אמיאנוס מרקלינוס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
VolkovBot (שיחה | תרומות)
צביקה (שיחה | תרומות)
מ ←‏כתביו: עריכה
שורה 9: שורה 9:


== כתביו ==
== כתביו ==
למרות ששפת האם שלו הייתה [[יוונית]] מארקלינוס חיבר את ספר ההיסטוריה שלו בלטינית. חיבורו על תולדות הקיסרות הרומאית כלל 31 המתעדים את התקופה שמן שנת 96 היא שנת עלייתו לשלטון של הקיסר [[נרווה]] עד שנת 377 היא שנת נפילתו של הקיסר [[ולנס]] ב[[קרב אדריאנפוליס]], מתוכם שלוש עשר הספרים הראשונים אבדו ונותרו רק הספרים שמתעדים את התקופה שבין השנים 352-377.
למרות ש[[שפת אם|שפת אמו]] הייתה [[יוונית]] חיבר מארקלינוס את ספר ההיסטוריה שלו בלטינית. חיבורו על תולדות הקיסרות הרומאית כלל 31 ספרים המתעדים את התקופה שמן שנת 96, היא שנת עלייתו לשלטון של הקיסר [[נרווה]], עד שנת 377, היא שנת נפילתו של הקיסר [[ולנס]] ב[[קרב אדריאנפוליס]]. מתוכם אבדו שלושה עשר הספרים הראשונים ונותרו רק הספרים שמתעדים את התקופה שבין השנים 352-377.


מארקלינוס השתדל לחקות את סגנונו של [[טקיטוס]] ואף כתב את ספרו כמין המשך לכתביו של טקיטוס, שנגמרים עם עלייתו לשלטון של הקיסר נרווה, ה[[רטוריקן]] [[ליבאניוס]] משבח את סגנונו שאמר עליו שהוא "חייל בחזותו, אך [[סוקרטס]] במעשיו". פרסום החיבור ככל הנראה הושלם בשנת 395 לערך.
מארקלינוס השתדל לחקות את סגנונו של [[טקיטוס]] ואף כתב את ספרו כמין המשך לכתביו של טקיטוס, שנגמרים עם עלייתו לשלטון של הקיסר נרווה. ה[[רטוריקן]] [[ליבאניוס]] שיבח את סגנונו של מארקלינוס שהוא "חייל בחזותו, אך [[סוקרטס]] במעשיו". פרסום החיבור ככל הנראה הושלם בשנת 395 לערך.


ההשקפות שמארקלינוס מביע בספריו הם השקפות שמרניות המצדדות בשמירה על [[מנהגי אבות ברומא העתיקה|מסורת האבות הרומאית]], הוא נמנע מלהביע את דעתו הפוליטית בשלושת הנושאים החשובים ביותר בזמנו: היחס ל[[נצרות]], היחס ל[[שבטים גרמאניים|גרמאנים]] ומעמד [[הסנאט הרומי|הסנאט]], למרות שפעם הוא מגנה ופעם מקלס את הנוצרים והגרמאנים.
ההשקפות שמארקלינוס מביע בספריו הן השקפות שמרניות המצדדות בשמירה על [[מנהגי אבות ברומא העתיקה|מסורת האבות הרומאית]]. הוא נמנע מלהביע את דעתו הפוליטית בשלושת הנושאים החשובים ביותר בזמנו: היחס ל[[נצרות]], היחס ל[[שבטים גרמאניים|גרמאנים]] ומעמד [[הסנאט הרומי|הסנאט]], למרות שפעם הוא מגנה ופעם מקלס את הנוצרים והגרמאנים.


== תרגומי ספרו לעברית ==
== תרגומי ספרו לעברית ==

גרסה מ־18:57, 17 בפברואר 2009

אמיאנוס מארקלינוס (330 לערך - 395 לערך), איש צבא והיסטוריון רומאי בן המאה הרביעית. מארקלינוס היה מאחרוני ההיסטוריונים הפאגנים שכתבו בלטינית.

תולדות חייו

מארקלינוס נולד באנטיוכיה שבפרובינקיה סוריה למשפחה מיוחסת. הוא צורף לפמלייתו של אורסיקינוס, שהיה המגיסטר אקוויטום של האימפריה המזרחית, על ידי האוגוסטוס קונסטנטיוס השני בשנת 353, כעבור שנתיים ליווה את מפקדו כשזה נקרא למערב האימפריה כדי לסייע לקונסטנטיוס לחסל את המגיסטר מיליטום סילוואנוס שהרים את נס המרד בגאליה כנגד שלטונו של האוגוסטוס.

לאחר מכן חזר מארקלינוס עם מפקדו למזרח ולקח חלק במלחמה כנגד האימפריה הסאסאנית, במלחמה הרומאים נחלו מפלגה ומארקלינוס הצליח להימלט מהאויב בעור שיניו. בעקבות המלחמה אורסיקינוס הודח מתפקידו, לא ידוע מה עלה בגורלו של מאקרלינוס אולם שהאוגוסטוס יוליאנוס פלש לפרס בשנת 358 הוא התלווה אליו. לאחר המלחמה הוא השתקע בעיר מולדתו אנטיוכיה וייתכן שעזב את הצבא.

מארקלינוס עבר בשנת 380 לערך לרומא ושם כתב את כתביו ההיסטורים.

כתביו

למרות ששפת אמו הייתה יוונית חיבר מארקלינוס את ספר ההיסטוריה שלו בלטינית. חיבורו על תולדות הקיסרות הרומאית כלל 31 ספרים המתעדים את התקופה שמן שנת 96, היא שנת עלייתו לשלטון של הקיסר נרווה, עד שנת 377, היא שנת נפילתו של הקיסר ולנס בקרב אדריאנפוליס. מתוכם אבדו שלושה עשר הספרים הראשונים ונותרו רק הספרים שמתעדים את התקופה שבין השנים 352-377.

מארקלינוס השתדל לחקות את סגנונו של טקיטוס ואף כתב את ספרו כמין המשך לכתביו של טקיטוס, שנגמרים עם עלייתו לשלטון של הקיסר נרווה. הרטוריקן ליבאניוס שיבח את סגנונו של מארקלינוס שהוא "חייל בחזותו, אך סוקרטס במעשיו". פרסום החיבור ככל הנראה הושלם בשנת 395 לערך.

ההשקפות שמארקלינוס מביע בספריו הן השקפות שמרניות המצדדות בשמירה על מסורת האבות הרומאית. הוא נמנע מלהביע את דעתו הפוליטית בשלושת הנושאים החשובים ביותר בזמנו: היחס לנצרות, היחס לגרמאנים ומעמד הסנאט, למרות שפעם הוא מגנה ופעם מקלס את הנוצרים והגרמאנים.

תרגומי ספרו לעברית

קישורים חיצוניים

תבנית:Link FA