מחזור כישור הזמן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Gam1q (שיחה | תרומות)
מ תקלדה
שורה 26: שורה 26:
בהוצאה החדשה של הספר הראשון באנגלית ('''From the Two Rivers''') קדימון בשם '''Earlier—Ravens''' המתאר אירועים בשדה אמונד מספר שנים לפני תחילת הסיפור. בנוסף פורסם באתר ההוצאה [http://www.tor.com/shayol.html סיפור המתאר חלק מאירועי שבירת העולם] (באנגלית) בשם '''The Strike at Shayol Ghul'''.
בהוצאה החדשה של הספר הראשון באנגלית ('''From the Two Rivers''') קדימון בשם '''Earlier—Ravens''' המתאר אירועים בשדה אמונד מספר שנים לפני תחילת הסיפור. בנוסף פורסם באתר ההוצאה [http://www.tor.com/shayol.html סיפור המתאר חלק מאירועי שבירת העולם] (באנגלית) בשם '''The Strike at Shayol Ghul'''.


הסופר הודיע כי הוא מתכנן לכתוב בשלב מסוים עוד שני פרולוגים לסדרה, אך נפתר ב-16 בספטמבר 2007 ממחלה. הוצאת טור [http://www.tor-forge.com/NewsArticle.aspx?articleId=647 פירסמה] כי ברנדון סנדרסון ישלים את הספר האחרון. לאחר כשנה סנדרסון הודיע, כי הספר האחרון התברר כארוך מדי, ויחולק לשלושה ספרים:
הסופר הודיע כי הוא מתכנן לכתוב בשלב מסוים עוד שני פרולוגים לסדרה, אך נפטר ב-16 בספטמבר 2007 ממחלה. הוצאת טור [http://www.tor-forge.com/NewsArticle.aspx?articleId=647 פירסמה] כי ברנדון סנדרסון ישלים את הספר האחרון. לאחר כשנה סנדרסון הודיע, כי הספר האחרון התברר כארוך מדי, ויחולק לשלושה ספרים:
*'''הסערה המתכנסת''' (תאריך פרסום [[27 באוקטובר]] [[2009]])
*'''הסערה המתכנסת''' (תאריך פרסום [[27 באוקטובר]] [[2009]])
*'''מגדלי החצות''' (תאריך פרסום משוער [[2010]])
*'''מגדלי החצות''' (תאריך פרסום משוער [[2010]])

גרסה מ־17:55, 17 בנובמבר 2009


שגיאות פרמטריות בתבנית:ספר

פרמטרים ריקים [ ספר הבא, ספר קודם, כתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ מחבר, סדרה, שנת הוצאה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1, 2 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מחזור כישור הזמן
The Wheel of Time
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון, רוברט ג'ורדן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
מקום התרחשות The World of the Wheel עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1990 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים
100 ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה הטובים ביותר של NPR עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001782071
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחזור כישור הזמן (The Wheel of Time) הוא סדרת ספרי פנטסיה מאת רוברט ג'ורדן, המאופינת בעלילה המתרחשת בעולם דמיוני (המכונה לפעמים Randland על ידי המעריצים). ספרי הסדרה כיכבו פעמים רבות ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס.

ספרי הסדרה

נכון ל-2007, יצאו לאור 11 ספרים בסדרה, שתכלול על פי דברי הסופר 12 ספרים. הספר השנים-עשר במספר אמור לצאת לאור בתחילת שנת 2009. כותרתו הזמנית הינה זיכרון של אור (A Memory of Light), ורוברט ג'ורדן התעקש, לפני מותו, שזה יהיה הספר האחרון בסדרה, אף אם הספר יהיה ארוך בצורה יוצאת דופן. בתרגום לעברית פוצל כל כרך לשני חלקים נפרדים, כאשר שם האחד הוא תרגום הכותר מאנגלית, ושם השני, נקבע בדרך כלל, על פי שם אחד הפרקים העיקריים בו (גם באנגלית יצאה גרסה מפוצלת לצעירים, אולם שמות הספרים שונים). עד היום יצאו לאור בעברית אחד עשר הספרים הראשונים (22 כרכים).

