כדורגל באיטליה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
VolkovBot (שיחה | תרומות)
אריאל (שיחה | תרומות)
מ עיצוב
שורה 5: שורה 5:
===הרפסטום וקלצ'יו פיורנטינו===
===הרפסטום וקלצ'יו פיורנטינו===
[[קובץ:Calcio fiorentino 1688.jpg|שמאל|ממוזער|150px|אילוסטרציה של המשחק "קלצ'יו פיורנטינו" מ-1688]]
[[קובץ:Calcio fiorentino 1688.jpg|שמאל|ממוזער|150px|אילוסטרציה של המשחק "קלצ'יו פיורנטינו" מ-1688]]
גרסאות אחרות של הכדורגל שוחקו באיטליה בתקופות העתיקות, המוקדם שבהם היה "הרפסטום", ששוחק במהלך תקופת [[האימפריה הרומית]].<ref>''Show.me.co.uk'', [http://www.show.me.uk/site/make/Romans/STO100.html "Roman Football"]</ref> למשחק זה הייתה גם השפעה על צורות אחרות של המשחק ברחבי אירופה, בינהן ה"[[כדורגל של ימי הביניים]]" ב[[אנגליה]].
גרסאות אחרות של הכדורגל שוחקו באיטליה בתקופות העתיקות, המוקדם שבהם היה "הרפסטום", ששוחק במהלך תקופת [[האימפריה הרומית]].<ref>''Show.me.co.uk'', [http://www.show.me.uk/site/make/Romans/STO100.html "Roman Football"]</ref> למשחק זה הייתה גם השפעה על צורות אחרות של המשחק ברחבי אירופה, בהן ה"[[כדורגל של ימי הביניים]]" ב[[אנגליה]].


מ[[המאה ה-16]] ואילך, "קלצ'יו פיורנטינו", גרסא אחרת של הכדורגל השונה מהמשחק המודרני, שוחק ב"פיאזה סנטה קרוס" שב[[פירנצה]].<ref name="Calcio Storico Fiorentino">''Globeit.it'', [http://www.globeit.it/caf/storia5.html "Calcio Storico Fiorentino"]</ref> מספר מפורסמים מפירנצה היו בין השחקנים של המשחק, בפרט [[משפחת מדיצ'י]] בינהם [[פיירו די קוזימו דה מדיצ'י|פיירו]], [[לורנצו דה מדיצ'י|לורנצו]] ו[[אלסנדרו דה מדיצ'י]];<ref name="Calcio Storico Fiorentino" /> בנוסף למספר [[אפיפיור]]ים כדוגמת [[קלמנס השביעי]], [[לאו האחד עשר]] ו[[אורבן השמיני]]<ref name="Calcio Storico Fiorentino" /> ששיחק את המשחק ב[[ותיקן|וותיקן]]. השם "קלצ'יו" (בעיטה) אומץ מאוחר יותר לכדורגל באיטליה.
מ[[המאה ה-16]] ואילך, "קלצ'יו פיורנטינו", גרסא אחרת של הכדורגל השונה מהמשחק המודרני, שוחק ב"פיאזה סנטה קרוס" שב[[פירנצה]].<ref name="Calcio Storico Fiorentino">''Globeit.it'', [http://www.globeit.it/caf/storia5.html "Calcio Storico Fiorentino"]</ref> מספר מפורסמים מפירנצה היו בין השחקנים של המשחק, בפרט [[משפחת מדיצ'י]] בהם [[פיירו די קוזימו דה מדיצ'י|פיירו]], [[לורנצו דה מדיצ'י|לורנצו]] ו[[אלסנדרו דה מדיצ'י]];<ref name="Calcio Storico Fiorentino" /> בנוסף למספר [[אפיפיור]]ים כדוגמת [[קלמנס השביעי]], [[לאו האחד עשר]] ו[[אורבן השמיני]]<ref name="Calcio Storico Fiorentino" /> ששיחק את המשחק ב[[ותיקן|וותיקן]]. השם "קלצ'יו" (בעיטה) אומץ מאוחר יותר לכדורגל באיטליה.


