כלכלת ארצות הברית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
WJ (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
WJ (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
מאז הקדנצייה הנשיאותית של [[רונלד רייגן]] והצמיחה של ה[[גלובליזציה]] במהלך [[שנות התשעים]] הכלכלה האמריקנית הושפעה בעיקר מאידיאולוגיה [[נאו ליברליזם|נאו ליברלית]].
מאז הקדנצייה הנשיאותית של [[רונלד רייגן]] והצמיחה של ה[[גלובליזציה]] במהלך [[שנות התשעים]] הכלכלה האמריקנית הושפעה בעיקר מאידיאולוגיה [[נאו ליברליזם|נאו ליברלית]].


בשנים האחרונות הכלכלה האמריקנית מראה סימנים של צמיחה איטית. כיום כלכלת ארצות הברית עומדת בפני בעיות ארוכות טווח הכוללות: גרעון סחר ענק, [[גירעון]] עצום [[חשבון עובר ושב|בחשבונות העובר ושב]], שיעורי החיסכון הנמוכים ביותר מ[[שנות השלושים]], סך איגרות החוב של משרד האוצר האמריקני עומד כיום על 9 טריליון דולרים אמריקנים, סך החוב של התאגידים האמריקנים עומד כיום על סך 9 טריליון דולרים אמריקנים, צבירת חובות המשכנתה עומדים כיום על סך 10 טריליון דולרים אמריקנים, החובות הרפואיות הפוטנציאליות עומדות כיום על סך 30 טריליון דולרים אמריקנים, קיים כיום פער של 12 טריליון דולרים אמריקנים בביטוח הלאומי האמריקני (בעיקר בשל הדור המזדקן הגדול ביותר בארצות הברית, דור ה[[בייבי בומר|בייבי בומרס]], אשר החל כבר לצאת ל[[גמלאות]] ולמשוך את כספי ה[[ביטוח לאומי (ארצות הברית)|ביטוח לאומי]] שלהם), וכן הלאה.
בשנים האחרונות הכלכלה האמריקנית מראה סימנים של צמיחה איטית. כיום כלכלת ארצות הברית עומדת בפני בעיות ארוכות טווח הכוללות: גרעון סחר ענק, גרעון ענק [[חשבון עובר ושב|בחשבונות העובר ושב]], שיעורי החיסכון הנמוכים ביותר מ[[שנות השלושים]], סך איגרות החוב של משרד האוצר האמריקני עומד כיום על 9 טריליון דולרים אמריקנים, סך החוב של התאגידים האמריקנים עומד כיום על סך 9 טריליון דולרים אמריקנים, צבירת חובות המשכנתה עומדים כיום על סך 10 טריליון דולרים אמריקנים, החובות הרפואיות הפוטנציאליות עומדות כיום על סך 30 טריליון דולרים אמריקנים, קיים כיום פער של 12 טריליון דולרים אמריקנים בביטוח הלאומי האמריקני (בעיקר בשל הדור המזדקן הגדול ביותר בארצות הברית, דור ה[[בייבי בומר|בייבי בומרס]], אשר החל כבר לצאת ל[[גמלאות]] ולמשוך את כספי ה[[ביטוח לאומי (ארצות הברית)|ביטוח לאומי]] שלהם), וכן הלאה.


==הכנסה בארצות הברית==
==הכנסה בארצות הברית==

גרסה מ־23:31, 16 באוקטובר 2008

שטר של דולר אמריקאי
הבורסה לניירות ערך בניו יורק

כלכלת ארצות הברית היא כלכלה מעורבת (כלכלה שיש בה התערבות של המדינה, קפיטליזם מעורב בסוציאליזם), גדולה ומפותחת, עשירה באוצרות טבע ובעלת שטחיה פוריים רבים. כלכלת ארצות הברית נחשבת כיום לכלכלה הגדולה ביותר בעולם כאשר על פי קרן המטבע הבינלאומית התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) הוערך בשנת 2007 בכ-13.8 טריליון דולרים המהווים כ-20% מסך התמ"ג העולמי.

ארצות הברית היא היבואנית הגדולה ביותר בעולם של סחורות ושירותים, והיצואנית השנייה בגודלה בעולם. השותפים העיקריים שלה במסחר הם: קנדה, סין, מקסיקו, יפן והאיחוד האירופי. המטבע האמריקני הוא הדולר האמריקני.

