ויקיפדיה:הטילדה הרביעית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
גיליון חדש!
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/20}}
{{ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/21}}


[[קטגוריה:ויקיפדיה - הטילדה הרביעית|*]]
[[קטגוריה:ויקיפדיה - הטילדה הרביעית|*]]

גרסה מ־22:17, 31 במאי 2009

ביטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
חתמו מנוי לעיתון
מספר גיליון: 21 (קיצור דרך: וק:הה)
תאריך הוצאה: 31 במאי 2009
עורך ראשי: טוקיוני; הגהה: דולב, הראל ואלדד ; תרמו: יחסיות האמת, דרור, הראל, Talmoyair, MT0,‏ מוטי פרידמן, DMY, עוז מרחבי, Sir Kiss, Yonidebest, נעה.
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגיליון.

אדרת חדשה לעמוד הראשי

האודסיאה של עיצוב העמוד הראשי מחדש

מאת MTO

במהלך חודש אפריל 2009 נצפו בוויקיפדיה העברית 30,211,104 דפים. מתוך נתון זה, נצפה העמוד הראשי 1,434,994 פעמים. כידוע לכל, ויקיפדיה היא תופעה (או שכבר מזמן לא). אף אחד לא חשב שהמיזם ייגדל בקנה מידה כה משמעותי, בייחוד לא הוויקיפדיה העברית, ושתוך זמן קצר נהפוך לאחד האתרים הנצפים והשימושיים ביותר של עם הקודש.

במאמץ לקדם את חוד החנית של ויקיפדיה העברית – העמוד הראשי, הצעתי בתמימות לנסות להוסיף משבצת בשם 'תמונת היום'. חשבתי בתום "אוקיי, מצביעים בעד/נגד, גומרים את הסיפור", אך לתדהמתי גיליתי שצריך לדון בהרבה שאלות כמו למה? כמה? איפה? איך? ועוד המון דיונים על מושג לא ברור בשם "רזולוציה".

למרות הכול, בעזרתם של משתמשים רבים, הוספה התמונה היומית לעמוד הראשי. לאחר זמן מה העזתי להציע לשנות את המראה הכללי של העמוד כולו. כמובן שלא איחרו לבוא הדיונים. דיונים נפתחו פה ושם ופה, ולבסוף רוכזו עיצובים שהכינו משתמשים על פי טעמם. 20 עיצובים הוצעו. אך בשל הריבוי הוחלט לרכזם.

כאמור, פעולת הריכוז הסתיימה, ולאחר דיון בפרלמנט, הוחלט כי הצעה א', הצעתו של יוני, התקבלה. אז קודם כול ברכות ותודות לכל המעצבים, ותודה רבה למצביעים. מי יודע, אולי ויקיפדיה בפתחו של עידן חדש.

וזכרו תמיד: "אל תסתכלו בקנקן... קחו אותו הביתה".

התמונה המומלצת – לאן הלאה? מאמר פרשנות

מאת Talmoryair

זה כחודשיים שונה דף הבית של ויקיפדיה, והוא מכיל תיבה חדשה ובה "תמונת היום" – תצלום המלווה בטקסט הסבר. על אף לידתו הקשה של המיזם, הרי הוא חי ועובד, וכבר נבחרו כמחצית מן התצלומים עבור השנה הראשונה. חלק גדול מן התצלומים במיזם מקורם במאגר התמונות הנבחרות של ה"קומונז", לאחר שהותאם להם טקסט בעברית. נושאי התצלומים שנבחרו הם מגוונים. רבים מהם מתארים צמחים, פרחים ושאר יצורים בוטאניים. קבוצות בולטות נוספות כוללות תצלומי ארכיטקטורה, תצלומים הקשורים ל"ארץ ישראל", ועוד. כבר עתה המיזם מעורר את יצירתיותם של הוויקיפדים, שמצלמים כל פרח רענן. אני מניח שבעתיד ניתן יהיה "לשווק" את המיזם באמצעות תחרויות צילום שונות ואולי אף כפרויקט חינוכי לתלמידים בבתי הספר.

