שמואל מיקוניס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:
|סיעות=[[מק"י]], [[מפלגת מוקד|מוקד]]
|סיעות=[[מק"י]], [[מפלגת מוקד|מוקד]]
|תפקידים=
|תפקידים=
* חבר ב[[ועדת הכלכלה|וועדת הכלכלה]]
* חבר בוועדת הכנסת
|}}
|}}



גרסה מ־14:52, 8 בספטמבר 2009

תבנית:ח"כ

שמואל מיקוניס (10 באוגוסט 1903 - 20 במאי 1982), היה פוליטיקאי ישראלי ששימש כמזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית וכחבר כנסת מטעמה, מהבולטים במנהיגים הקומוניסטים היהודים בישראל.

נולד באוקראינה, למד בפוליטכניקום בצרפת והוסמך להנדסה. היה פעיל בהסתדרות הגימנזיסטים הציונים.

עלה ארצה ב-1921, נמנה עם הגרעין שייסד את תיאטרון "האוהל" והיה שחקן בתיאטרון בשנים 1925 -1930. בשנים 1933-1945 היה מהנדס בחברת נפט "של".

הצטרף לשורות המפלגה הקומוניסטית של פלשתינה. ב-1939 היה מזכיר הוועד המרכזי של המפלגה, ב-1944 היה חבר אספת הנבחרים, מזכ"ל מק"י (המפלגה הקומוניסטית הישראלית) בשנים 1947-1974, וכן חבר מועצת העם ומועצת המדינה הזמנית.

יצא לשליחויות בארצות הקומוניסטיות במזרח אירופה לשם גיוס נשק ומתנדבים במלחמת העצמאות.

בשנת 1949 נבחר לכנסת מטעם מק"י וכיהן בכנסת ברציפות עד לסיום ימי הכנסת השישית, בשנת 1969. בשנת 1965 כתב מאמר שפורסם בעיתון המפלגה "קול העם" נגד נאום שטנה שנשא מנהיג אלג'יריה אחמד בן-בלה בשעה שקיבל את פרס לנין לשלום ובו קרא להשמדת ישראל, עיתון המפלגה בערבית "אל-אתיחאד" סירב להדפיס תרגום של המאמר ודבר זה תרם למתחים הפנימיים במפלגה שהביאו לפילוג באותה שנה בין סיעת הרוב בראשות מיקוניס ומשה סנה שדגלו בקו עצמאי וביקורתי ביחס לעמדות האנטי-ישראליות של ברית המועצות ובין מאיר וילנר שדגל בקו שהביע נאמנות עיוורת לברית המועצות והקים את רק"ח שאותם הוקיע מיקוניס כתנועה לאומנית ערבית והשוואה אותם לליגה לשחרור לאומי שתמכה במופתי אמין אל חוסייני בזמן מלחמת העצמאות‏‏[1].

בבחירות לכנסת השביעית מק"י זכתה רק במנדט אחד ומיקוניס איבד את מושבו, הוא נכנס רק כשנתיים וחצי לאחר תחילת כהונתה, לאחר פטירת משה סנה ב-1 במרץ 1972, וכיהן בה כשנתיים. לקראת סוף ימי הכנסת השביעית הקים עם תנועת תכלת-אדום בראשות מאיר פעיל את מפלגת מוקד כסיעת יחיד בפרלמנט. בבחירות לכנסת השמינית קיבלה המפלגה רק מנדט אחד ומיקוניס שהיה במקום השני ברשימה שוב נשאר מחוץ לכנסת.

בשנת 1974 מיקוניס התפטר מתפקידו כמזכ"ל מק"י בגלל שלטענתו המפלגה התקרבה יותר מדי לציונות. הוא הצטרף לאק"י שהוקמה שנים מספר לפני כן על ידי אסתר וילנסקה שפרשה ממק"י מאותה סיבה.

הערות שוליים

  1. ^ ‏איסר הראל, ריגול סובייטי – קומוניזם בארץ-ישראל, עמ' 238‏

קישורים חיצוניים

תבנית:חבר כנסת


תבנית:נ