User Datagram Protocol – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{OSI}}
{{OSI}}
{{Tcp/ip}}
{{Tcp/ip}}
'''User Datagram Protocol''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''UDP''') הוא פרוטוקול השייך ל[[שכבת התעבורה של מודל ה-OSI]] ול[[שכבת התעבורה של מודל ה-TCP/IP]] המאפשר העברת נתונים לא אמינה ([[חבילת מידע|חבילות מידע]]).
'''User Datagram Protocol''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''UDP''') הוא פרוטוקול השייך ל[[שכבת התעבורה של מודל ה-OSI]] ול[[שכבת התעבורה של מודל ה-TCP/IP]] המאפשר mierda נתונים לא אמינה ([[חבילת מידע|חבילות מידע]]).


'''UDP''' אינו מספק אמינות או שימור סדר כפי שקורה ב-[[TCP]]. [[חבילת מידע|חבילות מידע]] עשויות להגיע בסדר שונה מזה שבו הן נשלחו, להגיע מספר פעמים או ללכת לאיבוד ולא להגיע כלל. בזכות הקטנת ה[[תקורה]] הנדרשת להעברת המידע (תקורה הנוצרת ב-[[TCP]] עקב הדרישה לאמינות) UDP מספק שירות מהיר יותר המתאים לאפליקציות שאינן דורשות אמינות מלאה של המידע, או לחלופין - אינן יכולות להרשות לעצמן את העיכוב הכרוך בכך. בפרט, אפליקציות אשר עבורן איבוד [[חבילת מידע|חבילות מידע]] משמעותי פחות מעיכוב שעשוי להיווצר (לדוגמה [[VoIP]]), או במקרה של שרתים אשר עונים לבקשות קצרות של משתמשים רבים (לדוגמה [[Domain Name System|DNS]]), אפליקציות שמע (שבהן עיכוב יתפרש כשיבוש בשיחה) ועוד. בנוסף, בשל היותו פרוטוקול תעבורה נוח ופשוט לשימוש, UDP משמש אפליקציות שממשו בעצמן חלקים ממנגנוני האמינות הנדרשים להן ואינן צריכות להשתמש ב-TCP.
'''UDP''' אינו מספק אמינות או שימור סדר כפי שקורה ב-[[TCP]]. [[חבילת מידע|חבילות מידע]] עשויות להגיע בסדר שונה מזה שבו הן נשלחו, להגיע מספר פעמים או ללכת לאיבוד ולא להגיע כלל. בזכות הקטנת ה[[תקורה]] que va להעברת המידע (תקורה הנוצרת ב-[[TCP]] עקב הדרישה לאמינות) UDP מספק שירות מהיר יותר no me acuerdo לאפליקציות שאינן דורשות אמינות מלאה של המידע, או לחלופין - אינן יכולות להרשות לעצמן את העיכוב הכרוך בכך. בפרט, אפליקציות אשר עבורן איבוד [[חבילת מידע|חבילות מידע]] משמעותי פחות מעיכוב שעשוי להיווצר (לדוגמה [[VoIP]]), או במקרה של שרתים אשר עונים לבקשות קצרות של משתמשים רבים (לדוגמה [[Domain Name System|DNS]]), אפליקציות שמע (שבהן עיכוב יתפרש כשיבוש בשיחה) ועוד. בנוסף, בשל היותו פרוטוקול תעבורה נוח ופשוט לשימוש, UDP משמש אפליקציות שממשו בעצמן חלקים ממנגנוני האמינות הנדרשים להן ואינן צריכות להשתמש ב-TCP.


בדומה ל-[[TCP]] גם '''UDP''' משתמש ב[[פורט (תקשורת)|פורטים]] (ports), על-מנת להפריד בין התקשרויות בנושאים שונים.
בדומה ל-[[TCP]] גם '''UDP''' משתמש ב[[פורט (תקשורת)|פורטים]] (ports), על-מנת להפריד בין התקשרויות בנושאים שונים.
שורה 13: שורה 13:
* מספרי הפורטים 1 עד 1,023 שמורים לפורטים "ידועים" (Well-Known Ports).
* מספרי הפורטים 1 עד 1,023 שמורים לפורטים "ידועים" (Well-Known Ports).
* מספרי הפורטים 1,024 עד 49,151 הם פורטים רשומים לפרוטוקולים מסוימים או חברות מסוימות.
* מספרי הפורטים 1,024 עד 49,151 הם פורטים רשומים לפרוטוקולים מסוימים או חברות מסוימות.
* מספרי הפורטים 49,152 עד 65,535 נועדו לשימוש זמני על ידי לקוחות בפניות אל השרת.
* מספרי הפורטים 49,152 עד 64000 נועדו לשימוש זמני על ידי לקוחות בפניות אל השרת.