שתי בעיות עולות, לדעתי, מן הניסיון הקצר שצברתי כאחראי משותף של המיזם. ראשית, מספר המשתתפים הפעילים בו קטן באופן יחסי להשפעתו (אחרי הכול, זה הדף הראשי...). אני מניח שהגדלת מאגר המשתתפים תעלה את רף הדרישות ותיצור (אולי) הצבעות ממושכות יותר. בעיה שנייה העולה היא שהתברר לי כי בעוד התצלומים נבחרים על פי קריטריונים ברורים (פחות או יותר), הרי נושא הטקסט המלווה נותר פרוץ לחלוטין. בעוד תצלומים אחדים מלווים בפסקאות נדיבות, אחרים מלווים בטקסט קצר המכיל שורת הסבר אחת.

לא משחקים עם הבוט

שלושת חוקי הבוטיקה של DMY

מאת DMY

יום אחד העמיסו אותי במשימות רבות עבור הבוט, רובן דורשות פיתוח רב, ודווקא בתקופה שאני עסוק מאד. נמאס לי, ורשמתי בדף הבוט שלי:

{{חופשת ויקי | סיבה = כי גם לבוט מותר לנוח}}

לכל בקשה חדשה הייתי עונה: "בשמחה, אבל מה אני יכול לעשות שהבוט יצא לחופשת ויקי, ועוד בלי לתאם איתי".

עברו מספר ימים, ויום אחד רציתי באמת להפעיל את הבוט. למה מה קרה? גם אני עובד הרבה פעמים בזמן חופשת ויקי שלי. אך אבוי צרה ושבר: תקלה 417 מנעה לחלוטין כל כניסה לחשבון של הבוט, ונאלצתי לעבוד ידנית.

מסקנות:

  1. אל תשלחו את הבוט שלכם לחופש.
  2. ואם שלחתם – אל תתפלאו אם הוא לא עובד.
  3. ואם הוא לא עובד – אל תעשו את העבודה במקומו, כי הוא "יתפוס תחת" בפעם הבאה.


כנס 'אקדמיה ויקיפדיה'

מאת עמותת ויקימדיה ישראל

ב-3 במאי 2009 התקיים כנס "אקדמיית ויקיפדיה" לשנת 2009 בבניין "מקסיקו" של הפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל-אביב, ביוזמת עמותת ויקימדיה ישראל ובחסות מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט, איגוד האינטרנט הישראלי, "אנשים ומחשבים" ו"אתר פלוס". הכנס שודר בשידור חי באינטרנט באתר חדשות ערוץ 2. בכנס התארחה סו גרדנר, מנכ"לית קרן ויקימדיה העולמית (ה"אחות הגדולה" של ויקימדיה ישראל בארה"ב, והגוף האחראי על הניהול הלוגיסטי של ויקיפדיה ומיזמי ויקימדיה בשפות השונות). גרדנר סיפרה למשתתפי הכנס על עבודתה של הקרן ועל ההצלחה של מיזמי ויקימדיה בישראל.

איך הכול התחיל? הכנס הראשון ממין זה נערך בגטינגן שבגרמניה ב-2006 ביוזמת ויקימדיה גרמניה ("אחותנו" הגרמנית) במטרה לקרב את אנשי האקדמיה לפרויקט ויקיפדיה ולמיזמי ויקימדיה האחרים. הפרויקטים האלה עוררו את חששם של אנשי האקדמיה בעיקר בגלל שיטת העבודה יוצאת הדופן שהם אימצו לעצמם – התוכן נכתב בידי מתנדבים שהם לא בהכרח אנשי מקצוע. כל מי שיכול לתרום מידיעותיו, על-פי כללי הכתיבה האנציקלופדיים שנקבעו מראש, מוזמן להשתתף בכתיבה. התוכן מופץ באופן חופשי ממגבלות והכותבים רשאים לשמור על אנונימיות אם הם אינם מעוניינים לחשוף את זהותם. שיטת העבודה הזאת הניבה אנציקלופדיות, מילונים ומאגרי ידע שימושיים ורבי-ערך ביותר מ-200 שפות, אבל גם שינו את "כללי המשחק" ביצירת מאגרי הידע באופן שחייב דיון מעמיק וליבון בסימפוזיון משותף עם אנשי הידע הוותיקים – האקדמאים.


