שיחה:טומאה – הבדלי גרסאות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ביטול גרסה 6769988 של ערן (שיחה) אין קשר, יועבר לשיחה:מאכלות אסורים
Dalmozian (שיחה | תרומות)
שורה 49: שורה 49:
:::::המ... עדיין לא, מקוה מעצם הגדרתו לא יכול להיות מקלחת - איך זה עכשיו?
:::::המ... עדיין לא, מקוה מעצם הגדרתו לא יכול להיות מקלחת - איך זה עכשיו?
::::::נהדר, ושוב סליחה שהטרחתי אותך. אני הולך לישון (יש לי מחר כיתה ללמד), לילה טוב, [[משתמש:harhanegev|יאיר בן-צבי, אילת]] 02:25 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
::::::נהדר, ושוב סליחה שהטרחתי אותך. אני הולך לישון (יש לי מחר כיתה ללמד), לילה טוב, [[משתמש:harhanegev|יאיר בן-צבי, אילת]] 02:25 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)

== איחוד בין "טומאה" לבין "דיני טומאה וטהרה" ==

אפילו שהציעו זאת כבר בעבר (אך לפני ארבע שנים) - הפעם בצורה ממוקדת בין שתי הערכים הקרובים הללו בפרט.

{{בעד}} [[משתמש:Dalmozian|דלמוזיאן]] - [[שיחת_משתמש:Dalmozian|שיחה]] 12:48, 14 באוקטובר 2009 (IST)

גרסה מ־13:48, 14 באוקטובר 2009

איחוד

כרגע יש שלושה ערכים העוסקים בטומאה: טומאה, אב הטומאה, ולד הטומאה. לדעתי טוב יהיה אם נאחד אותם לערך אחד - איני רואה תועלת בפיצול הנוכחי. אשמח לקרוא דעת מומחי טומאה גדולים ממני. דוד שי 10:03, 7 אוגוסט 2005 (UTC)

ושכחת את דיני טומאה וטהרה, ואולי גם את טהרה, אם אתה רואה צורך באיחוד כללי יותר. לילה טוב, אחיה פ. 19:14, 22 ספטמבר 2005 (UTC)

טומאת ארץ העמים

יש כמה סיבות לטומאת ארץ העמים, המורכבת מגזרת עפר ארץ העמים ומגזרת אויר ארץ העמים.

הסיבה העיקרית בגמרא שבת ט"ו היא אכן שהם קוברים נפליהם בכל מקום.

אבל ראה למטה את דברי המאירי:

http://www.yedidnefesh.com/yerushalmi/hebrew/moed/shabbat/11.htm

וראה כאן:

http://jewishworker.blogspot.com/2005/05/blog-post_18.html

הבדלי הדינים ברמב"ם:

http://www.mechon-mamre.org/i/a111.htm

יעקב בויקי 18:30, 29 מאי 2006 (IDT)

המקורות שלך טובים, אבל לא קשורים לעניין:
  • במקור הראשון והשלישי מובאים הרמב"ם והמאירי, ושניהם אומרים שהסיבה לטומאה היא גזירה משום טומאת מת (ההבדלים חשובים, אבל הם לא נובעים מכך שהטומאות נובעות ממקורות שונים).
  • המקור השני, שלא מזכיר לאלו אחרונים הוא מתייחס, אינו בדיוק מדבר על הסיבה לאיסור, אלא על הרציונאל שעומד מאחוריה.
להמחשה: ניתן ורצוי לקשור את המחלוקת לגבי תנורו של עכנאי לשאלת כמות ואיכות בהכרעת ההלכה. אך אין זה פוחת מהעובדה שהסיבות של החכמים להכשיר ולטמא את התנור היו בדיני טהרות ולא בדיני סנהדרין. דניאל צבי 19:39, 29 מאי 2006 (IDT)
תקן כראות עיניך. יעקב בויקי 19:48, 29 מאי 2006 (IDT)

נידה אסורה במים זורמים?

אני לא בקיא בהלכות נדה, אך זה סותר את האמור בשולחן ערוך: "...שתטבול כל גופה בבת אחת במי מקוה או מעיין שיש בהם מ' סאה" (יו"ד, רא, א).