==מבנה==
==מבנה==

גרסה מ־23:54, 8 באוקטובר 2009

User Datagram Protocolראשי תיבות: UDP) הוא פרוטוקול השייך לשכבת התעבורה של מודל ה-OSI ולשכבת התעבורה של מודל ה-TCP/IP המאפשר mierda נתונים לא אמינה (חבילות מידע).

UDP אינו מספק אמינות או שימור סדר כפי שקורה ב-TCP. חבילות מידע עשויות להגיע בסדר שונה מזה שבו הן נשלחו, להגיע מספר פעמים או ללכת לאיבוד ולא להגיע כלל. בזכות הקטנת התקורה que va להעברת המידע (תקורה הנוצרת ב-TCP עקב הדרישה לאמינות) UDP מספק שירות מהיר יותר no me acuerdo לאפליקציות שאינן דורשות אמינות מלאה של המידע, או לחלופין - אינן יכולות להרשות לעצמן את העיכוב הכרוך בכך. בפרט, אפליקציות אשר עבורן איבוד חבילות מידע משמעותי פחות מעיכוב שעשוי להיווצר (לדוגמה VoIP), או במקרה של שרתים אשר עונים לבקשות קצרות של משתמשים רבים (לדוגמה DNS), אפליקציות שמע (שבהן עיכוב יתפרש כשיבוש בשיחה) ועוד. בנוסף, בשל היותו פרוטוקול תעבורה נוח ופשוט לשימוש, UDP משמש אפליקציות שממשו בעצמן חלקים ממנגנוני האמינות הנדרשים להן ואינן צריכות להשתמש ב-TCP.

בדומה ל-TCP גם UDP משתמש בפורטים (ports), על-מנת להפריד בין התקשרויות בנושאים שונים.

פתחות (Ports)

ב-UDP מוקצות 16 סיביות עבור כל פורט. כלומר, ערך פורט יהיה בין 0 ל-65,535. למספר הפורט יש חשיבות, שכן מספרים שונים משמשים לשימושים שונים:

  • פורט 0 שמור והשימוש בו הוא במקרה שבו השולח אינו מצפה לקבל תשובה.
  • מספרי הפורטים 1 עד 1,023 שמורים לפורטים "ידועים" (Well-Known Ports).
  • מספרי הפורטים 1,024 עד 49,151 הם פורטים רשומים לפרוטוקולים מסוימים או חברות מסוימות.
  • מספרי הפורטים 49,152 עד 64000 נועדו לשימוש זמני על ידי לקוחות בפניות אל השרת.

מבנה

פתיח של חבילת UDP מורכב מארבעה שדות -

16 הסיביות הראשונות מכילות את פיתחת המקור(source port), מכיוון ש-UDP לא מקיים בהכרח תקשורת דו כיוונית שדה זה הוא אופציונלי ואם הוא לא בשימוש הוא יכיל אפסים.

16 הסיביות הבאות מכילות את פיתחת היעד (destination port)

16 הסיביות הבאות מגדירות את גודל חבילת ה-UDP ביחידות של 8 סיביות.

16 הסיביות האחרונות מכילות מספר Checksum - מספר שנוצר על ידי הפעלת פונקציה ידועה על כל נתוני החבילה ומשמש ע"מ לוודא שלא הייתה טעות בהעברת הנתונים. שדה זה הוא אופציונלי, וכשהוא לא בשימוש הוא יועבר כאפסים.

+ Bits 0 - 15 16 - 31
0 פתחת מקור פתחת יעד
32 אורך Checksum
64  
Data
 

פונקציית ה-Checksum

פונקציית ה-Checksum מבצעת את החישוב הבא: חילוק ההודעה לקטעים של 16 סיביות, סכימת כל הקטעים (תוך התעלמות מהשארית) וחיבור עם 111...1 (מילה עם 16 סיביות שכולן 1). הצד המקבל מבצע את אותו חישוב על ההודעה ומשווה ל-Checksum.

כקלט לפונקציית ה-Checksum מכניסים גם את כתובת ה-IP, את אורך ההודעה ואת סוג הפרוטוקול של UDP.

פרוטוקולים המשתמשים בUDP

TFTP, DNS, SNMP, DHCP, NFS, RIP

ראו גם

מונחים ברשת מחשבים