===לידת הכדורגל האיטלקי: גנואה===
===לידת הכדורגל האיטלקי: גנואה===

גרסה מ־12:45, 19 במרץ 2009

ילדים משחקים כדורגל בווילה דוריה פמפילי (רומא) שבאיטליה

כדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי ביותר באיטליה. הנבחרת הלאומית של איטליה זכתה בגביע העולם בכדורגל ארבע פעמים (1934, 1938, 1982 ו-2006) ומדורגת רק מאחורי ברזיל (חמש זכיות); וכמו כן היא מחזיקת הגביע הנוכחית. המועדונים האיטלקים זכו ב-27 תארים אירופיים מרכזיים, מה שהופך אותה לאומה המצליחה ביותר בכדורגל באירופה. את הענף מנהלת התאחדות הכדורגל האיטלקית.

התפתחות

הרפסטום וקלצ'יו פיורנטינו

אילוסטרציה של המשחק "קלצ'יו פיורנטינו" מ-1688

גרסאות אחרות של הכדורגל שוחקו באיטליה בתקופות העתיקות, המוקדם שבהם היה "הרפסטום", ששוחק במהלך תקופת האימפריה הרומית.[1] למשחק זה הייתה גם השפעה על צורות אחרות של המשחק ברחבי אירופה, בהן ה"כדורגל של ימי הביניים" באנגליה.

מהמאה ה-16 ואילך, "קלצ'יו פיורנטינו", גרסא אחרת של הכדורגל השונה מהמשחק המודרני, שוחק ב"פיאזה סנטה קרוס" שבפירנצה.[2] מספר מפורסמים מפירנצה היו בין השחקנים של המשחק, בפרט משפחת מדיצ'י בהם פיירו, לורנצו ואלסנדרו דה מדיצ'י;[2] בנוסף למספר אפיפיורים כדוגמת קלמנס השביעי, לאו האחד עשר ואורבן השמיני[2] ששיחק את המשחק בוותיקן. השם "קלצ'יו" (בעיטה) אומץ מאוחר יותר לכדורגל באיטליה.

לידת הכדורגל האיטלקי: גנואה

הגרסא המודרנית של הובאה לאיטליה במהלך שנות ה-80 של המאה ה-19. זהות מועדון הכדורגל האיטלקי הראשון שנויה במחלוקת. המועדון המוזכר ככזה בדרך כלל הוא מועדון הכדורגל והקריקט גנואה (נקרא בקיצור "גנואה"), שהוקם בתחילה כמועדון קריקט על ידי אנגלים בשנת 1893. שלוש שנים מאוחר יותר, ב-1896, ג'יימס ריצ'רדסון ספנסלי הגיע לגנואה והקים מחלקת כדורגל במועדון המקומי, והפך למאמנה הראשון.[3]

עם זאת, עדויות אחרות טוענות כי המועדון הראשון היה מטורינו. אדוארדו בוסיו, סוחר בתעשיית האריגה הבריטית, ביקר באנגליה וחווה את המשחק. הוא חזר לטורינו בשנת 1887 וסייע להתפתחות הכדורגל בעיר הולדתו; הוא הקים מועדון בשם מועדון הכדורגל והקריקט טורינו שנקרא מאוחר יותר גם "נובילי טורינו".[4] המועדון נשא את הכינוי "אצילים" בשל העובדה ששיחקו בה נסיך אברוצי ואלפונסו פררו די ונטימיגלייה (שמאוחר יותר הפך לנשיא התאחדות הכדורגל האיטלקית[5]). השניים התאחדו ב-1891 וקראו למועדון "מועדון הכדורגל אינטרנציונל טורינו",[6] ובנוסף פדרציית הכדורגל האיטלקית (FIGC) הוקמה, והייתה ממוקמת בתחילה בטורינו, ושני הנשיאים הראשונים שלה היו מרי ויסארי ולואיג'י ד'אווידיו.

