מערכת כוכבי לכת – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏ראו גם: f-18 hornet pilot markku ensio pekkala 131153-1038 finnish air force
Motyp (שיחה | תרומות)
ביטול גרסה 7892411 של Makemakkara (שיחה)
שורה 40: שורה 40:
[[uk:Планетні системи]]
[[uk:Планетні системи]]
[[zh:行星系]]
[[zh:行星系]]
[[http://www.example.com כותרת הקישור לתצוגה][[http://www.example.com כותרת הקישור לתצוגה][[http://www.example.com כותרת הקישור לתצוגה]]]]

גרסה מ־15:10, 23 בנובמבר 2009

הדמיית אמן של מערכת כוכבי לכת

מערכת כוכבי לכתאנגלית: Planetary System‏) היא מערכת בה גופים שונים כמו כוכבי לכת, כוכבי לכת ננסים, אסטרואידים, מטאורואידים, שביטים ואבק קוסמי נמצאים במסלול סביב כוכב בודד. כוכב או מספר כוכבים יחד עם המערכות הפלנטריות שלהם יוצרים יחדיו צביר כוכבים.

מערכת כוכבי הלכת שלנו, המכונה מערכת השמש, מורכבת מהשמש ומשמונה כוכבי לכת, בהם כדור הארץ.

חקר מערכות כוכבי לכת נמצא בחיתוליו היות שרק בשנים האחרונות מצאו שיטה לזיהוי כוכבי לכת וגופים גדולים אחרים הנמצאים במסלול סביב כוכבים. עם זאת, אסטרונומים משערים כי כוכבי לכת נלכדים בכוח הכבידה של הכוכבים המאסיביים ומקיימים יחסי גומלין ביניהם. כך למשל, יחסי הגומלין במערכת השמש עובד באופן הבא: רוח השמש דוחפת החוצה את כוכבי הלכת ואילו כוח הכבידה של השמש מושך פנימה את כוכבי הלכת בצרוף כוחות צנטריפוגליים, המאסת והמסלול של כוכבי הלכת השונים וכך נוצר מסלול מאוזן סביב לכוכב.

מערכת כוכבי לכת סביב פולסר זו תופעה לא מובנת מאחר שפולסר נוצר בפיצוץ אלים של סופרנובה וכוכבי הלכת לא עומדים בעוצמה ומתאדים. חוקרים סבורים כי אותם גופים שחגים במסלול סביב פולסרים נוצרו מאבק הכוכבים שנוצר לאחר הסופרנובה ויצרו גופים חדשים שנלכדו בכוח הכבידה של הפולסרים החדשים.

ראו גם

ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החלל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.