סמסרה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: mk:Самсара
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: sc:Saṃsāra
שורה 55: שורה 55:
[[pt:Samsara]]
[[pt:Samsara]]
[[ru:Сансара]]
[[ru:Сансара]]
[[sc:Saṃsāra]]
[[sk:Samsára]]
[[sk:Samsára]]
[[sl:Samsara]]
[[sl:Samsara]]

גרסה מ־23:18, 26 בדצמבר 2008

סמסרהסנסקריט ובפאלי: "תנועה מתמשכת" או "זרימה מתמשכת") הוא מונח המתייחס למעגל של גלגול נשמות או לידה מחדש בהינדואיזם, בודהיזם, ג'ייניזם, וסיקהיזם ובדתות קשורות נוספות. משמעותו המדויקת של המעגל משתנה ואף מגדירה זרמים במסורות המזרח כמו הינדואיזם ובודהיזם.

אטימלוגיה

סמסרה נובעת מ"לזרום יחדיו", או לעבור דרך מצבים, לנדוד. דלת מסתובבת בין החיים והמוות וחיים חדשים בגלגול חיים חדש. ידועה גם כמשחק בהודו העתיקה.

מעגל של לידה מחדש

ברוב המסורות הפילוסופיות ההודיות, כולל במערכת ההינדית, הבודהיסטית, הסיקית, והג'יינית, קיימת הנחה לפיה הטבע נשלט על ידי מחזור מתמשך של לידה, מוות ולידה מחדש. אולם מסורות אלה נבדלות באופן ניכר בטרמינולוגיה שבה הם מתארות את התהליך ובמטפיזיקה שבה הם משתמשות כדי לפרש אותו. רוב המסורות הללו, בצורתן המפותחת, מתייחסות לסמסרה באופן שלילי, כמצב ירוד שיש לברוח ממנו. חלקן, כמו האדוואיטה וודאנטה רואות בעולם ובהשתתפות בסמסרה שבו דבר אשלייתי הקרוי מאיה.

חלק מהיישומים מאוחרים יותר של מסורות אלו רואות בסמסרה מטאפורה ולא יותר. הארה מלאה היא ההבנה שהסמסרה והנירוואנה אחד הם.

סמסרה בהינודאיזם

בסוגים מסוימים של הינדואיזם, סמסרה נתפסת כבורות מהאני האמיתי, ברהמן, וכך הנפש מובלת לחשוב באמיתות של העולם הזמני, עולם התופעות.

בהינודאיזם זוהי אבידיה, או הבורות אודות האני אמיתי, ברהמן, שמובילה לתודעת-אגו של הגוף, שבו הנפש מובלת לחשיבה באמיתות של העולם הזמני, עולם התופעות. דבר זה מקרקע את הישות בתשוקה והשרשרת המתמשכת של קארמה וגלגול נשמות. מצב האשליה ידוע כ "מאיה".

בהינדואיזם יש מונחים רבים למצב של השחרור כמו מוקשה, מוקטי, נירוואנה ומהסאמאדהי.

מסורות היוגה ההינדית מחזיקה באמונות שונות. ניתן להגיע למוקשה באמצעות האהבת אישוור\האל (ראו תנועת בהקטי), על ידי מדיטציה פסיכו-פיזית (ראג'א יוגה), על ידי הבחנה בין מהו אמיתי ומהו אשליה על ידי התבוננות עמוקה (ג'אנה יוגה) ועל ידי קארמה יוגה, הנתיב לפעולה לא אנוכית שחותרת תחת האגו ומחזקת את ההבנה של ההוליזם או האחדות של הכל. הזרם אדוואיטה וודאנטה, שהשפיע באופן משמעותי על היוגה ההינדית, מאמין ש"ברהמן", התודעה-אמת-אושר- עילאי האולטימטיבית הינה ההמציאות האינסופית הבלתי אישית.

סמסרה בבודהיזם

סמסרה בבודהיזם מתייחסת למושג של מעגל הלידה (ג'אטי (בודהיזם)) הדעיכה והמוות (ג'אראמאנא), שבו משתתפות כל הישויות בייקום ושממנו ניתן להמלט במאמצעות הבנה ומודעות לתהליך, מצב תודעתי שנקרא הארה. סמסרה מקושרת עם סבל והיא בדרך כלל נחשבת לאנתי-תזה של נירוואנה או ניבבאנא.

לפי התפיסה הבודהיסטית - כרצף מחשבה הזורם בזמן, הגלגול התודעתי הוא מהווה להווה, ולא מעבר לעתיד, כפי שנפוץ לחשוב. הבנה מלאה של ההיווי המיידי בהווה מבטלת את המחשבה מכוונת המטרה, שנקראת קארמה. חוסר ההאחזות באשליית קיום העתיד הוא הבסיס להארה, והחלצות ממעגל הלידה והמוות של המצב התודעתי הרגיל, ואיתו הסבל שנובע מחוסר היכולת להשיג את כל גחמותינו המיידיות. מצב תודעתי זה, שאינו חווה את הסמסרה, הוא הנירוואנה.

ראו גם