פטיש קרב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: br:Morzhol-brezel
SilvonenBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: pt:Martelo (arma)
שורה 37: שורה 37:
[[ja:ウォーハンマー]]
[[ja:ウォーハンマー]]
[[pl:Młot bojowy]]
[[pl:Młot bojowy]]
[[pt:Martelo (arma)]]
[[ru:Боевой молот]]
[[ru:Боевой молот]]
[[sl:Bojno kladivo]]
[[sl:Bojno kladivo]]

גרסה מ־20:00, 2 במאי 2009

פטיש מלחמה
פטיש מלחמה
המונח "מקבת" מפנה לכאן. לערך העוסק בשם מקבת', ראו מקבת' (פירושונים).

פטיש קרב, פטיש מלחמה או מקבת הוא כלי גדול וכבד, הדומה לפטיש עבודה ולמכוש ונועד בעיקר לניפוץ שריון היריב. יעיל בייחוד כשהיריב עטוי שריון לוחות.

פטיש הקרב מורכב ממוט או ידית ארוכה שבראשה נמצא ה"ראש". בניגוד לתיאור הפופולרי בסרטי הפנטזיה של ראש כבד וגדול בצורת פטיש דו-ראשי, הראש הנפוץ יותר היה קטן יותר ודמוי מכוש. בצד הראש הכיל פטיש המיועד לתת מהלומות חזקות ומצד שני הכיל הראש מקור חד, הנועד לפצוע ולחדור שריון. בראש כזה - שבראשו הותקן גם חוד מתכת לדקירה - השתמשו גם בנשק המוט בק דה קורבין.

פטיש המלחמה היה נפוץ במיוחד בימי הביניים המאוחרים, המאה ה-14, המאה ה-15 והרנסאנס, בייחוד בגרסה דו-ידנית עם מוט ארוך, כנשק שנועד לטפל באבירים המשוריינים בכבדות ובפרשים בעלי שריון לוחות. בזכות ידית ההנפה הארוכה פטישי מלחמה יכלו לגרום לפציעות ומכות קשות לאבירים המשוריינים גם בלי לחדור את השריון (פציעות יבשות ומכות הלם). המקור החד שימש לתפיסת והפלת פרשים מסתערים ובמכה חזקה מספיק אף יכל לחדור דרך השריון. פטיש המלחמה גם שימש כדי "לחטוב" את רגלי הסוסים ובכך להפיל פרש רכוב מסוסו.

רוב פטישי הקרב דו ידניים אך יש גם פטישי מלחמה קטנים וחד ידניים. פטישי מלחמה חד-ידניים היו נפוצים בעיקר בקרב פרשים שהשתמשו בפטיש להנחית מכות חזקות על חיל הרגלים בשעה שהם דהרו בתוך שורותיהם. בפטישי קרב נעשה שימוש גם על ידי איכרים ופועלים כנשק מאולתר בעת הצורך.

פטיש קרב הוא כלי נשק חביב במשחקי וסרטי הפנטזיה, בייחוד פטיש קרב שמושפע מתיאור פטיש הקרב של אל הרעם הנורדי ת'ור.

ראו גם

ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.