נוסף לסדרה יצא ב-2004, בין הוצאת הספר ה-10 וה-11, פרולוג בשם אביב חדש (New Spring) המבוסס על סיפור קצר, הנושא את אותו השם, אשר פורסם באסופת סיפוריי פנטסיה קצרים בשם "אגדות" בעריכת רוברט סילברברג.

בהוצאה החדשה של הספר הראשון באנגלית (From the Two Rivers) קדימון בשם Earlier—Ravens המתאר אירועים בשדה אמונד מספר שנים לפני תחילת הסיפור. בנוסף פורסם באתר ההוצאה סיפור המתאר חלק מאירועי שבירת העולם (באנגלית) בשם The Strike at Shayol Ghul.

הסופר הודיע כי הוא מתכנן לכתוב בשלב מסוים עוד שני פרולוגים לסדרה, אך נפטר ב-16 בספטמבר 2007 ממחלה. הוצאת טור פירסמה כי ברנדון סנדרסון ישלים את הספר האחרון. לאחר כשנה סנדרסון הודיע, כי הספר האחרון התברר כארוך מדי, ויחולק לשלושה ספרים:

  • הסערה המתכנסת (תאריך פרסום 27 באוקטובר 2009)
  • מגדלי החצות (תאריך פרסום משוער 2010)
  • זכרון של אור (תאריך פרסום משוער 2011)

משחק תפקידים והמדריך

הוצאת מכשפי החוף הוציאה באוקטובר 2001 משחק תפקידים בשיטת ק20 המבוסס על הסדרה (The Wheel of Time Roleplaying Game) וב־2002 הוציאה הרפתקאה מוכנה בשם The Prophecies of the Dragon. עקב אי הסכמות עם ג'ורדן וחוסר הצלחה כלכלית הופסקה מאז התמיכה במוצר ולא יוצאות לו יותר הרחבות חדשות. ספרים אלו לא תורגמו לעברית.

בנוסף הוצא ספר בשם The World of Robert Jordan's The Wheel of Time (ידוע גם כמדריך וכספר הלבן הגדול) המתאר את העולם וגם הוא לא תורגם לעברית.


העלילה

"כתר החרבות", כרך 14 בסדרה "מחזור כישור הזמן". כריכת הספר
"לב החורף", כרך 18 בסדרה "מחזור כישור הזמן". כריכת הספר

תבנית:פרטי עלילה

עלילת הסדרה מספרת על הרפתקאותיו של בן כפר פשוט בשם רנד אל'תור משני נהרות, מחוז נידח בארץ אנדור. רנד אלתור יוצא למסע ארוך בעולם עם כמה מידידיו מהכפר ומספר אנשים שלא הכיר, ומגלה (בסוף הספר הראשון) שהוא בעל יכולת לתעל, בלשון רוב ספרי הפנטזיה - לעשות קסמים (אם כי ג'ורדן נרתע מאוד משימוש במילה, ואף אחת מהדמויות אינה מכונה בשם קוסם או מכשף, אלא רק מתעל). לא זאת בלבד מגלה רנד, אלא שהוא הינו הדרקון שנולד שוב – כמעין "משיח" למין האנושי האמור להצילו מכליה ולהביא לחורבנו בעת ובעונה אחת. בשונה מעלילות ספרי פנטזיה דומים, בכישור הזמן העלילה אינה נגמרת כאן, דהיינו בניצחון פשוט של כוחות הטוב על כוחות הרשע, אלא מתפתחת לסיפור מורכב וארוך שבו נטוות דמויות, רצונות, תככים ומזימות בין מלכים ואצילים, אאס סדאי וארורים, כשמאחורי כולם עומדים מייצגי כוחות האור והאופל – בצד זה הבורא ובצד זה שאיטן, אדון האופל.

