פרפר נחמד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: הייתה ;
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
|בימוי = [[יעל גרף]], [[טיטי אקס]], [[אריה בן ציון]], [[בובי לקס]]
|בימוי = [[יעל גרף]], [[טיטי אקס]], [[אריה בן ציון]], [[בובי לקס]]
|כתיבה = [[חנן פלד]], [[טיטי אקס]], [[אילנה לופט]]
|כתיבה = [[חנן פלד]], [[טיטי אקס]], [[אילנה לופט]]
|שחקנים = [[דודו זר]], [[עוזי חיטמן]], [[עפרה וינגרטן]], [[שלומית טריגר-הגואל]], [[עפרה חזה]], [[אפי בן ישראל]], [[גיא פרידמן]], [[דרור קרן]], [[גליה ישי]], [[יוני חן]], [[אורנה לביא-פלינט]], [[אלינור אהרון]], [[רמה מסינגר]], [[יגאל בשן]], [[חני נחמיאס]], [[ניסים גרמה]], [[אברהם מור]], [[עמי ויינברג]], [[אלי גורנשטיין]], [[זוהר זמיר]], [[ליא קניג]], [[יוסי ידין]]
|שחקנים = [[דודו זר]], [[עוזי חיטמן]], [[עפרה וינגרטן]], [[שלומית טריגר-הגואל]], [[עפרה חזה]], [[אפי בן ישראל]], [[גיא פרידמן]], [[דרור קרן]],[[אלינור אהרון]], [[רמה מסינגר]], [[יגאל בשן]], [[חני נחמיאס]], [[ניסים גרמה]], [[אברהם מור]], [[עמי ויינברג]], [[אלי גורנשטיין]], [[זוהר זמיר]], [[ליא קניג]], [[יוסי ידין]]
|בעלי תפקידים נוספים = מפיקות: שושנה צחור, עינת דקל ויצמן
|בעלי תפקידים נוספים = מפיקות: שושנה צחור, עינת דקל ויצמן
|ארץ מקור = [[ישראל]]
|ארץ מקור = [[ישראל]]

גרסה מ־15:15, 27 ביוני 2009

תבנית:סדרת טלוויזיה פרפר נחמד, היא סדרת תוכניות חינוכית ישראלית לילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי, אשר דנה בדילמות וסוגיות שונות מעולמם של הילדים. הפקת התוכניות לטלוויזיה החינוכית החלה כבר בינואר 1982 והיא נמשכת עד היום. במהלך השנים שודרו תוכניות הסדרה אינספור פעמים בשידורים חוזרים.

כוכבי התוכנית המקוריים הם שבי השבלול, אוזה האווזה, נולי האפרוחה ובץ הצב - בובות כפפה המופעלות על ידי אנשים. מאוחר יותר הצטרף אליהם הפינגווין פינגי שלא היה בובת כפפה אלא קומתו הייתה כקומת אדם. לאורך השנים הופיעו בתוכנית גם בובות נוספות בתפקידי משנה, כמו צ'יפי האפרוח השכן החדש.

מקור השמות של רוב הדמויות הבובתיות ברור: בץ הוא צב, אוזה היא אווזה ושבי הוא שבלול. נולי נקראת כנראה על שם נולי עומר, ביתו של המשורר ע. הלל שהיה מעורב בהפקת התוכנית וכתב את חלק מהשירים בה. עומר הייתה לאחר מכן לבדרנית, חצי מצמד הבדרניות "דבי ונולי".

לצד הבובות כיכבו מנחים אנושיים כגון: דודו זר, עוזי חיטמן, עפרה וינגרטן, שלומית טריגר-הגואל, אפי בן ישראל, גיא פרידמן, דרור קרן, אלינור אהרון, רמה מסינגר, יגאל בשן, עפרה חזה ועוד. יחסם של המנחים לבובות היה לרוב אבהי או אמהי, ולעתים קרובות דידקטי. את המסרים החינוכיים היו מעבירים לבובות ולילדים הצופים בבית, באמצעות סיפורים, שירים ומיצגים חזותיים.

את כל הבובות לסדרה עיצבה ובנתה יהודית גרינשפן. את רוב המוזיקה שנוגנה במהלך התוכנית לאורך השנים יצר עוזי אסנר, כאשר עמו עבדו גם רפי קדישזון ומישה בלכרוביץ.

מוצרי "פרפר נחמד"', כגון קלטות וידאו וספרים, נמכרים עד היום בחנויות, וזוכים להצלחה במיוחד אלו המוקדשים לחגי ישראל. בשנת 1992 ייצרה חברת תלמה חטיף על שם הסדרה והוא משווק ונמכר עד היום, אך בסוף שנות התשעים שונה השם ל"פרפר" בלבד. בטקס מיוחד שהיה ביפן, זכתה התוכנית בתואר "תוכנית הילדים הטובה ביותר" מתוך עשרות תכניות ילדים מ-127 מדינות שונות.

ב-1997, לאחר מותו של יוני חן, עקב בעיות תקציב, הוחלט בטלוויזיה החינוכית להפסיק לזמן-מה את הפקת התוכנית. שנה לאחר מכן, חזרה התוכנית במתכונת חדשה. בתוכניות מהשנים 1998-2000 היה שימוש בתפאורה חדשה, כל הבובות מלבד נולי עוצבו מחדש והדמויות של פינגי, עוזי, עפרה, שלומית וסבא נחמן הוצאו מהתוכנית.

בשנת 2006 נודע כי ישנה כוונה לצלם פרקים חדשים לתוכנית עם הבובות בעיצוב הישן והתפאורה הישנה ‏‏[1]. בשנת 2008, הוחלט רשמית להתחיל בצילומים של הפרקים החדשים עם אותם השחקנים ואותן בובות ישנות. על פי ההערכות, הפרקים החדשים ישודרו ב-2009.

מפעילי הבובות ומדבביהן

שיר הפתיחה

את שיר הפתיחה לתוכנית ביצעה הזמרת אילנית. מילות הפזמון החוזר ("אז בוא אלי פרפר נחמד") הן ניואנס קל לשיר ילדים קלאסי מאת פניה ברגשטיין.

את סרטון האנימציה המלווה את שיר הפתיחה צייר והנפּיש טוביה קורץ, אשר צייר גם את "ציפי ציפור" מהתוכנית רגע עם דודלי, והפיקה שושנה צחור.

בולים

ב-22 ביוני 1999, הנפיק השירות הבולאי סדרה של שלושה בולים בנושא התוכנית. בבולים, בעיצובו של טוביה קורץ, מופיעים כוכבי התוכנית וכן תמונות מסרטון הפתיחה שלה.

אזכורים פארודיים של התוכנית

  • בפרק של "זהו זה" משנת 1994, הוצג מערכון פארודי על התוכנית, ובו המנחים מושונוב וקושניר מגלמים את דמויותיהם של אוזה ושבי בהתאמה, ודבהלה גליקמן מופיע בדמותו של יאסר ערפאת.
  • בתוכנית הבידור "רמי ורד" הייתה פינה בשם "צרצר נחמד", בה היו שלוש דמויות: בובו, זוזה וכץ.
  • בפרסומת ל"מנה חמה" של אסם, אשר הופקה בשנת 2004, היו שתי בובות: לולי ופץ. לולי הייתה ציפור ופץ היה ארנב, ואילו את דמותו של דודו זר גילם השחקן חן חגי. זר כעס על הדרך שבה הוא הוצג, והגיש תביעה נגד יוצרי הפרסומת.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ היה נחמד ונחמד שהיה‏ /מירב קריסטל, 17.11.2006, באתר ynet; כולל קטע וידאו מתוך הסדרה