קו קלוקס קלאן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: eu:Ku Klux Klan
שורה 25: שורה 25:


== הקו קלוקס קלאן והיהודים ==
== הקו קלוקס קלאן והיהודים ==
בגלגולו הראשון לא היה לקו קלוקס קלאן עניין מיוחד ביהודים. הגלגול השני של הקלאן, הוקם ב1915 על רקע אנטישמי מובהק. בגילגולו הנוכחי, משתף הקו קלאקס קלאן פעולה עם ארגונים בעלי אוריינטציה אנטישמית ברורה כמו [[זהות נוצרית]] ו[[תנועת היצירה]].
בגלגולו הראשון לא היה לקו קלוקס קלאן עניין מיוחד ביהודים. הגלגול השני של הקלאן, הוקם ב-[[1915]] על רקע אנטישמי מובהק. בגילגולו הנוכחי, משתף הקו קלאקס קלאן פעולה עם ארגונים בעלי אוריינטציה אנטישמית ברורה כמו [[זהות נוצרית]] ו[[תנועת היצירה]].


==הערות==
==הערות==

גרסה מ־12:36, 26 ביוני 2009

סמל הארגון, צלב בתוך מעגל שבתוכו טיפת דם.
חברי קו קלוקס קלאן שורפים צלב
השתוללות אנשי הקו קלוקס קלאן, מהסרט הולדת אומה

קו קלוקס קלאן (Ku Klux Klan, ובראשי תיבות: KKK. השם הוא אונומטופיאה לקול דריכת הרובה), הוא שמם של ארגוני אחווה בארצות הברית הדוגלים בעליונות הגזע הלבן ובאנטישמיות והחל במאה העשרים גם באנטי-קתוליות ובהעדפת תושבים מקומיים על פני מהגרים.

"קו קלוקס קלאן" נוסד ב-24 בדצמבר 1865, זמן קצר לאחר תום מלחמת האזרחים האמריקאית, על–ידי קבוצה של ותיקי צבא הדרום שהובס במלחמה. מייסדי הארגון, ובראשם מנהיגם נייתן בדפורד פורסט, שמו להם למטרה להתנגד למשטר השיקום ("Reconstruction"), שנכפה על הדרום על–ידי הצפון המנצח, והתמקדו בעיקר בהפחדת "carpetbaggers" - אנשי עסקים ופוליטיקאים מן הצפון שעברו לדרום ותפשו בו עמדות מובילות; הפחדה גם של "scalawags" - לבנים מן הדרום ששיתפו פעולה עם כוחות הצפון; ובניסיון לדכא מחדש את העבדים המשוחררים. התנועה עברה עד מהרה לשימוש באלימות ורצח של אלפי אנשים [1].

פעולותיו האלימות של הארגון חוללו תגובת נגד קשה בצפון, והובילו את האליטה הדרומית להסתייג מפעולותיו, בין השאר משום שראו בקיומן תירוץ המאפשר לצבאות הפדרליים להמשיך לפעול בדרום. כתוצאה מכך, החל הארגון לשקוע בין השנים 1868 ו-1870 עד היעלמותו המוחלטת בתחילת שנות השבעים של המאה התשע עשרה בעקבות פעולתו הנמרצת של נשיא ארצות הברית גרנט במסגרת חוק זכויות האזרח משנת 1871 (הידוע גם בכינויו "חוק הקו קלוקס קלאן").

