אבו תביללי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: עניין;
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: it:Abo di Tiflis
שורה 48: שורה 48:
[[de:Abo von Tiflis]]
[[de:Abo von Tiflis]]
[[fr:Abo de Tbilissi]]
[[fr:Abo de Tbilissi]]
[[it:Abo di Tiflis]]
[[ka:აბო თბილელი]]
[[ka:აბო თბილელი]]
[[pl:Abo z Tbilisi]]
[[pl:Abo z Tbilisi]]

גרסה מ־00:28, 28 בינואר 2009


שגיאות פרמטריות בתבנית:קדוש נוצרי

פרמטרים ריקים [ מקום קנוניזציה, מקום פולחן, תאריך קנוניזציה, קנוניזציה על ידי, מקום ביאטיפיקציה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ גודל תמונה, כיתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אבו תביללי
აბო თბილელი
აბო თბილელი, ჰაბო ტფილელი
לידה 756 לערך
בגדד
פטירה 6 בינואר 786
אל תיפליס
קדוש עבור נצרות אורתודוקסית, הכנסייה הקתולית של רומא
תארים הקדוש המגן של טביליסי
חג 8 בינואר

הקדוש אבּוֹ תבּילֶליגאורגית: აბო თბილელი,[1] 756-786 לערך) היה מרטיר נוצרי והקדוש המגן של העיר טביליסי שבגאורגיה.

במוצאו היה אבו תביללי ערבי, וגדל כמוסלמי בבגדד. בגיל 17 (או 18), הוא מצא את עצמו בטביליסי, כשהוא הולך בעקבות הנסיך נרסס, השליט של כארתלי. נרסס, שהושמץ בפני הח'ליף, בילה שלוש שנים במאסר, ושוחרר על ידי הח'ליף החדש. אבו תביללי ליווה אותו ובדרכו.

מקצועו של אבו תביללי בבגדד היה בשׂם (עושה בשמים), והצטיין ביצירת בשמים ומשחות. אומנות המצביעה על ידע בכימיה. הוא היה בעל השכלה רחבה והיה בקי ב"תורת כל האסלאם". השכלה זו כללה גם לימודי טקסטים דתיים וגם טקסטים פילוסופיים. בהגיעו למזרח גאורגיה (כארתלי), הוא שוכנע באמיתות תורת נצרות. עניין זה לא קרה מיידית אלא לאחר תהליך של התבוננות נפשית שלוותה בוויכוחים סוערים עם כמרים נוצריים ובישופים. ויכוחים אלה רק חיזקו אותו באמונתו כי הנצרות היא האמונה הנכונה. למרות זאת, בתחילה פחד אבו תביללי להמיר את דתו בפרהסיה, כיוון שגאורגיה הייתה נתונה תחת שלטון ערבי, והוא רק נטש את המנהג המוסלמי של תפילה חמש פעמים ביום, והחל להתפלל על פי הנצרות. מסיבות פוליטיות, נמלט הנסיך של תביללי ומצא מקלט בממלכת הכוזרים בצפון הים הכספי, אזור שהיה חופשי משליטה מוסלמית. אבו תביללי ליווה את הנסיך לממלכת הכוזרים והוטבל שם לנצרות. לאחר מכן עברו נרסס ואבו תביללי לאבחזיה, שהייתה אף היא חופשית משליטה מוסלמית, ושם באבחזיה קיים בלהט חיים נוצריים של תפילות וסיגוף, כשהוא מכין את עצמו למשימה העתידית.

הנסיך נרסס ומפלגתו חזרו לטביליסי בשנת 782. אבו תביללי, לא שעה לאזהרה כי חזרתו זו מסוכנת עבורו, וחזר אף הוא לטביליסי בעקבות נרסס. במשך שלוש שנים התוודה תביללי בחופשיות על אמונתו הנוצרית ברחובות טביליסי, כשהוא, מצד אחד מחזק את הנוצרים שסבלו בגלל אמונתם תחת השלטון המוסלמי, בדוגמה האישית שלו, ומצד שני עודד את התנצרותם של בני ארצו הערבים. סידרה של איומים ואזהרות שיככו את להיטותו. בשנת 786 הוא דווח כנוצרי כלפי שלטונות טביליסי, נעצר והוקע כמומר מהאסלאם. במשפטו הוא התוודה על אמונתו הנוצרית והושאר במאסר. ב-6 בינואר 786 הוצא להורג והפך לקדוש מעונה. מסופר כי בדרכו להוצאה להורג הודה לאלוהיו על הפיכתו מצורתו הגשמית לגוף שמיימי, "הניחוח המתוק של מצוות ישו".

יואן סבניסדזה, סופר דתי גאורגי ובן זמנו של תביללי, גולל את חיי המרטיר ברומן הגיוגרפי בשם "מות הקדושים של אבו הקדוש" ("The Martyrdom of Saint Abo").

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ נקרא גם אבו מתיפליס או האבּוֹ טפּילֶלי (גאורגית: ჰაბო ტფილელი)