רנד אינו נשאר זמן רב בתפקיד בן הכפר הפשוט. במהרה הוא אוסף סביבו תומכים, ועמים שלמים נקבצים סביבו. הוא מוכתר כמלך ומושיע, והופך לשליט למעשה של מדינות רבות, ורבות אחרות נקרעות בידי תומכיו חסרי הרסן. רנד נלחם בארורים, 13 שליחיו של אדון האופל התופסים עמדות כוח בעולם ומשתלטים על ארצות בזו אחר זו. בנוסף לכך הוא נאלץ להתמודד עם מרידות והתקוממויות במדינות שתחת שלטונו, פלישה מעבר לים של אימפריה הרואה בארצותיו את ביתה החוקי והתקפות על המצרים – גבול שטחי האופל. במימד האישי רנד הופך לנוקשה וקשוח יותר, אך אף על פי כן הוא מצליח להתאהב, באופן מעט לא רגיל: בשלוש נשים. אביינדה - הלוחמת האיאלית, אליין טרקנד – יורשת בית המלוכה של אנדור, ומין פארשו – נערה מהעיר בארלון שבאנדור שניחנה ביכולת יוצאת דופן ביותר לחיזוי עתידות, כולן נעשות מאהבותיו של רנד אל'תור, הדרקון שנולד שוב.

רנד אלתור הוא אמנם הדמות הראשית בסדרה, אך שלא כספרים אחרים, במחזור כישור הזמן יש דגש רב על שתי דמויות ראשיות אחרות, ידידיו של רנד מאז ילדותו בכפר: מאט קוטון ופרין אייברה. תוך זמן מה מפרידתם מרנד נאספת סביב שניהם, כל אחד לחוד, חבורה של נאמנים הגדלה במהרה לצבא. הם נהפכים לבעלי כוח והשפעה, ומשפיעים בעל כורחם על גורלו של העולם.

ההיסטוריה של כישור הזמן

הסיפור מתרחש בעולם, אשר משמשים רקע ייחודי לעלילה, ומתגלים אט אט עם התפתחות הסיפור. לפי הסיפור, בראשית יצר הבורא את כישור הזמן. לכישור שבעה חישורים אשר כל אחד מהם הוא עידן, והוא מסתובב על צירו שוב ושוב, לאורך כל הזמנים, וכך יוצר את העידנים שחוזרים על עצמם שוב ושוב. ברגע הבריאה כבל הבורא את אדון האופל כך שלא יוכל לגעת בכישור ובעולם. למרות היותו כבול וחתום הרחק מהעולם, בשלב מסוים בסיבוב הכישור מצליח אדון האופל להשיג אחיזה בעולם והחל במהלך שתכליתו לשלוט בעולם, בבריאה ובכישור הזמן עצמו. כדי למנוע את נפילת הבריאה בידי האופל, הכישור גורם שוב ושוב להולדת הדרקון, אדם מתעל בעל כוח רב ואלופו של האור במאבק מול האופל, שתפקידו להטליא מחדש את החור בכלאו של אדון האופל. בגלל טבעו המחזורי של הכישור, ניצחון מוחלט וסופי של האור על האופל איננו אפשרי, והקרב בין הצדדים נמשך אינספור פעמים משחר הבריאה. בכל קרב הדרקון גובר על אדון האופל וכובל אותו חזרה לכלאו לתקופה ארוכה שלאחריה חוזר אדון האופל ומשיג דריסת רגל חדשה בעולם וגורר בכך את גילגולו מחדש של הדרקון אשר יאבק בו בקרב המתחדש.

גלגולו האחרון של הדרקון שעליו יש לנו מידע הוא גלגולו של לואס תרין טלמון, שחי כ־3000 שנים לפני התרחשות העלילה. לואס תרין חי בעולם מתקדם ומודרני הדומה מעט לעולמנו מבחינה טכנולוגית (בסדרה מתואר אך מעט זמנו של לואס תרין, אך הוא כולל תיאורים של חפצים הנשמעים כמו מכוניות או מטוסים) אלא שעולמו של לואס תרין מפותח הרבה יותר בזכות הכוח האחד - הכוח שמאפשר לבני אדם מעטים ונדירים לתעל. באותו עידן, שנקרא בעת עלילת הספרים בשם עידן האגדות, בוצעו מעשים מדהימים בעזרת הכוח האחד, שבימיו של רנד לא מעז אף אדם לחלום עליהם. הכול התנפץ כשנקדח חור בכלאו של אדון האופל: החלה מלחמה קשה בין האור לבין החושך, שנמשכה במשך 300 שנים ונקראה "מלחמת הכוח", ובסופה הצליח לואס תרין טלמון להטליא את החור בכלאו של אדון האופל ולכלוא ביחד איתו את 13 הארורים. אולם, אדון האופל הצליח להכות מכת נגד ולזהם את סאידין, החצי הגברי של הכוח האחד.

