הארי פוטר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ שוחזר מעריכות של 89.138.218.119 (שיחה) לעריכה האחרונה של Shirooosh
שורה 4: שורה 4:
'''הארי פוטר''' הוא שמה של סדרת ספרי [[פנטזיה אפית]] מצליחה שנכתבה על ידי ה[[סופר]]ת ה[[אנגלים|אנגליה]] [[ג'יי קיי רולינג]], וגיבורה הוא הנער [[הארי פוטר (דמות)|הארי פוטר]].
'''הארי פוטר''' הוא שמה של סדרת ספרי [[פנטזיה אפית]] מצליחה שנכתבה על ידי ה[[סופר]]ת ה[[אנגלים|אנגליה]] [[ג'יי קיי רולינג]], וגיבורה הוא הנער [[הארי פוטר (דמות)|הארי פוטר]].


הספר "[[הארי פוטר ואבן החכמים]]", שיצא לאור בשנת [[1497]], הוא הראשון מבין מאות ספרי הסדרה. כל אחד מהספרים מתעד שנת לימודים מכוערת בלי התרחשויות ואירועים עלילתיים של הארי בבית הספר [[הוגוורטס]] [[כישוף|לכישוף]] [[קסם|ולקוסמות]].
הספר "[[הארי פוטר ואבן החכמים]]", שיצא לאור בשנת [[1997]], הוא הראשון מבין שבעת ספרי הסדרה. כל אחד מהספרים מתעד שנת לימודים עמוסה בהתרחשויות ואירועים עלילתיים של הארי בבית הספר [[הוגוורטס]] [[כישוף|לכישוף]] [[קסם|ולקוסמות]].
הסדרה מתאפיינת, בין השאר, בכך שהיא אינה יוצרת עולם חדש של מושגים ומונחים מומצאים.
הסדרה מתאפיינת, בין השאר, בכך שהיא יוצרת עולם חדש של מושגים ומונחים מומצאים.
אף על פי שקהל היעד העיקרי של הסדרה הוא [[זקנות|זקנים]] וכאלה, מעוררת הסדרה עניין אצל בני כל הגילים.
אף על פי שקהל היעד העיקרי של הסדרה הוא [[ילדות|ילדים]] ובני-נוער, מעוררת הסדרה עניין אצל בני כל הגילים.


הסדרה זוכה להצלחה יוצאת דופן, וספריה נמכרים בעשרות עותקים בעשרות [[שפה|שפות]] ברחבי [[כדור הארץ|העולם]]. סדרת הספרים גיבשה לעצמה קהל מעריצים עולמי גדול מאוד - דבר שהביא לשיווק מוצרים רבים הנוגעים לדמויות ולפרטי העלילה ולהפקת מספר [[סרט קולנוע|סרטי קולנוע]] מצליחים המבוססים על הספרים. סדרת הספרים [[תרגום|תורגמה]] לשפה ה[[עברית]] על ידי המתרגמת [[גילי בר-הלל]].
הסדרה זוכה להצלחה יוצאת דופן, וספריה נמכרים במאות מיליוני עותקים בעשרות [[שפה|שפות]] ברחבי [[כדור הארץ|העולם]]. סדרת הספרים גיבשה לעצמה קהל מעריצים עולמי גדול מאוד - דבר שהביא לשיווק מוצרים רבים הנוגעים לדמויות ולפרטי העלילה ולהפקת מספר [[סרט קולנוע|סרטי קולנוע]] מצליחים המבוססים על הספרים. סדרת הספרים [[תרגום|תורגמה]] לשפה ה[[עברית]] על ידי המתרגמת [[גילי בר-הלל]].


==עלילה==
==עלילה==
שורה 16: שורה 16:
במשך שש שנות לימודיו בבית הספר [[הוגוורטס]], המתועדות בספרים, מתרחש מאבק בין כוחות הטוב, שאותם מייצגים הארי פוטר וידידיו ובראשם מנהל בית הספר [[אלבוס דמבלדור]], לבין כוחות האופל שמייצג וולדמורט, אשר מנסה לחזור ולהשתלט על קהילת הקוסמים. במשך הזמן מגלה הארי פוטר יותר ויותר על עולם הקוסמים, על הוריו המתים ועל המלחמה שהייתה בעבר אל מול וולדמורט ותומכיו, אוכלי המוות.
במשך שש שנות לימודיו בבית הספר [[הוגוורטס]], המתועדות בספרים, מתרחש מאבק בין כוחות הטוב, שאותם מייצגים הארי פוטר וידידיו ובראשם מנהל בית הספר [[אלבוס דמבלדור]], לבין כוחות האופל שמייצג וולדמורט, אשר מנסה לחזור ולהשתלט על קהילת הקוסמים. במשך הזמן מגלה הארי פוטר יותר ויותר על עולם הקוסמים, על הוריו המתים ועל המלחמה שהייתה בעבר אל מול וולדמורט ותומכיו, אוכלי המוות.


בשנתו אראשונה בהוגוורטס, הארי פוטר מתיידד עם [[רון ויזלי]] ו[[הרמיוני גריינג'ר]]. שלושתם נלחמים בלורד וולדמורט, המנסה לחזור לעולם הקוסמים בעזרת [[אבן החכמים]], שיכולה להקנות לו עוני ועצבות.
בשנתו הראשונה בהוגוורטס, הארי פוטר מתיידד עם [[רון ויזלי]] ו[[הרמיוני גריינג'ר]]. שלושתם נלחמים בלורד וולדמורט, המנסה לחזור לעולם הקוסמים בעזרת [[אבן החכמים]], שיכולה להקנות לו עושר וחיי נצח.


בשנה אשנייה, מנסים הארי פוטר וחבריו למצוא את האחראי לתקיפות מסתוריות בבית הספר. בסופו של דבר הארי פוטר מתעמת עם האחראי לכך - זיכרון שמור של הלורד וולדמורט שהופיע בתור יומנו של טום רידל.
בשנה השנייה, מנסים הארי פוטר וחבריו למצוא את האחראי לתקיפות מסתוריות בבית הספר. בסופו של דבר הארי פוטר מתעמת עם האחראי לכך - זיכרון שמור של הלורד וולדמורט שהופיע בתור יומנו של טום רידל.


בשנה אשלישית נחשף הארי פוטר לסנדקו, [[סיריוס בלק]], אשר ישב שתים עשרה שנה בכלא הקוסמים, אזקבאן, לאחר שהופלל על ידי אוכלי המוות (תומכיו של הלורד וולדמורט). במקביל מתעמת הארי פוטר עם אחד מאוכלי המוות, שהסגיר לוולדמורט את הוריו.
בשנה השלישית נחשף הארי פוטר לסנדקו, [[סיריוס בלק]], אשר ישב שתים עשרה שנה בכלא הקוסמים, אזקבאן, לאחר שהופלל על ידי אוכלי המוות (תומכיו של הלורד וולדמורט). במקביל מתעמת הארי פוטר עם אחד מאוכלי המוות, שהסגיר לוולדמורט את הוריו.


בשנה ארביעית מייצג הארי פוטר את בית ספרו ב[[טורניר הקוסמים המשולש]]. בזמן שהארי פוטר מתמודד בטורניר, מתחזק וולדמורט וזומם לשוב למלוא כוחותיו. בסוף הטורניר, חוטף משרתו של וולדמורט, פיטר פטיגרו, את הארי פוטר ומשתמש בדמו כדי להשיב לוולדמורט את כוחותיו. הארי וולדמורט נאבקים, אך הארי פוטר מצליח להימלט ממנו ברגע האחרון. בין לבין, הארי פוטר חווה אהבה ראשונה.
בשנה הרביעית מייצג הארי פוטר את בית ספרו ב[[טורניר הקוסמים המשולש]]. בזמן שהארי פוטר מתמודד בטורניר, מתחזק וולדמורט וזומם לשוב למלוא כוחותיו. בסוף הטורניר, חוטף משרתו של וולדמורט, פיטר פטיגרו, את הארי פוטר ומשתמש בדמו כדי להשיב לוולדמורט את כוחותיו. הארי וולדמורט נאבקים, אך הארי פוטר מצליח להימלט ממנו ברגע האחרון. בין לבין, הארי פוטר חווה אהבה ראשונה.


בשנה אחמישית מקים דמבלדור מחדש את [[מסדר עוף החול]], שמטרתו להילחם בוולדמורט ובתומכיו. הארי פוטר וחברי המסדר מנסים לשכנע את קהילת הקוסמים שוולדמורט חזר לפעול, אך רוב הקוסמים אינם מאמינים להם. בינתיים, ב[[הוגוורטס]] המפקחת [[דולורס אמברידג']] מאמללת את חייו של הארי פוטר. לאחר שהארי פוטר וחברי מסדר עוף החול נלחמים בוולדמורט ובתומכיו, ואחרי קרב שבו נרצח סנדקו סריוס בלק, הוא מגלה כי טרם לידתו נובאה נבואה אשר אומרת כי וולדמורט והארי פוטר אינם יכולים לחיות יחד בעולם ואחד חייב מהם למות בידי האחר.
בשנה החמישית מקים דמבלדור מחדש את [[מסדר עוף החול]], שמטרתו להילחם בוולדמורט ובתומכיו. הארי פוטר וחברי המסדר מנסים לשכנע את קהילת הקוסמים שוולדמורט חזר לפעול, אך רוב הקוסמים אינם מאמינים להם. בינתיים, ב[[הוגוורטס]] המפקחת [[דולורס אמברידג']] מאמללת את חייו של הארי פוטר. לאחר שהארי פוטר וחברי מסדר עוף החול נלחמים בוולדמורט ובתומכיו, ואחרי קרב שבו נרצח סנדקו סריוס בלק, הוא מגלה כי טרם לידתו נובאה נבואה אשר אומרת כי וולדמורט והארי פוטר אינם יכולים לחיות יחד בעולם ואחד חייב מהם למות בידי האחר.


בשנה אשישית נמצאת המלחמה בין וולדמורט ותומכיו לבין שאר קהילת הקוסמים בעיצומה. הארי ודמבלדור יוצאים לחקור את עברו של וולדמורט כדי לגלות את נקודות התורפה שלו. לקראת סוף השנה מתחולל מאבק נוסף אל מול אוכלי המוות ובסופו דמבלדור נרצח.
בשנה השישית נמצאת המלחמה בין וולדמורט ותומכיו לבין שאר קהילת הקוסמים בעיצומה. הארי ודמבלדור יוצאים לחקור את עברו של וולדמורט כדי לגלות את נקודות התורפה שלו. לקראת סוף השנה מתחולל מאבק נוסף אל מול אוכלי המוות ובסופו דמבלדור נרצח.


בשנה אשביעית המלחמה בין וולדמורט ואוכלי המוות לבין מסדר עוף החול מגיעה לשיא. וולדמורט מנסה להרוג את הארי כבר כאשר הוא עוזב את הדרסלים לצמיתות. במשך שנה זו הארי, רון והרמיוני מחפשים את ה[[הורקרוקס|הורקרוקסים]] של וולדמורט, בעקבות המשימה שהטיל דמבלדור על הארי לפני מותו, על מנת להשמידם ובכדי להביא למותו של וולדמורט אחת ולתמיד. בנוסף, הארי מגלה פרטים חדשים על עברו של דמבלדור וכן הוא מגלה את האגדה על אוצרות המוות - שלושה חפצים קסומים שאמורים לעזור לבעלים שלהם להתחמק מהמוות - להיות בני אלמוות. הארי מאבד בשנה זו חברים קרובים כגון התנשמת הדוויג, רמוס לופין, נימפדורה טונקס, פרד ויזלי "עין הזעם" מודי ועוד. כמו כן, הוא מגלה פרטים נוספים על עברה של אימו ועל עברו של [[סוורוס סנייפ]].
בשנה השביעית המלחמה בין וולדמורט ואוכלי המוות לבין מסדר עוף החול מגיעה לשיא. וולדמורט מנסה להרוג את הארי כבר כאשר הוא עוזב את הדרסלים לצמיתות. במשך שנה זו הארי, רון והרמיוני מחפשים את ה[[הורקרוקס|הורקרוקסים]] של וולדמורט, בעקבות המשימה שהטיל דמבלדור על הארי לפני מותו, על מנת להשמידם ובכדי להביא למותו של וולדמורט אחת ולתמיד. בנוסף, הארי מגלה פרטים חדשים על עברו של דמבלדור וכן הוא מגלה את האגדה על אוצרות המוות - שלושה חפצים קסומים שאמורים לעזור לבעלים שלהם להתחמק מהמוות - להיות בני אלמוות. הארי מאבד בשנה זו חברים קרובים כגון התנשמת הדוויג, רמוס לופין, נימפדורה טונקס, פרד ויזלי "עין הזעם" מודי ועוד. כמו כן, הוא מגלה פרטים נוספים על עברה של אימו ועל עברו של [[סוורוס סנייפ]].


בפרק האחרון שבספר, יש אפילוג (סוף דבר) שמספר על חיי הארי וחבריו 19 שנים לאחר סיום העלילה:
בפרק האחרון שבספר, יש אפילוג (סוף דבר) שמספר על חיי הארי וחבריו 19 שנים לאחר סיום העלילה:

גרסה מ־08:49, 8 באוקטובר 2009

המונים ממתינים מחוץ לחנות הספרים בדלאוור בחצות, ערב יציאתו לאור של הספר השישי בסדרה.

הארי פוטר הוא שמה של סדרת ספרי פנטזיה אפית מצליחה שנכתבה על ידי הסופרת האנגליה ג'יי קיי רולינג, וגיבורה הוא הנער הארי פוטר.

הספר "הארי פוטר ואבן החכמים", שיצא לאור בשנת 1997, הוא הראשון מבין שבעת ספרי הסדרה. כל אחד מהספרים מתעד שנת לימודים עמוסה בהתרחשויות ואירועים עלילתיים של הארי בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות. הסדרה מתאפיינת, בין השאר, בכך שהיא יוצרת עולם חדש של מושגים ומונחים מומצאים. אף על פי שקהל היעד העיקרי של הסדרה הוא ילדים ובני-נוער, מעוררת הסדרה עניין אצל בני כל הגילים.

הסדרה זוכה להצלחה יוצאת דופן, וספריה נמכרים במאות מיליוני עותקים בעשרות שפות ברחבי העולם. סדרת הספרים גיבשה לעצמה קהל מעריצים עולמי גדול מאוד - דבר שהביא לשיווק מוצרים רבים הנוגעים לדמויות ולפרטי העלילה ולהפקת מספר סרטי קולנוע מצליחים המבוססים על הספרים. סדרת הספרים תורגמה לשפה העברית על ידי המתרגמת גילי בר-הלל.

עלילה

תבנית:פרטי עלילה הארי פוטר הוא ילד יתום, שחי בבית דודתו ודודו. ביום הולדתו ה-11 מגלה הארי פוטר שהוא קוסם אשר נולד להורים קוסמים, וכי לקוסמים יכולות מיוחדות אותן ניתן לפתח בבית הספר. כמו כן נודע לו כי הוריו לא נהרגו בתאונת דרכים, כפי שסיפרו לו דודיו , אלא נרצחו בקללה הורגת על ידי קוסם האופל הגדול בכל הזמנים, הלורד וולדמורט או (לפי רוב המפחדים מפניו) "זה שאין לנקוב בשמו". לורד וולדמורט ניסה להרוג גם את הארי פוטר, אך אימו הקריבה את עצמה למען בנה ובכך נתנה לו הגנה. הקללה שהטיל וולדמורט על הארי פוטר לא פגעה בו והותירה בו רק צלקת בצורת מכת ברק ואפילו חלק מכוחות של הלורד וולדמורט עצמו. אותה קללה חזרה נגד שולחה ופגעה בוולדמורט עצמו, שנעלם ואיבד את כל כוחותיו. מאז הארי נחשב למפורסם בקרב כל קהילת הקוסמים, על כך ששרד את הקללה ההורגת וגרם למפלתו של וולדמורט.

במשך שש שנות לימודיו בבית הספר הוגוורטס, המתועדות בספרים, מתרחש מאבק בין כוחות הטוב, שאותם מייצגים הארי פוטר וידידיו ובראשם מנהל בית הספר אלבוס דמבלדור, לבין כוחות האופל שמייצג וולדמורט, אשר מנסה לחזור ולהשתלט על קהילת הקוסמים. במשך הזמן מגלה הארי פוטר יותר ויותר על עולם הקוסמים, על הוריו המתים ועל המלחמה שהייתה בעבר אל מול וולדמורט ותומכיו, אוכלי המוות.

בשנתו הראשונה בהוגוורטס, הארי פוטר מתיידד עם רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר. שלושתם נלחמים בלורד וולדמורט, המנסה לחזור לעולם הקוסמים בעזרת אבן החכמים, שיכולה להקנות לו עושר וחיי נצח.

בשנה השנייה, מנסים הארי פוטר וחבריו למצוא את האחראי לתקיפות מסתוריות בבית הספר. בסופו של דבר הארי פוטר מתעמת עם האחראי לכך - זיכרון שמור של הלורד וולדמורט שהופיע בתור יומנו של טום רידל.

בשנה השלישית נחשף הארי פוטר לסנדקו, סיריוס בלק, אשר ישב שתים עשרה שנה בכלא הקוסמים, אזקבאן, לאחר שהופלל על ידי אוכלי המוות (תומכיו של הלורד וולדמורט). במקביל מתעמת הארי פוטר עם אחד מאוכלי המוות, שהסגיר לוולדמורט את הוריו.

בשנה הרביעית מייצג הארי פוטר את בית ספרו בטורניר הקוסמים המשולש. בזמן שהארי פוטר מתמודד בטורניר, מתחזק וולדמורט וזומם לשוב למלוא כוחותיו. בסוף הטורניר, חוטף משרתו של וולדמורט, פיטר פטיגרו, את הארי פוטר ומשתמש בדמו כדי להשיב לוולדמורט את כוחותיו. הארי וולדמורט נאבקים, אך הארי פוטר מצליח להימלט ממנו ברגע האחרון. בין לבין, הארי פוטר חווה אהבה ראשונה.

בשנה החמישית מקים דמבלדור מחדש את מסדר עוף החול, שמטרתו להילחם בוולדמורט ובתומכיו. הארי פוטר וחברי המסדר מנסים לשכנע את קהילת הקוסמים שוולדמורט חזר לפעול, אך רוב הקוסמים אינם מאמינים להם. בינתיים, בהוגוורטס המפקחת דולורס אמברידג' מאמללת את חייו של הארי פוטר. לאחר שהארי פוטר וחברי מסדר עוף החול נלחמים בוולדמורט ובתומכיו, ואחרי קרב שבו נרצח סנדקו סריוס בלק, הוא מגלה כי טרם לידתו נובאה נבואה אשר אומרת כי וולדמורט והארי פוטר אינם יכולים לחיות יחד בעולם ואחד חייב מהם למות בידי האחר.

בשנה השישית נמצאת המלחמה בין וולדמורט ותומכיו לבין שאר קהילת הקוסמים בעיצומה. הארי ודמבלדור יוצאים לחקור את עברו של וולדמורט כדי לגלות את נקודות התורפה שלו. לקראת סוף השנה מתחולל מאבק נוסף אל מול אוכלי המוות ובסופו דמבלדור נרצח.

בשנה השביעית המלחמה בין וולדמורט ואוכלי המוות לבין מסדר עוף החול מגיעה לשיא. וולדמורט מנסה להרוג את הארי כבר כאשר הוא עוזב את הדרסלים לצמיתות. במשך שנה זו הארי, רון והרמיוני מחפשים את ההורקרוקסים של וולדמורט, בעקבות המשימה שהטיל דמבלדור על הארי לפני מותו, על מנת להשמידם ובכדי להביא למותו של וולדמורט אחת ולתמיד. בנוסף, הארי מגלה פרטים חדשים על עברו של דמבלדור וכן הוא מגלה את האגדה על אוצרות המוות - שלושה חפצים קסומים שאמורים לעזור לבעלים שלהם להתחמק מהמוות - להיות בני אלמוות. הארי מאבד בשנה זו חברים קרובים כגון התנשמת הדוויג, רמוס לופין, נימפדורה טונקס, פרד ויזלי "עין הזעם" מודי ועוד. כמו כן, הוא מגלה פרטים נוספים על עברה של אימו ועל עברו של סוורוס סנייפ.