"חייל, שפר ערכים, בפקודה!"

גם צבא הגנה לישראל תורם לוויקיפידה, הראל מספר על תוכנית חבצלות

מאת הראל

בתחילת אפריל התקבל בתיבת הפניות מכתב מנומס מחניכי תוכנית חבצלות של חיל המודיעין, שהציעו ביוזמתם לפתוח במיזם של כתיבת ערכים בוויקיפדיה בנושאי לימודיהם באוניברסיטה, בעיקר בתחום המזרח התיכון. לאחר גישושים מהוססים נקבעה לבסוף הרצאה בת שעתיים בשעות הערב המאוחרות של 13 במאי, שאותה העברתי אני. לאחר מסע מפרך מירושלים עד לקומה 29 של מגדל אוניברסיטת חיפה, פגשתי בקבוצה של כחמישים חניכים נלהבים וסקרנים, ידענים וחכמים, ששאלו המון שאלות טובות, ממש "חומר" אנושי מעולה לוויקיפדיה. מאוד מצא חן בעיניי שהיוזמה הייתה של החניכים ולא של הסגל. כל המשתתפים הכירו את ויקיפדיה כקוראים, אבל רק חלקם ערך בה פעם, וגם זה רק באופן אקראי. בשבוע שלאחר ההרצאה נרשמו לוויקיפדיה 12 חניכי התוכנית, שהספיקו לכתוב בפרק הזמן הקצר הזה כמה עשרות ערכים ולהרחיב ערכים קיימים נוספים. מיזם הכתיבה מתנהל כרגע באמצעות הדף ויקיפדיה:אירוח תוכנית חבצלות. הוויקיפדים החדשים קולטים מהר ומתערים מהר, אך בכל זאת כדאי לכולם לעזור לקבל אותם בספר פנים יפות ולהפוך אותם לחלק אינטגרלי מקהילת הכותבים. אני נמצא כרגע במגעים מוקדמים לעריכת הרצאה דומה בפני תוכנית תלפיות ואולי גם בפני יחידת המחשוב של חיל האוויר. מי שיכול לארגן הרצאות דומות ומחפש מרצה, מוזמן לפנות אליי.

חדשות חוץ

סיינטולוגים נחסמים רופאים עושים שימוש בוויקיפדיה ויקימניה 2010

מאת יחסיות האמת

ויקיטקסט העברי חוגג 10,000 יחידות-מלל ואילו הוויקיפדיה הערבית חוגגת 100,000 ערכים ו-200,000 משתמשים. בכך, היא המצטרפת ה-26 למועדון הוויקיפדיות בעלות 100,000 ערכים ומעלה.

לאחר מהומת הסיינטולוגיה הגדולה (במהלך החודשים האחרונים התנהלו מלחמות עריכה סביב כ-400 ערכים הקשורים לסיינטולוגיה), החליטה הארבקום לחסום את כל כתובות ה-IP הקשורות למוסדות ואישים סיינטולוגיים כאילו היו שרתי פרוקסי פתוחים.

חבר הנאמנים של קרן ויקימדיה פרסם קריאה למיזמים השונים ביחס לביוגרפיות על אנשים חיים (BLP), ומבקש להקדיש תשומת לב מיוחדת לערכים אלה ולהתייחס באדיבות לאנשים המביעים אי שביעות רצון מהערך שנכתב על-אודותם.

הוחלט שוויקימניה 2010 תיערך בין התאריכים 9 ו-11 ביולי בעיר גדנסק שבפולין.

חבר הנאמנים של קרן ויקימדיה הכריז על שינוי הגדרתו של מייקל סנואו מנציג זמני ל"נציג מטעם הסניפים המקומיים" וכן על הוספת ארנה קלמפרט מהסניף הגרמני, גם הוא על תקן "נציג הסניפים", כחלק מהרה-ארגון בחבר הנאמנים.

הוויקיפדיה סיינפוסט מדווח על סקר מטעם מכון מחקר שיווקי במנהטן ולפיו כ-48% מהרופאים האמריקאים העושים באינטרנט שימוש לצרכים מקצועיים, נעזרים בוויקיפדיה, וכחמישית מהם אף מצטרפים למלאכת העריכה.

