נאסים טאלב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SpBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מסיר: zh:Nassim Nicholas Taleb
המורה (שיחה | תרומות)
ראה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Taleb's picture 001.png|שמאל|ממוזער|250px|נאסים טאלב]]
[[קובץ:Taleb's picture 001.png|שמאל|ממוזער|180px|נאסים טאלב]]
'''נאסים ניקולאס טאלב''' (ב[[ערבית]]: نسيم نيقولا طالب;{{כ}} נולד ב-[[1960]]) הוא [[מסה|מסאי]]-[[פילוסוף]] וסוחר [[נייר ערך|ניירות ערך]] המתמחה בתורת האקראיות.
'''נאסים ניקולאס טאלב''' (ב[[ערבית]]: نسيم نيقولا طالب;{{כ}} נולד ב-[[1960]]) הוא [[מסה|מסאי]]-[[פילוסוף]] וסוחר [[נייר ערך|ניירות ערך]] המתמחה בתורת האקראיות.



גרסה מ־16:40, 13 באוגוסט 2009

נאסים טאלב

נאסים ניקולאס טאלבערבית: نسيم نيقولا طالب;‏ נולד ב-1960) הוא מסאי-פילוסוף וסוחר ניירות ערך המתמחה בתורת האקראיות.

טאלב הוא מחברם של רבי המכר תעתועי האקראיות והברבור השחור, בהם הוא מראה את חשיבות המזל בחיי הפרט ובשוק ההון במיוחד. את הקריירה הפיננסית שלו עשה טאלב בתור סוחר אופציות במספר בתי השקעות בוול סטריט ואף ניהל קרן גידור פרטית משלו. היום טאלב מרצה כבוד לתורת המזל והסיכון באוניברסיטת ניו יורק ובית הספר לעסקים בלונדון.

קורות חייו והשפעות על הגותו

טאלב נולד ב-1960 לרופא נג'יב טאלב ולאשתו מינרבה ג'וסן , תושבי הכפר היווני-אורתודקסי אמיון שבלבנון. מאז השלטון העות'מאני מילאו רבים מבני משפחתו משרות ממשלתיות מרכזיות באזור. עם פרוץ מלחמת האזרחים ב-1976 איבדה משפחתו את הונה ואת השפעתה הפוליטית במדינה. העובדה שמלחמה הרסנית זו באה בפתאומיות לאחר דורות של שלום לכאורה, השפיעה על הגותו של טאלב, שמקדישה חשיבות עליונה לאותם אירועים בלתי צפויים -שאותם כינה טאלב ברבורים שחורים, במסגרת תאוריית הברבור השחור אותה פיתח.

טאלב בעל תואר שני במנהל עסקים מוורטון שבארצות הברית ותואר דוקטור מאוניברסיטת פריז. ספרו על גידור דינאמי העניק לו שם בעולם המתמטיקה הפיננסית. עם זאת, טאלב דוגל בחוסר אמון מוחלט בכל הנוגע להערכת סיכונים בעזרת חישובים מתימטיים משום שכלים אלו מתעלמים מאירועים חריגים ומתבססים על הנחות שלא תואמות את המציאות. טאלב מאמין שדווקא אירועים חריגים אלו, שאותם לא ניתן לחזות (ברבורים שחורים) הם המשפיעים ביותר. קרן הגידור, אמפיריקה אל.אל.סי, אותה הקים, מנסה להימנע מאותם "ברבורים שחורים שליליים" בהשקעת רוב הונה באגרות חוב ממשלתיות. עם שארית ההון הקרן מהמרת על הסיכויים הקלושים של "ברבורים שחורים חיוביים", למשל על ידי קניית אופציות מחוץ לכסף או השקעות הון סיכון למניהם.

טאלב הוא אדם-רב לשוני השולט בשפה האנגלית, הצרפתית והערבית. ביכולתו לתקשר גם כן בספרדית ובאיטלקית, ולקרוא יוונית, לטינית, ארמית, ועברית. בספריו מציג עצמו טאלב כלבנטיני עם הסתייגות מן המונח ה"מלאכותי" לבנון.

עיקר הגותו

טאלב מחשיב עצמו כאפיסטמולוג אמפירי-ספקן; אולם ספקנותו מכוונת רק לאותם תחומים בהם אירועים קיצוניים, ברבורים שחורים, אפשריים. לפיו, תחומים אלו, כגון עושר או הצלחה כלכלית, נמצאים במישור אותו הוא מכנה "אקסטרמיסטן".‏‏[1] לעומת זאת המישור "מדיוקריסטן" כולל תחומים, כגון משקל או אורך הגוף, בהם חשיבותם של אירועים בודדים הינה שולית. לכן הוא טוען שבמישור זה ספקנות ביקורתית הינה מיותרת.

האמפיריציזם של טאלב מכוון דווקא לחוסר היעילות של תרחישים בעבר. לפי טאלב, יש להיות ביקורתי כנגד אותן אינדוקציות שמתבססות על נתונים היסטוריים. שכן נתונים אלו יכולים להיות ספציפיים על היתר או פשוט אקראים. למשל, אם המדד המוביל של המניות האמריקאיות, הדאו ג'ונס, הניב תשואה משוקללת של ששה אחוזים בשלושת העשורים האחרונים אין זה אומר שבשנה הבאה הוא לא יאבד את כל ערכו. מאותה סיבה טאלב מתנגד נחרצות לחיזוים בתחום מדעי החברה, כגון תרחישים פוליטיים מסוימים.

עם סלידתו מהיסטוריציזם משתייך טאלב לרשימה ארוכה של פילוסופים, כגון סוקרטס, מישל דה מונטן וקרל פופר שמאמינים שהאדם יודע הרבה פחות ממה שהוא חושב שהוא יודע.

חיזוי המשבר הכלכלי (2007-2008)

כבר ב-2006 הזהיר טאלב מהמשבר הכלכלי העולמי . בספרו הברבור השחור הוא תיאר את סוכנות המשכנתאות פאני מאי כיושבת על חבית דינמיט שעללולה להתפוצץ מכל גיהוק.

יש לציין שטאלב רואה במשבר "ברבור לבן", כלומר אירוע שהיה ניתן לצפות את בואו. הוא רואה בריכוז הגדל של הבנקים ובחוסר התועלת של המודלים שלהם את הסיבה למשבר. לפיו העולם הפיננסי הינו הונאת פונזי, בו נלקחים סיכונים עצומים אך ורק בגלל חוסר הידע של הבנקים והמשקיעים.‏‏[2] טאלב אכן פעל לפי החיזוי הזה. קרן הגידור יוניברס, המנוהלת על ידי מרק שפיצנגל ואותה טאלב מייעץ, רשמה תשואה נאה של 65% ב-2008.

ספריו

  • תעתועי האקראיות (Fooled by Randomness)
  • הברבור השחור (The Black Swan)

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ‏ראה גם את הפרקטלים של בנואה מנדלברוט אותו טאלב משבח בספריו‏
  2. ^ טאלב בראיון ל- TheMarker