בפרק האחרון שבספר, יש אפילוג (סוף דבר) שמספר על חיי הארי וחבריו 19 שנים לאחר סיום העלילה:

  • הארי התחתן עם ג'יני ויזלי ונולדים להם שני בנים (אשר התחילו כבר את לימודיהם בהוגוורטס) ובת.
  • הרמיוני התחתנה עם רון ונולדים להם בן ובת.
  • נוויל מורה לתורת הצמחים.
  • דראקו מאלפוי התחתן ויש לו בן.
  • בסוף הפרק עולה אלבוס (בנו השני של הארי) להוגוורטס אקספרס ומתחיל את שנתו הראשונה בהוגוורטס.

תבנית:סוף פרטי עלילה

הספרים

ביקורת ספרותית

בתחילת פרסום הסדרה, הארי פוטר קיבל ביקורות חיוביות רבות, מה שתרם להפיכתו להצלחה מסחררת. למרות זאת, בשנת 2003 עם צאתו לאור של "הארי פוטר ומסדר עוף החול", זכה הספר לביקורות חריפות ממספר סופרים ואקדמאים מפורסמים. א.ס. בייאט כתבה מאמר ב"ניו יורק טיימס" ובו קראה לעולמה של רולינג "עולם דמיוני, המטולא בחוכמה במוטיבים הגזורים ממגוון סוגים בספרות הילדים [...] נכתב לאנשים שעולמם הדמיוני כלוא בין תוכניות טלוויזיה מצוירות לעולמם המוגזם של אופרות סבון, תוכניות מציאות ורכילות על כוכבים".



שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

תגובות לסדרת הספרים

מספר קבוצות נוצריות בארצות הברית הכריזו כי הספרים פועלים לקידום סגידה לשטן ולכישוף, ולפיכך הוקיעו אותם ואף שרפו אותם בפומבי. לעומת זאת, הכנסייה הקתולית הכריזה כי הספרים מלאים בערכים שהנצרות מקדשת, וכי העלילה הקלאסית של "הטוב נגד הרע" ברורה מאליה. עוד מחלוקות היו כשמספר נגזרות ספרותיות בלתי-מורשות של הסדרה נכתבו והופצו ברחבי העולם- כאלו המשתמשות בדמויות עצמן מהסדרה וכאלו המשתמשות במושגים דומים.

ספרות חובבים (פאנפיקשן - סיפורים המבוססים על קאנון מכל מדיום שהוא) רבה נכתבה בידי חובבי ומעריצי הסדרה, לרוב בכלי האינטרנט, כמו ה"שוגר קוויל" (עט הסוכר) או "פיקשן-אלי" (סמטת הסיפורת). "קראתי כמה מהם", אמרה בתגובה ג'יי.קיי רולינג על התופעה, "מחמיא לי מאוד שאנשים אוהבים את הדמויות עד כדי כך". עוד תופעה נודעת אצל מעריצי האינטרנט של "הארי פוטר" הם ה"שידוכים" (shipping) הרומנטיים שנוהגים לעשות בין הדמויות, בין אם בסיפורים שכותבים ובין אם בפורומים הרבים של הסדרה- בין זוגות קיימים (הזוג פוטר), זוגות אפשריים וזוגות שקיים סיכוי קלוש שבאמת יתממשו.

