דגל ימי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: בינלאומי;
מאין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{קישורי פורטל|דגלים וסמלים}}
{{קישורי פורטל|דגלים וסמלים}}
[[תמונה:Naval flags of the World 1783.jpg|ממוזער|250px|ציורי דגלים ימיים משנת [[1783]]]]
[[תמונה:Naval flags of the World 1783.jpg|ממוזער|250px|ציורי דגלים ימיים משנת [[1783]]]]
[[תמונה:Naval Ensign of Israel.svg|שמאל|ממוזער|250xp|[[נס חיל הים הישראלי]].]]
[[תמונה:Naval Ensign of Israel.svg|שמאל|ממוזער|250xp|[[דגל חיל הים הישראלי]]]]
'''דגל ימי''' הוא [[דגל]] המיועד להנפה על [[אנייה|ספינות]] וכלי תעבורה ימיים אחרים. הנפת דגלים ימיים חשובה בשעת הפלגה בים ובעת עגינה בנמל ועל כן אוכפים את החוקים והתקנות הנוגעים להנפתם.
'''דגל ימי''' הוא [[דגל]] המיועד להנפה על [[אנייה|ספינות]] וכלי תעבורה ימיים אחרים. הנפת דגלים ימיים חשובה בשעת הפלגה בים ובעת עגינה בנמל ועל כן אוכפים את החוקים והתקנות הנוגעים להנפתם.


שורה 9: שורה 9:
'''דגל ימי''' (Naval Ensign) מזהה את המדינה בה רשום כלי השייט ומונף בכניסה וביציאה מתוך [[נמל]], תוך שיוט במים טריטוריאליים זרים וכאשר האונייה נדרשת לעשות כן על ידי ספינת מלחמה.
'''דגל ימי''' (Naval Ensign) מזהה את המדינה בה רשום כלי השייט ומונף בכניסה וביציאה מתוך [[נמל]], תוך שיוט במים טריטוריאליים זרים וכאשר האונייה נדרשת לעשות כן על ידי ספינת מלחמה.


[[ספינת מלחמה|ספינות מלחמה]] בדרך כלל מניפות את הדגל הימי בשעות שבין הזריחה לשקיעה כאשר הן בהפלגה, וכאשר הן מעורבות בקרב יונף '''[[נס קרב]]''' לאורך כל הקרב. בשעת קרב ספינת מלחמה תניף בדרך כלל מספר רב של דגלים, מנהג זה מקורו בעידן ספינות המפרש עקב המנהג המורה כי כאשר ספינה מנמיכה את דגליה("Striking the colors"), פירוש הדבר - [[כניעה]]. במהלך הקרבות אחת המטרות העיקריות לירי [[תותח|התותחים]] היו התרנים, והנפת מספר רב של ניסים ודגלים מנעה כניעה ללא כוונה תחילה.
[[ספינת מלחמה|ספינות מלחמה]] בדרך כלל מניפות את הדגל הימי בשעות שבין הזריחה לשקיעה כאשר הן בהפלגה, וכאשר הן מעורבות בקרב יונף '''[[דגל ימי צבאי|נס קרב]]''' לאורך כל הקרב. בשעת קרב ספינת מלחמה תניף בדרך כלל מספר רב של דגלים, מנהג זה מקורו בעידן ספינות המפרש עקב המנהג המורה כי כאשר ספינה מנמיכה את דגליה("Striking the colors"), פירוש הדבר - [[כניעה]]. במהלך הקרבות אחת המטרות העיקריות לירי [[תותח|התותחים]] היו התרנים, והנפת מספר רב של ניסים ודגלים מנעה כניעה ללא כוונה תחילה.


===דגלוני חרטום===
===דגלוני חרטום===

גרסה מ־17:38, 9 במאי 2009

ציורי דגלים ימיים משנת 1783
דגל חיל הים הישראלי

דגל ימי הוא דגל המיועד להנפה על ספינות וכלי תעבורה ימיים אחרים. הנפת דגלים ימיים חשובה בשעת הפלגה בים ובעת עגינה בנמל ועל כן אוכפים את החוקים והתקנות הנוגעים להנפתם.

סוגי דגלים

דגל ימי

הנס האדום של צי הסוחר הבריטי

דגל ימי (Naval Ensign) מזהה את המדינה בה רשום כלי השייט ומונף בכניסה וביציאה מתוך נמל, תוך שיוט במים טריטוריאליים זרים וכאשר האונייה נדרשת לעשות כן על ידי ספינת מלחמה.

ספינות מלחמה בדרך כלל מניפות את הדגל הימי בשעות שבין הזריחה לשקיעה כאשר הן בהפלגה, וכאשר הן מעורבות בקרב יונף נס קרב לאורך כל הקרב. בשעת קרב ספינת מלחמה תניף בדרך כלל מספר רב של דגלים, מנהג זה מקורו בעידן ספינות המפרש עקב המנהג המורה כי כאשר ספינה מנמיכה את דגליה("Striking the colors"), פירוש הדבר - כניעה. במהלך הקרבות אחת המטרות העיקריות לירי התותחים היו התרנים, והנפת מספר רב של ניסים ודגלים מנעה כניעה ללא כוונה תחילה.

דגלוני חרטום

הג'ק הספרדי מונף על ספינה.

דגלון החרטום (Jack) הינו גרסה של דגל הלאום אשר מונפת על ידי ספינות מלחמה על ראש הספינה. דגלון החרטום מונף בדרך כלל, כאשר הספינה אינה מפליגה או כאשר הספינה מקושטת לאירוע טקסי. בצי המלכותי הבריטי על הספינות להניף את דגלון החרטום כאשר הצי מגיע לאזור החוף או הספינה מרותקת לרציף. בצי המלכותי הבריטי היוניון ג'ק (דגל הממלכה המאוחדת) משמש הן הדגלון של הצי, והן כדגל הדרגה של הלורד הימי הראשון. הנפת היונין ג'ק על ידי ספינות סוחר או יאכטות היא בלתי חוקית, דגלון חרטום אזרחי קיים (והוא נקרא גם דגלון נווט (Pilot jack) עקב שימושו הקודם לבקשת נווט בכניסה לנמלים). דגל צלב סנט ג'ורג' ידוע גם כ"דנקירק ג'ק" והוא מאושר להנפה על ספינות אשר השתתפו במבצע הפינוי בדנקירק בשנת 1940. מלבדם, הדגל אסור להנפה כיוון והוא משמש גם כדגל הדרגה של אדמירל מלא.

דגל דרגה

דגל הדרגה של קומודור בצי המלכותי הבריטי.

דגלי דרגה או דגלי הבדלה מונפים על ידי בעל דרגה בכירה על ספינת הדגל שלו או על מפקדתו. מקורות המנהג הינם בימים טרם עידן הטלגרפיה והרדיו, כאשר הפקודות ניתנו על ידי סימוני דגלים. דגל הדרגה מסמן את הספינה ממנה יגיעו איתותי המפקדה. דגלים שכאלה עשויים להיות מונפים על ידי חברי ממשלה וממשל (נשיאים, ראשי ממשלות ושרי ביטחון) כאשר הם נמצאים על גבי ספינת צי, לציון מקום מושב המפקדה שבה יושבת הסמכות הצבאית הגבוהה ביותר. כיום, עם התפתחות התקשורת, הנפתו של הדגל נותרה עקב המסורת ולציון מחויבויותיהם של כלי השייט בשייטת לחלוק לספינת הדגל ולמפקד היושב בתוכה, את הכבוד המגיע לה (כגון: עמידה על הסיפון, מטחי כבוד, הקשב וכדומה). על פי הפרוטוקולי הים, בקבוצת כלי שייט אשר בפיקוד מפקד אחד, רק מפקד הקבוצה או בעל הדרגה הגבוהה ביותר יניף את דגל הדרגה שלו.

  • בצי האמריקני, כמו בציי אחרים, אדמירל יניף דגל משולש עם מספר כוכבים בהתאם לדרגתו, דגלי קציני הים הקרביים הינם דגלים כחולים עם כוכבים ואילו גדלי קציני המטה הינם דגלים לבדים עם כוכבים כחולים.
  • בצי היווני מניפים האדמירלים דגל כחול משובץ הנושא צלב לבן (בדומה לג'ק הצי היווני) עם ארבע כוכבים משושים (כל אחד מן הריבועים שנוצאו על ידי הצלב). סגני אדמירל, תתי אדמירל וקומודורים מניפים דגל דומה עם שלושה, שנים וכוכב אחד (בהתאמה).

נס

הנס (בלעז:פנאנט, או בשמו ההיסטורי פנון), הינו דגל ארוך וצר אשר משמש להעברת מסרים שונים בהתאם לצבעים המונפים.

נס מינוי של הצי האמריקני.
  • נס מינוי (Commissioning pennant) אשר מניפה ספינת קרב מציין את המינוי אשר קיבל קפטן הספינה (וכך הספינה עצמה). בצי הבריטי זהו דגל קטן של ג'ורג' הקדוש עם זנב לבן וארוך ובצי האמריקני זהו דגל עם שבע כוכבים לבנים על רקע כחול בעל זנב אדום על לבן. פנאנט המינוי יפנה את מקומו לדגל דרגה של אדמירל או קומודור או דגלו האישי של ראש מדינה או בן למשפחת מלוכה.
  • נס קצין בכיר נוכח בשימוש ציי נאט"ו, מונף לימין הספינה ומציג צבעים ירוק ולבן.
  • נס הג'ין פירושו שמועדון הקצינים של הספינה מזמין קצינים מספינות אחרות לכוסית. מקור הנס הזה לוטה בערפל אך הוא היה בשימוש משנת 1940 ואפילו לפני. עיצובו, משולש ירוק קטן (23X46 ס"מ) עם כוסית יין לבנה. נס הג'ין עודנו בשימוש בציי חבר העמים הבריטי ובמיוחד בצי המלכותי האוסטרלי (RAN) שם מנהג שהקצינים הזוטרים מספינה אחת מנסים להניף את הנס על סיפונה של ספינה שניה ובכך להכריח את אותה ספינה לפתוח את מועדון הקצינים להזמנה. היה ואותם קצינים נתפסים בשעת מעשה אזי על ספינתם לפתוח את מועדונה להזמנה. המנהג אמנם קיים בציי חבר העמים הבריטי, אך בעבר קציני RAN הצליחו להניף את נס הג'ין על מספר ספינות של הצי האמריקני.