ארגון חדש שנשא את השם "קו קלוקס קלאן" נוסד בשנת 1915, בין השאר בהשראת הסרט "הולדת אומה" ודיווחים משלהבי רוחות בעיתונות סביב משפטו ומעשה הלינץ' שבוצע בליאו פרנק. בניגוד לארגון הראשון, היה הקו קלוקס קלאן השני ארגון רשמי בעל סניפים ברחבי המדינה, ששילם סכומי כסף נכבדים לאנשים שסייעו בהקמת סניפים חדשים. בשיאו, במהלך שנות ה-20 של המאה העשרים, מנה הארגון מיליוני חברים, שהיוו כ-15 אחוז מכלל המצביעים במדינה. [2]


גלגולו השני של הארגון הדגיש בעיקר את עקרונות עליונות הגזע הלבן, האנטי-קתוליות, האנטישמיות וההתנגדות למהגרים. בחלק מנושאים אלו, היה הארגון שותף גם לתנועה להחלת איסור על שתיית משקאות אלכוהולים, שגם בה רווחה עוינות למהגרים ממדינות קתוליות כמו אירלנד, ואיטליה שזוהו עם מנהגי שתייה "זרים". כמו בגלגולו הקודם, נקט הארגון גם פעולות אלימות וביצע מספר מעשי לינץ' ומעשי אלימות אחרים ברחבי ארצות הברית.

הפופולריות של הארגון צנחה חדות בתקופת השפל הגדול, החל מסוף שנות העשרים, וצנחה פעם נוספת בזמן מלחמת העולם השנייה, בין השאר בגלל שערוריות שנבעו מפשעיהם של כמה חברים בארגון ומתמיכתו של הארגון ברעיונות הנאציזם.

כיום, גלגולו השלישי של הארגון פועל באמצעות יחידות מקומיות נפרדות, ללא ארגון על כלשהו, ונחשב לאחת מ"קבוצות השנאה" הקיצוניות במדינה. ישנם עשרות ארגונים וקבוצות הפועלים היום ברחבי ארצות הברית ועושים שימוש בשם קו קלוקס קלאן, במלואו או בחלקו, אך המספר הכולל של החברים בכל הארגונים אינו עולה לפי ההערכות על כמה אלפים.

המכשף הגדול

המכשף הגדול (Grand Wizard) הוא התואר של המנהיג העליון של הקו קלוקס קלאן. ידוע שנתן ברדפורד פורסט, מייסד הקו קלוקס קלאן, נשא בתואר הזה. זהותם של המכשפים הגדולים שבאו אחרי נתן ברדפורד אינה ידועה ולא ברור אם היו קיימים. התואר "המכשף הגדול" חזר לשימוש פומבי רק בגרסה המודרנית של הקו קלוקס קלאן. הסופר והפוליטיקאי, דוקטור דיויד דיוק נשא בתואר המכשף הגדול משנת 1974 עד 1978 וכיום נושא אותו דון בלאק, מנהל האתר הבדלני הלבן "חזית הסופה" (stormfront). מנהיגים מקומיים(בעיקר מדינתיים) של הקו קלוקס קלאן מקבלים את הכינוי "הדרקון הגדול"(Grand Dragon)


הקו קלוקס קלאן והיהודים

בגלגולו הראשון לא היה לקו קלוקס קלאן עניין מיוחד ביהודים. הגלגול השני של הקלאן, הוקם ב-1915 על רקע אנטישמי מובהק. בגילגולו הנוכחי, משתף הקו קלאקס קלאן פעולה עם ארגונים בעלי אוריינטציה אנטישמית ברורה כמו זהות נוצרית ותנועת היצירה.

הערות

  1. ^ כך, לדוגמה, טען מייקל ניוטון כי הארגון הרג למעלה מ-150 שחורים בפלורידה לבדה. The Invisible Empire: The Ku Klux Klan in Florida, by Michael Newton ISBN: 0813021200
  2. ^ לפי מפקד האוכלוסין של שנת 1920 היו בארצות הברית 31 מיליון בני אדם בני 18 ומעלה. מספר החברים בארגון היה בשיאו בערך 5-4 מיליון. בהתחשב בעובדה שיהודים, קתולים, שחורים ומהגרים לא הצטרפו לארגון, ניתן להניח כי חלק גדול יותר מהאוכלוסייה הרלוונטית היה חבר בארגון. [1]

קישורים חיצוניים

תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA