ALH 84001 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SieBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: lt:Allan Hills 84001
שורה 4: שורה 4:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
הסלע הזה נחשב על פי התאוריה לאחד מחלקיה העתיקים ביותר של [[מערכת השמש]], שכביכול התגבש מנוכחות של סלע מותך לפני 4.5 מיליארד שנה. בהתבסס על ניסיונות חוזרים ונשנים לזהות מאין הגיע המטאוריט, התברר שהוא נוצר כנראה ב[[מאדים]] והוא מקורב בתכונותיו לקבוצת מטאוריטים אחרים אשר הגיעו ממאדים. על פי התאוריה הסלע זועזע ונשבר על ידי התנגשות או כמה התנגשויות מטאוריטים על פני השטח של מאדים לפני כ-[[ארכאיקון|3.5 עד 4.0 מיליארד שנה]], אך עדיין נשאר על הכוכב. לאחר מכן הוא נופץ ועזב את פני השטח של מאדים על ידי התנגשות נפרדת שקרתה לפני כ-15 מיליון שנה. בעודו מרחף לו במסע בין כוכבים הוא התנגש לבסוף בכדור-הארץ לפני כ- 13,000 שנים. תאריכים אלו נתגלו על ידי טכניקות [[תיארוך רדיומטרי|תיארוכים רדיומטרים]] מגוונים כגון: [[סמריום]]-[[ניאודימיום]] (Sm-Nd), [[רובידיום]]-[[סטרונטיום]] (Rb-Sr), אשלגן-ארגון (K-Ar) ו[[פחמן 14]].
הסלע הזה נחשב על פי התאוריה לאחד מחלקיה העתיקים ביותר של [[מערכת השמש]], שכביכול התגבש מנוכחות של סלע מותך לפני 4.5 מיליארד שנה. בהתבסס על ניסיונות חוזרים ונשנים לזהות מאין הגיע המטאוריט, התברר שהוא נוצר כנראה ב[[מאדים]] והוא מקורב בתכונותיו לקבוצת מטאוריטים אחרים אשר הגיעו ממאדים. על פי התאוריה הסלע זועזע ונשבר על ידי התנגשות או כמה התנגשויות מטאוריטים על פני השטח של מאדים לפני כ-[[ארכאיקון|3.5 עד 4.0 מיליארד שנה]], אך עדיין נשאר על הכוכב. לאחר מכן הוא נופץ ועזב את פני השטח של מאדים על ידי התנגשות נפרדת שקרתה לפני כ-15 מיליון שנה. בעודו מרחף לו במסע בין כוכבים הוא התנגש לבסוף בכדור-הארץ לפני כ- 13,000 שנים. תאריכים אלו נתגלו על ידי טכניקות [[תיארוך רדיומטרי|תיארוכים רדיומטרים]] מגוונים כגון: [[סמריום]]-[[ניאודימיום]] (Sm-Nd), [[רובידיום]]-[[סטרונציום]] (Rb-Sr), אשלגן-ארגון (K-Ar) ו[[פחמן 14]].


==צורות חיים אפשריות==
==צורות חיים אפשריות==

גרסה מ־06:12, 13 בנובמבר 2009

חתיכת המטאוריט ALH84001

ALH 84001 (גבעות הלן 84001) הוא מטאוריט שהתגלה בגבעות הלן, אנטארקטיקה בדצמבר 1984 על ידי קבוצת ציידי מטאוריטים אמריקנית השייכת לפרויקט "ANSMET" (מראשי תיבות: חיפוש מטאוריטים באנטארקטיקה). בעת חשיפתו מסתו עמדה על 1.93 ק"ג ומסתבר כי הוא הגיע ממאדים.

היסטוריה

הסלע הזה נחשב על פי התאוריה לאחד מחלקיה העתיקים ביותר של מערכת השמש, שכביכול התגבש מנוכחות של סלע מותך לפני 4.5 מיליארד שנה. בהתבסס על ניסיונות חוזרים ונשנים לזהות מאין הגיע המטאוריט, התברר שהוא נוצר כנראה במאדים והוא מקורב בתכונותיו לקבוצת מטאוריטים אחרים אשר הגיעו ממאדים. על פי התאוריה הסלע זועזע ונשבר על ידי התנגשות או כמה התנגשויות מטאוריטים על פני השטח של מאדים לפני כ-3.5 עד 4.0 מיליארד שנה, אך עדיין נשאר על הכוכב. לאחר מכן הוא נופץ ועזב את פני השטח של מאדים על ידי התנגשות נפרדת שקרתה לפני כ-15 מיליון שנה. בעודו מרחף לו במסע בין כוכבים הוא התנגש לבסוף בכדור-הארץ לפני כ- 13,000 שנים. תאריכים אלו נתגלו על ידי טכניקות תיארוכים רדיומטרים מגוונים כגון: סמריום-ניאודימיום (Sm-Nd), רובידיום-סטרונציום (Rb-Sr), אשלגן-ארגון (K-Ar) ופחמן 14.

צורות חיים אפשריות

ב-6 באוגוסט 1996 התפרסם ALH 84001 בשל ההכרזה על האמונה שהמטאוריט מכיל בתוכו עקבות חיים ממאדים, כפי שהתפרסם בכתב-העת "Science" על ידי ד"ר דיויד מקיי מנאס"א.

באמצעות סריקת מיקרוסקופ אלקטרוני, התגלה במטאוריט מאובן שיכול להיות שרידו של חיידק. המאובנים שנמצאו ב- ALH 84001 היו בקוטר של 20-100 ננומטר, בדומה למידה של ננו-בקטריה, אך קטנים יותר מכל יצור תאי בזמנו. אם המטאוריט אכן איבן בתוכו צורות חיים, זאת תהיה העדות המוצקה הראשונה לקיומם של חיים חוצנים, במקרה שלא מדובר בזיהום שמקורו בכדור הארץ.

ההכרזה על אפשרות לצורות חיים חוצנים עוררו מחלוקות רבות בזמנו וגרמו לעניין רב בחיפוש על מאדים. כאשר הכריזו על התגלית, רבים הניחו מיד כי המאובן הוא הראיה האמיתית הראשונה לחיים חוצנים. התגלית כבשה כותרות ברחבי העולם ואף הניעה את הנשיא האמריקני ביל קלינטון להכריז על האירוע בהופעה טלוויזיונית רשמית.

מספר ניסויים לגילוי חומרים אורגניים בוצעו על המטאוריט ונתגלו חומצות אמינו והידרוקרבון פוליסיקליק ארומטי. הוויכוח הסוער בנוגע לשאלה האם המולקולות האורגניות נוצרו על ידי תהליכים אי-ביולוגיים או על ידי זיהום הנובע ממגע עם הקרח האנטארקטי, עדיין נמשך.

ב-2006 מומחים מסוימים עדיין התווכחו על כך שהמיקרו-מאובנים לא מצביעים על חיים חוצנים, אלה על זיהום ביופילם ארצי. עדיין לא נתגלתה הדרך שבה נוצרו תכונות המאובן, אך מאובן בעל תכונות זהות שוחזר במעבדה בהצלחה ללא התערבות ביולוגית. אף על פי כן, העדויות לקיומה של הננו-בקטריה ממשיכות לצמוח, למרות הספקנות הראשונית (בהתבסס על הרעיון שהחלקיקים היו לא מספיק גדולים כדי להכיל RNA). ממצאים אחרונים על ALH 84001 גילו, אף על פי שהסיכויים לכך נמוכים, שסלעי-מאדים כמו ALH 84001 היו יכולים למעשה בעבר הרחוק להעביר חיים ממאדים אל כדור-הארץ. כ-1 עד 10 מיליון מטאוריטים מגיעים ממאדים בפחות משנה, ו כ-10 סלעי-מאדים אשר שוקלים יותר מ-100 גרמים בתוך 2-3 שנים. נבגי בקטריות ואורגניזמים המתגוררים בסלע משוערים כי יכולים לשרוד בחלל כ-5 שנים, מה שאומר שהעברת חיים מן מאדים אל הכוכב שלנו היא אפשרית בתאוריה.

אם האטמוספירה של מאדים בתקופת החיים אשר התחילה בכדור-הארץ הייתה כפי שהיא היום, הישרדות והתרבות של כל צורת חיים באשר היא לאחר הגעתה אל כדור-הארץ תהיה אף יותר חסרת שחר. סביר להניח שסביבתה הטבעית של צורת החיים תהיה שונה לחלוטין מזו שעל כדור-הארץ. למאדים יש אטמוספירה הקטנה בהרבה מזו שבפסגת הר האוורסט, עם כמעט שום מים.

צורת חיים שהתפתחה לשרוד בתנאים כאלו תגלה שאוויר צפוף וטמפרטורות גבוהות כמו שעל כדור-הארץ יהיו רעילות עבורה. אפילו אנטארקטיקה לא כה קרה כמו מאדים. שוער כי ALH 84001 נוצר בתקופה שמים ככל הנראה התקיימו על מאדים. בנוסף, האטמוספירה של כדור-הארץ באותה התקופה הייתה ברובה נטולת חמצן.

מטאוריטים אחרים אשר יש להם סממנים ביולוגים פוטנציאלים היו פחות מעניינים מכיוון שהם לא נוצרו ממאדים "הרטוב". ALH 84001 הוא המטאוריט היחיד שנאסף מתקופת זמן זו.

מקורו במאדים

בספטמבר 2005, וויקי האמילטון מאוניברסיטת הוואי שבמנואה הציג אנליזה בנוגע למקורו של ALH 84001 בשימוש בנתונים מספינות החלל של "מדדי מאדים הגלובליים" ( Mars Global Surveyor) ו"אודיסיאת מאדים" (Mars Odyssey) שחגות סביב מאדים. על פי האנליזה, אאוס צ'סמה שבקניון ואליס מארינס הוא ככל הנראה מקורו המדויק של המטאוריט.

ALH 84001 במדע הבדיוני

נקודת ההונאה, מותחן הנכתב על ידי דן בראון, מתייחס בנושא המרכזי לגילוי מטאוריט בו נתגלו מאובנים של צורת חיים בדומה ל-ALH 84001.

קונטקט, סרט משנת 1997 המבוסס על מותחנו של קרל סייגן, אשר כולל קטעים על הכרזתו של הנשיא ביל קלינטון בנוגע לקיומם האפשרית של מאובנים ממאדים. הקטע הזה הוצא מהקשרו כדי להתאים לעלילת הסרט. כפי שנמסר הסרט גרם לביקורות מסוימות מפי הנהלת קלינטון.

ראו גם