FIGC הקימה את אליפות הכדורגל האיטלקי[7] עם ארבעה מועדונים החברים בה: גנואה, FBC טורינו, גינסטיקה טורינו ואינטרנציונל טורינו. התחרות הראשונה נערכה בבאצטדיון מוטובלודרומו אמברטו I שבטורינו ב-8 במאי 1898 ובה זכתה גנואה. על אף שבתחילה מועדונים התחרו בתחרויות של שתי ההתאחדויות, FIGC ו-FNGI,‏[8] כיום רק התארים שהושגו בתחרויות של FIGC נחשבים כרשמיים.[9]

האליפות הלאומית

ערך מורחב – מבנה ליגות הכדורגל באיטליה

תחרות הכדורגל הראשונה באיטליה שאורגנה על ידי ההתאחדות האיטלקית להתעמלות (FNGI) שוחקה ב-1896, ובה זכתה קבוצת אודינזה קלצ'יו מאודינה. ב-1897, תחרות נוספת אורגנה על ידי ה-FNGI ובה ניצחה גינסטיקה טורינו. ב-1898, פדרציית הכדורגל האיטלקית (FIGC) הוקמה וארגנה את האליפות הלאומית הראשונה – אליפות הכדורגל האיטלקי – עם טורנירים איזוריים ופלייאוף. באליפות הלאומית הראשונה זכתה גנואה. בשנת 1929 נסגרה אליפות הכדורגל האיטלקי, ובמקומה הוקמה הסרייה א' בתור הליגה העליונה באיטליה. באותה שנה הוקמה גם הסרייה ב', הליגה השנייה במדינה. בעונת 1929/30, הראשונה בתולדות הסרייה א', זכתה באליפות אינטר מילאנו.

כיום הסרייה א' כוללת 20 קבוצות, והסרייה ב' כוללת 22. ישנה ליגה שלישית בשם ליגה פרו פרימה דיוויז'ון (בשמה הקודם: "סרייה C1") המחולקת לשני איזורים בני 18 קבוצות, וליגה רביעית בשם ליגה פרו סקנדה דיוויז'ון (בשמה הקודם: "סרייה C2") המחולקת לשלושה איזורים בני 18 קבוצות גם הם.

נבחרות לאומיות

ערך מורחב – נבחרת איטליה בכדורגל

הנבחרת הלאומית של איטליה בכדורגל, המכונה "אזורי" או "סקוודרה אזורה" בשל חולצותיה הכחולות, היא הנבחרת השנייה בגודל הצלחתה בעולם. בין תאריה ותארי הנבחרות הצעירות שלה הם:

בין הטורנירים בהם היא סיימה במקום השני או השלישי:

  • 2 גביעי עולם
  • אליפות אירופה אחת
  • מדליית ארד אולימפית
  • 2 אליפויות אירופה עד גיל 21
  • 4 אליפויות אירופה עד גיל 18
  • 3 אליפויות אירופה עד גיל 16

הישגי המועדונים באירופה

ליגת האלופות

הקבוצות האיטלקיות הבאות העפילו לשלבים המתקדמים בליגת האלופות של אופ"א.

  • מילאן (1992/93 - סגנית, 1993/94 - אלופה, 1994/95 - אלופה, 2002/03 - אלופה, 2003/04 - רבע הגמר, 2004/05 - סגנית, 2005/06 - חצי הגמר, 2006/07 - אלופה)
  • יובנטוס (1995/96 - אלופה, 1996/97 - סגנית, 1997/98 - סגנית, 1998/99 - חצי הגמר, 2002/03 - סגנית, 2004/05 - רבע הגמר)
  • אינטר מילאנו (1998/99 - רבע הגמר, 2002/03 - חצי הגמר, 2004/05 - רבע הגמר)
  • לאציו (1999/00 - רבע הגמר)
  • רומא (2006/07 - רבע הגמר, 2007/08 - רבע הגמר)

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Show.me.co.uk, "Roman Football"
  2. ^ 1 2 3 Globeit.it, "Calcio Storico Fiorentino"
  3. ^ RSSSF.com, "English Players in Italy"
  4. ^ Life in Italy, "Edoardo Bosio and Football in Turin"
  5. ^ FIGC, "The Presidents"
  6. ^ RSSSF.com, "Italy - List of FNGI Champions"
  7. ^ זו הייתה ליגת הכדורגל האיטלקית הישנה. הסרייה א', הליגה האיטלקית הבכירה כיום, החליפה אותה ב-1929.
  8. ^ RSSSF.com, "Italy - List of FNGI Champions"
  9. ^ Lega Calcio, "Campionato Serie A - Albo D'oro"