כיצד מכריעים דיון מחיקה?

"אז תשתה קפה טורקי ותתעורר, אתה המשורר" שר אריק איינשטיין וקהילת הוויקיפדיה מפנימה

מאת טוקיוני

במהלך דיון מחיקה של הערך עאקר (כפר), העלה אלמוג את הטיעון המנצח הבא:

מעשה בכפרון בתימן,

שאבד ונחרב די מזמן,

התכסה הוא בחול,

ונשכח מלב כל,

אז מדוע נזכיר אותו כאן?

התשובה של ליש לא איחרה לבוא:

אם יש מקום לדוגמן,

גם כפר קטן בתימן,

שהוצב להצבעת מחיקה,

זוכה לרגע של תהילה,

גם אם בכלל לא היה.

במהרה דיון המחיקה השיגרתי הפך לתחרות חמישירים לוהטת, וכאשר גילגמש ניסה לטעון שעדיף לוויקיפדים לכתוב ערכים מאשר חמשירים, דודס ענה לו מיד:

איזה קשוח גילגמש,

אינו מסכים להתגמש.

וכאשר החברים,

רוצים לכתוב שירים,

הוא תכף פותח באש!

דיון המחיקה לא האריך ימים, והערך עאקר (כפר) כבר לא איתנו עוד. סכנה דומה ריחפה על החמשירים הנהדרים שנכתבו לכבודו. אלא שבדיוק לצורך זה הקים MathKnight בזמנו את הדף ויקיפדיה:הומור/חמשירים המכיל (בזכותם של חגי אדלר ו-Mr. boo) את החמשירים של הכפר עאקר, שהצטרפו אל חמשירים רבים נוספים מדיוני מחיקה קודמים.

דוד שי היזהר, גלגמש מאחוריך

מאת: DMY

יש לנו בוויקי העברית דירוג משתמשים – דירוג מאוד מפורט עם עמודה נפרדת לכל מרחב, ובכל עמודה דירוג גם לפי עריכות וגם לפי דפים (ח"ח לנחתום שמעיד על עיסתו).

בעצם הכול חרטא ברטא, כי מספר עריכות איננו מדד לאיכות. רוצים מדד איכותי ולא כמותי !! אבל איך בדיוק נעשה מדד איכות ? איך בדיוק נגדיר איכות בצורה אובייקטיבית ? הרי על שאלות פעוטות בהרבה יש לנו אין סוף ויכוחים והצבעות. וחוץ מזה, איך נאסוף את המידע בצורה יעילה ? איך נדע למשל, כמה ערכים מומלצים בדיוק כתב אלמוג ? אני לא מעיז לשאול אותו שאלה כזו, כדי שלא יעיף אותי מכל המדרגות. ואיך נדרג את רוב המשתמשים שעוד לא כתבו אף ערך מומלץ ? האם משתמש אשר כתב ערך בודד על כדורגלן ידורג לפני או אחרי משתמשת שכתבה ערך בודד על דוגמנית ? התלבטות ... הכי טוב שייתחתנו זה עם זו ...

אז חזרנו בלית ברירה למדד אובייקטיבי שאי אפשר להתווכח עליו – מספר עריכות. זה הרע במיעוטו, וכך נוהגים ביתר הוויקיפדיות. בעצם המדד הזה לא נועד כל כך לוויקיפדים הוותיקים, שצברו הרבה עריכות – הם לא צריכים את זה. המדד נועד בעיקר לחדשים, זה ייתן להם מוטיבציה כאשר ייראו את עצמם בדירוג הכללי. פעם, כשהייתי עוד ויקיפד צעיר, התבאסתי מזה, שלא מצאתי את עצמי ברשימת 50 הראשונים של ויקימדיה. סטטיטיקה זו איננה מעודכנת כל כך (מבחינת פער הזמנים), והיא אפילו לא "יודעת" ש-Gilgamesh וגילגמש זה אותו אדם, או שבועז ושלומי הם בעצם אלמוג. לעומת זאת, הסטטיסטיקה החדשה מדויקת ומעודכנת מאד (נעשית לאחר כל Dump חדש), ונותנת מענה לא ל-50 אלא ל-500 הוויקיפדים הראשונים (לא כולל בוטים שנספרים בנפרד).

אז מה יש לנו ? מסתבר, שדוד שי מוביל בבטחה במקום הראשון הרחק לפני כולם. גם Gilgamesh חשב שמקומו השני מובטח, אבל ברוקולי הגיח בפתאומיות והדיח אותו מהמקום השני. לאט לאט תופסים עוד ויקיפדים חרוצים את מקום "הגוורדיה הוותיקה", וצפויים לנו מהפכים נוספים בקרוב.


ויקריקטורה

מתרגם: דרור

תרומות המשתמש השנוא עליי

הצד האפל של Sir Kiss יוצא במלחמה

מאת: Sir Kiss

התחברתי, יש לי הודעות חדשות (כמובן...). לא לשכוח לא לענות על שום דבר לפני שאני עובר על המייל, בטח יש שם הרחבות, פיתוחים, הסברים או קולות להתעלם ממיילים מסוימים. עכשיו לרשימת המעקב יש לי 14,000 ערכים, אם אני אעבור עליה במהירות, זה ייקח לי לפחות שעתיים... נוותר. עכשיו לעסק, לזה חיכיתי כבר מאתמול: לעבור לדף המשתמש שלו, קצת ימינה ל"תרומות המשתמש" ונתחיל... בואו נראה... תבנית חשיבות לדף הקטגוריה "שגרירים בצרפת (מינוי פוליטי) בעלי שפם וזקן", סך הכול חמישה שגרירים שנכתבו עליהם ערכים, ורק לאליהו בן אלישר יש זקן. באמת ממש מיותר, אוף...

אני לא יכול להתאפק...

אני חייב...

אני...אני... אני... מתנגד נחרצות למחיקת הקטגוריה!!!

אני אכתוב שאולי יכתבו ערכים על שגרירים אחרים בעלי שפם וזקן, אני אטען בלהט כי אולי ניסים זווילי יגדל בעתיד שפם וזקן ולכן זו קטגוריה חשובה, אני יודע שזה קשקוש אבל אני פשוט לא יכול, הוא שם עליה תבנית חשיבות!

ויכוח!

מלחמה!!

אד הומינם!!! (מי זה האד הזה?, לא משנה, בפסקה ברביעית של כל ויכוח אפשר לטעון לאד הומינם וזה תופס חזק...) אני דורש את חסימתך!!!

למה נחסמתי? כי קראתי לו חרא? באמת! אבא שלי תמיד אומר שיציאות מסודרות זה מתכון לחיים מאושרים, חרא זה לא קללה, זו ברכה... אם הייתי מאחל לו לא לחרבן יותר זה כבר סיפור אחר, אבל לקרוא למישהו חרא זו עילה לחסימה? חזרה לדיון, הודעתי בפרלמנט, בכיכר העיר, במזנון ובוויקיהומור שיש דיון, והצבעה, (מקסימום נלך לפרלמנט שוב פעם בשינוי ניסוח של תו אחד, זה הופך את הדיון לאחר, חשוב וכל ניסיון לוותר עליו ייחשב כסתימת פיות, גדול!) מי זה האדיוט הזה? כמה נמוך יכולים לצלול הטיעונים שלו? כמה שהוא עקשן! הוא פשוט חי על המחשב ומגיב לכל תנועה שלי, אין עריכה שאני מבצע בלי שאני אתקל בו מאחורי הסיבוב... אני מכיר רק אדם אחד כל כך עקשן, כל כך נחוש... אני! אני לא מאמין! אני מתווכח עם בובת קש שפתחתי לפני שנתיים!!! פתחתי אותה כדי להטות הצבעות מחיקה!!! אני פעיל בה במקביל? להתעשת... מהר.... רגע! זה שגיליתי שהוא בובת קש שלי זה לא אומר שהוא גילה שאני בובת קש שלו! אפשר להמשיך לריב!!!

תחרות פיזיוויקי

תחרות כתיבת ערכים בנושא אופטיקה ופיזיקה אטומית יצאה לדרכה, ומוטי מספר על חבלי הלידה

מאת מוטי

במשך מספר שנים אני מדריך בצמ"ד (היחידה לפעולות נוער של מכון ויצמן), מסתובב בין בתי ספר ברחבי הארץ ומעביר פעילויות בפיזיקה. עם השנים גיליתי יותר ויותר שהנוער היום שואב חלק גדול מהידע שלו מהוויקיפדיה, ולכן מצער שהערכים בנושאי פיזיקה, בפרט, ואופטיקה (התחום שבו אני עוסק) בוויקיפדיה העברית אינם במצב טוב במיוחד. לכן החלטתי לארגן תחרות שמטרתה לשפר את רמתם של הערכים וכן למשוך כותבים בעלי רקע מדעי לכתוב בוויקיפדיה. להפתעתי היוזמה זכתה לתמיכה נלהבת מכל הגורמים שאליהם פניתי לסיוע, הכוללים את עמותת ויקימדיה, את צמ"ד והמחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות במכון ויצמן, את OSA וכן ויקיפדים רבים שכבר נרתמו להצלחת התחרות.

התחרות יצאה לדרכה בימים אלו, ואנו מקווים שהיא תהפוך לתחרות שנתית שבה בכל שנה ייבחר תחום אחר, בתקווה להביא לשיפור משמעותי של הערכים בנושא זה, ולמשוך לוויקיפדיה כותבים איכותיים בעלי אוריינטציה מדעית.


הידעת? רישיונות משולבים

מהפכה עוברת על הוויקימדיה בכל הנוגע לרישיונות, דרור עושה לנו סדר

מאת: דרור

בהתאם להצעת קרן ויקימדיה לשנות את תנאי הרישיון לפיו פועלים מיזמי הקרן השונים מרישיון GFDL לרישיון משולב – GFDL לצד CC נערכה, בין 12 באפריל ל-3 במאי 2009 הצבעה בין התורמים למיזמים השונים. הצבעה זו נערכה על ידי גוף חיצוני, שאינו קשור לקרן, וזאת על מנת להבטיח את חוקיות ההצבעה.

הסיבות ליוזמת הקרן הן:

  • היעדר היכולת של גופים המשתמשים ברישיון CC לעשות שימוש בוויקיפדיה או בפרויקטים אחרים של הקרן בשל ההתנגשות בין הרישיונות.
  • אי התאמת רישיון GFDL לסוגי קבצים רבים (כגון קובצי תמונות, קובצי קול או וידאו) וכו'.

המשמעות של הרישיון הנוכחי – למעשה היה מאד קשה לעשות שימוש חוקי ונכון במידע המצוי בוויקיפדיה או במיזמים אחרים של הקרן. במקורו נועד רישיון GFDL להיות רישיון של קובצי תוכנה ולא של קבצים שנועדו לשימוש.

לכל דוברי העברית, ולא המשפטית, להלן סיפור קצר ואמיתי שמבהיר את הבעיה:

אני ואיציק רצינו לתת במתנה תמונה ממוסגרת לנשיא המדינה שמעון פרס הלקוחה מוויקיפדיה. התברר שכיוון שהתמונה היא תחת רישיון GFDL, צריך לצרף לתמונה את הרישיון (על כל חמשת עמודיו המודפסים). איך ממסגרים חמישה עמודים מודפסים? משמעות היות התמונה תחת GFDL היא שלצד התמונה צריך למסגר את חמשת עמודי הרישיון ולתלות אותם לצדה. זה נראה לכם הגיוני?

אז אמרנו שניתן לנשיא במתנה את הערך אודותיו בוויקיפדיה העברית. אבל מה קרה? רשימת התורמים והרישיון ביחד ארוכים פי כמה וכמה מהערך. יצא שאנחנו צריכים לתת לו שלושה עמודים אודותיו, ועוד עשרה עמודים לא מובנים של רישיון ורשימת תורמים שאי אפשר בלעדיהם. בסוף ויתרנו על המתנה (סיפור כמעט אמיתי – האמת – שהוא החליט להיפגש עם ברק אובמה במקום איתנו. לדעתי סדר עדיפויות לקוי ביותר).

ועכשיו אם היה רישיון כפול כבר אז די היה לכתוב לצד התמונה שהיא תחת רישיון CC, וזהו, או לכתוב שהערך תחת רישיון CC ולתת קישור לרשימת התורמים בסך הכול שורה אחת נוספת בסוף הערך המודפס.

המסקנה הבלתי נמנעת – שכשמדובר בתמונות וקובצי קול או וידאו, רישיון GFDL אינו ישים לחלוטין, וגם בהדפסת ערכים בודדים הוא לא נוח. רק אם מדפיסים ספר שלם, אין בעיה לשים את הרישיון בסוף.

לסיכום – ההצבעה עברה ברוב גדול ביותר של 75% תומכים מבין כלל הקולות, ו-80% מבין הקולות הכשרים.

יצוין כי על פי תנאי האתר, ועל פי ייעוץ משפטי שניתן לקרן על ידי עורכי דינה, ניתן היה לעשות את השינוי גם מבלי ההצבעה ובהתאם לתנאי ההרשמה, אולם הקרן רצתה לבדוק את הלך הרוחות בקרב הכותבים, אשר כאמור, תמכו בשינוי.

העדכון יהיה בפרויקטים בשפה האנגלית החל ב-15 ביוני ובשאר הפרויקטים לפי קצב התרגום. בהצבעה השתתפו 17,462 קולות ומספר מועט מתוכם נפסל (כ-900 קולות נפסלו עקב הצבעות כפולות מאותו חשבון משתמש, ו-250 נפסלו עקב הצבעות כפולות מחשבונות ממיזמי ויקי שונים; מספר מועט של קולות נפסלו עקב חשד לשימוש בבובות קש).

מבין כותבי ויקיפדיה העברית הצביעו 125 משתמשים, שהם 0.7% מכלל המצביעים. על אף המספר המועט, הנובע ככל הנראה מקשיי השפה או מקשיי תפעול טופסי ההצבעה, מדובר באחוז מרשים מבין מספר הכותבים העיקריים בשפה, ובמקום 14 מבין כל הפרויקטים, כולל קומונס (מקום שמיני) ומטא (מקום 19).

השבוע לפני...

+\- מאת יחסיות האמת

חמש שנים...

ארבע שנים...

שלוש שנים...

שנתיים...

  • 22 במאי 2007 – מסתיימת תחרות הכתיבה השלישית, שמניבה עשרות ערכים טובים יותר ופחות.
  • 3 ביוני 2007 – לבקשת דוד שי מעלה סקרלט במפעיל נולד את מועמדותם של הראל ומגיסטר לכהונה כביורוקרטים לצדו, ולאחר קבלת תמיכה רחבה מהקהילה, הם ממונים לתפקיד.
  • 28 במאי 2007 – קרני פותח בפרלמנט סקר על הוצאת מרחב המשתמש מהאינדקס של גוגל, מה שיוצא אל הפועל בסופו של דבר.

שנה...

מצא את ההבדל

מאת טוקיוני

תמונה של חיילים אמריקאיים ליד פאלוג'ה בעיראק, אשר העפילה לגמר תחרות התמונות השנתית של הוויקישיתוף. תמונה שצולמה על ידי Sir Kiss במהלך חופשת ויקי, ונבחרה כתמונה מומלצת בוויקיפדיה העברית.

חדשות הקהילה

מאת: דרור

הסתיימה מתקפת איכות לכבוד מאה שנה לייסוד העיר תל אביב. במסגרת המתקפה נכתבו למעלה מ-165 ערכים ובהם: מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל, קניון רמת אביב, צינה דיזנגוף, הפיגוע במועדון מייק'ס פלייס, השטח הגדול ועוד והורחבו הערכים: הפצצת חיל האוויר האיטלקי על תל אביב, גירוש תל אביב

ב-3 במאי התקיים באוניברסיטת תל-אביב כנס "אקדמיית ויקיפדיה"

ציטוט מפוברק שהוסיף סטודנט לסוציולוגיה לערך על מלחין שהלך השנה לעולמו, מצא את דרכו לעיתונים ברחבי העולם. המסקנה – עיתונאים רציניים רבים (ובהם הגארדיאן) משתמשים בוויקיפדיה, ואינם בודקים את העובדות. החידוש הוא בלקח המוגבל שלומד הגרדיאן מהסיפור: "מוסר ההשכל... אינו שעיתונאים לא צריכים להשתמש בוויקיפדיה. אלא שהם לא צריכים להשתמש בציטוט שמצאו אם אינם מסוגלים לקשרו למקור ראשוני אמין".

