גימנסיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Idioma-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: lt:Gimnazija
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: sh:Gimnazija
שורה 43: שורה 43:
[[pt:Ginásio (escola)]]
[[pt:Ginásio (escola)]]
[[ru:Гимназия]]
[[ru:Гимназия]]
[[sh:Gimnazija]]
[[sk:Gymnázium]]
[[sk:Gymnázium]]
[[sl:Gimnazija]]
[[sl:Gimnazija]]

גרסה מ־16:21, 13 במאי 2009

גימנסיה (gymnasium) הוא שמו של מוסד חינוכי במדינות רבות באירופה, המעניק לחניכיו השכלה על יסודית. במדינת ישראל המושג מקביל לבית ספר תיכון אם כי לא במלואו. מקור השם גימנסיה במילה היוונית העתיקה גימנסיון ("γυμνασιον"), מוסד ששימש ביוון העתיקה כמתחם בו קיבלו אנשים צעירים חינוך גופני ואינטלקטואלי.

אופי הגימנסיות משתנה מארץ לארץ, וממוסד למוסד. חלק מהגימנסיות מציעות לתלמידיהן חינוך כללי, וחלק מציעות חינוך ממוקד ומגמה מרכזית. שלושת המגמות המסורתיות הם:

  • גימנסיה בעלת מגמה הומניסטית, המתמחה בשפות עתיקות.
  • גימנסיה בעלת מגמת שפות מודרניות
  • גימנסיה ריאליות או מדעית- בעלת מגמות מתמטיקה ומדע.

כיום (2009) ישנן גימנסיות המתמחות בנושאים חדשים כגון גימנסיות ספורט וגימנסיות אומנות.

גיל המינימום לכניסה לגימנסיה, משתנה מארץ לארץ, ונע בין גיל 9 (לדוגמה בדנמרק) לגיל 16 (לדוגמה פינלנד). משך שנות הלימוד בגימנסיה גם תלוי במוסד ובמדינה ויכול לנוע מתקופה של שנתיים (פינלנד) לתקופה של 9 שנים (גרמניה).

במדינות דוברות גרמנית, מדינות סקנדינביה, ומדינות בנלוקס שימשה הגימנסיה, החל מהמאה ה-16 כמוסד חינוך על יסודי, המכין את תלמידיו לחינוך אוניברסיטאי. בשל כך הגימנסיות בארצות אלה מכוונות לבוגרי החינוך היסודי, בין הגילאים 10-13, שרוצים להמשיך, או שהוריהם רוצים שימשיכו, לחינוך אקדמאי. תלמידי הגימנסיות לומדים, בנוסף לתוכנית הלימודית הרשמית, גם לטינית ויוונית. בגרמניה קיימים שני סוגים נוספים של בתי ספר על יסודיים, כאשר בוגריהם נחשבים בעלי רמת חינוך נמוכה יותר מבוגרי הגימנסיות.

גימנסיה במדינת ישראל היא בדרך כלל מוסד חינוכי על יסודי, המשלב בתוכו תיכון וחטיבה, ומעניק לתלמידיו שש שנים של חינוך על יסודי, שבסיומם הם ניגשים לבחינות הבגרות. הגימנסיה העברית "הרצליה", שהוקמה ב-1905, הייתה המוסד החינוכי העל יסודי העברי הראשון. בנוסף קיימות בארץ גימנסיית קציר בחולון, ובראשון לציון קיימות 2 גימנסיות: הגימנסיה הריאלית (נוסדה ב-1939) וגימנסיה גן נחום, שנוסדה כשלוחה של הגימנסיה הריאלית. ישנה גם גימנסיה בירושלים בשכונת רחביה.