התמ"ג לנפש בארצות הברית הוא הגבוהה בעולם. מקור העוצמה הכלכלית הרבה של ארצות הברית הוא בתפוקה, שיעור התעסוקה הגבוה ושעות העבודה הרבות, העובדה שמועסקים במשק כ-150 מיליון עובדים בקירוב. האוניברסיטאות מושכות אליהן את מיטב הסטודנטים במדינה, אשר מציבים את המדינה בחזית הקידמה הטכנולוגית, במיוחד בטכנולוגיות מתקדמות כגון ענף הביוטכנולוגיה וטכנולוגיית מידע והתקשורת. פיתוח התשתיות, רמת המיסוי הנמוכה והכלכלה חופשית הופכים את כלכלת ארצות הברית לאחת מהכלכלות התחרותיות ביותר בעולם.

מאז הקדנצייה הנשיאותית של רונלד רייגן והצמיחה של הגלובליזציה במהלך שנות התשעים הכלכלה האמריקנית הושפעה בעיקר מאידיאולוגיה נאו ליברלית.

בשנים האחרונות הכלכלה האמריקנית מראה סימנים של צמיחה איטית. כיום כלכלת ארצות הברית עומדת בפני בעיות ארוכות טווח הכוללות: גרעון סחר ענק, גרעון ענק בחשבונות העובר ושב, שיעורי החיסכון הנמוכים ביותר משנות השלושים, סך איגרות החוב של משרד האוצר האמריקני עומד כיום על 9 טריליון דולרים אמריקנים, סך החוב של התאגידים האמריקנים עומד כיום על סך 9 טריליון דולרים אמריקנים, צבירת חובות המשכנתה עומדים כיום על סך 10 טריליון דולרים אמריקנים, החובות הרפואיות הפוטנציאליות עומדות כיום על סך 30 טריליון דולרים אמריקנים, קיים כיום פער של 12 טריליון דולרים אמריקנים בביטוח הלאומי האמריקני (בעיקר בשל הדור המזדקן הגדול ביותר בארצות הברית, דור הבייבי בומרס, אשר החל כבר לצאת לגמלאות ולמשוך את כספי הביטוח לאומי שלהם), וכן הלאה.

הכנסה בארצות הברית

על פי הלמ"ס האמריקאי, ההכנסה החציונית ברוטו למשק בית (לשנה) ב-2005 הייתה 46,326 דולר, כאשר ההבדלים בין המדינות השונות בארה"ב הם מהותיים, למשל, בעוד ההכנסה לשנה בניו ג'רזי הייתה 60,246 דולרים, במיסיסיפי גובהה 34,396 דולרים. ההכנסה החציונית לנפש הייתה 25,036 דולרים בשנה, ההכנסה החציונית לשכיר הייתה כ-40 אלף דולרים.

מטבע של חצי דולר אמריקני

פערי ההכנסות מבחינת מוצא גזעי מראים על הבדל שכר משמעותיים בין השכירים ממוצא אפרו-אמריקאי והיספאני (לרוב מקסיקנים) על פני עמיתיהם ממוצא לבן (אירופאי) ואסייתי (לרוב מהמזרח הרחוק). מבחינת ההכנסה החציונית למשק בית האוכלוסייה האסייתית מובילים עם 57,518 דולרים, לאחר מכן האוכלוסייה הלבנה עם 48,977 דולרים ולאחר מכן האוכלוסייה האפרו-אמריקאית עם 30,134 דולרים.

פערי ההכנסות בארצות הברית הם מהגבוהים בעולם, בשנת 2006 העשירון העליון הרוויח פי 16 יותר מהעשירון התחתון. בעוד שהחמישון התחתון הרוויח עד 18,500 דולר לשנה, החמישון העליון הרוויח יותר מ-92,000 דולר לשנה למשק בית.

השווי הכולל החציוני (Median net wealth) בשנת 2004 היה 93,100 דולרים למשק בית. הרבעון העליון היה בעל נכסים בשווי של 422,400 דולרים למשק בית (לא כולל שווי בית המגורים העיקרי).

על-אף הקונספציה הרווחת של החלום האמריקאי והניעות החברתית של ארצות הברית שמשכה מהגרים רבים למדינה במשך המאה ה-19 והמאה ה-20, חוקרים רבים קובעים שהניעות החברתית בארצות הברית נמוכה יחסית למדינות מערב אירופה וקנדה.

ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.