ביוזמתו של גלגמש החל מיזם היובל שמטרתו שיפור הערכים והרמה הכללית של ויקיפדיה לקראת כתיבת הערך המאה אלף. במסגרת המיזם נערך שבוע ללא ערכים ובמסגרתו שופרו ערכים רבים לשכתוב ולעריכה.

במסגרת מיזם אלף מילים נערכו מספר סיורים במסגרתם הועלו תמונות רבות לוויקיפדיה:

  • ביום שישי, 30 בינואר 2009, יצאנו לטייל ברכס הר העצה הרעה, בקרבת ארמון הנציב בהנחייתה של הטובה במדריכות יד בן צבי, תמר הירדני. התחלנו בצפייה בנוף המרהיב של העיר העתיקה ומשם המשכנו לאורך טיילת ארמון הנציב תוך צפייה בפירי האמה התחתונה, ובהמשך תוך מעבר באמה עצמה, שאורכה כ-400 מטרים ואשר נבנתה בתקופת החשמונאים (לצפייה בתמונות שהועלו ראו כאן).
  • ביום שישי, 6 במרץ 2009, יצאנו לטייל במכון ויצמן בהדרכתו המופלאה של יוני (דוקטורנט במכון וויקיפד גאה), שסיפר על ההיסטוריה של מכון ויצמן, על המרצים השונים ועל המחקרים הנעשים בו. מיכאל (אדריכל במקצועו וויקיפד גאה לא פחות) הוסיף מידע חשוב ומעניין על התפתחות הארכיטקטורה במכון, שימור המבנים ההיסטוריים במתחם ועוד – לצפייה בתמונות שהועלו בעקבות הסיור – ראו כאן.
  • ביום שלישי, ערב חג שני של פסח, 14 באפריל 2009, יצאנו לטייל בהר הזיתים בהדרכתה המופלאה של תמר. אמנם הטיול התחיל על רגל שמאל (מערת הנביאים הייתה סגורה, וגם הכניסה לכנסיית דומינוס פלביט נמנעה מאיתנו) אולם בהמשך זכינו בכניסה לכנסיית מריה מגדלה (הסגורה תמיד) וביקרנו בגת שמנים. התמונות שהועלו כאן.

נערכה מיני מתקפת איכות על עכו במסגרתה נכתבו ערכים רבים על העיר.

נערכה מיני מתקפת איכות על ונציה במסגרתה נכתבו ערכים רבים על העיר על ידי דרור אבי, אורי ועודדי.

ראו גם

סקר שנערך בוויקיפדיה קבע כי ממרח שוקולד של נוטלה גבר על שוקולד השחר כשוקולד האהוב ביותר.

החל המשחק חפש את המטמון בנבכי ויקיפדיה.

סקר נוסף הראה כי ויקיפדים רשומים נכנסים לשער הקהילה לעתים נדירות ביותר (והרוב שכחו שהוא קיים).

בעקבות הסדרה האח הגדול בהשתתפות ידוענים נצפה הערך מנחם בן בחודש מרץ 43 אלף פעמים, לעומת כ-600 שהיו לו בפברואר. הישג מכובד. להשוואה, בערך על אולימפיאדת בייג'ינג צפו בחודש אוגוסט כולו 53 אלף איש.

סקר שנערך הראה כי מרבית הוויקיפדים משתכרים בפורים.


השתתפות, הצעות ורעיונות

רוצים להשתתף ביצירת העיתון "הטילדה הרביעית"? כל הדרוש לכם הוא רעיון, מקלדת, עכבר, רצון טוב והרבה סבלנות! אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו אותנו בדף האדום החם.

הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.