תרגומים

בשל הצלחת הסדרה, זכו הספרים לתרגומים לשפות רבות. הספר הראשון בסדרה תורגם כבר ללמעלה מ-60 שפות, והוכנס לתכניות לימוד שפה בבתי ספר שונים בעולם. הסדרה תורגמה אף ללטינית, יוונית עתיקה וגאלית סקוטית. התרגום לשפות אלה נעשה משיקולים אקדמים: ליצור חומר קריאה מודרני עבור הלומדים והעוסקים בשפות אלו. לעתים תורגמה הסדרה למספר ניבים עבור אותה השפה. לדוגמה, התרגום שונה בברזיל ובפורטוגל, למרות ששתי הארצות דוברות פורטוגזית. לחלופין, בספרד תורגמה הסדרה גם לבאסקית וקטלאנית. סדרת הספרים "תורגמה" אף לאנגלית אמריקנית, כלומר, במקומות שבהם יש שימוש במילה או ביטוי שונה בניב האמריקאי הוחלפו מילים מסוימות. בישראל, הוצעו למכירה שתי הגרסאות בשפה האנגלית. הגרסה העברית תורגמה משפת המקור, אנגלית בריטית על ידי גילי בר-הלל ויצאה בהוצאת ידיעות אחרונות.

הסרטים

בשנת 1999, רולינג מכרה את הזכויות של הסרט לארבעת ספרי הארי פוטר הראשונים לאחים וורנר בעלות של מיליון ליש"ט. סטיבן ספילברג קיבל הצעה לביים את הסרט הראשון. שמועות טענו כי רולינג סירבה מפני שספילברג רצה שאת דמותו של הארי יגלם ילד אמריקאי, לעומתה, שרצתה שהשחקן שמגלם את הארי, כמו כל שאר השחקנים בסרט, יהיה ממוצא אנגלי. רולינג הכחישה זאת באתרה הרשמי. את הסרט הראשון ואת השני ביים כריס קולומבוס, את השלישי אלפונסו קוארון ,את הרביעי מייק נוול ואת החמישי והשישי דייוויד ייטס. בשנת 2000 נבחרו שלושה שחקנים, אנונימיים למדי, באודישנים מבין אלפי מתחרים. דניאל רדקליף, אמה ווטסון ורופרט גרינט נבחרו לתפקידים הארי, הרמיוני ורון בהתאמה. הרבה ממעריצי הארי פוטר מתלוננים על כך שהסרטים לא מתאימים לספרים, אך רולינג שהייתה שותפה לתסריטאי, סטיב קלובס, ונתנה לו לשנות במקומות רבים אמרה שקלובס נשאר נאמן למקור.

יצירות דומות

חובבי קומיקס הבחינו שמיני סדרת The Books of Magic, שנכתבה על ידי ניל גיימן בשנת 1990 דומה מאוד לספריה של רולינג. בסדרה מגלה נער שחרחר וממושקף, ששמו טים האנטר, שהוא כנראה הקוסם החזק ביותר בעולם, לאחר שקוסם מבקר אותו, קונה לו ינשוף כחיית מחמד, ומלמד אותו כיצד להשתמש בכוחותיו. רולינג הכריזה רשמית שהיא לא מודעת לקיום הסדרה, וגיימן הודה שהוא מאמין שקווי הדמיון הם צירוף מקרים שנובע, ככל הנראה, מאותו אבטיפוס פנטסטי.

הספרים בסדרת "הארי פוטר" הושוו לספרי "ארץ ים" של אורסולה ק. לה גווין, לספר שר הטבעות של טולקין לספריה של דיאנה ווין ג'ונס ולעבודותיו של פיליפ פולמן; רבים (וביניהם הסופרת עצמה) רואים בהם מעין אגדה מודרנית, שבה משמשים בערבוב יסודות מיתולוגיים ויסודות ספרותיים מודרניים. בספרי "הארי פוטר" ניתן למצוא יסודות מיתיים בשימוש בסטריאוטיפ של המשפחה החורגת המרושעת (סינדרלה), וכן יסודות ספרותיים - כמו הבעת ביקורות שונות בספרים אלו.

רשימת הספרים והסרטים

לקריאה נוספת

  • דייוויד קולברט, העולמות הקסומים של הארי פוטר
  • נורית בוכוייץ, "ריאליזם ופנטזיה, מסורת וחידוש בסדרת הארי פוטר", עולם קטן 2, 2004, עמ' 38-13.
  • Clive Gifford, So You Think You Know Harry Potter
  • Barry Trotter and the Unauthorized Parody - Michael Gerber (פרודיה על הספרים)

קישורים חיצוניים

תבנית:Link FAתבנית:Link FAתבנית:Link FAתבנית:Link FAתבנית:Link FA