תוך שנים בודדות מרגע זיהום המעיין האמיתי נטרפה דעתם של כל הגברים המסוגלים לתעל, והם הסתובבו בעולם, מחריבים ערים ומייבשים אוקיינוסים, מפילים הרים ומזעזעים את הארץ. לאחר אותה תקופה, שכונתה בשם עידן השיגעון, לא ניתן היה עוד לזהות את הארץ; עד כדי כך שהמאורע כונה בשם שבירת העולם. לתקופה זו היו השלכות רבות. אנשים למדו לפחד מאנשים המסוגלים לתעל, ובמיוחד מגברים כאלו, שכן אלו היו עתידים באופן בלתי נמנע בשלב זה או אחר לאבד את שפיותם. ארגון האאס-סדאי שכלל בעידן האגדות גם גברים וגם נשים בעלי יכולת תיעול התפרק ונבנה מחדש. האאס-סדאי החדשים היו רק נשים. נשים אלו הקימו את בסיסן באי-הנהר טאר וולון ובו הקימו עיר ובה מצודה, מגדל גבוה הנקרא 'המגדל הלבן'.

המאורע הבא שעליו יש לנו מידע, שהתרחש כ1000 שנים לאחר שבירת העולם, מכונה בשם מלחמות הטרולוקים. באותה תקופה לא היו הארורים או אדון האופל חופשיים, אולם יצורי האופל פלשו בכל זאת אל הארצות המיושבות, ותקפו כמעט כל מקום בעולם. ביבשת בה מתרחשת העלילה עמדה מול הטרולוקים ברית שכונתה 'ברית עשר האומות', והונהגה על ידי מנטהרן (ששכנה במקום שבו שוכן מחוז שני נהרות בזמן התרחשות העלילה). מנטהרן הושמדה במלחמות הטרולוקים, אולם הודות להקרבתה ועמידתה בפני האופל ניצח האור, והטרולוקים חזרו בתבוסה לביתם במצרים.

כ־1000 שנים לאחר מלחמות הטרולוקים עלה לגדולה מלך צעיר בשם ארתור פנדרג טנריל, ארתור הוקינג הגדול. הוקינג איחד תחת שליטתו את כל האומות מרכס שדרת העולם ועד האוקיינוס האריתי (שנקרא על שמו); אפילו מעבר לאוקיינוס שלח צי, בפיקוד בנו לותר, צי שהיווה את הבסיס לממלכת הסינצ'נים. ארתור הוקינג היה לוחם למען הצדק, ושנא אאס סדאי או כל דבר הקשור לכוח האחד: עשרים שנה צרו כוחותיו על טאר וולון, ללא הכרעה. הוא אף תכנן להקים את בירתו בסטדינג, במקום שבו אף אדם לא יכול לתעל. אך הוא מת בטרם זכה להגשים את תוכניותיו, וממלכתו התפלגה בין יורשיו, ששקעו במלחמת ירושה שנמשכה מאה שנים וכונתה גם בשם מלחמת מאה השנים. בסיום המלחמה, נוצרו האומות פחות או יותר כפי שהיו מוכרות בעת תחילת העלילה.

