כרומוזום Y – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: דוגמה; רבייה;
שורה 14: שורה 14:
* בעלי X אחד ושני Y, המוגדר כצרוף XYY - הגורם לתופעה המכונה "[[תסמונת XYY]]".
* בעלי X אחד ושני Y, המוגדר כצרוף XYY - הגורם לתופעה המכונה "[[תסמונת XYY]]".


* נשים בעלות X בודד - הגורם לתופעה המכונה "[[תסמונת טרנר]]" או "תסמונת X0"
* נשים בעלות X בודד - הגורם לתופעה המכונה "[[תסמונת טרנר]]" או "תסמונת X0".


===מחלות בתאחיזה למין===
===מחלות בתאחיזה למין===

גרסה מ־01:31, 26 באפריל 2009

ביונקים, כרומוזום Y הוא כרומוזום מין, הקובע יחד עם כרומוזום X את מינו של הפרט. אצל היונקים הוא כולל את הגן SRY שהוא הגורם המעורר את התפתחות המיניות של הזכר וגנים נוספים המקודדים רק לתכונות הקשורות למערכת הרבייה ולהבדלים בין זכרים ונקבות.

לרוב היונקים יש זוג אחד של כרומוזומי מין בכל תא. לזכרים יש כרומוזום Y וכרומוזום X, בעוד לנקבות יש שני כרומוזומי X. הגן SRY מעורר את ההתפתחות המינית כבר בשלב העוברי של האדם. הגנים הנוספים המצויים בכרומוזום Y דרושים לשם ייצור סדיר של תאי זרע.

לעומת כרומוזום ה-Y, כרומוזום ה-X גדול בהרבה ומכיל גנים רבים ושונים.

פתולוגיה

מספר לא מקובל של כרומוזומי מין באדם

  • בעלי X אחד ושני Y, המוגדר כצרוף XYY - הגורם לתופעה המכונה "תסמונת XYY".
  • נשים בעלות X בודד - הגורם לתופעה המכונה "תסמונת טרנר" או "תסמונת X0".

מחלות בתאחיזה למין

העובדה שאצל זכר היונקים ישנם גנים רבים בעלי עותק בודד - על כרומוזום ה-X, בניגוד לנקבה שיש לה שני כרומוזומי X ולכן שני עותקים של גנים אלה, הופכת את הזכר לחשוף יותר למחלות תורשתיות. לדוגמה, הגנים המקודדים לראיית צבעים באדם מצויים בכרומוזום X ובאחד מכל 11 גנים כאלה יש פגם. לכן אחד מכל 11 גברים ואחת מכל 121 נשים (11 בריבוע) הם עיוורי צבעים.

אבולוציה

זכר הוא מי שגופו מייצר תאי זרע ואילו נקבה היא מי שגופה מייצר תאי ביצית. הסיבה האבולוציונית להיותו של כרומוזום ה-X קצר בהרבה מכרומוזום ה-Y קשורה בתחרות שיש לתאי הזרע אלה עם אלה בדרכם אל הביצית. תאי הזרע הם קטנים מאוד ולכן משקלו של כרומוזום ה-Y הוא חלק משמעותי ממשקלם. ככל שכרומוזום ה-Y קטן וקל יותר, כך לתא הזרע יש סיכוי גבוה יותר להגיע אל תא הביצית. לכן, נוצרה עדיפות לכרומוזומי Y שחושפים את היצור הבוגר למחלות קלות (כמו עיוורון צבעים או קרחת) אבל מצליחים להגיע ראשונים לתא הביצית.

כעיקרון, צריכה להיות מאותה הסיבה עדיפות גם לכרומוזומי X קטנים ולכרומוזומים קטנים ככלל. אולם הדבר לא כך משום שבין שני כרומוזומי ה-X של הנקבה כמו גם כל זוג כרומוזומים לא מיני, אמור להתבצע שיחלוף. שיחלוף זה לא יוכל להתבצע אם תתרחש התקצרות פתאומית של אחד הכרומוזומים. לעומת זאת, בין כרומוזומי ה-Y וה-X אסור שיוחלף חומר תורשתי בשיחלוף משום שהדבר יוביל לטישטוש ההבדלים בין המינים.

ביומטריה מולקולרית של כרומוזום Y

רצף כרומוזום ה-Y אינו מופרע בשיחלוף אלא רק במוטציות ומשום שמוטציות הן נדירות, רצף כרומוזום ה-Y עובר בשלמותו מאב לבן ומאפשר לערוך מחקרים בתורשה ובמוצא האוכלוסיות.