זירקון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
VolkovBot (שיחה | תרומות)
שורה 43: שורה 43:
[[cs:Zirkon]]
[[cs:Zirkon]]
[[de:Zirkon]]
[[de:Zirkon]]
[[el:Ζιρκόνιο (ορυκτό)]]
[[eo:Zirkono]]
[[eo:Zirkono]]
[[es:Zircón]]
[[es:Zircón]]

גרסה מ־23:18, 14 באפריל 2009


שגיאות פרמטריות בתבנית:מינרל

פרמטרים [ שם המינרל ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

זירקון
גביש זירקון בגודל 250 מיקרון
גביש זירקון בגודל 250 מיקרון
תכונות המינרל
הרכב כימי ZrSiO4
מערך קריסטלוגרפי טטראגונלי
צורת הגביש גוצי, מנסרתי
צבע חום, אדום, צהוב, ירוק, כחול, שחור וחסר צבע.
ברק זוהר
שקיפות שקוף עד שקוף למחצה.
פצילות בלתי ברורה.
שבירה בלתי שווה.
קשיות 7.5 בסולם מוס
משקל סגולי 4.6 - 4.7
שרטוט לבן
מינרלים נלווים אלביט, ביוטיט, גארנט, מונזיט


זירקון הוא מינרל נזוסיליקטי - (סיליקטים במבנה בצורת איים), שנוסחתו ZrSiO4, צבעו משתנה משקוף לצהוב-זהוב, אדום, חום או ירוק, בדרך כלל זירקון שקוף מהווה תחליף ליהלומים. מקור שמו של המינראל מערבית ופירושו "זהוב". היסוד הפניום נמצא לעתים קרובות בזירקון בריכוז של 1%-4%. לגבישי זירקון צורת גביש קובייתי פשוט ודרגת קשיות 7.5 בסולם מוס. לעתים מצויים גבישי זירקון כהים שהם פלואורסצנטיים ורדיואקטיביים בשל נוכחותם של יסודות קורט.

זירקון הוא מינרל יוצא דופן, הוא מאוד נפוץ בקרום כדור הארץ ונמצא בסלעי יסוד, בסלעים מותמרים ובסלעי משקע. גבישי זירקון גדולים נדירים מאוד. הגודל הממוצע של גבישי זירקון בסלעי גרניט הוא 100-300 מיקרומטר, אך הם יכולים לגדול לגודל של כמה סנטימטרים, במיוחד בפגמטיט (סלע יסוד, בעיקר גרניט, שהתקרר לאט ואפשר היווצרות גבישים גדולים בתוכו).

המבנה הגבישי של זירקון

זירקון הפך לחומר חשוב במדידות עוצמת קרינה. בגלל שהוא מכיל אורניום ותוריום (מ10 חלקיקים למיליון עד ל-5% מהמשקל), ניתן להשתמש בו בטכניקות תיארוך. מכיוון שזירקון יכול לשרוד תהליכים גאולוגיים כמו בלייה והתמרה משתמשים בו בתור אינדיקטור. המינרל העתיק ביותר שנמצא היה זירקון בגיל 4.404 מיליארד שנים. גבישים אלו הם לא רק העתיקים ביותר על כדור הארץ, יש להם תכונה מעניינת נוספת - ריכוז איזוטופ חמצן שבהם מראה שבאותו זמן (לפני 4 מיליארד שנים) כבר היו מים על פני השטח בכדור הארץ. נתון זה התפרסם בכמה ירחונים מדעיים אבל הוא עדיין שנוי במחלוקת.

זירקון נכרה בצורה מסחרית כמקור למתכת זירקוניום (בצורת תחמוצת ZrO). כורי היתוך של ZrO משמשים להתכת פלוטוניום בטמפרטורות העולות על 1755 מעלות צלזיוס. זירקוניום מתכתי משמש בכורים גרעיניים בתור בולע נייטרונים.

זירקון נכרה בכל העולם, בין השאר במדינות: רוסיה (בשרשרת הרי אורל), איטליה, נורבגיה, סרי לנקה, הודו, תאילנד, מדגסקר, קנדה וארצות הבריתמיין, מסצ'וסטס ועוד).

קישורים חיצוניים