יכול להיות שהתכוונת לחלק בין נביעה טבעית לבין מי גשמים? (נדמה לי שיש משהו כזה, אבל אז צריך להבהיר את ההבדל בין מי גשמים במקוה ומי גשמים במעין) דניאל צבי 00:11, 15 יוני 2006 (IDT)
כתוב במפורש מי מקוה ומעיין, קשה להסיק מכאן על מים זורמים. בכל אופן, כבר שאלו רבנים שונים את השאלה הזאת וכולם ענו שנידה לא נטהרת במים זורמים. לגבי ים או מעיין יש הסתייגויות כמו: צריך בצנעה, מי תשגיח עליה שאכן טבלה, וכיו"ב, אך בלי שלילה גורפת, כי ים או מעיין אכן מטהר. אך לגבי מים זורמים לא מצאתי אף רב שמתיר, כולל רבנים שאינם ידועים כמחמירים. בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 00:25 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
טוב, אם אתה אומר שההלכה נפסקה שלא כמו בשולחן ערוך, אז בסדר (זה אמנם נדיר, אבל לא יחודי), אבל אשמח אם תוכל להביא את המקור (או אחד מהם) שאומר שנידה לא נטהרת בזוחלין דניאל צבי 00:33, 15 יוני 2006 (IDT)
שלא כמו בשולחן ערוך? עדיין לא הבאת מקור בו השולחן ערוך אומר כי נידה נטהרת במים זורמים. בכל אופן, אשתדל למצוא מקור באתרי שו"ת. בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 00:38 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
זה מה שמצאתי כרגע: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=34653
אם אמצא עוד, אודיע לך. בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 01:12 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)

( כאן היתה התנגשות עריכה, מה שכתוב לעיל ומה שכתוב להלן נכתבו בו זמנית )

טוב, איפושהו מסתתרת כאן אי-הבנה (אני אותך, אתה אותי, אחד מאיתנו את השולחן-ערוך, מי יודע?) אני הבנתי את המילה "מעין" בשולחן-ערוך כאמירה שנדה כן יכולה להיטהר במים זורמים. (לנוחותך - הקלדתי עכשיו את סעיף א' פה) דניאל צבי 00:53, 15 יוני 2006 (IDT)
הנה, אני מצטט ממה שנתת בהפניה: "כשר אם יכולה להתכסות כל גופה בהן בבת אחת". ברור כי מקלחת אינה כיסוי של כל גופה ע"י כל כמות המים בבת אחת. בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 01:17 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
אז פה מסתתרת אי ההבנה שלנו - כשאני אמרתי מים זורמים, התכוונתי למים שזורמים בקרקע (קרי:מעין, נהר וכו') אתה התכוונת למשים שזורמים בברז. מיםאלו אינם פסולים לטבילת נידה משום שהם זורמים, אלא משום שהם שאובים, ופסולים לא רק לנידה אלא לכל דבר שדורש טבילה במקוה (יוצא מן הכלל הוא טומאת קרי, אבל זה סיפור אחר) דניאל צבי 01:28, 15 יוני 2006 (IDT)
אני חייב לך התנצלות אם כך, זו כנראה העייפות שהשפיעה עלי ועל דייקנות הקריאה וההבנה שלי את הטקסט שכתבת. הנה, שיניתי את הערך בהתאם לשיחתנו, אשמח אם תעיין ותגיד לי האם הניסוח שרשמתי מקובל עליך. סליחה על הטירחה שגרמתי לך שלא בצדק, בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 02:08 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
המ... עדיין לא, מקוה מעצם הגדרתו לא יכול להיות מקלחת - איך זה עכשיו?
נהדר, ושוב סליחה שהטרחתי אותך. אני הולך לישון (יש לי מחר כיתה ללמד), לילה טוב, יאיר בן-צבי, אילת 02:25 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)

איחוד בין "טומאה" לבין "דיני טומאה וטהרה"

אפילו שהציעו זאת כבר בעבר (אך לפני ארבע שנים) - הפעם בצורה ממוקדת בין שתי הערכים הקרובים הללו בפרט.

בעד דלמוזיאן - שיחה 12:48, 14 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]