כיסא אדום וכחול – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: ממדי;
אין תקציר עריכה
שורה 25: שורה 25:
[[ru:Красно-синий стул]]
[[ru:Красно-синий стул]]
[[sv:Röd och blå stol]]
[[sv:Röd och blå stol]]
[[jbo:la xunre je blanu stizu]]

גרסה מ־22:13, 2 במאי 2009

מחבר ריטפלד

"כיסא אדום וכחול" הוא כיסא בעיצובו של ההולנדי חריט ריטפלד הידוע גם כ"כיסא ריטפלד". ריטפלד עיצב את הכיסא ב-1917 ועיצובו בסגנון הדה סטייל נחשב לאחד הנסיונות הראשונים של עיצוב תלת ממדי בסגנון זה. מודל הכיסא המקורי נבנה בצבעים שחור, לבן ואפור וכעבור כשנה, לאחר היכרתו של ריטפלד עם פיט מונדריאן שונו הצבעים לסט צבעי היסוד בהם השתמש מונדריאן בציוריו.

העיצוב

כאידאה עיצובית ברוח הדה-סטיל, הכיסא בנוי מקווים ומישורים שאינם חופפים במרחב. כמובן שמכיוון שמדובר בעצם פיזי אמיתי, ואף מוצר פונקציונלי, קיבלו הקווים והמישורים עובי מינימלי מסוים. הכיסא כולו נבנה מעץ צבוע בצבעים אטומים וחלקים כאשר הרכיבים הקוויים צבויים שחור למעט קודקודיהם ה"חתוכים" הצבועים בצהוב ושני מישורים נוספים נשענים על הקווים: מושב כחול ומשענת אדומה. גם הידיות הצידיות הן מעט עבות יותר משאר הרכיבים הקוויים. הגימור והצבע מטשטשים למעשה את החומר ומנסים לדמות צורות גאומטריות טהורות.

גם בחיבורים בין הרכיבים הקפיד ריטפלד לשמור על העקרון העיצובי של הכיסא. פרטי הנגרות בהם השתמש היו חדשניים גם כן. ריטפלד חיבר בין 3 רכיבי עץ אורכיים הניצבים כל אחד לשניים האחרים אך אינם חותכים זה את זה באותו המישור. החיבור שזכה לכינוי "מחבר ריטפלד" מבוסס על מחברי עץ נסתרים בקטעים המשיקים של פאות הרכיבים (ראו איור).

בית ריטפלד שרדר שבנה מספר שנים מאוחד יותר באוטרכט הוא במידה רבה גרסה אדריכלית לאותו עיצוב דה-סטיל תלת ממדי וגם בו קיים משחק תלת ממדי של קווים ומישורים בצבעי יסוד ובזוויות ישרות.

המודל המקורי

הכיסא יותר באופן תעשייתי אך המודל המקורי שבנה ריטפלד נשמר. הוא מוצג בתערוכות שונות ומנויד ממקום למקום. ב-13 במאי 2008 בעת שהציג בתערוכה באוניברסיטה בדלפט, ארעה שריפה גדולה אשר החריבה את הבניין בו הציג אולם הכבאים הצליחו לחלץ ממנה את הכיסא האדום כחול.

קישורים חיצוניים