הדמויות

  • רנד אל'תור - הדמות הראשית בסדרה, גלגולו מחדש של לואיס ת'רין. הדרקון שנולד שוב, שליט על טיר, שבטי האיאלים, קאירהיין, אנדור ואיליאן.
  • פרין אייברה - שוליית נפח שעלה לגדולה ונעשה לורד שני נהרות. ידידו הטוב מילדות של רנד אל'תור ובעלה של פייל אייברה, לשעבר באשר, מסלדיאה בעל עיני זהב ותכונות של זאב. יכול לדבר עם זאבים .
  • מאטרים (מאט) קוטון - ידידו של רנד אל'תור מילדות. מנהיג חבורת היד האדומה, בעל זכרונות של עשרות מצביאים ומלכים שחיו לפניו, דובר את השפה הקדומה ובעל מזל לא-טבעי הכולל זכרונות עתיקים ואזהרה בעזרת קוביות שחש בראשו. חובב נשים ויין. נגזר עליו להינשא לבת תשעת הירחים, יורשת העצר של סינצ'ן. לוחם מוט שפיקד על שלושה קרבות חשובים: קרב קאירהיין, מארב לסינצ'נים וקרב 100,000 מטבעות.
  • נינאב אל'אמרה: החוכמה בשדה אמונד. מתעלת בעוצמה גדולה מאד, ורק בודדות בעולם כולו חזקות ממנה, מלבד הארורים. נשואה ללאן מנדרגורן.
  • אגווין אל'וור - נערה משדה אמונד ומתעלת בעוצמה חזקה. היחידה מזה 400 שנים בין האאס סדאי שיכולה "להלך בחלום" ואף לחזות את העתיד. מאוחר יותר גם האמירלין (מנהיגה) של פלג המורדים מהאאס סדאי.הייתה מאוהבת ברנד אל'תור.
  • אליין טרקנד - הבת היורשת של אנדור, השליטה הטרם מוכתרת של קאמלין. אאס סדאי מהאג'ה הירוקה, בעלת כוח רב, היחידה זה אלפי שנים שמוכשרת ליצור ט'אנגריל, אחת מהשלוש שמאוהבות ברנד.
  • אביינדה - תלמידת חוכמות איאלית המסוגלת לתעל בעוצמה חזקה. לשעבר עלמת חנית, אחת מהשלוש שמאוהבות ברנד. מסוגלת לקרוא מה חפץ של הכח האחד אמור לעשות על ידי החזקתו בלבד.
  • מין (אלמינדרדרה) פארשו - נערה מבארלון, שמסוגלת לנבא את העתיד בדרך ייחודית מאד. נוהגת ללבוש בגדים גבריים, אחת מהשלוש שמאוהבות ברנד.
  • מאסמה דגאר- מכונה נביא הדרקון. חייל שאינרי בפיקודו של לורד אינגטר, והיה עד לדו-קרב בין רנד לבין "אדון האופל" (ישמעאל בתחפושת) והחליט שקיבל התגלות.

מוריין דמודרד

ביקורת על הסדרה

מחזור כישור הזמן היא אחת מסדרות הפנטזיה המצליחות ביותר בשנים האחרונות, ויש המחשיבים אותה כמצליחה ביותר מאז זמנו של טולקין, מלבד ספרי הארי פוטר. בארצות הברית לבדה נמכרים בממוצע כמיליון עותקים לכל ספר חדש שיוצא בסדרה, והמספר רק הולך וגדל. הסדרה איננה מתמקד רק בגיבור הראשי: בכמה מן הספרים האחרונים מופיע רנד אל'תור בפרקים ספורים בלבד.

עם זאת, ביקורת רבה הושמעה על ג'ורדן בשל אורכה של הסדרה. רבים מציינים כי שלושה פרקים היו יכולים להיכנס בנקל לתוך פסקה אחת, והמבקרים החריפים ביותר טוענים אף כי הספרים כולם הם לא יותר מאשר מריחה מעייפת ומשמימה. רבים מהמבקרים תמהו על "משיכתו המוזרה של ג'ורדן לבגדים", לכאורה, בשל מקומות מסוימים בספרים שבהם מתאר הסופר בפירוט את בגדיהם של הדמויות, עד לפריטים שוליים כגון צעיפים וטבעות. גם חלומות תופסים מקום מרכזי בסדרה, ופרקים רבים נפתחים בחלומות, המייגעים לעתים, של הדמויות הראשיות.

ראו גם

קישורים חיצוניים