דגלי בית

דוגמאות לדגלי בית

ספינות מסוימות מניפות דגל בית או חברה הבא להצביע על החברה לה הספינה שייכת. הדגל מונף בדרך כלל על תורן קטן בחרטום הספינה.

דגל שסוע של מועדוני יאכטות (Burgee)

חברי מועדוני יאכטות או ארגוני ימאות רשאים להניף את דגל המועדון לו הם שייכים בעת שייט או בעת עגינה - אך לא בשעת מירוץ. על פי המסורת יש להניפו על התורן הראשי אך ניתן להניפו גם על תורך בחזית הספינה, או לימינה. כאשר חבר מועדון שייט מגיע לביקור במועדון אחר נהוג להחליף דלים בין המועדונים, הבורג'י המוחלפים מוצגים לראווה (ברשות) בחדר המועדון או במשרד. (אנגלית:Burgee).

עיטורים

עיטורים בהם זכו ספינות קרב, יוצגו על ידי סרטים ארוכים מיוחדים כאשר הספינה עוגנת בנמל.

  • עיטור יחידתי נשיאותי (Presidential Unit Citation): סרט צהוב עם פס כחול למעלה ופס אדום למטה.
  • ציון לשבח (צל"ש) יחידתי (צי)(Navy Meritorious Unit Commendation): פס ירוק עם ארבעה פסים צהובים מופרדים על ידי שני פסים כחולים ופס אדום במרכז.
  • עיטור יחידתי (צי) (Navy Unit Commendation): סרט ירוק עם שוליים בצבעים כחול צהוב ואדום.
  • עיטור גבורה יחידתי (Unit Citation for Gallantry): בורג'י ירוק מוקף בפסים לבנים צרים עם כוכב כסוף במרכז.
  • ציון לשבח יחידתי (Meritorious Unit Citation): עיצוב זהה בהחלפת הרקע לצהוב.

דגלי איתות

ערך מורחב – דגלי הקוד הבינלאומי

עם השימוש בדגלים בים נוצרו מערכות קודים עבור מספרים ואותיות. לכל דגל ישנה משמעות כאשר הוא מונף לבדו או ביחד עם מספר דגלים נוספים. הסמפור משמש כאמצעי תקשורת בין ספינה לספינה במרחקים קצרים.

קוד השימוש בדגלים בים

מלחים קנדים מניפים את הנס הלבן מעל נס הצי הנצאי על סיפונה של צוללת במלחמת העולם השנייה

מיקום הכבוד לנס או לדגל הינו הירכתיים ועל כן המסורת מחייבת את הנפתם של הדגלים על תורן בירכתיים או מעליהם (למרות שכיום נהוג להעביר את הדגל לימין הספינה בעת שייט). הכלל אשר אומר ששום דגל לא יונף יותר גבוה מדגל הלאום אין תקף על ספינה, כיוון ודגל המונף על הירכתיים לעולם יהיה בעמדה מכובדה ובכירה מאשר כל דגל אשר מונף על הספינה, אפילו אם הוא גבוה יותר.

הקוד הימי קובע כי ספינת צי סוחר תנמיך את ניסייה בהצדעה כאשר היא עוברת בסמוך לספינת מלחמה, ספינת הקרב בתורה תנמיך גם היא את ניסייה בהצדעת תשובה. בניגוד לאמונה הרווחת, ספינות הצי האמריקני גם הן ממניכות את "הכוכבים והפסים" כתשובה להצדעה.

ספינות סוחר יניפו את הדגל הימי של המדינה שבמים הטריטוריאליים שלה היא מפליגה על התורן הראשי או לימין הספינה. דגל זה ידוע כדגל נימוסין.

הנפת דגל הפוך נחשבת כסימן מצוקה, למעט הנפת דגל הפיליפינים בצורה הפוכה בזמן מלחמה.

הנפת שני דגלים של שתי מדינות שונות באחד מעל השני על אותו התורן או המיתר הינו סימון לכך שהספינה נלכדה או נכנעה בזמן קרב או מלחמה. הדגל המונף במעמדה הנחותה או הנמוכה יותר הינו הדגל של המדינה ממנה נתפסה הספינה ואילו הדגל הגבוה הינו של דגל המדינה הלוכדת.

ראו גם

קישורים חיצוניים