "פברואר" וכדומה).
  • "#קיים" מאפשרת לבדוק האם שם הדף שהועבר לה קיים, או לא (לדוגמה, אם הדף קיים הצג אותו כקישור, אם לאו, הצג אותו כטקסט רגיל).
  • "#iferror" מאפשרת לבדוק אם הייתה שגיאה בביצוע פעולה, ואם כן - מה לעשות במקרה כזה במקום הדפסת הודאת שגיאה.

השימוש הנפוץ ביותר בתבניות אלו הוא בדיקת פרמטר לתבנית: אם הפרמטר מכיל מידע כלשהו, רשום את מידע, אחרת רשום "אין מידע". דוגמה זו תכתב בצורה הבאה:

{{#תנאי:{{{מידע|}}}|{{{מידע}}}|אין מידע}}

את הדוגמה הספציפית הזו, "אם יש מידע - רשום אותו, אחרת - כתוב משהו אחר", ניתן גם לרשום בדרך שונה, מקוצרת וקלה יותר:

{{{מידע|אין מידע}}}


השתתפות, הצעות ורעיונות

רוצים להשתתף ביצירת העיתון "הטילדה הרביעית"? כל הדרוש לכם הוא רעיון, מקלדת, עכבר, רצון טוב והרבה סבלנות! אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו אותנו בדף האדום החם.

הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.